Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3080 Ti avtäcks 18 maj

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3080 Ti avtäcks 18 maj

Nya uppgifter om Geforce RTX 3080 Ti duggar tätt. Nu framgår datum för avtäckande, när recensioner publiceras och säljstart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyheter om grafikkort har nog aldrig varit mindre intressant. Det finns ju knappt några att köpa, oavsett prisklass.

Permalänk
Avstängd

Kommer ni på redaktionen få ett exemplar och testa?
Känns som att släppet blir som vanligt så räknar inte ens att få ett kort om man ens försökte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Fortfarande ett frågetecken i specifikationen om 3080 Ti kommer ha NVLink eller ej, intressant!

Kopierar mitt inlägg om 3080 Ti från en tråd här den 2020-10-28.
"Jag tror den stora skillnaden mellan 3080 och 3080 Ti blir mängden Vram och NVLink, men framförallt Vram. Att 3080 Ti får 24gb Vram ser jag som osannolikt då det nästan blir identiskt med 3090, jag tror det blir en ny mängd Vram för 3080 Ti mellan 11-20gb och möjlighet till NVLink och spår att 3080 Ti kommer få ett pris på 12000kr."

Det var ju brett gissat om Vram av mig, men det var iallafall varken 10gb eller 24gb som det kommer att ha. Kan vi nu bara hoppas att det kommer ha NVLink för en rimlig totalmängd Vram om 24gb för dom som lyckas knipa två kort.

Just det mitt gissade svenska pris på 12 000kr står sig nog rätt bra mot Nvidias svenska pris på sin hemsida vid lansering ifall 1099dollar stämmer. Dock kommer det ju inte finnas någon tillgång till kort vilket är riktigt trisst.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Undra vad det faktiska priset kommer att hamna på.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerWigren:

Nyheter om grafikkort har nog aldrig varit mindre intressant. Det finns ju knappt några att köpa, oavsett prisklass.

1100 usd som man tycker är ett fantasipris för att det är så högt är egentligen ett fantasipris för att det är allt för lågt. Någon som tror nvidia ens släpper något FE till 1100 dollar när det inte ens går att få tag på 3080 för de pengarna?

Själv var jag riktigt taggad på FE kylaren för första gången i mitt liv. Men så blev den istället omöjlig att få tag på. Snyggt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stefflo:

Kommer ni på redaktionen få ett exemplar och testa?
Känns som att släppet blir som vanligt så räknar inte ens att få ett kort om man ens försökte.

Det är en väldigt bra fråga

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Just nu tycker jag nyheter om Ulla Erikssons tappade räkor på stora nygatan i Borås är mer intressanta än grafikkortsnyheter. Grafikkort känns lika verkliga som saker ur biblen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kelthar:

Just nu tycker jag nyheter om Ulla Erikssons tappade räkor på stora nygatan i Borås är mer intressanta än grafikkortsnyheter. Grafikkort känns lika verkliga som saker ur biblen.

Du har väl hört om den gången Jen-Hsun Huang och Lisa Su gick på vatten?

Skämt åsido, är mer än less på situationen och en stor del av nöjet med att skriva nyheter om grafikkort är borta när de ändå inte går att köpa. Man ser liksom inte fram emot nästa stor lansering på samma sätt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

lär la hamna på 17-18k här i sverige och så får man börja om att vänta i ett halvår.
läkarna kommer snart bli ännu mer överbelastade med alla gamers som fått ptsd

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kan inte bara AMD ta och kontra detta med valfrit fantasikort, naturligtvis till ett lågt fantasipris. Jag menar eftersom korten bara existerar på pappret är det väl bara att go nuts! "AMD RX9900XT" 52 GB ram 5000Mhz för rek pris 399USD.......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du har väl hört om den gången Jen-Hsun Huang och Lisa Su gick på vatten?

Skämt åsido, är mer än less på situationen och en stor del av nöjet med att skriva nyheter om grafikkort är borta när de ändå inte går att köpa. Man ser liksom inte fram emot nästa stor lansering på samma sätt.

kan bara instämma ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Så trött på grafikkorts lanseringar. Tänker att man kanske ska sluta följa med på vad som händer på hårdvarumarknaden i ett år och vara nöjd med det jag har. Stänga av all tech media och börja med något annat. Sjukt tråkig situation nu.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Nej hu.. Blir att dra fram bärbara och lära sig ett nytt programmeringsspråk ist.. Då behöver man inte ha grafikkort och andra prylar som inte går att få tag på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

...Just det mitt gissade svenska pris på 12 000kr står sig nog rätt bra mot Nvidias svenska pris på sin hemsida vid lansering ifall 1099dollar stämmer. Dock kommer det ju inte finnas någon tillgång till kort vilket är riktigt trisst.

Gissar snarare på upp emot 16-18K nu när 3090 brukar ligga på kring 24-29K i butikerna (dom som ÄR att få tag på, vi pratar inte om dom slutsålda 19K pris modellerna, finns inga incitament till att ta in dom när man kan sälja till 29K och även då vara utsålda).

Nä - jag är för snäll nu, 18-21K är vad jag tror dom kommer att kosta Svenskarna.

Permalänk
Medlem

Större chans att bli adopterad av utomjordingar och få flytta till planeten "Beegloppia" än att få tag på ett 3080 Ti gissar jag. Någon som sätter emot? Ändå lär det väl bli folk med 12 exemplar på Blocket sen som "råkat" köpa ett par för många.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du har väl hört om den gången Jen-Hsun Huang och Lisa Su gick på vatten?

Skämt åsido, är mer än less på situationen och en stor del av nöjet med att skriva nyheter om grafikkort är borta när de ändå inte går att köpa. Man ser liksom inte fram emot nästa stor lansering på samma sätt.

Tyvärr har man tappat en hel del av intresset för hårdvara de senaste tiden just bara för att man först och främst bara är irriterad på tillgängligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

1100 usd som man tycker är ett fantasipris för att det är så högt är egentligen ett fantasipris för att det är allt för lågt. Någon som tror nvidia ens släpper något FE till 1100 dollar när det inte ens går att få tag på 3080 för de pengarna?

Själv var jag riktigt taggad på FE kylaren för första gången i mitt liv. Men så blev den istället omöjlig att få tag på. Snyggt.

Samma här.. var riktigt sugen på att för en gångs skull köra med FE och så klart som fasen så existerar inte korten.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

RTX 3080 Ti kommer förmodligen att prioriteras ut till Recensenter, Scalpers och miners.

Och vi konsumenter kommer och få kämpa och få tag i en.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Gissar snarare på upp emot 16-18K nu när 3090 brukar ligga på kring 24-29K i butikerna (dom som ÄR att få tag på, vi pratar inte om dom slutsålda 19K pris modellerna, finns inga incitament till att ta in dom när man kan sälja till 29K och även då vara utsålda).

Nä - jag är för snäll nu, 18-21K är vad jag tror dom kommer att kosta Svenskarna.

Jag skrev ju tydligt att jag syftar på det priserna som referenskorten kommer ha vid försäljning på Nvidias hemsida, det kunde jag väl inte beskrivit mer tydligt.

Sen säger jag inte att min gissning stämmer.

Sen får du gärna skriva om priser som Webhallen kommer ha eller vad det kommer gå för begagnat men då behöver du inte citera mitt inlägg som inte rör det.

§1 /mod
Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Som sagt, får se om det kommer att synas något grafikkort irl i händerna på en gamer som inte är ett ess på att skriva överlägsna köpbotar. Troligen inte.

Däremot kommer alla att beställa från samtliga näthandlare som kommer att få helt galet långa köer eftersom var och en beställer 20 kort. Minimum.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Blir och beställa från inet, WEbhallen, elgiganten. mediamarkt.. ja.. alla... och lyckas man få ett kort till inköpspris så är det ju $$$. Skulle grafikkortsmarknaden dyka pga av crypto krasch. Då avbokar man ju bara. xD.

Permalänk
Medlem

Kan ju meddela att min köplats på 3080 hos Inet har gått från ca 170 till 150 sedan februari. Tänker mig att det är 0 leveranser och endast avbokningar som fört fram mig.

Jag beställde i september, en vecka efter lanseringen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

papperslansering deluxe alltså.
tjohoo köp ett rtx 3080ti och få ditt kort levererat lagom till pensionen!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Undra vad det faktiska priset kommer att hamna på.

Ett Asus Strix 3080 ligger på runt 13000sek medans ett Strix 3090 25000sek. Så runt 17-18000sek borde vara en "rimligt" med nuvarande priser. Ser dock ett pris närmare runt 20000sek som mer realistiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om de som lyckades få tag i ett kort från den nu senaste generationen för MSRP kommer att kunna sälja det till samma (eller högre) pris när nästa generation "lanseras".

Permalänk
Medlem

Fyller år den 18 maj. Dock är familjen nöjd med frugans RTX 3090 sonens 6800xt och jag med min 6900xt Merc 319. Nästa köp för mig blir nog 7000 serien om värt uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Fyller år den 18 maj. Dock är familjen nöjd med frugans RTX 3090 sonens 6800xt och jag med min 6900xt Merc 319. Nästa köp för mig blir nog 7000 serien om värt uppgradera.

Vad för grafikkort kör hunden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad för grafikkort kör hunden?

Hunden? Ingen aning har ingen hund. Katten däremot ligger ibland på sonens gamla 2070 super som ligger på bordet hans i kartong. Räknas det? Eller måste det vara en hund?

Permalänk
Medlem

Borde inte rubriken vara säljstart 26e maj kl 15, säljstopp 26e maj 14.59 (de var redan slut innan starten)