Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vill bara tacka för tipset på spelet Returnal till PS5.

Hann inte köpa på Elgiganten men Powers prisrobot kom ju till undsättning så hann köpa där

Perkele! Sitter och velar om detta spel, hade tänkt vänta på recensioner den 29:e men för 499 kr hade jag ju slagit till. Nu hoppas jag nästan att spelet suger i min skadeglädje. Ser riktigt bra ut men litar inte helt på att studion (som aldrig släppt en s.k. AAA-titel förut) kan leverera.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Perkele! Sitter och velar om detta spel, hade tänkt vänta på recensioner den 29:e men för 499 kr hade jag ju slagit till. Nu hoppas jag nästan att spelet suger i min skadeglädje. Ser riktigt bra ut men litar inte helt på att studion (som aldrig släppt en s.k. AAA-titel förut) kan leverera.

Jag känner tvärtom. Just för att dem inte släppt AAA tidigare blir det väldigt viktigt för dem att se till att spelet är riktigt bra.

Beställde på power.se för 499:-.
Får det skräpbetyg är det ju bara att skicka tillbaka 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag känner tvärtom. Just för att dem inte släppt AAA tidigare blir det väldigt viktigt för dem att se till att spelet är riktigt bra.

Beställde på power.se för 499:-.
Får det skräpbetyg är det ju bara att skicka tillbaka 🙂

Good point! De småskaliga titlar de släppt tidigare har ju faktiskt varit genomgående väldigt bra.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag känner tvärtom. Just för att dem inte släppt AAA tidigare blir det väldigt viktigt för dem att se till att spelet är riktigt bra.

Beställde på power.se för 499:-.
Får det skräpbetyg är det ju bara att skicka tillbaka 🙂

Ja jag ville inte köpa spelet, men för det priset så började jag fundera. Sen läste jag om en spelsida som säger att fler spelstudios skulle ta efter detta spel som är en ”frisk fläkt”. De gjorde även paralleller till Death Stranding. Det blev avgörandet för mig eftersom jag älskar death Stranding.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gizmo_8:

Hoppas det kommer till PC!

Inte helt omöjligt, dagens Sony verkar tillslut att ha insett att deras spel kan skina som bäst på PC och även släpper de här.

Kan dock ta ett tag, Days Gone nu i maj, två år efter PS4-släppet. Finns drösvis med fler exempel också förstås.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Samsung Galaxy S Book. Knep ett retur-ex för 4197kr i Enköping. Sjukt bra maskin för den pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remuz:

Tack för tipset om Samsung Galaxy S Book. Knep ett retur-ex för 4197kr i Enköping. Sjukt bra maskin för den pengen.

Elgiganten i Enköping är extremt tacksamt också. Bara att svänga av från E18. Tar några minuter.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Elgiganten i Enköping är extremt tacksamt också. Bara att svänga av från E18. Tar några minuter.

Japp, körde från södra Stockholm dock så 2h ToR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Elgiganten i Enköping är extremt tacksamt också. Bara att svänga av från E18. Tar några minuter.

Finns det någon kvar där? Länken är borttagen iaf nu. Synd att man inte visste att det fanns i Enköping annars hade man dragit förbi där idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasse:

Finns det någon kvar där? Länken är borttagen iaf nu. Synd att man inte visste att det fanns i Enköping annars hade man dragit förbi där idag.

Gone in 60 seconds. Kikade typ när den nämndes men var inte synlig för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Någon som använder denna som datorskärm som kan ge input?
Är den för står eller går det att acceptera?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som använder denna som datorskärm som kan ge input?
Är den för står eller går det att acceptera?

Har den inte men har 43" och vill ha lite större, för min del skulle kring 50" ge maximal bekväm höjd men jag skulle gärna ha ännu bredare bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har den inte men har 43" och vill ha lite större, för min del skulle kring 50" ge maximal bekväm höjd men jag skulle gärna ha ännu bredare bild.

Du skulle ju kunna köpa en CX 55 och köra den med bars i 21:9!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gizmo_8:

Du skulle ju kunna köpa en CX 55 och köra den med bars i 21:9!

Nä det påverkar inte den fysiska storleken så det är ointressant, jag vlii däremot ha ultrabreda monitorer i stället för ultralåga, jag är så less att man kallar det ultrabrett när man tar en större panel och kapar den på höjden, man mister ju upplösning på höjden och det är oaceptabelt, det är ju fysiskt bredare bild man vill ha och inte en med färre linjer på höjden än 2160.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det påverkar inte den fysiska storleken så det är ointressant, jag vlii däremot ha ultrabreda monitorer i stället för ultralåga, jag är så less att man kallar det ultrabrett när man tar en större panel och kapar den på höjden, man mister ju upplösning på höjden och det är oaceptabelt, det är ju fysiskt bredare bild man vill ha och inte en med färre linjer på höjden än 2160.

Förstår inte riktigt ditt argument, om du ska ha en bred monitor blir den ju låg.
Vill du ha en smal blir den hög annars får du köra kvadratisk.
Visst kan man önska en monitor som är lite högre än min breda idag men då får man leva med något konstigt format alternativt en ännu bredare skärm om man ska behålla formatet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Förstår inte riktigt ditt argument, om du ska ha en bred monitor blir den ju låg.

Inte om du utgår från en tillräckligt stor skärm från början

Jag tror Qaffe helt enkelt vill ha en ultrawide 21:9 som bygger på en 48-50 tums 16:9 4K skärm...
Dvs på samma sätt som en 34 tums ultrawide bygger på 27 tums 1440p och breddar den, så vill han bredda en 50-tums panel.

Och det blir inte samma sak om man tar tex en 55 tum och croppar den: då sänker man upplösningen jämfört med en äkta ultrawide enligt ovan.

...

Som motargument mot Qaffe så är det väl inte många ultrawide format som i praktiken "kapar" skärmarna på höjden?
Det är väl mest de där 32:9 panelerna (Samsungs 49 tummare osv) som funkar på det viset?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha högre upplösning på höjden med UW-skärmar. Men den själva fysiska storleken tycker jag är lagom; blir den större så måste man röra huvudet så mycket i höjdled vilket blir drygt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Skulle gärna ha högre upplösning på höjden med UW-skärmar. Men den själva fysiska storleken tycker jag är lagom; blir den större så måste man röra huvudet så mycket i höjdled vilket blir drygt i längden.

Det finns, dom är dock rätt dyra. Tex dell och MSI har dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

Förstår inte riktigt ditt argument, om du ska ha en bred monitor blir den ju låg.
Vill du ha en smal blir den hög annars får du köra kvadratisk.
Visst kan man önska en monitor som är lite högre än min breda idag men då får man leva med något konstigt format alternativt en ännu bredare skärm om man ska behålla formatet.

De flesta monitorer som kalls ultrabreda är ju egentligen ultralåga då de verkar utgå från ännu större paneler som kapas på höjden i stället för att panelen breddas så att upplösningen i höjdled behålls, det är inte intressanta om upplösningen i höjd minskar under 2160 utan det jag vill ha är en bredare bild, inte en lägre typ ta en 4k 50" skärm och öka bredden 1,5 ggr så blir den ultrabred, upplösningen ska alltså ökas och inte minskas som man gör på "spelmonitorer" de där man kapar upplösningen höjdmässigt bör inte kallas ultrabreda utan ultralåga för det är ju löjligt att offra upplösning på höjden för då tappar man ju mycket av vitsen.
Spelarna håller tillbaka utvecklingen av monitorer numera genom att tramsa med låg upplösning vare sig det behövs eller inte för högupplösta skärmar ger ofta bättre eller lika bra bild som de lågupplösta även om bilden skalas vid spelande och vid andra situationer är hög upplösning inget problem att driva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det finns, dom är dock rätt dyra. Tex dell och MSI har dom

Hehe ja, jo "rätt dyra" stämmer. Kostar typ lika mycket som min 65" OLED. Jag tror att jag avvaktar tills den dag då förhoppningsvis en ~38"-42" UW OLED skärm finns på marknaden som inte kostar 20k+.

Skrivet av mrqaffe:

De flesta monitorer som kalls ultrabreda är ju egentligen ultralåga då de verkar utgå från ännu större paneler som kapas på höjden [...]

Det beror ju lite på vilket perspektiv man har. De flesta UW skärmar kommer väl ursprungligen från 1440p-skärmar som har breddats - därav är namnet "ultra wide" inte helt fel då de har samma upplösning på höjden som 1440p-skärmar men fler pixlar på bredden. De har inte tagit en 4K skärm och "mosat ihop" den så att den tryckts ut på längden.

Som rotkiv42 ovan skrev så finns det ju skärmar som är breda med högre upplösning på höjden med. Men de är citat "rätt dyra" x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det beror ju lite på vilket perspektiv man har. De flesta UW skärmar kommer väl ursprungligen från 1440p-skärmar som har breddats - därav är namnet "ultra wide" inte helt fel då de har samma upplösning på höjden som 1440p-skärmar men fler pixlar på bredden. De har inte tagit en 4K skärm och "mosat ihop" den så att den tryckts ut på längden.

Yes precis - exakt min poäng också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Fynd"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Reviews här:
https://www.amazon.ca/Streaming-Rotation-Computer-Calling-Rec...

Permalänk
Medlem

Standardupplösning: 640 x 480
Max. Bildupplösning: 1280 x 960

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad har ni för erfarenheter av externa hårddiskar? Var ju en WD Elements Desktop 3.0 uppe nyligen på samma storlek, men billigare. Hur står sig Seagate vs WD för denna typ av hårddiskar? De ser ju väldigt lika ut varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Produkt: ASUS GeForce RTX 3060 TUF 12GB
Länk: www.elfynd.se/asus-geforce-rtx-3060-tuf-12gb-graphics-card
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5694761
Pris: 5999kr

Finns inte kvar längre.
Oklart om den är slutsåld eller om bara Elfynd ändrat sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Vad har ni för erfarenheter av externa hårddiskar? Var ju en WD Elements Desktop 3.0 uppe nyligen på samma storlek, men billigare. Hur står sig Seagate vs WD för denna typ av hårddiskar? De ser ju väldigt lika ut varandra.

Vad jag vet kan du köra Seagate-diskar rakt in i datorn (Bryta upp kabinetten). Medans på WD måste du ta bort eller tejpa över pins.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Fick min AUKEY-webkamera idag, glapp USB-kontakt! Den returneras direkt, inte ens värd 39.90 om den är trasig Någon annan som hade samma problem?

Hämtar min ikväll kan se hur det blev.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Vad jag vet kan du köra Seagate-diskar rakt in i datorn (Bryta upp kabinetten). Medans på WD måste du ta bort eller tejpa över pins.

Jag har köpt både elements och my book. Ingen av dem har man behövt tejpa/tabort pins.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL