Asus laptop sönder , Elgiganten vill inte ta det på garanti.

Permalänk
Medlem

Asus laptop sönder , Elgiganten vill inte ta det på garanti.

Hej.
Har en laptop där vänster piltangent har lossnat , datorn är endast 2 månader gammal.
Elgiganten vill inte ta det som ett garantiärende och jag har inte fått veta varför , jag fick ett sms där dom kan laga den för 1380kr men det är jag inte intresserad av.
Har även varit i kontakt med Asus men dom kunde inte ge några svar.
Vad hade ni gjort?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Lego Master

Jag skulle stövla in till dem och peka på reklamationsrätten. De första 6 månaderna är det upp till dem att bevisa att du har misshandlat produkten. Kan de inte det, är det per definition tillverkningsfel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag skulle stövla in till dem och peka på reklamationsrätten. De första 6 månaderna är det upp till dem att bevisa att du har misshandlat produkten. Kan de inte det, är det per definition tillverkningsfel.

Dom ringde precis upp från Elgiganten.
Han i butiken tyckte det va ett garantiärende , men det är tyvärr inte han som bestämmer. Men han skulle höra med sin chef och om inte Elgiganten tar detta så skulle jag reklamera datorn.
Tack för svaret.
Mvh Mange.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Självklart är det butikens problem. Stå på dig, och om de inte ger med sig så sök hjälp från andra institutioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag skulle stövla in till dem och peka på reklamationsrätten. De första 6 månaderna är det upp till dem att bevisa att du har misshandlat produkten. Kan de inte det, är det per definition tillverkningsfel.

Skrivet av fesoj:

Självklart är det butikens problem. Stå på dig, och om de inte ger med sig så sök hjälp från andra institutioner.

Efter lite samtal och till sist ett besök i affären , så gick Egiganten med på att ta denna kostnad! " Garanti "
Tack för svaren / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Efter lite samtal och till sist ett besök i affären , så gick Egiganten med på att ta denna kostnad! " Garanti "
Tack för svaren / Mange

Förstår inte ens att de protesterade från början faktiskt. Vad hade de för argument?

Skönt att det löste sig dock. Man blir ju lite ställd när man stöter på motstånd, med något som borde vara så enkelt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Förstår inte ens att de protesterade från början faktiskt. Vad hade de för argument?

Skönt att det löste sig dock. Man blir ju lite ställd när man stöter på motstånd, med något som borde vara så enkelt.

Dom sa att knappen hade utsatts för våld , men min fru använder den till videosamtal med jobbet " Covid19 " Det va därför jag köpte den , men det va skönt att det löste sig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det inte är butiken i detta fallet som gör denna bedömningen utan en auktoriserad asus verkstad, dem ansåg att de inte gick på garanti men butiken tyckte det så dem tog på sig kostnaden för din reperation helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mangee75:

Dom ringde precis upp från Elgiganten.
Han i butiken tyckte det va ett garantiärende , men det är tyvärr inte han som bestämmer. Men han skulle höra med sin chef och om inte Elgiganten tar detta så skulle jag reklamera datorn.
Tack för svaret.
Mvh Mange.

Skrivet av oflytbara:

Tänk också på att det inte är butiken i detta fallet som gör denna bedömningen utan en auktoriserad asus verkstad, dem ansåg att de inte gick på garanti men butiken tyckte det så dem tog på sig kostnaden för din reperation helt enkelt.

Det spelar ingen roll ifall man kallar sitt ärende för ett garantiärende eller en reklamation. Att Elgiganten gör skillnad på dessa visar bara att de inte vet vad de pratar om. Att reklamera innebär att påtala ett fel, så att gå in i en butik och säga att man vill få en produkt lagad på garanti är en reklamation. Som näringsidkare förväntas Elgiganten veta hur Konsumentköplagen fungerar.

Sedan spelar det ingen roll vad Asus verkstad säger, det får Elgiganten ta med dem. Uppträder felet inom sex månader så måste säljaren (Elgiganten) bevisa att du åsamkat skadan, annars anses det som ett ursprungligt fel som de måste fixa. Är det bara en tangent som ramlat bort och det inte finns några indikationer på oaktsamhet så blir det mycket svårt. En knapp kan lossna, det är inte automatiskt kunden som orsakat det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!