Prisvärd lösning för SATA 3,5" hotswap?

Permalänk
Medlem

Prisvärd lösning för SATA 3,5" hotswap?

Har labbat lite med att hotswappa diskar i en maskin och funderar på om man skulle fixa någon bättre lösning än att bara dra ut sladden manuellt.

Någon som kör med en lösning för detta?

Funderar väl lite på de modeller där man sätter i en naken disk, så slipper man köpa vaggor till alla diskar.
Eller om man hittar en väldigt billig lösning med vaggor så går ju det också.
Annars tänkte jag bara lägga diskarna i ESD påsar vid förvaring.

Tänkter då alltså på nått i 5,25" storlek för 3,5" diskar.

Vore fint om de har både SATA ström och data mot maskin då den burken inte har några molex.

Lågt pris är väldigt trevligt i sammanhanget.

/Karaffen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag använder icy dock MB074SP-1B. Smidiga, dock går diskarna ganska varmt i dem. WD red 4TB 31-35 grader. 23 grader i rummet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem

En sån

https://online.datapryl.se/products/Backup-datalagring/Tillbe...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag använder icy dock MB074SP-1B. Smidiga, dock går diskarna ganska varmt i dem. WD red 4TB 31-35 grader. 23 grader i rummet.

Varmt? Nedre arbetsområde säger ja.. Jag hade gärna fått upp mina till 35.

De tål betydligt mer, vissa säger t o m att diskar faktiskt mår bättre om de inte är allt för svala..

Ok, smidig att byta diskar i under drift?

Tänkte exportera filsystemet och sätta disken i sleep mode innan jag drar ur dem.. Men vill slippa stänga av burken.

Ska kolla på era tips.

Tack

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: jo jag har läst det också. Men någon del av mig tycker inte alls om det! Mina Ironwolf 8TB lägger sig gärna på omkring 37-45 grader i de burarna. Det känns inte så bra heller. De är dock speccade upp till 60 (65?) grader enligt Seagate.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Karaff: jo jag har läst det också. Men någon del av mig tycker inte alls om det! Mina Ironwolf 8TB lägger sig gärna på omkring 37-45 grader i de burarna. Det känns inte så bra heller. De är dock speccade upp till 60 (65?) grader enligt Seagate.

37 känns ju rätt tryggt men jag förstår vad du menar när du inte gillar 45.

Stängde ner en maskin som gått i 270 dagar och insåg att disken i den låg på över 50 (undrar om det inte var typ 58) grader.

39500h på den och still going strong.

Men de känns lite otäcka när de är heta att hålla i handen..

Jag vill nog ligga på 30-40 grader helst, tyvärr så är mina nya IronWolf 4TB 5900rpm diskar så svala.. kommer väl som bäst upp i 29 grader om de får jobba konstant en hel dag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

37 känns ju rätt tryggt men jag förstår vad du menar när du inte gillar 45.

Stängde ner en maskin som gått i 270 dagar och insåg att disken i den låg på över 50 (undrar om det inte var typ 58) grader.

39500h på den och still going strong.

Men de känns lite otäcka när de är heta att hålla i handen..

Jag vill nog ligga på 30-40 grader helst, tyvärr så är mina nya IronWolf 4TB 5900rpm diskar så svala.. kommer väl som bäst upp i 29 grader om de får jobba konstant en hel dag.

Köp 8TB ironwolf så kommer du inte behöva oroa dig för att de går för svalt i alla fall

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Orico 1105SS för det syftet och det är helt underbart att kunna hot swappa SATA på några sekunder. Det är definitivt värt att köpa en med botten så att även 2,5"-enheter fungerar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Massa bra tips, ska ta en kväll o kika igenom allt noga o se vad jag beställer

Tack

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är skitsnabb så tog det bara drygt 2år..

Men skulle ändå ha lite andra saker på Dustin så jag beställde:

Startech trayless sata hotswapp bla bla bla

Smidigt för backupdiskar etc när man vill kunna ta ut för cold storage.

Upptäckte dock att min gamla Lenovo ThinkCenter eller vad den heter som är min server inte vill kännas vid diskar
som trycks i efter maskinens boot, har ingen enhet suttit på den kanalen vid post så hittas inget.

Dock kan jag boota upp maskinen med en disk i vaggan, trycka ut den och trycka i en annan disk, FreeBSD hanterar det fint.
(disken är givetvis inte monterad då och jag släcker ner den med "ataidle -o /dev/diskensbeteckning" innan jag drar ut den)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

De tenderar att bli varma tyvärr, beroende på vad du har för disk.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------