Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink har fått en halv miljon förbokningar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Oj, mycket FUD.

För mig är det bättre räckvidd med elbil till vardags och helg då jag aldrig behöver ta någon omväg till en mack. Pris är som med allt annat jag köper, tycker jag det är värt det och passar mig så köper jag.

Du kan nog omformulera stycke två och istället skriva att elbil passar flesta människor alldeles utmärkt rent tekniskt idag men självklart finns det specialfall där det idag inte fungerar och då oftast när bilar används inom tjänsten. Vad exakt är det som måste ändras med körmönster och planering i Norrland? Jag upplevade inte några hinder under min tid i Kiruna.

10år?! Jag har redan kört elbil i 5år och inte ens då var det ett problem. Och då har jag också gjort flera resor i Europa.

Istället för att sprida myter så kan man se till varje persons behov och möjligheter. Allt som oftast verkar det ändå vara priset som skaver i skon och man gärna drar med massa andra myter till att elbil är omöjligt istället.

Det verkar som dom flesta som klagar på elbilar inte äger en själv. Det finns absolut visa omständigheter där elbilar idag inte är optimala men man kan ju säga detsamma för bensin bilar. Under normal användning så kan du ladda hemma och behöver aldrig någonsin ens tänka på att besöka en mack. Så varför bry sig om att det är svårare 1% av tiden när det 99% av tiden är bekvämare och betydligt billigare / mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelgbg:

så ditt argument är ju lite som ett barns då? "men dom gör ju det". har aldrig påstått att vi ska stänga av våra elektroniska prylar, tvärtom kommer det bli fler 🙂👍
men jag förstår att sverige är litet jämfört med andra länder men det betyder inte att det är mindre viktigt med att vi för utvecklingen åt rätt håll med elproduktion etc.

men back on track nu till starlink 👍🙂
och en vänskapskram åt fenix 🤗

Av barn och dårar får man höra sanningen? Om jag är barnet, vem är då dåren?
Det är en sån där evighetsdiskussion. Har man grundläggande elkunskaper kan man dock förstå att elnätet är inte dimensionerat för en fordonsflotta bestående av större delen elbilar. Sen har vi batteritillverkningsprocessen, men den sker ju inte här.. vindkraftverken som nämnts tidigare vars uttjänta delar som grävs ner.
Är miljöavgifter bättre än att avgifta miljön för gott?

Starlink är intressant.. iaf om man vill bo off-grid. Det gör ju att man har lite mer valmöjligheter i framtiden om man vill bo på vischan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Av barn och dårar får man höra sanningen? Om jag är barnet, vem är då dåren?
Det är en sån där evighetsdiskussion. Har man grundläggande elkunskaper kan man dock förstå att elnätet är inte dimensionerat för en fordonsflotta bestående av större delen elbilar. Sen har vi batteritillverkningsprocessen, men den sker ju inte här.. vindkraftverken som nämnts tidigare vars uttjänta delar som grävs ner.
Är miljöavgifter bättre än att avgifta miljön för gott?

Starlink är intressant.. iaf om man vill bo off-grid. Det gör ju att man har lite mer valmöjligheter i framtiden om man vill bo på vischan

nedå du är inget barn 🙂👍 ja tom fjällen här i Sverige hade starlink varit riktigt bra 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelgbg:

hehe ja detta lär ta väldigt lång tid, men får tänka på att oljan kommer vara kvar med oss länge till, bilar med förbrännings motorer kommer tillverkas tills minst år 2030 och sen så lever ju bilar länge så runt år 2100 kanske det nästan uteslutet rullar elbilar. då har man hunnit bygga ut elnäten tills dess skulle jag hoppas.

för grön el får man ta alla dagens tillgängliga som finns och ha dom så mycket det går och på rätt ställen men jag tycker ändå vi ska utöka kärnkraften och ta bort kolkraften helt för visst strålning är ett jobbigt problem men är något som iaf är hanterbart för mänskligheten, kolkraften som förstör våran atmosfär är en katastrof som inte är hanterbar för människan. sen när fusion är igång så kan man avveckla kärnkraften och minska vindkraft, vattenkraft.
nu år 2025 tas ju iter i drift med stora förhoppningar och säg att vi kan få igång kommersiell fusion runt år 2050 kanske? är enorma mål mänskligheten måste överkomma över bara några generationer nu om vi ska lyckas känns de som. tror vi kan lyckas iaf 🙂👍
In science we trust 😊

Då är ju frågan vad är grön el? vindkraft har vi ju redan konstaterat inte är det, vattenkraft säger eu inte är grön el då det är förödande lokalt på ekosystemet, solceller producerar väldigt lite energi i norden, innehåller gifter, kräver sjukt hög energi för att tillverkas med höga koldioxid utsläpp osv

Jag hoppas verkligen inte miljöpartiets våta dröm att förbränningsmotorn ska fasas ut 2030 bli verklighet, jag tror förvisso inte det är en stor chans att det kommer hända och skulle det göras kommer man nog snabbt inse att det med dagens teknik inte funkar och inför det igen, möjligen med ett nytt namn för det ska låta bra. skulle man sagt 2130 och sedan gått över till en annan teknik helt 2200 då skulle jag nog trott det varit en större chans.

kärnkraft är jag helt för och ser gärna att man fasar ut kolkraften globalt ur ren hälso och miljö synpunkt, att det ska ha en jätte negativ inverkan på klimatet är jag dock tveksam till.
nu bygger ju kina ett par tusen nya kolkraftverk så det lär med vara en dröm dom närmaste 100-200åren att det ska fasas ut.

Iter är ju bara ett test, och ligger väldigt långt fram i tiden innan det blir en teknik som kan ersätta befintliga reaktorer, Om det fungerar alls och kan producera tillräckligt med energi vill säga, om det funkar så kan du nog lägga på minst 50år till på dina 29år innan det blir vanligare. dvs inte tidigare än 2100 innan det är en någorlunda gångbar teknik (skulle dock gärna ha fel)

det kan tyckas som jag anser sakerna kommer ta väldigt mycket längre tid än vad du tror men det gör jag av två anledningar, 1: det tar sjukt lång tid att bygga och testa nya energisystem som är robusta nog att kunna producera energi stabilt och i tillräcklig mängd. 2: fruktansvärt mäktiga företag som skulle ta stor skada om fossila drivmedel fasas ut lär sätta käppar i hjulen under hela resan.

Permalänk
Moderator

*Uppmaning*

Låt tråden handla om Starlink, miljöfrågor får gärna diskuteras i en dedikerad tråd.

/Vzano, Moderator