Amazon i Sverige sex månader senare

Permalänk
Medlem

Som det är idag så är ju Amazon.se bara en förlängd arm av Amazon.de, med ett begränsat sortiment, och jag ser ingen större mening i att handla där när man lika gärna kan handla från Tyskland, som oftast är billigare. Om Amazon ska lyckas i Sverige så måste priserna pressas mer och de måste lansera Prime.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som det är idag så är ju Amazon.se bara en förlängd arm av Amazon.de, med ett begränsat sortiment, och jag ser ingen större mening i att handla där när man lika gärna kan handla från Tyskland, som oftast är billigare. Om Amazon ska lyckas i Sverige så måste priserna pressas mer och de måste lansera Prime.

Det lustiga är att det inte alltid är billigare. Jag beställde nyss en elektronikpryl, och den var ca 40 procent billigare på amazon.se jämfört med amazon.de!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Handlar från både .de och .se. Mycket nöjd så här långt. Det intressanta blir dock att se hur väl det fungerar den dagen något problem uppstår.

Permalänk

Har blivit en del småprylar, HDMI kablar, två SSD diskar och ett HDD kabinett. De har mycket grejer som är svåra att få tag i på andra ställen och bra priser på annat. Den externa SanDisk SSDn var nästan halva priset mot Svenska ÅF.
Paketen har varit väl paketerade och frakten snabb. Däremot är deras sida fortfarande ett skämt. Svår att hitta på. Sök på en sak och få upp något helt annat och fortfarande mycket dåligt översatt.
Man kan ju undra om de över huvud taget har några som jobbar i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

"Jag både hoppas och tror att beteendet är så pass starkt, att svenskar kommer fortsätta vilja använda Prisjakt för ärliga jämförelser som inte görs av en butik eller marknadsplats – som ju bara listar sina kunder."
Haha vilken dubbelmoral, många saker som jag har kollat på prisjakt och oftast visar de inte amazon's priser.

Tänkte precis samma sak. Prisjakt listar också bara sina kunder 🙈

Permalänk
Medlem

Jag har på senare dagar handlat en hel del på siten, då jag hittat prylar där som andra butiker saknar till rimliga priser. T.ex. har jag shoppat ett gäng mellanox connectx-3 10gbe-nätverkskort för billiga pengar.
Korten fungerar utmärkt och presenterar sig i OS:et som Mellanox connectx-3. Har även hårdtestat korten och inga problem att komma upp i 10gbe-fart med dom.
Även hittat lite andra grejer som WD Elements 14Terabyte-disk för ganska mycket mindre pengar än övriga butiker, dessutom med väldigt snabb frakt.
Dock köper jag hellre i mina vanliga butiker när jag kan. Men t.ex. så erbjuds det väldigt få 10gbe-nätverkskort för bra pengar i svenska butiker och då väljer jag Amazon

Köpte även en excenterslip av bättre märke för ca 600:- billigare än kända nätbutiker på området. Då blev det gratis frakt med, något jag inte fick på de två andra butikerna jag kollade i. Utöver det snabbare frakt, kom 2 dar efter. De andra 2 butikerna skulle hs 6-7 dagar på sig att skicka varan och sen frakttiden utöver. Då blir valet (tyvärr) ganska enkelt. Jag vill ju inte betala betydligt mer, betala dyrare frakt samt vänta mycket längre på produkten..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

knappt varit på sidan sen dom lanserade än mindre köpt någon än.. håller mig till dom etablerade butikerna redan..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snyft:

"Jag både hoppas och tror att beteendet är så pass starkt, att svenskar kommer fortsätta vilja använda Prisjakt för ärliga jämförelser som inte görs av en butik eller marknadsplats – som ju bara listar sina kunder."
Haha vilken dubbelmoral, många saker som jag har kollat på prisjakt och oftast visar de inte amazon's priser.

Håller med dig. Pricerunner ligger långt före Prisjakt här idag, så jag har börjat gå över mer aktivt än tidigare. Vilket känns aningen ironiskt då jag, och förmodligen många andra, flydde Pricerunner när Prisjakt kom.

Största problemet är Prisjakt ständiga arbete av att ersätta det som idag kallas Classic med den nya bedrövliga Prisjakt-sidan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av twk:

Tänkte precis samma sak. Prisjakt listar också bara sina kunder 🙈

Inte bara
De listar ju många butiker där som inte är betalande kunder till dem (alla ÅF som inte är med med logga och direktlänk).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har handlat en del på Amazon.de genom tiderna, men då uteslutande saker som jag visste exakt vad jag ville ha, och i många fall hittat direktlänkar till produkten via andra prisjämföringssidor, typ geizhals.de

Amazons websida är ju katastrofalt usel, finns inte en chans att jag orkar ens försöka bläddra igenom allt skräp för att hitta något intressant om jag inte riktigt vet vad det är jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Amazons utbud är enorm så det är ju ett givet alternativ i många fall. Dessutom var det en stor och extra kanal att köpa RTX 3080:s och PS5:or på. Jag fick tag på två TUF för 8300 respektive 8600 kr och tjänade riktigt bra på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Får jag verkligen hoppas på att dom gjort, deras implementering av fakturaköp stred ju mot all god sed eftersom det inte fanns någon kontroll på uppgifterna som lämnades.

Råkade själv ut för att någon handlade på faktura med mitt namn och personnummer, tror dock jag hann stoppa köpet för jag har varken sett fakturan eller hört någon annat från dom sen jag ringde in och idiotförklarade deras obefintliga kontroll.

Att handla på faktura i andras namn har väl i stort sett alltid varit möjligt? Vad jag vet så är det bara Klarna som erbjuder möjligheten att låsa fakturaköp som inte signeras med bank-ID, och detta kom för inte så länge sen. Skickar ett företag en beställning till annan adress än folkbokföringsadressen med faktura som betalningsmetod så har de inget försvar när du bestrider fakturan. Av denna anledning så kräver de flesta att du anger din folkbokföringsadress när du handlar på faktura. Då kan de säkerställa att både paket och faktura går till samma person, som då har möjlighet att returnera paketet och makulera fakturan. Om Amazon inte har detta krav så är det till största del deras problem eftersom lagen står på konsumentens sida i detta fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda de mer och mer då hemleverans är nice. Skönt att kunna beställa hem en massor av olika produkter som man vanligtvis får leta mellan olika åf för, i en och samma leveranskostnad. Värsta jag vet är att dra till postombud.

Permalänk
Medlem

Kollade efter filter till min luftfuktare och de fanns billigare på Amazon än Clas Ohlson, men samtidigt var det en kopia på Amazon som dessutom hade fått URDÅLIGA betyg.

Billiga prylar - det är enklare att hitta på eBay.

Permalänk
Medlem

Har handlat en del från amazon men då helt andra typer av produkter. Framförallt mycket friluftsprylar från märken som inte saluförs hos svenska återförsäljare

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det lustiga är att det inte alltid är billigare. Jag beställde nyss en elektronikpryl, och den var ca 40 procent billigare på amazon.se jämfört med amazon.de!

Kan det ha varit på flash sale? För Amazon.se verkar ha egna flash sales, och då kan det ju för stunden vara billigare än på tyska Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"... många svenska e-handlare försökt att positionera sig med mjukare ledord som respekt, tillit och förståelse."

I Elgigantens fall stämmer inte detta, de var väldigt tråkiga att ha att göra med då jag bad att få köpa en vara från dem med prismatchning mot Amazon, för att stötta våra "lokala" handlare.

De skulle ha bevis på att varan från Amazon skickas från Sverige vilket jag ordnade fram och mejlade till dem under samtalet. Trots det så vägrade personen jag pratade med att hjälpa till.

Det här var på förmiddagen, på eftermiddagen svarar en annan person på mejlet att de kan prismatcha, då var det tyvärr inte längre intressant då jag hade möjlighet att just där och då åka in till butik och köpa varan.

Slutade med att varan köptes från Amazon och levererades hela vägen hem 2 dagar senare. @Elgiganten, kanske dags att se över rutinerna om ni vill konkurrera mot jättar som dessa.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd

Att Amazon PRIME inte har lanserats kan delvis bero på att Amazons avdelning i Sverige insett att de inte kan kräva samma slaviska arbetsförhållanden av förarna - varken de hos PostNord eller någon annan kurir - för att kunna erbjuda denna köpupplevelse av "Gratis frakt framme nästa arbetsdag". Den verklighet många av oss här insatta känner till om amerikanska Amazon är en främmande verklighet för många genomsnittliga Mellostittande svenskar.

Men skulle det komma upp till svenska ytan att PostNords chaufförer eller vilka som nu får köra ut PRIME-paketen behövt pissa i flaskor och liknande slaviska förhållanden så skulle det nog ge Amazon en riktig dålig image i den genomsnittlige och icke-insatta svenskens ögon. Notera att jag menar de svenskar som är typ lika insöade i Mellos som jänkare är insöade i The Kardashians.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kan det ha varit på flash sale? För Amazon.se verkar ha egna flash sales, och då kan det ju för stunden vara billigare än på tyska Amazon.

Knappast. Detta var en konstlast på 50 ohm för att testa radiogrejer med...
Eller är det kanske slumpmässigt utvalda produkter? Jag såg inget om nåt sänkt pris hur som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

det har blivit lite småskit där ifrån men absolut inte vad jag hade hoppats på... haha!

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Att Amazon PRIME inte har lanserats kan delvis bero på att Amazons avdelning i Sverige insett att de inte kan kräva samma slaviska arbetsförhållanden av förarna - varken de hos PostNord eller någon annan kurir - för att kunna erbjuda denna köpupplevelse av "Gratis frakt framme nästa arbetsdag". Den verklighet många av oss här insatta känner till om amerikanska Amazon är en främmande verklighet för många genomsnittliga Mellostittande svenskar.

Men skulle det komma upp till svenska ytan att PostNords chaufförer eller vilka som nu får köra ut PRIME-paketen behövt pissa i flaskor och liknande slaviska förhållanden så skulle det nog ge Amazon en riktig dålig image i den genomsnittlige och icke-insatta svenskens ögon. Notera att jag menar de svenskar som är typ lika insöade i Mellos som jänkare är insöade i The Kardashians.

Kan inte låta bli: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1617896-militartjanstg...

Sedan har vi redan transportbolag med urusla villkor. Best för att ge ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte bara
De listar ju många butiker där som inte är betalande kunder till dem (alla ÅF som inte är med med logga och direktlänk).

Det har du rätt i, fel av mig. De verkar däremot aktivt välja att inte lista vissa återförsäljare, som då exempelvis Amazon.

Permalänk
Medlem

Lätt att hitta lite udda prylar och oftast billigare om de ens finns hos de svenska butikerna.
Köpt usb-switch, dp-förlängningskabel, nya öronkuddar till äldre hörlurar med mera på sistone.

Handlade från dem även innan sverigelanseringen men har blivit mer efter den.

Några fynd när de gjort fel med prisöversättningen med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Amazon.se är det bästa som hänt sen skivat bröd kom. Så mycket som jag handlat till galna priser senaste 6 månaderna har jag aldrig gjort tidigare.

Köpt några saker till ordinarie priser också där de varit billigast kontra svenska ÅF.

Riktigt bra!
Heja Amazon!

Var skeptisk först men har ändrat mig.

Permalänk
Medlem

Utanför Sweclockersfären finns där en del intressanta produkter, tex heminredning, har köpt taklampa från tyska marknaden som kostar 1800 på Bauhaus, halva priset på amazon.se och förmodligen mer i linje med tyska priset.

Men hopplöst att söka teknikprylar på amazon och snäva in sökrymden.

Sen listar de ju oseriösa säljare också tex 1TB usb minne och liknande med toppenbetyg hur det nu går till.

Permalänk
Medlem

Att handla på faktura i andras namn har väl i stort sett alltid varit möjligt? Vad jag vet så är det bara Klarna som erbjuder möjligheten att låsa fakturaköp som inte signeras med bank-ID, och detta kom för inte så länge sen. Skickar ett företag en beställning till annan adress än folkbokföringsadressen med faktura som betalningsmetod så har de inget försvar när du bestrider fakturan. Av denna anledning så kräver de flesta att du anger din folkbokföringsadress när du handlar på faktura. Då kan de säkerställa att både paket och faktura går till samma person, som då har möjlighet att returnera paketet och makulera fakturan. Om Amazon inte har detta krav så är det till största del deras problem eftersom lagen står på konsumentens sida i detta fall.

Namn är väl en sak men personnummer en annan.
Har aldrig varit med om att jag inte behövt styrka min identitet när jag handlat på faktura och och uppgett mitt personnummer.

Permalänk
Medlem

Har handlat massor på Amazon.se.
Absolut inga problem, snabb kontakt med chatt support (tillskillnad ifrån ex Inet där man får vänta tills man blir gråhårig ibland).

Personligen är det underbart att de kommit till Sverige.

Permalänk
Medlem

Köpte första gången i helgen från Amazon, det var smidigt och bra pris, och kom fram fort. Hade ju iofs varit trevligt om switchen jag köpte (qnap 2.5gbit) hade haft svensk kontakt till trafon. Tur att man är en fena med lödkolven.

Totalbetyget blir väl sådär, har aldrig varit med om att man köpt något på en svensk sida som inte passar i Sverige.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Vilket reportage! Hatten av för ett gediget arbete. Slutsatsen landar i min magkänsla, de är för sent på bollen här. Med deras finansiella uthållighet ska det bli spännande att se vad som hänt om 5 år.

Permalänk
Lego Master

Ärligt talat hade jag glömt att de lanserat sig i Sverige. Så nej, jag handlar inte därifrån.
Om de skulle dyka upp vid något tillfälle när jag söker en specifik produkt kanske jag överväger det, men deras webbdesign ger mig utslag på näthinnan, så troligen hinner jag backa därifrån innan jag beställt nånting.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield