Grabbens dator blåskärmar efter ominstallation!
Har stött på ett problem jag inte lyckats få bukt med.
Grabbens datorn började bli seg och laggig, så köpte en M2-disk åt honom så han skulle slippa ha spelen på en mekanisk disk.
Efter installation och ominstallation av Windows 10 Home, så har det inte varit annat än problem.
Vissa gånger kan den blåskärma 5ggr i rad vid start av Windows...ibland kommer den in i Windows, men kraschar efter några minuter.
Vid nått tillfälle fick jag igång den och testspelade både BTD5 och COD i säkert en halvtimme utan problem. Bad honom sätta sig och testa lite, men när han satt sig och skulle justera ljudet i ljudinställningarna i Windows så blåskärmade den.
Installerade om Windows, men problemen fortsatte.
Testade att installera Windows på hans gamla lilla SSD, men blev då samma problem där...BSOD.
Satte i M.2-disken och kopplade loss hans övriga 3 diskar...samma problem.
Vid flera tillfällen har den blåskärmat under installationen.
Testat att uppdatera alla drivrutiner mellan krascherna...nyaste GFX, Chipset-drivers, ljudkort, SATA...
Uppdaterade Bios till nyaste versionen....men efter det blev det om möjligt ännu sämre.
Testade igår att byta moderkort i burken, mitt gamla MK som är likadant som det han redan hade (Asus ROG Strix B450-F).
Det kortet har aldrig strulat så länge jag hade det i min burk, och har lekat i kartongen sen jag tog ut det.
Innan jag tog ut det ur min burk så hade jag en identisk disk som grabben fick nu, Kingston A2000 M.2 1TB.
Köpte idag en ny processor åt honom....dels för att den är gammal och slö (Ryzen 5 1600) och dels för att testa om det är den börjar ge sig efter många års intensivt användande.
Köpte en Razen 7 3700x, vilket är exakt samma processor jag har i min och som således satt på moderkortet han nu har...när jag använde det.
Får dock samma problem...BSOD...
Testat att köra minnena original och att öka volten till 1.35v vilket verkar vara korrekt för dessa.
Testat att köra Windows minnesdiagnostik, men det hittar inga fel.
Testat att köra scandisk, som inte heller kittar fel.
Kör jag däremot sfc/scannow så hittar den korrupta filer som den ibland kan fixa, och ibland inte går att fixa. Det går att köra dism och ladda in nya filer från installations-USBn, och efter det går det att reparera filerna med sfc.
Kör man det igen efter reparation så hittar den inga mer korrupta filer.
Startar jag däremot om burken så hittar den nya korrupta filer...
Det känns inte superkonstigt om man får BSOD om nu filerna blir korrupta varje gång man startar om burken...
Vet inte riktigt vad jag skall hitta på mer....har krånglat med datorn varje dag efter jobbet sedan i söndags när jag ominstallerade burken...
Specsen är just nu:
Asus ROG Strix B450-F
Ryzen 7 3700x
2x8Gb Corsair Vengeance Pro RGB 3000
Kingston A2000 1Tb M.2
Asus GTX 1060 6Gb
Hjälp mig komma vidare...det här börjar bli aningen frustrerande...å inte bara för min spelfanatiske son som nu nästan varit utan dator sen i söndags