Processor=flaskhals? Behöver expertis hjälp

Permalänk

Processor=flaskhals? Behöver expertis hjälp

Behöver expertis hjälp!

Tja alla data proffs! Har lite funderingar angående min dator, har precis bytt upp mig från ett 660Ti till ett 1080, men upplever att det inte vart så mycket bättre just i warzone, ligger på kanske 40-60fps Max, och ganska lågt i grafik inställningar, börjar fundera på om det är min processor som börjar bli en ”flaskhals”, processorn i sig är en I7-2600 som sitter på ett ASUS Sabertooth Z77 med 16gb Ram.

Ekonomin för att köpa ett uppgraderingskit (moderkort+processor) finns inte just nu utan har börjat titta på ifall en I7-3770K som är i samma socket som 2600an, om det är något som skulle förbättra min spelupplevelse? Skulle iaf vilja komma upp i ca 100fps? Vad föreslår ni att jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att testa är ju att se vad GPU användningen ligger på under tiden du spelar, om processorn är fullt eller nästan fullt utnyttjad och GPU:n är långt ifrån fullt utnyttjad så är det ju ganska stor chans att CPU:n håller tillbaka spelet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

Behöver expertis hjälp!

Tja alla data proffs! Har lite funderingar angående min dator, har precis bytt upp mig från ett 660Ti till ett 1080, men upplever att det inte vart så mycket bättre just i warzone, ligger på kanske 40-60fps Max, och ganska lågt i grafik inställningar, börjar fundera på om det är min processor som börjar bli en ”flaskhals”, processorn i sig är en I7-2600 som sitter på ett ASUS Sabertooth Z77 med 16gb Ram.

Ekonomin för att köpa ett uppgraderingskit (moderkort+processor) finns inte just nu utan har börjat titta på ifall en I7-3770K som är i samma socket som 2600an, om det är något som skulle förbättra min spelupplevelse? Skulle iaf vilja komma upp i ca 100fps? Vad föreslår ni att jag ska göra?

Har du V-sync aktiverat så kommer du inte högre i fps... Vilken upplösning kör du i?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter på i princip samma setup, 2600k och 1080. Även om processorn kan agera flaskhals så är det nästan alltid grafikkortet som agerar större flaskhals, speciellt ifall du kör med hög upplösning. Att byta till en 3770k tycker jag därför inte är särskilt prisvärt då jag inte tror du kommer märka någon skillnad i praktiken. Sandy Bridge är en väldigt överklocksvänlig processorserie, så ifall du sitter på en k-modell av processor så skulle jag hellre föreslå att överklocka den.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Du lär inte få ut dubbla prestanda av att byta till en 3770k. Med ett guldexemplar som går att överklocka till 5 GHz skulle jag tro att du som max får 40-50% bättre prestanda.

Blir det betydligt sämre FPS om du höjer grafiken? Om skillnaden inte är så stor kan du vara rätt så säker på att det är processorn som begränsar dig. Jag skulle påstå att en i7 2600 är för svag för ett GTX 1080 i i princip alla spel. Oftast brukar jag rekommendera en 4790k eller en måttligt överklockad 4770k som minimum till ett 1080.

Permalänk
Medlem

Du borde spara ihop till en 11400f eller 10400f med billigt moderkort i det här fallet. Jag har en 3770k med ett 1070 och jag känner av cpuflaskhals i alltför många spel och kör i 1440p. Du borde steppa upp till något nyare.

Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=b7Y5Ff4Zmz8

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Tja alla! Tack för snabba svar!

kollade över lite inställningar för grafikkortet och uppdatering av drivrutiner som jag hade missat.. (klantigt!)
Ligger nu på stadiga ca 60fps på ca 50-55 grader och ca 80-100% load enligt iCue på cpun. upplever inte alls samma fps drops som igår, hade även missat den warzone inte hade patchat klart men det borde inte ha påverkat så mycket?

kör utan v-sync, och kör i 1080 på 144 skärm.

Alltså om jag fattar era råd rätt så börjar det nog bli dags att uppgradera moderkort, processor och ram? eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

Tja alla! Tack för snabba svar!

kollade över lite inställningar för grafikkortet och uppdatering av drivrutiner som jag hade missat.. (klantigt!)
Ligger nu på stadiga ca 60fps på ca 50-55 grader och ca 80-100% load enligt iCue på cpun. upplever inte alls samma fps drops som igår, hade även missat den warzone inte hade patchat klart men det borde inte ha påverkat så mycket?

kör utan v-sync, och kör i 1080 på 144 skärm.

Alltså om jag fattar era råd rätt så börjar det nog bli dags att uppgradera moderkort, processor och ram? eller är jag helt ute och cyklar?

Ja spelar du i 1920x1080 så är det en snabbare CPU som gäller och med tanke på vad du nu har så är det ju lika bra att satsa på CPU, RAM och moderkort helt enkelt. Men vill du spela i 144Hz så måste du även satsa på en bättre GPU med.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Ja spelar du i 1920x1080 så är det en snabbare CPU som gäller och med tanke på vad du nu har så är det ju lika bra att satsa på CPU, RAM och moderkort helt enkelt. Men vill du spela i 144Hz så måste du även satsa på en bättre GPU med.

okej, perfekt då vet jag

En sista fråga bara, har även ett till 1080 från asus liggandes, inte för att jag tror på att det skulle hjälpa mig extremt mycket men om jag lyckas få tag på en SLI-brygga och kör med bägge, skulle det då hjälpa mig i det här fallet? (alltså efter att jag har bytt ut moder, cpu och ram?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

okej, perfekt då vet jag

En sista fråga bara, har även ett till 1080 från asus liggandes, inte för att jag tror på att det skulle hjälpa mig extremt mycket men om jag lyckas få tag på en SLI-brygga och kör med bägge, skulle det då hjälpa mig i det här fallet? (alltså efter att jag har bytt ut moder, cpu och ram?)

SLI-stödet i många moderna spel är rätt så dåligt. Du kanske får bättre genomsnitts-FPS men lägre minimum eller ingen vinning alls.

Ett ensamt GTX 1080 borde kunna leverera över 100 FPS i 1080p i de flesta spelen som inte är extremt grafikkrävande, särskilt med lägre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

okej, perfekt då vet jag

En sista fråga bara, har även ett till 1080 från asus liggandes, inte för att jag tror på att det skulle hjälpa mig extremt mycket men om jag lyckas få tag på en SLI-brygga och kör med bägge, skulle det då hjälpa mig i det här fallet? (alltså efter att jag har bytt ut moder, cpu och ram?)

Det är brist på grafikkort i hela världen just nu, så du kan nog sälja ditt extra 1080 begagnat till ett väldigt bra pris och så sätt få in lite pengar till att uppgradera ditt moderkort och din CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är brist på grafikkort i hela världen just nu, så du kan nog sälja ditt extra 1080 begagnat till ett väldigt bra pris och så sätt få in lite pengar till att uppgradera ditt moderkort och din CPU

Ja, ett 1080 lär man kunna få runt 4000kr för eller så i dagens läge, det gör ju att man hamnar en bra bit på väg mot moderkort-CPU-ram

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

okej, perfekt då vet jag

En sista fråga bara, har även ett till 1080 från asus liggandes, inte för att jag tror på att det skulle hjälpa mig extremt mycket men om jag lyckas få tag på en SLI-brygga och kör med bägge, skulle det då hjälpa mig i det här fallet? (alltså efter att jag har bytt ut moder, cpu och ram?)

Helt gratis är att pröva att klocka cpun. Du borde om du har ok kylning kunna komma up i ca 4.5ghz.
Det absolut enklaste är att dra upp så alla kärnor går i max turbo, 3.8ghz i detta fall. Kräver oftast inte att du behöver peta på volten vilket gör att den extra värmen blir minimal. Har du riktigt tur har du ett guld ex som klarar 4-4.2ghz utan att peta på cpu volten.
Har du bra kylning och ett fint ex kan du klocka 4.8-5ghz.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av stampe_96:

Behöver expertis hjälp!

Tja alla data proffs! Har lite funderingar angående min dator, har precis bytt upp mig från ett 660Ti till ett 1080, men upplever att det inte vart så mycket bättre just i warzone, ligger på kanske 40-60fps Max, och ganska lågt i grafik inställningar, börjar fundera på om det är min processor som börjar bli en ”flaskhals”, processorn i sig är en I7-2600 som sitter på ett ASUS Sabertooth Z77 med 16gb Ram.

Ekonomin för att köpa ett uppgraderingskit (moderkort+processor) finns inte just nu utan har börjat titta på ifall en I7-3770K som är i samma socket som 2600an, om det är något som skulle förbättra min spelupplevelse? Skulle iaf vilja komma upp i ca 100fps? Vad föreslår ni att jag ska göra?

Jag gick nyss från en i5-3470 till en Ryzen 5600X med lämplig minneshastighet. Grafikkortet var i båda fallen ett RX 5500 XT. I CPU-krävande spel som X-plane mer än dubblade jag min uppdateringsfrekvens. I många andra spel (Dirt 4, Tomb Raiderspelen, GTA IV, V) gick jag från att ha fps drops i intensiva scener till att helt enkelt inte ha det.

Nu sade du att byte av både MB och CPU (och minne) är utanför din budget, men mitt råd är att spara dig till lämplig budget. En enda generation nyare processor kommer inte lösa ditt problem.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Helt gratis är att pröva att klocka cpun. Du borde om du har ok kylning kunna komma up i ca 4.5ghz.
Det absolut enklaste är att dra upp så alla kärnor går i max turbo, 3.8ghz i detta fall. Kräver oftast inte att du behöver peta på volten vilket gör att den extra värmen blir minimal. Har du riktigt tur har du ett guld ex som klarar 4-4.2ghz utan att peta på cpu volten.
Har du bra kylning och ett fint ex kan du klocka 4.8-5ghz.

Har aldrig klockat förut så det här är lite överkurs för mig haha. Men prövade att ändra lite i bclk till 105 så får vi se vad som händer, ska pröva och köra ett längre stresstest, prövade ett snabbt test på ca 5 min utan problem, sen vet jag inte om det är rätt väg att gå men prövar o se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

Har aldrig klockat förut så det här är lite överkurs för mig haha. Men prövade att ändra lite i bclk till 105 så får vi se vad som händer, ska pröva och köra ett längre stresstest, prövade ett snabbt test på ca 5 min utan problem, sen vet jag inte om det är rätt väg att gå men prövar o se vad som händer

Till Sandy Bridge rekommenderas det att du ändrar multipeln och lämnar BLCK orörd.

Annars hade jag sålt ett av 1080 och lagt de pengarna på typ 11400 + mobo och ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stampe_96:

Har aldrig klockat förut så det här är lite överkurs för mig haha. Men prövade att ändra lite i bclk till 105 så får vi se vad som händer, ska pröva och köra ett längre stresstest, prövade ett snabbt test på ca 5 min utan problem, sen vet jag inte om det är rätt väg att gå men prövar o se vad som händer

Bättre att ändra mutipeln på cpun i turbo läge. Läs en guide rätt lätt.
Är den en 2600k eller ikke k. Är den en ikke k qå är det rätt dött lopp. Möjligen kan det gå att få alla kärnor att köra max turbo.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.