Hmmm!
Trodde tråden handlade om favorit BIL???
Men det mesta i denna tråd har ju handlat om arselförlyttare för BILAR slutades ju till 98% att tillverkas mellan 1970-1975!
Har ett par favoriter.
Och ja SAAB 99 och 900 klarar just gränsen för att kallas bil mestadels för att 99 kom ut 1968 och själva chassit var i stort sett nästan helt oförändrat tills "nya" 900án kom ut dvs Opeln med SAAB motor urk!
1, Första bilen en SAAB 99 combi coupe -78 (dvs ser nästan ut som en 900) köptes ihop med en kompis 3-4 mån innan jag fick mitt körkort för 2500:-
Den hade vi mycket kul i och 4 motorbyten vart det i den det var inte många sekunder den framfördes under 4000rpm.
2, Första egna bilen SAAB 99 -73 köptes för 3000:- och nästan helt rostfri och i ok skick i övrigt bara att det stått i 4-5 år.
När den började pillas med inför besiktningen så satt alla fyra bromsoken fast rostade och tänkte först fan det blir ju byte på minst ett ok heller två.
Men började att lossa/smörja/mjuka upp dom back så satt kolvarna fast rätt hårt men släppte med en smäll och efter bara 2-3 in/ut så gick dom så lätt att man kunde trycka in dom med fingrarna.
Samma sak med vänster fram, sen höger.
Ingen kolv ville röra sig alls och efter ett tag så hade jag gett upp och insett att japp ett nytt ok blir det.
Men efter att jag skruvat loss det så vart det en principsak (av nån anledning) att jag ska få dom jävlarna att röra sig.
Så det blev större o större saker som kom fram till slut så hade vi oket i ett stort skruvstycke (det största jag sett och fanns i en mekanisk verkstad (som höll på med STORA saker) som vi hyrde garage av) och ett 2m långt spett och jag med mina ca 95-100kg plus kompisens 70kg hängde i spettet/hoppade på det men nope.
Så fram kom ett 3m långt kraftig rör och ägaren vi hyrde av och sina 120-140kg hängde på röret ihop med oss två.
Efter ett par gungningar och vi hade fått till rytmen så vi gungade ihop och 3-4 såna så en snabb snärtig smäll som lät som nån avfyrade en magnum 357 2cm från örat.
Dvs extremt högt och ägarens första tanke var att det enorma skruvstycket sprack sönder men nope en kolv hade rört sig.
Ha nästa kolv och ungefär samma kraft/ljud för den med.
Sen gick vi tillbaks till vårat och hmmm kanske det går att rädda det vilket borde ha varit en omöjlighet.
Men vi skruvade i broms slangen igen och körde ut kolven och den gick in ganska lätt med polygrip och efter 3 gånger så gick det med fingrarna.
Så tillbaks på bilen och luftat o en provkörning och bromsar kändes perfekta.
å besiktningen så fick både jag o ett par besiktningsgubbar en chock dom två bromsmätarna (dvs en för vänster hjul, en för höger) var som dom var ihop limmade och dom svajade inte ett dugg.
Vilket jag aldrig sett tidigare och ingen av gubbarna heller och två var nära pensionsåldern, samma sak bak (fast lite mindre bromsverkan som det ska vara).
Helt otroligt MEN sen fick jag en två på rostig broms skiva på vänsterbak och gubbfan vägrade släppa igenom den trots att han aldrig sett så jämna bromsar förut.
Rosten fixades genom att köra bilen normalt i två veckor.
På grusväg/snö/is kunde jag göra exakt vad jag ville med den bilen med vänsterbromsning.
tex 4-5cm nysnö och jag gjorde en 360° åt vänster stoppade den och en 360° åt höger på en smal tvåfilig väg med inget extra utrymme för gående.
Bästa bromsar jag känt på någon bil med råge!
Dock inte broms styrkan i sig utan jämnheten mellan alla fyra hjulen dvs alla fyra hjulen låste sig nästintill exakt samtidigt vid gradvis hårdare o hårdare bromsning på vilket underlag som helst så länge det var samma underlag på alla fyra hjulen.
Dvs jag visste exakt hur dom skulle reagera vid bromsning.
3, Favorit bil jag ägt!
Det står mellan en SAAB 96 -69 och Opel rekord -62
Opeln var lite för rostig för att vara bra hade den varit lite bättre så hade jag troligen haft kvar den än idag.
Det var knappt några rosthål på den utan den hade rostat inifrån och extremt jämnt så all plåt var supertunn från typ halva dörren och nedåt inklusive golv och allt.
Dvs ALL plåt/balkar/osv från mitten av dörren och nedåt hade behövt bytas ut till 100%
V4'an var en kul bil som man verkligen sitter på sne i jämfört med 99/900
Lådan rasade och den blev ståendes och glömde/tröttnade på den och såldes vilket jag ångrar idag då den var 99% rostfri.
4, Favoritbil som jag kört (väldigt mycket) och troligen favorit bil överlag.
Buick special -56 med 320 motorn och dynaflow automatlåda.
Bra youtube kanal!
Dynaflow är en tvåstegs automatlåda men första växeln används ENBART vid sista millimetern av fullgas och kickdown aktiveras, heller om man växlar med spaken till 1.
I alla övriga scenarion så är det bara andra växlen som används, motorn ligger vid fullgas men inte kickdown aktiverat på ca 3500 från stillastående tills man kommer upp i 120-130km/h och först DÅ börjar motorvarvtalet att öka.
Dvs i princip så är det en 100% steglös låda så länge kickdown ej aktiveras turbinen gör allt jobb och är fantastisk att köra.
Särskilt på snö/is man får ett så jämnt moment att även när andra bilar med bättre däck inte klarar av att komma iväg så är det inga problem med en dynaflow.
Tex vi fick soppa torsk i en ca 10% uppförbacke som hade 1dm nysnö över isbark på en smal grusväg 3,5km från "hemma" efter en utekväll med sommardäck (som var M&S märkta men fin mönstrade och troligen under 1,5mm mönster kvar).
Ringde efter en kompis (som var med i bilen) farsa som bodde 2km bort som kom med en dunk och sa ha ni kommer aldrig upp för den backen med dom däcken.
Inte ens om ni backar o tar fart, jag tror inte jag kommer upp (Volvo 245 och ett år gamla vinterdack) sa gubben.
Vi får se sa jag (trodde inte jag skulle kunna starta 1/3 del upp i backen men att efter backa ner skulle vi komma upp) och provade en gång men slirade till och när en dynaflow slirar till på halka så blir det ett jävla snurr på hjulen då motorn ligger på 3500rpm och så fort hjulen snurrar till så skickar ju turbinen ut mer varvtal till hjulen.
Så rullade tillbaks lite ur det nu av däcken polerande området och lite åt sidan och provade igen och sakta började kämpa sig uppåt och efter 20-25meter så hade vi fart nog att jag kunde slappna av lite.
Och vi kom upp.
Gubben provade om han skulle komma upp (bra ställe o vända på där uppe, istället för att backa 400m) men kom som längst halvvägs och gav upp efter 4 försök.
Det hade vi kul åt ett tag!
Skicket på Buicken var hyfsat så inget man behövde vara livrädd för att använda och det blev våran grupps pilsnerbil varje helg i 5+år.
Enda vi gjorde vara att justera bromsar (trummor) två gånger och lite småpill då o då som olje byte, startade alltid och funkade bra hela tiden.
27 personer gick det in i bilen/skuffen (ingen på taket/huven) en kväll när vi skulle 6km hem och många var kvar som skulle till samma ställe heller hoppa av efter vägen.
1/3 del var 100+kg killar.
Vart lite trångt men gick bra.
En fem litersdunk (naturligtvis inköpt på bolaget så inget olagligt här swec mods:=) ) gick det nog åt i medeltal per helg i den bilen under dessa fem+ år.
Så blir ju några liter bolagssprit som passerat den
Jag var den som körde för det mesta och vi var runt halva sverige på bilträffar/osv med den så det blev många tusen mil jag körde den.
Körde den troligen 10+ gånger så långt som ägaren.
Skrivet av Beginner:
För egen del, gammelgubbe som jag är = Saab 900 Turbo 16V. Fyradörrars. Vingen i bak, silvermetallic.
https://media.fastestlaps.com/saab-900-turbo-16.png
Var inget supersprutt i bilen på en gång när man gasade på då turbon tog sin lilla stund att ladda men sen, jisses. Nu är jag ju inte fartfantast egentligen men......
8V turbon var mycket roligare än 16V turbon, till 16V så hade dom ju nästan tämjt turbon helt o hållet.
Tänk hur 16V var när du gav fullt, fast med en hel del mindre acceleration upp till ca 3800rpm och sen kom ALLT inte som 16V där typ 10-15% mer kom vid lite högre varv.
85% av nöjet med en turbo bil enligt mig är ketchup effekten
Jepp!
Särskilt om man hade monterat en större turbo som krävde ännu högre varvtal innan nåt hände, fast drivaxlarna ville väldigt gärna säga upp sig vid typ varannan acceleration då
Inte min bil som tur var!
Skrivet av anon134512:
Fantastisk, vad drar den?
VW´s dieslar vid den tidpunkten var väldigt snåla och dom drog lika mycket om du smygkörde utan last/etc heller fullt ös så mycket det gick med full last+stor husvagn.