Cerebras avtäcker världens största krets – 56 gånger större än Nvidias gigant A100

Permalänk
Medlem

Vore roligt om det visar sig vara en chiplet design, och att den där stora plattan är en chiplet, som ska kombineras med 3st plattor till i en IC

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Måste vara anledningen till varför alla chips är slut världen!

Permalänk
Medlem

Hittar en CCD på 35000mm².
Men den är 5 år gammal nu.
För en CCD så fattar man ju varför det måste vara en stor krets.
Men för en CPU?

Permalänk

Usch, det börjar hårdna rejält i byxorna nu, efter ett långt tag av mjukhet.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

För en CCD så fattar man ju varför det måste vara en stor krets.
Men för en CPU?

Det är väl inte en CPU?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Det är väl inte en CPU?

850000 AI kärnor, så man får ju anta vad den skall användas till.
Men visst, om man verkligen är strikt med "Central Processing Unit" så är det ju kanske inte en CPU.
Men traditionellt sett så har det ju varit lösa tyglar med vad man kan kalla CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Du kan nog få 0.5-1.5 miljoner för en njure, så kanske man klarar sig på att sälja en. Finns ingen direkt marknad för armar, endast ARM-ar.

Edit: 2m USD+ ... ajajaj

Ingen fara på taket. Man har ju två njurar. Sälj båda så kanske det blir en slant över till ett RGB-kit eller nåt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

But can it run Crysis Remastered som är singeltråd-bottle-necked?

Nej men den kan lära sig spelet och vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Nej men den kan lära sig spelet och vinna.

Njae, jag tror snarare den kan återskapa spelet baserat på tillräckligt många videos på folk som spelar det, och SEN vinna

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Njae, jag tror snarare den kan återskapa spelet baserat på tillräckligt många videos på folk som spelar det, och SEN vinna

Det går att skapa neurala nätverk som lär sig på andra sätt också, t ex genom att spela och få feedback baserat på hur många poäng den fick, eller till och med genom att låta den "läsa" spelmanualen(!) (artikel hos Ars Technica).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Nervöst att posera med den kretsen på bild?
Värde per vikt relation OSV 🙂

Inte såg jag något ESD-armband heller. Fy fy fy

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Tittade tidigare idag på Ian Cutress video om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Haha, köpa processor på löpmeter Men var det inte AMD som "limmade" ihop sina CPU:er enligt några blå konkurrenter? De kan ju sälja på lösvikt i så fall vetja!

Skrivet av Lasse Laserman:

Skulle behöva en ny dator til TV:n men mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.

Då får det bli en Raspberry Pi...

Raspberry Pi Pico på löpmeter

Permalänk
Medlem

Jösses, där fick man svar på frågan "kan man inte bara bygga större gpu'er".
Den där + Städje djupdykning hade varit nördporr.

Permalänk

Svensk snusare som man är så var min första tanke på att det var en snusdosa 😂😂

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Ca 22cm/sida i storlek. inte så illa.
Undrar hur många de räknar med att kunna sälja totalt?

Skrivet av Lasse Laserman:

... mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.
Då får det bli en Raspberry Pi...

15 kW är inte så mycket. När jag under gymnasietiden var med i Unga Forskare fick vår förening en förfrågan om vi ville köpa en begagnad stordator från ett större företag.
Prislappen på en krona var mer än överkomlig, och det skulle sitta fint att kunna meddela centralförbundet att vi hade en egen stordator. Problemen var dels att datorn var stor som ett mindre garage och dels att den behövde matas med 63A från ett 380V trefasuttag, så vi avböjde.
Beräkningskapaciteten motsvarade nog en modern miniräknare.

Skrivet av addek83:

Man vill ju se den monterad inkl en rejäl tornkylare

Tornkylare? Du menar väl kyltorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Nervöst att posera med den kretsen på bild?
Värde per vikt relation OSV 🙂

Lär ju ha varit en mockup man står och poserar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

frågan är om vi börjar närma oss gränsen för simulering av en mänsklig hjärna i realtid med sådana kretsar?

Antagligen inte då våran hjärna är uppbyggd väldigt annorlunda, en dator ser saker som svart eller vitt medans våran hjärna är diffus och gör antaganden hela tiden som inte är särskilt exakta.
Ta bara att vi ser färger och skuggor som egentligen inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Nervöst att posera med den kretsen på bild?
Värde per vikt relation OSV 🙂

Skrivet av Icetec:

Lär ju ha varit en mockup man står och poserar med.

Kan ju också vara ett defekt exemplar, eller tidigare revision / test.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Men... går det att spela Crysis med den?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

850000 AI kärnor, så man får ju anta vad den skall användas till.
Men visst, om man verkligen är strikt med "Central Processing Unit" så är det ju kanske inte en CPU.
Men traditionellt sett så har det ju varit lösa tyglar med vad man kan kalla CPU.

Egentligen är det ju GPU som har fel namn alla GPUer borde väl kallas för beräkningsenhet. Sen är grafik en typ av beräkning det kan utföra, men också så väldigt mkt mer. Det är väldigt många GPUer som jag inte skulle vilja kalla för grafikkort till exempel 3090, 2080 Ti och alla Titan osv i alla generationer.

Jag tror att uppbyggnaden av det som diskuteras i denna tråd mer liknar hur en GPU är byggd till och med identiskt. Därav mitt tidigare inlägg om CPU.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

"Pris: Ja"

10/10 poäng.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Men... går det att spela Crysis med den?

De får väl göra som Linus när han provade senaste Threadripper och se hur väl den kör Crysis med CPU-renderad grafik...