Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink har fått en halv miljon förbokningar"

Permalänk
Melding Plague

Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink har fått en halv miljon förbokningar"

Elon Musk själv tror att alla hittills med största sannolikhet får fungerande uppkoppling och förväntar sig inte problem vid miljontals användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Elon Musk, världens mest kända troll, han som

* Sa sig kommit på konceptet Hyperloop (a.k.a Vactrain), men har egentligen bara bytt namn på en 100-år gammal ide. (referens)

* Sa att han kunde gräva tunnlar till ett 10 gånger lägre pris. (referens)

* Sa sig kunna skicka nyttolast till t.ex. ISS för lägre pris än NASA, men nu kostar Amerikanska skattebetalarna betydligt mer än när NASA stod för det biten själva. (referens)

Jag har en stark hatkärlek till karln, han gör absolut mycket bra men hans mun är glapp som få andras, så det blir svårt för mig att ta hans ord på något annat sätt än ren fantasi

Permalänk
Medlem

Med sådan här siffror är drömmen över ett Tiny House on Wheels otroligt mycket mer lovande.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Elon Musk, världens mest kända troll, han som

* Sa sig kommit på konceptet Hyperloop (a.k.a Vactrain), men har egentligen bara bytt namn på en 100-år gammal ide. (referens)

* Sa att han kunde gräva tunnlar till ett 10 gånger lägre pris. (referens)

* Sa sig kunna skicka nyttolast till t.ex. ISS för lägre pris än NASA, men nu kostar Amerikanska skattebetalarna betydligt mer än när NASA stod för det biten själva. (referens)

Jag har en stark hatkärlek till karln, han gör absolut mycket bra men hans mun är glapp som få andras, så det blir svårt för mig att ta hans ord på något annat sätt än ren fantasi

Thunderf00t sågar också honom väldigt mycket. Då Must pratar så mycket skit om så väldigt mycket.
Och jag är fundersam på hur det kommer att sluta.

Han har dock lyckas bra med elbilar. När han började så trodde många att elbilar bara skulle bli en flopp, det kanske de blir. Men det idag så tror nog de flesta att elbilar inom kort framtid kommer ta över nybilsförsäljningen.

Permalänk
Medlem

Han har i stort sett lyckats med allt han gjort, även fast det tagit tid och nästan alla sagt till honom att det inte är möjligt. elon ska hyllas som en pionjär som ständigt pushar på utvecklingens framkant!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag förstår mig inte på folk som hänger upp sig på vad han säger, titta på vad han gör istället. Mannen både revolutionerar och levererar inom dom branscher han fokuserat på.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Elon Musk, världens mest kända troll, han som

* Sa sig kommit på konceptet Hyperloop (a.k.a Vactrain), men har egentligen bara bytt namn på en 100-år gammal ide. (referens)

* Sa att han kunde gräva tunnlar till ett 10 gånger lägre pris. (referens)

* Sa sig kunna skicka nyttolast till t.ex. ISS för lägre pris än NASA, men nu kostar Amerikanska skattebetalarna betydligt mer än när NASA stod för det biten själva. (referens)

Jag har en stark hatkärlek till karln, han gör absolut mycket bra men hans mun är glapp som få andras, så det blir svårt för mig att ta hans ord på något annat sätt än ren fantasi

priset nasa betalade förut var bra mycket mer än nu med spacex och spacex blir bara bättre och billigare med tiden. https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/niallmccart...

ryska soyuz kostar ca 80miljoner USD, boing starliner uppskjutning som inte är så populär än kostar ca 90miljoner usd. och spacex 55 miljoner usd och utvecklas hela tiden så priset går ner.
nasas egna uppskjutningar förut kostade ca 170miljoner usd.

han kom på en ide/version av hyperloop som dom tänker bygga inte själva orginal iden, stor skillnad.

angående tunneln återstår att se då det inte är bestämt än, men ingen som vet om han klarar det för 30miljoner usd. om du inte är ensam i världen att veta då. https://www.businessinsider.com/elon-musk-boring-company-tesl...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Thunderf00t sågar också honom väldigt mycket. Då Must pratar så mycket skit om så väldigt mycket.
Och jag är fundersam på hur det kommer att sluta.

Han har dock lyckas bra med elbilar. När han började så trodde många att elbilar bara skulle bli en flopp, det kanske de blir. Men det idag så tror nog de flesta att elbilar inom kort framtid kommer ta över nybilsförsäljningen.

"Elbilsrevolutionen" (som svensk media älskar att kalla den) är nog första gången i världshistorien där stater har gått in och tokbeskattat alternativen och subventionerat denna tekniken. Vad som händer i praktiken är att dessa åtgärder totalt nermonterar det Europeiska försprånget inom biltillverkning och dessa glada liberaler skänker bort våra framsteg till Kina. Något som allvarligt kommer påverka levnadsstandarden för inte bara denna generation utan även framtida.

Det är inte precis en teknik som folk köper för att de vill ha den, utan snarare för att de tvingas till den. Det är ingen teknikrevolution utan bara statlig inblandning. Teknikrevolution är det när konsumenterna själva villigt går över från en teknik till en annan. Det är det knappast frågan om här.

För att göra en liknelse så är det som om staten gick in och hårdbeskattade allt som var baserat på sockel AM4 och gav subventioner till de som köper sockel LGA 1200 och när folk sedan inte hade råd att köpa annat än LGA 1200 så skriker staten och media ut att "där ser ni, LGA 1200 är bäst".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

"Elbilsrevolutionen" (som svensk media älskar att kalla den) är nog första gången i världshistorien där stater har gått in och tokbeskattat alternativen och subventionerat denna tekniken. Det är inte precis en teknik som folk köper för att de vill ha den, utan snarare för att de tvingas till den.

.

kan ju vara för att det behövs innan oljan är slut så inte dagens samhälle kollapsar! tänk framåt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

"Elbilsrevolutionen" (som svensk media älskar att kalla den) är nog första gången i världshistorien där stater har gått in och tokbeskattat alternativen och subventionerat denna tekniken. Vad som händer i praktiken är att dessa åtgärder totalt nermonterar det Europeiska försprånget inom biltillverkning och dessa glada liberaler skänker bort våra framsteg till Kina.

Det är inte precis en teknik som folk köper för att de vill ha den, utan snarare för att de tvingas till den. Det är ingen teknikrevolution utan bara statlig inblandning. Teknikrevolution är det när konsumenterna själva villigt går över från en teknik till en annan. Det är det knappast frågan om här.

.

Vem fan bryr sig om "europeiska försprånget" när de är trötta gamla dieselgate-företag? De får väl hänga med i nutiden om de vill vara konkurrenskraftiga. Det är deras egna fel att de blir ifrånsprungna.

Sen är det många av oss som vill ha elbilar och inte en gammal oljebrännare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Thunderf00t sågar också honom väldigt mycket. Då Must pratar så mycket skit om så väldigt mycket.
Och jag är fundersam på hur det kommer att sluta.

Han har dock lyckas bra med elbilar. När han började så trodde många att elbilar bara skulle bli en flopp, det kanske de blir. Men det idag så tror nog de flesta att elbilar inom kort framtid kommer ta över nybilsförsäljningen.

dom flesta stora biltillverkarna ska helt gå över till bara elbilproduktion har dom flesta uttalat sig om, volvo ska sluta helt med förbränningsmotorer och bara tillverka elbilar senast 2030. elbil=nutid/framtiden!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

SpaceX= Weyland Yutani

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tänker på när dem åker igenom allt rymdskrot i Wall-E vid 1:02

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Undrar om dom kommer få ner storleken såpass så att man kan få in den i mobilen inom hyfsad framtid, har man tillgång till nätet i luren överallt i världen no deadspots 👍😃 möjligheterna är enorma 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Elon Musk, världens mest kända troll, han som

* Sa sig kommit på konceptet Hyperloop (a.k.a Vactrain), men har egentligen bara bytt namn på en 100-år gammal ide. (referens)

* Sa att han kunde gräva tunnlar till ett 10 gånger lägre pris. (referens)

* Sa sig kunna skicka nyttolast till t.ex. ISS för lägre pris än NASA, men nu kostar Amerikanska skattebetalarna betydligt mer än när NASA stod för det biten själva. (referens)

Jag har en stark hatkärlek till karln, han gör absolut mycket bra men hans mun är glapp som få andras, så det blir svårt för mig att ta hans ord på något annat sätt än ren fantasi

Jag tittade på Thunderf00t förut visa en del intressanta saker absolut. Men nu har det ju blivit mer och mer så att han gör precis det som han påstår Elon gör och väljer ut det som passar honom.

Space Shuttle programmet slutade ju 2011 och sen efter det så använde Nasa ryska raketer och började upphandlingen med Boeing och grabbarna. Det är ju i den kontexten det kontraktet med space X är upphandlat och därifrån priset är satt det har ju inget att göra med vad Space X kostar per launch i verkligheten.

Det är ju uppenbart att en återanvändbar raket alltid i slutändan kommer bli billigare än en man kastar iväg varje gång.

Sen vet jag inget utvecklingsföretag som säljer något till i det här fallet ”cost per launch” hur skulle dom då ha råd att utveckla systemet och sen nya system därefter?

Dessutom så är det ju lite roligt att han vill belysa att Falcon 9 inte är human rated och dom gjorde sin första testflygning med människor 30 maj 2020. Bara där visar det ju på hur falsk hela argumentationen är.

För att inte tala om hans jämförelse med teslas nya batteri där dom säger att den har 50% mer ström men den är ju större eller hur så det är ju falskt. Men hela poängen med det nya batteriet är att dom att densiteten är större så det är mer kapacitet även inräknat storleksförändringen. En del av den vinsten kommer säkert från att en större cell kan ha fördelen av att man slipper lika mycket kringmaterial runt varje cell och mer fokus på cellen kärna där strömmen förvaras. Det är inte revolutionerande med det är en förbättring av nuvarande teknologi. Så det förstärker ju ytterligare hur mycket skit snack det är.

Sen säger jag absolut inget om borrar och hyperloop där väntar vi på bevis. Men poängen med Elon och anledningen till att många med mig ser honom som en pionjär är att han är beredd att satsa på helt galna idéer och på många så får han dom att funka trots att ingen tror det ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

"Elbilsrevolutionen" (som svensk media älskar att kalla den) är nog första gången i världshistorien där stater har gått in och tokbeskattat alternativen och subventionerat denna tekniken. Vad som händer i praktiken är att dessa åtgärder totalt nermonterar det Europeiska försprånget inom biltillverkning och dessa glada liberaler skänker bort våra framsteg till Kina. Något som allvarligt kommer påverka levnadsstandarden för inte bara denna generation utan även framtida.

Det är inte precis en teknik som folk köper för att de vill ha den, utan snarare för att de tvingas till den. Det är ingen teknikrevolution utan bara statlig inblandning. Teknikrevolution är det när konsumenterna själva villigt går över från en teknik till en annan. Det är det knappast frågan om här.

För att göra en liknelse så är det som om staten gick in och hårdbeskattade allt som var baserat på sockel AM4 och gav subventioner till de som köper sockel LGA 1200 och när folk sedan inte hade råd att köpa annat än LGA 1200 så skriker staten och media ut att "där ser ni, LGA 1200 är bäst".

.

Jag känner massvis med folk inklusive mig själv som ser elbilen som det helt klart överlägsna alternativet. Och då är inte någon eventuell miljövinst inräknad i åsikten.

Permalänk

Se när Marzbar testar produkten.

https://www.youtube.com/watch?v=1EOJdzkJIsI

Största problemet just nu verkar vara latensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Undrar om dom kommer få ner storleken såpass så att man kan få in den i mobilen inom hyfsad framtid, har man tillgång till nätet i luren överallt i världen no deadspots 👍😃 möjligheterna är enorma 🙂

Mest troligt ett fett nej på den. Starlink använder 40-75GHz frekvenser, vilka kräver fri sikt. Bortsett alla andra hinder som uteffekt(basenheterna verkar sända med upp till 14w uteffekt) antennförstärkning/mottagning. så skulle du inte ha någon täckning alls inomhus, i städer, i skogen eller ens i din ficka då din kropp blockerar. Men tänk en tjock surfplatta med en parabol monterad på baksidan och ett bilbatteri kopplat till och du ligger på en äng eller hustak med enheten riktad mot skyn så

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läste att en del astronomer är mindre förtjusta i Starlink eftersom det bidrar till en ganska dramatisk ökning av objekt som stör natthimlen. Lite konstigt att alla 5G aktivister och elallergiker helt verkar ha missas Starlink. Nu räcker det inte att gömma sig i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Mest troligt ett fett nej på den. Starlink använder 40-75GHz frekvenser, vilka kräver fri sikt. Bortsett alla andra hinder som uteffekt(basenheterna verkar sända med upp till 14w uteffekt) antennförstärkning/mottagning. så skulle du inte ha någon täckning alls inomhus, i städer, i skogen eller ens i din ficka då din kropp blockerar. Men tänk en tjock surfplatta med en parabol monterad på baksidan och ett bilbatteri kopplat till och du ligger på en äng eller hustak med enheten riktad mot skyn så

ja det är så för nuvarande men skrev tänktä om det går att lösa i framtid tekniken utvecklas och är säkert inte alls som den dom testar nu 🙂 vore trevligt iaf 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Läste att en del astronomer är mindre förtjusta i Starlink eftersom det bidrar till en ganska dramatisk ökning av objekt som stör natthimlen. Lite konstigt att alla 5G aktivister och elallergiker helt verkar ha missas Starlink. Nu räcker det inte att gömma sig i skogen.

De tror inte på rymden

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

SpaceX= Weyland Yutani

Eller Emperor of Mankind.

Permalänk
Inaktiv

Svårt som alltid att ta den mesta av kritiken mot Elon Musk seriöst då han trots allt får mycket av det han pratar om också gjort. Den gnälliga skaran som inte tror på teknik, utveckling el och framtiden krymper för var dag. Elbilen har funnits länge, är nog mest bara de med sämst verklighetskoppling som gnäller om hur disel räddar världen och annat trams.
En av vår tids främsta pionjärer, ser inte speciellt många av kritikerna få något vettigt gjort. Dock är han inte felfri, men vilken människa är det?

Otroligt spännande att se vart vi är när vi når 2030. Hoppas vi får se fler pionjärer som får fart på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Med sådan här siffror är drömmen över ett Tiny House on Wheels otroligt mycket mer lovande.

Vill minnas att LTT nämnde i sin video att det inte är möjligt då beställningen på abonnemanget ligger i en viss zon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Thunderf00t sågar också honom väldigt mycket. Då Must pratar så mycket skit om så väldigt mycket.
Och jag är fundersam på hur det kommer att sluta.

Han har dock lyckas bra med elbilar. När han började så trodde många att elbilar bara skulle bli en flopp, det kanske de blir. Men det idag så tror nog de flesta att elbilar inom kort framtid kommer ta över nybilsförsäljningen.

Jag tror tyvärr det kommer bli en rejäl flopp, såna här videos kommer bli allt mer vanliga framöver : https://www.youtube.com/watch?v=UqEwLle8xKU

Hur många gånger kommer man förnöjt sitta i en laddkö i 12-24h bara för man ville åka till fjällen en Påsk?

Det behövs "typ" 10x fler snabbladdare än vanliga pumpar för att serva samma mängd bilar i timmen. Hur avsäkrar man det? Vilka kablar/elnät fixar den strömmen?

Däremot de som bara kan ladda hemma eller på jobbet lär nog vara nöjda. De som har ett sånt strukturerat liv att de aldrig gör något oförutsett med bilen, t ex åker på en längre bilsemester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja det är så för nuvarande men skrev tänktä om det går att lösa i framtid tekniken utvecklas och är säkert inte alls som den dom testar nu 🙂 vore trevligt iaf 🙂👍

Kan ju givetvis komma men människan har ju ändå pysslat med kommunikation med satelliter ganska länge och det skulle krävas stora framsteg på signalfronten att kommunicera med satelliter man inte har fri sikt till.

Skrivet av Pelegrino:

Vill minnas att LTT nämnde i sin video att det inte är möjligt då beställningen på abonnemanget ligger i en viss zon.

Gäller dock bara inledningsvis då man inte vill ha för många abonnemang inom samma zon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja det är så för nuvarande men skrev tänktä om det går att lösa i framtid tekniken utvecklas och är säkert inte alls som den dom testar nu 🙂 vore trevligt iaf 🙂👍

Ja det hade varit awesome helt klart, vet inte hur man skulle lyckas med det bara, vi får hoppas på quantum-entanglement

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Jag känner massvis med folk inklusive mig själv som ser elbilen som det helt klart överlägsna alternativet. Och då är inte någon eventuell miljövinst inräknad i åsikten.

Om vi räknar bort eventuell miljövinst är de väl skattesubventionerade bilar med sämre räckvidd, dyrare i inköp och tveksam långsiktig hållbarhet?

Ser absolut en vits med elbilen men det är lång väg kvar tills de ersätter vanliga bilar i många användningsområden. I norra Norrland är det inte ovanligt med Teslor, men det ställer ju helt andra krav på ägaren vad gäller körmönster och planering.

Om 10 år då verkstäder finns i stor utsträckning, laddstationer etc och bilarna blivit billigare. Då hoppas jag vi är där att det funkar lika bra.

Vilket som är det bra att såna som Musk finns. Även om de är halvmytomaner så driver dom utvecklingen framåt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

De säger hela tiden att latensproblemet kommer lösas i framtiden. Men HUR? Låter mer som önskningar än en realistisk plan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3