Crucial redo med DDR5-minnen inför Intels lansering av "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Crucial redo med DDR5-minnen inför Intels lansering av "Alder Lake"

De första DDR5-minnen från Micron står modell framför kameran. Det handlar om två moduler om 8 GB och 32 GB i 4 800 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4800 MHz CL40 = 16.67 ns. Jämför med t.ex. 3600 MHz CL18 = 10.00 ns:

EDIT:

Citat:

Just prestandan ligger under många av dagens DDR4-minnen, men då ska det nämnas att DDR4 började sin resa på 2 133 MHz CL14.

2133 MHz CL14 = 13.13 ns

EDIT2: Man ska inte stirra sig blind på dessa siffror. DDR5 innehåller många förbättringar jämfört mot DDR4. Se t.ex. följande jämförelse som Micron har på deras hemsida:

https://www.micron.com/products/dram/ddr5-sdram

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Varför Alder Lake också blir bakåtkompatibel med DDR4 Det får mig att tänka tillbaka till 486or som hade dubbla minnesportar. 30 respektive 72 pinn om jag minns rätt.
Men det är rimligt att Intel väljer att göra processorn kompatibel med de båda av flera orsaker. Intel visste inte exakt när deras cpu blev klar, de visste inte exakt när ddr5 minnen kom ut på marknaden. De visste inte hur tillgänglighet och priser skulle vara i början.
Om Intel skulle haft monopol så skulle de bara kunna släppa de nya processerna och låta försäljningen vara låg i början, det har de nu ej råd med.

Permalänk
Medlem

Vad har DDR5 för betydelse för gaming tro? Något märkbart? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Snusfri

Längtar till Alder Lake kommer, då blir det att uppgradera från min gamla hink.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad har DDR5 för betydelse för gaming tro? Något märkbart? xD

inget just nu. Om några år kommer det nog att märkas.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Vad har DDR5 för betydelse för gaming tro? Något märkbart? xD

Ger väl mest påverkan om man kör med iGPU.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längtar till Alder Lake kommer, då blir det att uppgradera från min gamla hink.

Gammal? Äh, den där funkar ju bra fortfarande väl?.Men okej, du vill maxa ditt 3090... Tycker dock min dator är värdig att uppgradera men alla mina pengar ösar jag in i husrenovering och annat kul så får se om det finns nån slant över till hårdvara.

tillägg
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför Alder Lake också blir bakåtkompatibel med DDR4 Det får mig att tänka tillbaka till 486or som hade dubbla minnesportar. 30 respektive 72 pinn om jag minns rätt.
Men det är rimligt att Intel väljer att göra processorn kompatibel med de båda av flera orsaker. Intel visste inte exakt när deras cpu blev klar, de visste inte exakt när ddr5 minnen kom ut på marknaden. De visste inte hur tillgänglighet och priser skulle vara i början.
Om Intel skulle haft monopol så skulle de bara kunna släppa de nya processerna och låta försäljningen vara låg i början, det har de nu ej råd med.

Intel har haft produkter med stöd för båda minnestyperna vid varje ny DDR-version, så det är här bara "business as usual". Det brukar gå några generationer innan de fasar ut stödet för äldre DDR-versioner helt.

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Vad har DDR5 för betydelse för gaming tro? Något märkbart? xD

iGpu är som nämnt den största saken.
Men om allt går som det ska så om några år får man 32GB ddr5 minne som motsvarar högpresterande ddr4 minne väldigt billigt.

Sedan ramminne så har jag hållit på med datorer i väldigt många år och har hört folk säga att har man 2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048, 4096, 8192, 16384 MB ram så har man tillräckligt mycket ramminne som spel behöver. De som påstår att man kommer behöva t.ex. 8MB ram för att spela spel är antagligen bara troll eller idioter.

Men min känsla är att en person som absolut inte gör något mer än att spela på datorn lär klara sig på 32GB i 10år till. Och efter dessa 10år så är det nog dags att byta ut den dator som man köpte idag ändå.
Spel har idag gått till att egentligen bara kräva högpresterande grafikkort. Man kan ha rätt medioker hårdvara av resten och ändå i testprogram få nästan lika bra prestanda i 4k som de bästa hårdvarorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har haft produkter med stöd för båda minnestyperna vid varje ny DDR-version, så det är här bara "business as usual". Det brukar gå några generationer innan de fasar ut stödet för äldre DDR-versioner helt.

Jag hoppas verkligen att det blir lätt att få tag på DDR4 kapabla moderkort av bra kvalitet, så jag kan flytta över mina stickor dit 🤣

När de gick över till DDR4 gick det ju 2-3 generationer innan dom droppade DDR3L

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av pi:

Gammal? Äh, den där funkar ju bra fortfarande väl?.Men okej, du vill maxa ditt 3090... Tycker dock min dator är värdig att uppgradera men alla mina pengar ösar jag in i husrenovering och annat kul så får se om det finns nån slant över till hårdvara.

Då jag håller på med 3d rendering så behöver jag bättre prylar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Icte:

4800 MHz CL40 = 16.67 ns. Jämför med t.ex. 3600 MHz CL18 = 10.00 ns:
https://preview.redd.it/36jo50kjf9a31.png?auto=webp&s=679e5b0c09c095b42a076b99ccca6c6bc616b24d

EDIT:
2133 MHz CL14 = 13.13 ns

EDIT2: Man ska inte stirra sig blind på dessa siffror. DDR5 innehåller många förbättringar jämfört mot DDR4. Se t.ex. följande jämförelse som Micron har på deras hemsida:

https://www.micron.com/products/dram/ddr5-sdram

Man ska inte stirra sig blind på ns latensen? Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan ramminne så har jag hållit på med datorer i väldigt många år och har hört folk säga att har man 2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048, 4096, 8192, 16384 MB ram så har man tillräckligt mycket ramminne som spel behöver. De som påstår att man kommer behöva t.ex. 8MB ram för att spela spel är antagligen bara troll eller idioter.

De som säger 8MB är nog fortfarande fast i tidigt 90-tal med sin Commondore/Amiga/Pentium Pro

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

De som säger 8MB är nog fortfarande fast i tidigt 90-tal med sin Commondore/Amiga/Pentium Pro

Min P100 hade 8MB minne med Windows 95(IBM aptiva inköpt typ 96?), så fram till mitten av 90-talet så såldes nya datorer med 8MB.
Men sen kom GL Quake som jag tror ville ha 32MB minne

Sim Farm, Diablo 1, WC2, RA1, DN3D och Wacky whells MFL flöt nog på rätt bra även på den datorn, tyckte jag då.

Tror HDDn låg på 1,2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Gammal? Äh, den där funkar ju bra fortfarande väl?

Jag har en i7-8086K, som i praktiken är samma CPU, och den är för klen för att orka driva ett 3080 utan att märkbart begränsa GPU-prestandan i 1440p.

Jag ser också fram emot att få uppgradera till Alder Lake.

Permalänk
Medlem

Kommer bli en del FPS boosts.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Kommer bli en del FPS boosts.

Jag tror tyvärr inte det i början.. Jag tror ddr5 främst gynnar.
De som köper mycket minne, det gäller framförallt datacenter, men även workstation.
De som kör med iGpu
De som har benchmarking på datorn som hobby.
De som idag kör laster som gör att de väljer Hedt plattformen för 4 ramminnes kanaler.
Sedan finns det såklart fler. Men min tolkning är att ddr5 för den stora skaran inte blir så jättestort före om flera år. Många bör såklart välja ddr5 när det finns att köpa, men det är inget som direkt påverkar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man ska inte stirra sig blind på ns latensen? Eller hur menar du?

Ja, när man specifikt jämför olika generationer av DDR SDRAM. 4800 MHz CL40 DDR5 lär prestera lika bra eller bättre än 4800 MHz CL40 DDR4 (beroende på användningsområde/applikation) i och med förbättringarna som medföljer standarden DDR5.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hänger inte med när man skriver i artikeln att dagens ddr4 är snabbare än ddr5?
På vad ? Latens eller bandbredd? Eller båda?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Antar att DDR5 också kommer vara mottagligt för rowhammer attacker?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Antar att DDR5 också kommer vara mottagligt för rowhammer attacker?

Nog ingen som vet. Något datacenter kan göra för att försvåra denna och andra likande attacker är att tänka på hur de sprider lasterna. T.ex. se till att kund har egna servrar som ansvarar för de skyddade serverdelarna och sedan helt andra egna servrar som ansvarar för sakerna i DMZ.
Om någon då har tillgång till någon av servrarna inom det skyddade nätet, ja då är säkerheten lite bruten. Men bara en ytterst liten skara användare har detta. Däremot DMZ kommer betydligt fler åt och kan göra galenskaper, men de kommer ej åt det viktigaste.

Nackdel, ja det blir dyrt. Speciellt när man vill ha redundans och alla är inte behov av en egen server för de skyddade delarna.

*edit*
Låt oss ta en lösning med en serverdel med en serverapplikation på en vm och en databas på en annan. Det är ej bra att att någon av dessa vm kan komma åt data från varandra som de ej ska, men har något tagit sig så långt så är det redan inne.

Permalänk

Jag har ett moderkort med Via-apollo pro med EDO och DDR1. AMD K6-3D 350mhz har jag för mig och ett Herkules Woodoo banchee! W98se ligger det på den burken! En annan kul sak är att den tar både AT och ATX nätaggregat!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

inget just nu. Om några år kommer det nog att märkas.

Skulle märkas idag tror jag 🤔.

Finns en del spel som är galet ooptemiserade på vissa håll. För att inte tala om alla hemma spel-servrar för typ Minecraft och rust.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iGpu är som nämnt den största saken.
Men om allt går som det ska så om några år får man 32GB ddr5 minne som motsvarar högpresterande ddr4 minne väldigt billigt.

Sedan ramminne så har jag hållit på med datorer i väldigt många år och har hört folk säga att har man 2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048, 4096, 8192, 16384 MB ram så har man tillräckligt mycket ramminne som spel behöver. De som påstår att man kommer behöva t.ex. 8MB ram för att spela spel är antagligen bara troll eller idioter.

Men min känsla är att en person som absolut inte gör något mer än att spela på datorn lär klara sig på 32GB i 10år till. Och efter dessa 10år så är det nog dags att byta ut den dator som man köpte idag ändå.
Spel har idag gått till att egentligen bara kräva högpresterande grafikkort. Man kan ha rätt medioker hårdvara av resten och ändå i testprogram få nästan lika bra prestanda i 4k som de bästa hårdvarorna.

Men behovet av mer ram saktas ner år för år, samtidigt som snabbare lagringsutrymme väger upp för gammalt arbetsminne.

🤔 Tror vi når ett tak med ddr5 eller ddr6 med hur mycket ram en standard dator kommer med. Se hur länge 4-8gb har varit standard, standarden kommer nog aldrig gå över 32gb. Mineräknare och grafräknare tex sitter kvar på enstaka mb/KB.

Det är i Microsofts största intresse att hålla kraven för Windows så låga för majoriteten så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hänger inte med när man skriver i artikeln att dagens ddr4 är snabbare än ddr5?
På vad ? Latens eller bandbredd? Eller båda?

Både och.
Men då jämför man dagens trimmade DDR4-moduler som kör med både klockfrekvenser och timings långt över JEDEC-standarden, med första generationens DDR5-moduler som kör med standard-värden på timings och frekvenser.
Kom ihåg, när DDR4 kom så var det DDR4-1600 moduler som kom först. Idag så köper man DDR4-3200 eller snabbare moduler.
Samma utveckling kan väntas med DDR5 - de första kretsarna kommer att vara långsammare än de snabbare DDR4 modulerna, men om ett par år så kommer DDR5 att ha sprungit om DDR4 rejält.

Plus att även om DDR5 är något långsammare än DDR4 till att börja med så har DDR5 ett antal andra fördelar som kan göra det värt att använda.

Permalänk
Medlem

Om dom är helt enligt spec så skall väll ECC vara med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Om dom är helt enligt spec så skall väll ECC vara med?

Ja och nej.
Alla DDR5 moduler måste ha intern ECC enligt standarden, men det kommer fortfarande att vara optional att ha ECC på data som skickas mellan minnesmodulen och minneskontrollern (CPU:n).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja och nej.
Alla DDR5 moduler måste ha intern ECC enligt standarden, men det kommer fortfarande att vara optional att ha ECC på data som skickas mellan minnesmodulen och minneskontrollern (CPU:n).

Jadå men det är ju upptill Intel och AMD att står för dom stöden (och moderkorts tillverkaren) men jag tänkte mest på att det inte nämndes för en modul som är helt enligt spec