Grabbens dator blåskärmar efter ominstallation!

Permalänk
Medlem

Grabbens dator blåskärmar efter ominstallation!

Har stött på ett problem jag inte lyckats få bukt med.

Grabbens datorn började bli seg och laggig, så köpte en M2-disk åt honom så han skulle slippa ha spelen på en mekanisk disk.
Efter installation och ominstallation av Windows 10 Home, så har det inte varit annat än problem.
Vissa gånger kan den blåskärma 5ggr i rad vid start av Windows...ibland kommer den in i Windows, men kraschar efter några minuter.
Vid nått tillfälle fick jag igång den och testspelade både BTD5 och COD i säkert en halvtimme utan problem. Bad honom sätta sig och testa lite, men när han satt sig och skulle justera ljudet i ljudinställningarna i Windows så blåskärmade den.

Installerade om Windows, men problemen fortsatte.

Testade att installera Windows på hans gamla lilla SSD, men blev då samma problem där...BSOD.
Satte i M.2-disken och kopplade loss hans övriga 3 diskar...samma problem.

Vid flera tillfällen har den blåskärmat under installationen.

Testat att uppdatera alla drivrutiner mellan krascherna...nyaste GFX, Chipset-drivers, ljudkort, SATA...

Uppdaterade Bios till nyaste versionen....men efter det blev det om möjligt ännu sämre.

Testade igår att byta moderkort i burken, mitt gamla MK som är likadant som det han redan hade (Asus ROG Strix B450-F).
Det kortet har aldrig strulat så länge jag hade det i min burk, och har lekat i kartongen sen jag tog ut det.
Innan jag tog ut det ur min burk så hade jag en identisk disk som grabben fick nu, Kingston A2000 M.2 1TB.

Köpte idag en ny processor åt honom....dels för att den är gammal och slö (Ryzen 5 1600) och dels för att testa om det är den börjar ge sig efter många års intensivt användande.
Köpte en Razen 7 3700x, vilket är exakt samma processor jag har i min och som således satt på moderkortet han nu har...när jag använde det.
Får dock samma problem...BSOD...

Testat att köra minnena original och att öka volten till 1.35v vilket verkar vara korrekt för dessa.

Testat att köra Windows minnesdiagnostik, men det hittar inga fel.
Testat att köra scandisk, som inte heller kittar fel.
Kör jag däremot sfc/scannow så hittar den korrupta filer som den ibland kan fixa, och ibland inte går att fixa. Det går att köra dism och ladda in nya filer från installations-USBn, och efter det går det att reparera filerna med sfc.
Kör man det igen efter reparation så hittar den inga mer korrupta filer.
Startar jag däremot om burken så hittar den nya korrupta filer...

Det känns inte superkonstigt om man får BSOD om nu filerna blir korrupta varje gång man startar om burken...

Vet inte riktigt vad jag skall hitta på mer....har krånglat med datorn varje dag efter jobbet sedan i söndags när jag ominstallerade burken...

Specsen är just nu:
Asus ROG Strix B450-F
Ryzen 7 3700x
2x8Gb Corsair Vengeance Pro RGB 3000
Kingston A2000 1Tb M.2
Asus GTX 1060 6Gb

Hjälp mig komma vidare...det här börjar bli aningen frustrerande...å inte bara för min spelfanatiske son som nu nästan varit utan dator sen i söndags

Permalänk
Medlem

Innan jag va kunnig med datorer så lämnade jag in min för att byta OS HDD till SSD och då fick jag varningen att Windows kan börja strula när man byter HDD alt mobo och då är lösningen att köpa ny windows nyckel. Men jag har bytt installationsdisken 3ggr och mobo 2ggr och än så länge har jag inte stött på problem BSOD.

Men vad har du för PSU?

Sist jag fick BSOD så va det en kombination att PSU och batteriet på mobo höll på att kasta in handduken.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Innan jag va kunnig med datorer så lämnade jag in min för att byta OS HDD till SSD och då fick jag varningen att Windows kan börja strula när man byter HDD alt mobo och då är lösningen att köpa ny windows nyckel. Men jag har bytt installationsdisken 3ggr och mobo 2ggr och än så länge har jag inte stött på problem BSOD.

Men vad har du för PSU?

Sist jag fick BSOD så va det en kombination att PSU och batteriet på mobo höll på att kasta in handduken.

Hej!

Vi kör olicenserad Windows än så länge, vilket vi även gjorde innan ominstallationen.

PSU är ett Corsair CX650M, men det har ju inte strulat tidigare. Känns ju som det borde dra MINDRE ström då jag satte i en M.2 och kopplade bort 3 andra diskar..!?
Dessutom har jag monterat bort 3 140mm-fläktar som satt lite i vägen när jag skulle byta mobo´t...så där blev det ytterligare några få volt och amp mindre..

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på BSODs, dom kan vara rätt knepiga hitta orsaken till. Jag skulle tro dom två vanligaste orsakerna till blåskärmar är drivrutiner, eller hårdvara, sen eventuellt också mjukvara, men i och med att du precis ominstallerat datorn så känns det ju inte som det hunnit komma på nåt skräp.

Ibland kan felkoden man får ge någon ledtråd så det är säkert bra om du beskriver den. Förutom det så finns det verktyg som man kan använda för att undersöka vad som hände precis innan datorn kraschade.
Googla på tex "blue screen software analyzer" så hittar du olika verktyg, om inte nån här har nån bra att rekommendera. Dom ska inte kosta nåt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Load optimized defaults i BIOS och kontrollera kablarna i båda ändar så de sitter som de ska. Om jag förstått rätt så testade du datorn utan den nya SSDn också efter problemet började för att utesluta den? Vad är det för BSOD du får, samma varje gång eller olika? Du kan använda MS Windbg preview(windows store) för att analysera MEMORY.DMP och minidump filerna, kan ge mer info än program som t.ex bluescreenview etc tror jag(inte använt program som BSV och dylikt själv). Det är dock förstås inte så lätt att använda eftersom det är en debugger men finns många guider som du kan följa och kanske få ett hum om vad som orsakar krascherna utan att förstå precis allt. Räcker att skriva "analyze -v" så är det troligtvis samma info som diverse program kan ge dig sen kan man gå djupare med andra kommandon.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Hej!

Vi kör olicenserad Windows än så länge, vilket vi även gjorde innan ominstallationen.

PSU är ett Corsair CX650M, men det har ju inte strulat tidigare. Känns ju som det borde dra MINDRE ström då jag satte i en M.2 och kopplade bort 3 andra diskar..!?
Dessutom har jag monterat bort 3 140mm-fläktar som satt lite i vägen när jag skulle byta mobo´t...så där blev det ytterligare några få volt och amp mindre..

CX är budget PSU så den är lite som grisen i säcken men om jag förstår det rätt så får du bara BSOD engång per dag eller är de flera gånger per dag slumpmässigt?

För PSU kan kasta in handduken när som helst och kan ge diverse BSOD p.g.a. den inte pallar med att ge kontinuerligt över alla kontakter, etc. Samma sak om batteriet på mobo håller på att ta slut så kan det också ge diverse BSOD.

Men jag rekommenderar att byta batteriet på mobo som är ett CR2032.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

CX är budget PSU så den är lite som grisen i säcken men om jag förstår det rätt så får du bara BSOD engång per dag eller är de flera gånger per dag slumpmässigt?

Nej, får BSOD mest hela tiden.
Rör jag inte datorn är det inga problem.
Den krashar inte om den bara står å rullar med Windows igång, men börjar jag använda datorn fysiskt så får jag oftas BSOD inom några sekunder/minuter.

Känslan är att något orsakar korrupta systemfiler, och sen är det bara en tidsfråga innan systemet använder just de filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

För PSU kan kasta in handduken när som helst och kan ge diverse BSOD p.g.a. den inte pallar med att ge kontinuerligt över alla kontakter, etc. Samma sak om batteriet på mobo håller på att ta slut så kan det också ge diverse BSOD.

Men jag rekommenderar att byta batteriet på mobo som är ett CR2032.

Kan se om jag har något sådant batteri hemma, men käns samtidigt lite skumt om batteriet skullt tagit slut på 2st moderkort samtidigt. Varav det ena kortet borde vara något år nyare än det andra.
Har nog aldrig varit med om att ett sådant batteri blivit dåligt trots många, många datorbyggen genom åren.
Förstår dock att det absolut kan hända förr eller senare!

Permalänk
Medlem

Har inte skrivit ner alla BSOD, men några av dom är:
memory management
system service exception
fel i ntfs.sys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

PSU är ett Corsair CX650M, men det har ju inte strulat tidigare.

Det bidde en liten tankevurpa.

Som när man folk har feber och halsont, men det är inte covid-19, för det vet dem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Om jag förstått rätt så testade du datorn utan den nya SSDn också efter problemet började för att utesluta den?

Precis. Efter att jag inte fick ordning på det med den nya M.2-disken, så plockade jag ut den helt och satte i en av hans gamla 250Gb SSD-diskar....men fick lika mycket BSOD ändå.

Permalänk
Medlem

Läst av senaste dmp-filerna...

2021-04-24 12:48:45 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+296d45
2021-04-24 01:17:42 ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-24 01:16:00 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-23 22:53:24 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-23 22:23:21 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION Ntfs.sys Ntfs.sys+16c20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Läst av senaste dmp-filerna...

2021-04-24 12:48:45 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+296d45
2021-04-24 01:17:42 ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-24 01:16:00 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-23 22:53:24 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3f5e40
2021-04-23 22:23:21 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION Ntfs.sys Ntfs.sys+16c20

Prova med att testa RAM med nåt annat än Windows minnesdiagnostik, tex https://www.memtest.org/

Problemen tyder ju på att RAM kanske inte är bra, vilket kan orsaka korrupta filer och blandade bålskärmsorsaker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Misstänker starkt att jag hittat felet.

Fixade en bootbar USB-sticka med memtest86.
Plockade ur ena monnesmodulen å körde 4st testrundor på totalt 2½h...inte ett fel så långt ögat kunde nå!
Plockade ut det och satte in andra minnesmodulet....PANG...efter att ha gått igenom 3-4 test av 13 så stod det TEST FAILED och hade då fått över 10.000 error..!
Flyttade modulen till andra minnesslotten...samma sak. 3-4 test å sen avbröts det med över 10.000 error.

Satte tillbaka första stickan och kör nu en andra vända. Gått igenom 9 av 13 test å inte ett enda error.

Måste väl av detta dra slutsatsen att ena minnesstickan är kaputt. Kan inte utläsa något annat av detta testande.

Permalänk
Medlem

Gött. Då blir det inte så dyrt!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077