Permalänk
Avstängd

Rätt glad i min nuvarande bil men favoriten var nog min första bil som jag köpte för typ 9000 strax efter jag tog körkort. En Volvo 240 GLT årsmodell 84. Jag vet inte vem som hade haft den innan men den hade en massa utrustning som servo, AC, tonade rutor, taklucka (el), fyra elhissar och "hijackers" med kompressor, och den extremt fula plastjalusin i bakrutan. Den hade också någon Volvo SPORT-klädsel som var typ överdragsklädsel men vadderad så det blev som tighta sportstolar. Att däcken var gamla och spröda gjorde också att den spann loss väldigt lätt. Själv la jag till en hyfsad stereo med rätt feta högtalare i hatthyllan och så.

Hade mycket problem med den, främst rost men den hade också en tendens att koka när det blev lite varmare väder också läckte den soppa. Den röda färgen var också solblekt så att den var mer rosa-flammig. Men jag hade mycket roligt med den, åkte på festivaler och diverse utflykter och så. Bland annat körde jag hem efter sista spelningen på Roskilde något år med fyra punktjejer i baksätet.

Permalänk
Medlem

Absolut roligaste bilen/bilarna jag ägt är utom tvekan mina två evos, saknar dom något enormt och hoppas att en dag kunna införskaffa en igen! I övrigt är jag väldigt nöjd med min nuvarande Passat från 2012, krigar på än trots att den börjar närma sig 30k mil!

US-import Evo 8 från 2003.

US-import även denna. Evo 9 från 2006.

Old reliable

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vore det inte för skräckhistorierna om apextätningar och bensinförbrukning så verkar det vara en jäkligt kul bil Hur har driftsäkerheten varit för dig?

Jag vet inte om jag bara hade väldigt tur med min eller om det är överdrivna historier. Däremot är den väldigt glad i bensin. Jag lyckades aldrig få den under litern milen men var nära, annars låg jag oftast på runt 1,3 liter milen.
Och olja gick åt det med. Men aldrig några krångel eller fel. Mitt ägande var problemfritt.
Och då gick den ändå rätt ofta på bandagar, både på Mantorp och Kinnekulle.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Model, årsmodell, ägda år
Ford Escort Cab, -88, 2001-2005
Volvo 850, -98, 2002
Saab 9-5, -00, 2005-2009
Chevrolet Camaro, -12, 2012-2013
Mercedes CLA Shooting Break, -15, 2015-2016
Toyota Yaris, -13, 2016
Audi A6 Allroad, -06, 2016-2017
Porsche Macan S, -18, 2017-2019
Audi E-tron 55, -19, 2019-

Porschen är den jag saknar mest, följt av Audi A6 Allroad pga den höga komforten

Permalänk
Medlem

Min andra bil:

Mazda 626 - Hardtop, coupé. 1987. Köpte den när jag var 24 år gammal på 90 talet, och orsaken till att det var min favorit var att den var en bil som liknade Back-To-The-Future ikon bilen DeLorian DMC-12, men det var inte möjligt med min ekonomi som 24 åring att få tag på, importera eller äga en DMC-12 så jag föll pladask för Mazda 626 Hardtop edition, bilen var 7 år gammal när jag köpte den och jättedyr även så pass gammal gav jag 75K för den (och det var mycket pengar tidigt 90 tal) Så det var en svindyr lyxbil med absolut allt vi tar för givet idag, Servo, Airbags, El-Fönster och väldig "futuristisk" och man hörde inte en LJUD från vägen när man åkte med den.

Ahh, carpedia vill inte låta mig länka till bilen, så smed den in på imgurl
Permalänk
Medlem

Hmmm!
Trodde tråden handlade om favorit BIL???
Men det mesta i denna tråd har ju handlat om arselförlyttare för BILAR slutades ju till 98% att tillverkas mellan 1970-1975!

Har ett par favoriter.
Och ja SAAB 99 och 900 klarar just gränsen för att kallas bil mestadels för att 99 kom ut 1968 och själva chassit var i stort sett nästan helt oförändrat tills "nya" 900án kom ut dvs Opeln med SAAB motor urk!
1, Första bilen en SAAB 99 combi coupe -78 (dvs ser nästan ut som en 900) köptes ihop med en kompis 3-4 mån innan jag fick mitt körkort för 2500:-
Den hade vi mycket kul i och 4 motorbyten vart det i den det var inte många sekunder den framfördes under 4000rpm.

2, Första egna bilen SAAB 99 -73 köptes för 3000:- och nästan helt rostfri och i ok skick i övrigt bara att det stått i 4-5 år.
När den började pillas med inför besiktningen så satt alla fyra bromsoken fast rostade och tänkte först fan det blir ju byte på minst ett ok heller två.

Men började att lossa/smörja/mjuka upp dom back så satt kolvarna fast rätt hårt men släppte med en smäll och efter bara 2-3 in/ut så gick dom så lätt att man kunde trycka in dom med fingrarna.
Samma sak med vänster fram, sen höger.
Ingen kolv ville röra sig alls och efter ett tag så hade jag gett upp och insett att japp ett nytt ok blir det.
Men efter att jag skruvat loss det så vart det en principsak (av nån anledning) att jag ska få dom jävlarna att röra sig.
Så det blev större o större saker som kom fram till slut så hade vi oket i ett stort skruvstycke (det största jag sett och fanns i en mekanisk verkstad (som höll på med STORA saker) som vi hyrde garage av) och ett 2m långt spett och jag med mina ca 95-100kg plus kompisens 70kg hängde i spettet/hoppade på det men nope.
Så fram kom ett 3m långt kraftig rör och ägaren vi hyrde av och sina 120-140kg hängde på röret ihop med oss två.

Efter ett par gungningar och vi hade fått till rytmen så vi gungade ihop och 3-4 såna så en snabb snärtig smäll som lät som nån avfyrade en magnum 357 2cm från örat.
Dvs extremt högt och ägarens första tanke var att det enorma skruvstycket sprack sönder men nope en kolv hade rört sig.
Ha nästa kolv och ungefär samma kraft/ljud för den med.
Sen gick vi tillbaks till vårat och hmmm kanske det går att rädda det vilket borde ha varit en omöjlighet.
Men vi skruvade i broms slangen igen och körde ut kolven och den gick in ganska lätt med polygrip och efter 3 gånger så gick det med fingrarna.

Så tillbaks på bilen och luftat o en provkörning och bromsar kändes perfekta.
å besiktningen så fick både jag o ett par besiktningsgubbar en chock dom två bromsmätarna (dvs en för vänster hjul, en för höger) var som dom var ihop limmade och dom svajade inte ett dugg.
Vilket jag aldrig sett tidigare och ingen av gubbarna heller och två var nära pensionsåldern, samma sak bak (fast lite mindre bromsverkan som det ska vara).
Helt otroligt MEN sen fick jag en två på rostig broms skiva på vänsterbak och gubbfan vägrade släppa igenom den trots att han aldrig sett så jämna bromsar förut.
Rosten fixades genom att köra bilen normalt i två veckor.

På grusväg/snö/is kunde jag göra exakt vad jag ville med den bilen med vänsterbromsning.
tex 4-5cm nysnö och jag gjorde en 360° åt vänster stoppade den och en 360° åt höger på en smal tvåfilig väg med inget extra utrymme för gående.
Bästa bromsar jag känt på någon bil med råge!
Dock inte broms styrkan i sig utan jämnheten mellan alla fyra hjulen dvs alla fyra hjulen låste sig nästintill exakt samtidigt vid gradvis hårdare o hårdare bromsning på vilket underlag som helst så länge det var samma underlag på alla fyra hjulen.
Dvs jag visste exakt hur dom skulle reagera vid bromsning.

3, Favorit bil jag ägt!
Det står mellan en SAAB 96 -69 och Opel rekord -62
Opeln var lite för rostig för att vara bra hade den varit lite bättre så hade jag troligen haft kvar den än idag.
Det var knappt några rosthål på den utan den hade rostat inifrån och extremt jämnt så all plåt var supertunn från typ halva dörren och nedåt inklusive golv och allt.
Dvs ALL plåt/balkar/osv från mitten av dörren och nedåt hade behövt bytas ut till 100%

V4'an var en kul bil som man verkligen sitter på sne i jämfört med 99/900
Lådan rasade och den blev ståendes och glömde/tröttnade på den och såldes vilket jag ångrar idag då den var 99% rostfri.

4, Favoritbil som jag kört (väldigt mycket) och troligen favorit bil överlag.
Buick special -56 med 320 motorn och dynaflow automatlåda.

Bra youtube kanal!

Dynaflow är en tvåstegs automatlåda men första växeln används ENBART vid sista millimetern av fullgas och kickdown aktiveras, heller om man växlar med spaken till 1.
I alla övriga scenarion så är det bara andra växlen som används, motorn ligger vid fullgas men inte kickdown aktiverat på ca 3500 från stillastående tills man kommer upp i 120-130km/h och först DÅ börjar motorvarvtalet att öka.
Dvs i princip så är det en 100% steglös låda så länge kickdown ej aktiveras turbinen gör allt jobb och är fantastisk att köra.
Särskilt på snö/is man får ett så jämnt moment att även när andra bilar med bättre däck inte klarar av att komma iväg så är det inga problem med en dynaflow.
Tex vi fick soppa torsk i en ca 10% uppförbacke som hade 1dm nysnö över isbark på en smal grusväg 3,5km från "hemma" efter en utekväll med sommardäck (som var M&S märkta men fin mönstrade och troligen under 1,5mm mönster kvar).
Ringde efter en kompis (som var med i bilen) farsa som bodde 2km bort som kom med en dunk och sa ha ni kommer aldrig upp för den backen med dom däcken.
Inte ens om ni backar o tar fart, jag tror inte jag kommer upp (Volvo 245 och ett år gamla vinterdack) sa gubben.

Vi får se sa jag (trodde inte jag skulle kunna starta 1/3 del upp i backen men att efter backa ner skulle vi komma upp) och provade en gång men slirade till och när en dynaflow slirar till på halka så blir det ett jävla snurr på hjulen då motorn ligger på 3500rpm och så fort hjulen snurrar till så skickar ju turbinen ut mer varvtal till hjulen.
Så rullade tillbaks lite ur det nu av däcken polerande området och lite åt sidan och provade igen och sakta började kämpa sig uppåt och efter 20-25meter så hade vi fart nog att jag kunde slappna av lite.
Och vi kom upp.

Gubben provade om han skulle komma upp (bra ställe o vända på där uppe, istället för att backa 400m) men kom som längst halvvägs och gav upp efter 4 försök.
Det hade vi kul åt ett tag!

Skicket på Buicken var hyfsat så inget man behövde vara livrädd för att använda och det blev våran grupps pilsnerbil varje helg i 5+år.
Enda vi gjorde vara att justera bromsar (trummor) två gånger och lite småpill då o då som olje byte, startade alltid och funkade bra hela tiden.
27 personer gick det in i bilen/skuffen (ingen på taket/huven) en kväll när vi skulle 6km hem och många var kvar som skulle till samma ställe heller hoppa av efter vägen.
1/3 del var 100+kg killar.
Vart lite trångt men gick bra.

En fem litersdunk (naturligtvis inköpt på bolaget så inget olagligt här swec mods:=) ) gick det nog åt i medeltal per helg i den bilen under dessa fem+ år.
Så blir ju några liter bolagssprit som passerat den
Jag var den som körde för det mesta och vi var runt halva sverige på bilträffar/osv med den så det blev många tusen mil jag körde den.
Körde den troligen 10+ gånger så långt som ägaren.

Skrivet av Beginner:

För egen del, gammelgubbe som jag är = Saab 900 Turbo 16V. Fyradörrars. Vingen i bak, silvermetallic.

https://media.fastestlaps.com/saab-900-turbo-16.png

Var inget supersprutt i bilen på en gång när man gasade på då turbon tog sin lilla stund att ladda men sen, jisses. Nu är jag ju inte fartfantast egentligen men......

8V turbon var mycket roligare än 16V turbon, till 16V så hade dom ju nästan tämjt turbon helt o hållet.
Tänk hur 16V var när du gav fullt, fast med en hel del mindre acceleration upp till ca 3800rpm och sen kom ALLT inte som 16V där typ 10-15% mer kom vid lite högre varv.
85% av nöjet med en turbo bil enligt mig är ketchup effekten

Skrivet av hasenfrasen:

Saab 99 turbo 1978 med fastrostad waste. Hysterisk på ettan/tvåan.
https://img.hmn.com/fit-in/900x506/filters:upscale()/stories/2018/08/626939.jpg

Jepp!
Särskilt om man hade monterat en större turbo som krävde ännu högre varvtal innan nåt hände, fast drivaxlarna ville väldigt gärna säga upp sig vid typ varannan acceleration då
Inte min bil som tur var!

Skrivet av anon134512:

Fantastisk, vad drar den?

VW´s dieslar vid den tidpunkten var väldigt snåla och dom drog lika mycket om du smygkörde utan last/etc heller fullt ös så mycket det gick med full last+stor husvagn.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Glömde ta med min fråga till en del av er!
Ni som har 240 som favorit bil jag har en fråga.
Hur sitter ni i en 240?

JAG sitter som en kråka 240 har dom absolut sämsta framstolar som jag har suttit i och det med en väldigt stor marginal.
Utöver det så är sittställningen (som stolen givetvis har stor roll i, men även ratt/pedaler) är så dålig den med.
Sitter heller i baksätet i en 240 om jag blir intvingad i en sitter ju nästan som en dröm där jämfört med fram.

Tre saker förstår jag att dom gör 240 till en favoritbil för många.
1, Billiga.
2, Slitstarka.
3, Skruvvänliga/lätta.

Men vad gör det när man sitter bättre i en traktor med järn hjul från 1920 talet?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Glömde ta med min fråga till en del av er!
Ni som har 240 som favorit bil jag har en fråga.
Hur sitter ni i en 240?

JAG sitter som en kråka 240 har dom absolut sämsta framstolar som jag har suttit i och det med en väldigt stor marginal.
Utöver det så är sittställningen (som stolen givetvis har stor roll i, men även ratt/pedaler) är så dålig den med.
Sitter heller i baksätet i en 240 om jag blir intvingad i en sitter ju nästan som en dröm där jämfört med fram.

Tre saker förstår jag att dom gör 240 till en favoritbil för många.
1, Billiga.
2, Slitstarka.
3, Skruvvänliga/lätta.

Men vad gör det när man sitter bättre i en traktor med järn hjul från 1920 talet?

Nu är väl inte trådens syfte att kritisera vad andra har som favoriter även om jag, precis som du, har svårt förstå varför någon skulle ha denna bil som favorit.

Var och en har sina favoriter, vad vi andra tycker om det är tämligen ointressant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min första bil en Renault Mégane 3 coupé

En liten men pigg 130hk diesel. Och den var väldigt trevlig att köra. Saknar den så

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Min 240, brukade åka ut på isen som barn och sladda <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vi kör kombin och den rymmer oss fem men det är lite tajt i sidled bak när man ska bälta 3st. I benutrymme framåt är det helt lugnt och bagaget är på dryga 600 liter så där saknar vi inte heller plats.

Superben är ett bättre val om man börjar ha 3 större barn, med två räcker Octavian gott. Superben går även att få med 4x4 och större motor något dom fortfarande vägrar ge Octavian.

Vitt är fräsch, men likt svart är svåra att hålla rena och fina tyvärr.

Kul att ni är nöjda!

Ja med tre barn lär det bli tajt, det förstår jag verkligen.

Angående Superben (den senaste versionen) så kikade jag en video för ett tag sedan där de lyfte fram små irritationsmoment med bilen, minns dock inte vad det var nu.

Sverige är ett land som inte är snäll mot bilen när det gäller smuts osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Glömde ta med min fråga till en del av er!
Ni som har 240 som favorit bil jag har en fråga.
Hur sitter ni i en 240?

JAG sitter som en kråka 240 har dom absolut sämsta framstolar som jag har suttit i och det med en väldigt stor marginal.
Utöver det så är sittställningen (som stolen givetvis har stor roll i, men även ratt/pedaler) är så dålig den med.
Sitter heller i baksätet i en 240 om jag blir intvingad i en sitter ju nästan som en dröm där jämfört med fram.

Tre saker förstår jag att dom gör 240 till en favoritbil för många.
1, Billiga.
2, Slitstarka.
3, Skruvvänliga/lätta.

Men vad gör det när man sitter bättre i en traktor med järn hjul från 1920 talet?

Nu har jag inte suttit i en 240 på ganska många år men jag minns inte att de var obekväma alls. De var ju vanliga som Taxi och polisbilar bland annat vilket de nog inte hade varit om det var den allmänna uppfattningen.

Att det blev min favorit betyder inte att det var den bästa bilen jag haft dock, mer att jag har många roliga minnen med den bilen. Långt innan jag ägde en själv eller ens hade körkort fick jag ihop det med en tjej i baksätet på en 245:a exempelvis.

Den minst bekväma bilen jag haft tror jag är en Fiat Uno 45 som jag köpte för 2500 och hade ungefär ett år. Men den hade så mycket problem att jag aldrig vågade ta ut på några längre utflykter. Den första nya bilen jag hade var en Toyota Aygo och den var inte heller så bekväm, funkade i stan men långresa blev snabbt väldigt segt. Stolarna var ingen höjdare om än inte katastrof, men ljudisolering saknades.

Permalänk
Medlem

VW Tiguan, helt underbar bil.
Valde tyvärr bort den till förmån för en billigare Golf, men nån dag blir det SUV igen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Dynaflow är en tvåstegs automatlåda men första växeln används ENBART vid sista millimetern av fullgas och kickdown aktiveras, heller om man växlar med spaken till 1.
I alla övriga scenarion så är det bara andra växlen som används, motorn ligger vid fullgas men inte kickdown aktiverat på ca 3500 från stillastående tills man kommer upp i 120-130km/h och först DÅ börjar motorvarvtalet att öka.
Dvs i princip så är det en 100% steglös låda så länge kickdown ej aktiveras turbinen gör allt jobb och är fantastisk att köra.

Jösses, det låter som bränsleförbrukningen inte är på topp med en sån låda Den måste ju slira bort X antal liter per mil i turbinen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har haft många bilar genom åren men den absoluta favoriten är en Volkswagen Cross Touran 2015 - 2015-2016. Skittråkig men gaaaaaalet praktisk, billig och fullsmetad med utrustning.

Får leverans av en ID4 1st Edition Max om 2 v. Lär få uppdatera detta inlägg då

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

gamla bettan man hade för en massa år sedan, den var rolig att köra men fan va den drog bensin CLK 55 AMG.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lancia Delta HF Integrale och Audi Quattro är utan tvekan de enda favoriterna jag har, och har haft. Fortfarande i min ägo sedan slutet på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Min roligaste bil jag ägt är nog Volvo 850 Turbo -95, sen Volvo V70 2,4d Classic -08. Den senare för att den gick så mjukt och fint, mysig motor och trevlig låda. 850n för att ljudet i motorn, och härligt kraft, även fast det var 225hk.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

En kompressormatad Mini Cooper S.
Helt klart den roligaste bilen jag någonsin har kört.
Dock för hög bränsleåtgång för att pendla med så sålde den.

Permalänk
Medlem

Volvo V70/XC70
Tror inte finns mer komplett bil. Jag vet inte om V90 kan matcha.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det måste vara min nuvarande bil, en Saab 9-5 Aero kombi, 2000. Chippade den till 315hkr på E85 för nästan ... 9 år sen. Man åker otroligt skönt i den, och det finns mycket kraft om man vill! Ser bra ut med. Men bakskärmarna blir mer och mer rostangripna, som på alla anda niofemmor. Har fått byta länkarmar fram, ett par batterier, multirem, och koppling sen 2010. Men nu börjar även en drivknutsdamask ge sig så den lär bytas med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Då jag är rätt ointresserad av bilar så har jag aldrig ägt någon riktigt rolig sportbil men min första bil har alltid en speciell plats i mitt hjärta.
En Lancia A112 Junior (Inte min på bilden men samma färg men min var inte sänkt)
https://www.garaget.org/?car=147708&image=2446821
En röd sportvagn med 48Hk och 5-växlad. Tror att fyran och femman hade mer eller mindre samma utväxling då jag aldrig hörde någon skillnad på motorljudet när man kastade i femman. Charmig bil men absolut ingen brudmagnet.
Brukar då och då kolla blocket om det finns någon att köpa men nu är de horribla priser på dessa, måste bero på kretsbristen

Min favoritbil är annars den jag äger nu, Volvo V60 CC B4, åker otroligt skönt och passar mig perfekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Saknar min första bil.

Permalänk
Medlem

Min första bil var en Peugeot 205 GTI "Roland Garros" med "stora" 1.9L motorn på 122HK och 16 ventiler, tror det var en -93a
det var som att köra Go-Kart saknar den fortfarande drygt 15 år senare.

har idag en 2020 Volvo V60 CC, väldigt bekväm bil att köra långa sträckor men inte vidare "rolig"

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag saknar mest, någon av dessa 2.
NG var ju betydligt snyggare och relativt udda bil ändå att ha, men på något sett så tyckte jag ändå att OG gick något bättre och var mer "SAAB" känsla i den.

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo. Ogillade bilen men köpte den i lite dåligt skick, sen blev frugan lite lätt påkörd och vi fick omlackat den och sålt den 3 år efter inköp för samma pris vi köpte den för. Bra deal.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Roligt ämne!

Jag ägde en Peugeot 205 GTI för många år sedan, mycket rolig bil att köra. Polaren som då körde en 405 MI16 gjorde nått väldigt lustigt och skaffade en ful gubbsaab en dag. Jaja, his loss tänkte jag, nu minsann skulle han få smaka på the brute force av the mighty GTI och få igen för alla gånger han åkt ifrån mig. Ut på landsväg, jag låg före och stampade gasen genom plåten och det bar iväg. Då går han ut t.v, när jag accar för kung och fosterland, kör om och bara försvinner. Jag har ALDRIG känt mig så frånåkt sedan den dagen, och då har jag ändå ägt en Datsun Cherry, peugeothelvetet stod stilla! En tid senare och mycket tjat så köpte jag den av honom. Många bilar har avverkats sedan dess och hade jag vetat det jag vet idag så hade jag behållit min 9000 CD 2.3 Turbo -91. Skinn, stora ljudpaketet mm mm. Underbart skön bil att köra och en riktig sleeper, inte 0-100 men hade man väl passerat 50 kmh så var det en enorm potent bil både att leka med och dra husvagn

Inte min, men min var likadan, fast mörkblå-metallic som blev lite lila när solen sken på den. Cool och ovanlig lack.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Mazda RX-7 FD från 93 som var fantastiskt kul att köra.

Har idag en Porsche Boxter GTS -15 som tar mig tillbaka till samma roliga körglädje som med sjuan.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Porsche 944 som jag hade innan barnen gjorde sitt intåg i livet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Enda egna bilen man har ägt var en metallic grön Opel Berlina från 76,eller var det 77..Var något speciellt med den bilen.

Kanske för att det var ens första och eventuellt sista bil man har kunnat kalla sin egna🙂

Nu många år senare är man utan bil och med en nackskada som gör att man inte kommer att äga en bil igen,eller åtminstone inte kör den😕

Fast Opeln var fin☺️