Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Sjuk för 13 månader sen, fortfarande diverse restproblem som jag undersöks för. Historik av allergichocker. Bokade vaccinering samma dag som jag fick möjligheten och får första sprutan på fredag. Med tanke på hur pandemin behandlat mig hittills räknar jag minst med meteoritnedslag på vaccinationsplatsen men förhoppningsvis kanske oturen är slut nu?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om det här med hysteri så får du stå för det själv. Av det jag har läst, sett och hört så tycker jag folk resonerar och agerar vettigt runt vacinering. Det är mest när någon säger att allla andra är hysteriska som jag blir lite misstänksam, i synnerhet om vederbörande använder mycket värdeladdade ord och inte själv verkar så värst påläst.

Sedan tycker jag visst att du själv skall få bestämma om/när du vill bli vaccinerad. Man skall få göra som man vill men man skall också vara beredd att stå för det offentligt. Vilket då innebär att man kan bli kritiserad.

Folk är helt klart hysteriska, jag menar kolla bara på länder utanför Sverige som tog till ännu hårdare restriktioner, den ekonomiska/psykologiska kostnaden för all hysteri är väldigt hög. Effekten av alla restriktioner har åstadkommit betydligt mer skada än själva viruset, jag hade hellre sett att hela västvärlden agerade som Sverige istället för alla drakoniska restriktioner.

I länder som är både fattiga och överbefolkade så finns det dock inget bra svar, resurserna för att hantera pandemin finns helt enkelt inte.

Är du so orolig över COVID-19 så kan jag garantera att en hälsosam livsstil är en betydligt bättre investering på lång sikt, tillhör du en riskgrupp så ska man självklart vaccinera sig.

Lockar inte en hälsosam livsstil så får du väl isolerade dig själv permanent istället? Det finns betydligt större risker än covid-19 så fort du går utanför din dörr.

Permalänk
Medlem

Fått min första spruta, den enda biverkningen jag har märkt av är att injektionsområdet var ömt.

§1.5 /mod
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Hysterin" är befogad eftersom vaccineringen tävlar mot tiden det tar för vaccinresistenta varianter att uppstå. Varianter kan inte uppstå om viruset inte kan replikera vilket det inte kan om majoriteten av världen är vaccinerad.

Om du nu är så mån med vad du stoppar i din kropp så tycker jag att du skall gå i hazosuit med egen syrgasmask för att förhindra avgaser från fordon, tobaksrök och pollen, ta fram eget gödsel och odla eget foder för att slippa allt biavfall som hamnar i miljön, gödsel och sedan matvarorna, filtrera ditt kranvatten så du blir väck de mängder mikroplaster som finns där.

Efter det så kan du tycka att riskerna med ta 2-3 vaccindoser är större än riskerna med att andas in "det hysteriska förkylningsviruset covid-19". Själv tar jag gärna 2-3 doser då jag väljer livet framför en helt plötslig död som är mycket enkel att förebygga (aka ta 2-3 vaccindoser).

Förstår inte vad du menar? Jag är villig att leva med risken av COVID, tillhör man ingen riskgrupp så finns det betydligt farliga risker så fort du går utanför din dörr.

Är du så rädd för en plötslig död så kanske du ska sitta isolerad i ett rum för all framtid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D3str0yer:

Folk är helt klart hysteriska, jag menar kolla bara på länder utanför Sverige som tog till ännu hårdare restriktioner, den ekonomiska/psykologiska kostnaden för all hysteri är väldigt hög. Effekten av alla restriktioner har åstadkommit betydligt mer skada än själva viruset, jag hade hellre sett att hela västvärlden agerade som Sverige istället för alla drakoniska restriktioner.

I länder som är både fattiga och överbefolkade så finns det dock inget bra svar, resurserna för att hantera pandemin finns helt enkelt inte.

Är du so orolig över COVID-19 så kan jag garantera att en hälsosam livsstil är en betydligt bättre investering på lång sikt, tillhör du en riskgrupp så ska man självklart vaccinera sig.

Lockar inte en hälsosam livsstil så får du väl isolerade dig själv permanent istället? Det finns betydligt större risker än covid-19 så fort du går utanför din dörr.

Över 3 miljoner människor har dött globalt på ungefär ett år, sannolikt mycket mer än så. På vilket sätt är restriktionerna mer skadliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Möjligtvis när Valneva's vaccin blir redo, VLA2001 som vaccinet heter är ett helt vanligt vaccin som använder ett inaktivt virus för att skapa immunitet, istället för allt experimenterande med mRNA.

Innan dess så väljer jag att inte vaccinerna mig, oavsett hur jävla hysteriska folk är.

Av att döma av ditt inlägg så skulle jag säga att du kanske ska läsa på hur mRNA fungerar än att du får den informationen från flumtrattar som Alex Jones och andra tvivelaktiga källor.

Din enfaldighet är bara förordet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Över 3 miljoner människor har dött globalt på ungefär ett år, sannolikt mycket mer än så. På vilket sätt är restriktionerna mer skadliga?

Hur många fler totalt dog år 2020 jämfört med år 2019?

Din siffra på 3 miljoner är också väldigt missvisande, bara för att man är testad positiv för covid efter ett dödsfall så behöver inte viruset vara huvudorsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Av att döma av ditt inlägg så skulle jag säga att du kanske ska läsa på hur mRNA fungerar än att du får den informationen från flumtrattar som Alex Jones och andra tvivelaktiga källor.

Din enfaldighet är bara förordet.

Man är alltså en konspirationsteoretiker om man inte vill ta ett vaccin för ett virus där 0.0092% av folk i min åldersgrupp dör?

https://www.acsh.org/news/2020/06/23/coronavirus-covid-deaths...

https://osf.io/wdbpe/

Livet är en risk, lev det istället för att oroa dig 24/7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Man är alltså en konspirationsteoretiker om man inte vill ta ett vaccin för ett virus där 0.0092% av folk i min åldersgrupp dör?

https://www.acsh.org/news/2020/06/23/coronavirus-covid-deaths...

https://osf.io/wdbpe/

Livet är en risk, lev det istället för att oroa dig 24/7.

Återigen, man är ute efter att skapa flockimmunitet. Lyckas man inte så ökar man risken att viruset muterar och lever vidare.
Det handlar alltså inte bara om dig, eller andra som förmodligen överlever, har vi otur så blir vi aldrig av med den.
Vad händer om viruset blir återkommande, kommer världens sjukvård att orka med belastningen om dödstalen och antalet sjuka fortsätter på ungefär samma bana?

Dessutom så är förmodligen siffrorna från indien och Kina kraftigt underrapporterade. Tog rätt lång tid för Kina att erkänna att deras vaccin inte var så effektiv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Man är alltså en konspirationsteoretiker om man inte vill ta ett vaccin för ett virus där 0.0092% av folk i min åldersgrupp dör?

https://www.acsh.org/news/2020/06/23/coronavirus-covid-deaths...

https://osf.io/wdbpe/

Livet är en risk, lev det istället för att oroa dig 24/7.

Det du skriver nu har inget med att göra det du skrev tidigare om mRNA så vart vill du komma? Även om du inte blir sjuk så kan du fortfarande bära på viruset och därmed smitta och därför ligger det i befolkningens intresse att du antingen vaccineras eller isoleras.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Återigen, man är ute efter att skapa flockimmunitet. Lyckas man inte så ökar man risken att viruset muterar och lever vidare.
Det handlar alltså inte bara om dig, eller andra som förmodligen överlever, har vi otur så blir vi aldrig av med den.
Vad händer om viruset blir återkommande, kommer världens sjukvård att orka med belastningen om dödstalen och antalet sjuka fortsätter på ungefär samma bana?

Dessutom så är förmodligen siffrorna från indien och Kina kraftigt underrapporterade. Tog rätt lång tid för Kina att erkänna att deras vaccin inte var så effektiv.

Det blir en logistiskt/vetenskaplig mardröm att försöka stoppa detta virus, vi kommer helt enkelt att få leva med det precis som med den vanliga influensan.

Öppna upp samhället och låt personer i riskgrupperna vaccinera sig.

Permalänk

Jag är ambulanssjuksköterska och har träffat Covidsjuka sedan dag ett. I början var de flesta svårt sjuka gamla men sedan vaccinationerna började upplever jag att dessa patienter i princip försvunnit. Har hämtat flera i min egen ålder som hamnat på IVA och ibland avlidit. Jag blev själv vaccinerad kring jul och fick lov att skippa gymmet den kvällen pga ömhet i armen och huvudvärk. För mig som har sett så många svårt sjuka var valet att ta vaccinet enkelt.

Jag skiter i om folk väljer att inte ta vaccinet, det är ett grundat beslut man ska ta själv och utan tvång eller hets från någon annan, men ni som sprider dynga och säger att man inte blir sjuk av Covid vill jag högaktningsfullt be dra åt helvete.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det du skriver nu har inget med att göra det du skrev tidigare om mRNA så vart vill du komma? Även om du inte blir sjuk så kan du fortfarande bära på viruset och därmed smitta och därför ligger det i befolkningens intresse att du antingen vaccineras eller isoleras.

Vad pratar du om? Det har givetvis med det att göra, om risken att dö var mycket större så hade jag givetvis velat ha ett vaccin så snabbt som möjligt, oavsett om tekniken för framställandet var helt nytt eller inte.

Jag är lite osäker på om du faktiskt förstår att ett vaccin är något du injicerar i en frisk människa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

xxx vanligt vaccin osv

Finns det inte redan "vanliga" vaccin? Är inte t.ex ryska Sputnik det, samt Johnson & Johnsons vaccin "vanliga"? Dom är kanske inte godkända i EU än men det finns redan iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Fått min första spruta, den enda biverkningen jag har märkt av är att injektionsområdet var ömt.

Så för att du inte fick några nämnvärda biverkningar så får ingen annan det heller?

Min mor och bror som båda är i riskgrupp fick bara milda förkylningssymptom när de hade Covid, men inte springer jag runt och säger att ingen annan blir allvarligt sjuk för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Ok så då kan vi placera personer som sysslar med dina påhopp i gruppen svagbegåvade?
tänker det brukar vara dom som sysslar med påklistrade utan minsta eftertanke varför vissa väljer att avvakta.
fegt? skulle nog snarare säga att du framstår smått panikartad som du skriker om att all ska vaccinera sig med nuvarande vaccin.
Är man orolig eller rör sig mycket bland andra personer då kan jag köpa att man vill ha vaccinet, personligen är jag varken orolig eller rör mig bland andra personer så nej tack jag har inga problem att avvakta.

såg förövrigt att det ska komma ett vaccin i tablettform är det någon som har koll på hur det ska fungera jämfört med dagens lösningar?

Det är absolut påhopp, hur du än försöker få in mig till en svagbegåvad så kommer ditt beteende likväl vara egoistiskt, fegt och svagt att inte vaccinera sig.

Det är inte panikartat att tycka att det är varje persons ansvar att vaccinera sig om man är del av ett samhälle. Jag personligen är inte orolig för min egen skull, eftersom jag inte är en riskgrupp och dessutom är ung, väldigt få i min ålder avlider. Men det är inte heller enbart för sin egen skull man vaccinerar sig, det är det anti-vaxxers som du inte riktigt hajat ännu. Eller så skiter ni väl bara i det, förmodligen det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Vad pratar du om? Det har givetvis med det att göra, om risken att dö var mycket större så hade jag givetvis velat ha ett vaccin så snabbt som möjligt, oavsett om tekniken för framställandet var helt nytt eller inte.

Jag är lite osäker på om du faktiskt förstår att ett vaccin är något du injicerar i en frisk människa?

Du får ju kolla på helheten. Att dö befinner sig på ena sidan av spektrumet, men det finns ett stort spektrum mellan att vara frisk och att dö. Risken för allvarliga komplikationer är mindre om du tar vaccinet jämförd med att få viruset. Ovanpå det bidrar du förhoppningsvis till att andra inte blir (lika) sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Jag är ambulanssjuksköterska och har träffat Covidsjuka sedan dag ett. I början var de flesta svårt sjuka gamla men sedan vaccinationerna började upplever jag att dessa patienter i princip försvunnit. Har hämtat flera i min egen ålder som hamnat på IVA och ibland avlidit. Jag blev själv vaccinerad kring jul och fick lov att skippa gymmet den kvällen pga ömhet i armen och huvudvärk. För mig som har sett så många svårt sjuka var valet att ta vaccinet enkelt.

Jag skiter i om folk väljer att inte ta vaccinet, det är ett grundat beslut man ska ta själv och utan tvång eller hets från någon annan, men ni som sprider dynga och säger att man inte blir sjuk av Covid vill jag högaktningsfullt be dra åt helvete.

Trevlig helg!

Får man fråga hur gammal du är då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad händer om viruset blir återkommande

DET får du räkna med, enda vi lyckats utrota är smittkoppor, vi kommer inte lyckas utrota denna. Förhoppningsvis blir det som svininfluensan, den återkommer emellanåt, men ingen bryr sig längre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

DET får du räkna med, enda vi lyckats utrota är smittkoppor, vi kommer inte lyckas utrota denna. Förhoppningsvis blir det som svininfluensan, den återkommer emellanåt, men ingen bryr sig längre.

Klart man kan det. Folk kan inte fokusera sig för fem minuter, och det finns ingen riktig global plan för att handskas med enorma problem som denna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns det inte redan "vanliga" vaccin? Är inte t.ex ryska Sputnik det, samt Johnson & Johnsons vaccin "vanliga"? Dom är kanske inte godkända i EU än men det finns redan iallafall

Det beror på vad man menar med "vanliga". Sputnik, AstraZeneca och J&J är alla virusvektorvaccin.
Läkemedelsverket beskriver kortfattat vaccintyper här:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivnin...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kaleid:

Folk kan inte fokusera sig för fem minuter

Idag är det 8 sekunder för "folk" jämfört med 9 sekunder för en guldfisk. Tack för det "sociala medier". Social distansering är svårt för sociala däggdjur.

https://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är absolut påhopp, hur du än försöker få in mig till en svagbegåvad så kommer ditt beteende likväl vara egoistiskt, fegt och svagt att inte vaccinera sig.

Det är inte panikartat att tycka att det är varje persons ansvar att vaccinera sig om man är del av ett samhälle. Jag personligen är inte orolig för min egen skull, eftersom jag inte är en riskgrupp och dessutom är ung, väldigt få i min ålder avlider. Men det är inte heller enbart för sin egen skull man vaccinerar sig, det är det anti-vaxxers som du inte riktigt hajat ännu. Eller så skiter ni väl bara i det, förmodligen det sista.

Nu var det det dock ställt som en fråga i ett försök att få dig att inse att det är just det du sysslar med.
tydligen har du inte insett det än, kanske kommer under dagen?

Jag tar vaccin vanligen men ser inte behovet av detta i nuvarande läge
särskilt inte när man inte testat klart än, det pågår fortfarande fas3 studier vad jag vet och det kommer nog ta ett tag innan man vet som långtgående effekterna. Men är man orolig eller rör mycket bland folk så visst.

fråga, om det nu vore så extremt noga med att alla vaccinerar sig, varför ska ingen under 17år vaccineras och ingen som är gravid? dom sprider smittan minst lika effektivt, dessutom är ju ungdomar i större grupper större tid av dygnet än andra.
ska du klistra epitet på dom med?

Tycker nog det är tur att Eu har lagar som förhindrar särbehandling av personer som inte vill ta vissa mediciner,
annars skulle det kunna gå hur som helst när folk får panik.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Får man fråga hur gammal du är då?

35 år. Du får själv avgöra om det är mycket eller inte. Känner mig ganska ung 😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Nu var det det dock ställt som en fråga i ett försök att få dig att inse att det är just det du sysslar med.
tydligen har du inte insett det än, kanske kommer under dagen?

Jag tar vaccin vanligen men ser inte behovet av detta i nuvarande läge
särskilt inte när man inte testat klart än, det pågår fortfarande fas3 studier vad jag vet och det kommer nog ta ett tag innan man vet som långtgående effekterna. Men är man orolig eller rör mycket bland folk så visst.

fråga, om det nu vore så extremt noga med att alla vaccinerar sig, varför ska ingen under 17år vaccineras och ingen som är gravid? dom sprider smittan minst lika effektivt, dessutom är ju ungdomar i större grupper större tid av dygnet än andra.
ska du klistra epitet på dom med?

Tycker nog det är tur att Eu har lagar som förhindrar särbehandling av personer som inte vill ta vissa mediciner,
annars skulle det kunna gå hur som helst när folk får panik.

Du har uppenbarligen missat hela poängen med vaccination. Man vaccinerar sig, bland annat så att de som inte kan kan leva säkrare. Det är underförstått kan man tycka. Det är dom som kan men inte vill som är de fega.

Okej, du tar vaccin vanligen men ser inte behovet när det faktiskt är en pandemi? Anti-vaxxer logic var det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu var det det dock ställt som en fråga i ett försök att få dig att inse att det är just det du sysslar med.
tydligen har du inte insett det än, kanske kommer under dagen?

Jag tar vaccin vanligen men ser inte behovet av detta i nuvarande läge
särskilt inte när man inte testat klart än, det pågår fortfarande fas3 studier vad jag vet och det kommer nog ta ett tag innan man vet som långtgående effekterna. Men är man orolig eller rör mycket bland folk så visst.

fråga, om det nu vore så extremt noga med att alla vaccinerar sig, varför ska ingen under 17år vaccineras och ingen som är gravid? dom sprider smittan minst lika effektivt, dessutom är ju ungdomar i större grupper större tid av dygnet än andra.
ska du klistra epitet på dom med?

Tycker nog det är tur att Eu har lagar som förhindrar särbehandling av personer som inte vill ta vissa mediciner,
annars skulle det kunna gå hur som helst när folk får panik.

Vi lever i Sverige trotts allt, det finns verkligen folk som går igång på att staten ska en orimlig kontroll över våra liv.

Precis som du skriver så vet vi inget om dessa nya vaccin har några biverkningar på lång sikt, det finns en anledning till att det oftast tar +10 år för läkemedel att gå från forskning till godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Skilj på sak och person. I detta fallet är beteendet sakfrågan. Börjar du prata om 'svagbegåvade' går du på personen, inte saken.

Vill man vara en del av ett samhälle så får man visa hänsyn vilket då innebär att ta vaccinet även om det (mot bättre vetande) inte skulle uppfattas som lönsam riskhantering för en enskild individ.

Vill man inte ta vaccinet är det enligt min mening ett helt ok beteende att inte vara en del av samhället, att idka social distansering av det mera hårdhänta slaget, typ att sätta sig på ett torp ute i skogen. Det är slutresultatet som räknas, att pandemin stoppas, vägen dit är bara en fråga om implementation. Men då gäller det också att den sociala distansering är verklig och inte bara snack.

Nu var det dock ett försök att få personen att förstå vad han själv sysslar med. dvs att klistra epitet på personer utan att veta orsak.
Förvisso, men grupperna 17-0, gravida osv ska inte vaccineras, dom har skola som vanlig rör sig i större grupper,
så länge man inte vaccinera dessa grupper eller kräver att dom ska hålla distans blir inte hela denna vaccin hysterin lite ihålig om man hävdar att det är för samhället och inte för personlig?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad vill ni som förespråkar tvångsvaccinring göra med folk som vägrar?

Vill ni sätta dessa i gulag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

*borta /mod*

Tycker också folk i denna tråd som är för vaccinet är jävligt aggressiva i sin retorik.
Personligen tycker jag att vi ska bevara vår frihet. Ta vaccinet om du vill. Ta inte vaccinet om du inte vill.

Coronapass är ett steg i fel riktning, oavsett om du är för vaccinet eller inte.

Sen är det ganska löjligt att påstå att någon är "anti-vaxxer" för att man inte tar just detta vaccin.

MRNA exempelvis är säkert jättebra. Men det är ett faktum att detta är första gången det används på människor, och att man inte vet långtidseffekten utav det. Dvs, hur påverkas kroppen av det om 5 år?

Varför ska man inte kunna ställa den genuina frågan? Utan att bli kallad massa namn och bli censurerad på Twitter, Facebook, YouTube etc. Bara det är skumt. Vad är dessa storföretag rädda för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Vad vill ni som förespråkar tvångsvaccinring göra med folk som vägrar?

Vill ni sätta dessa i gulag?

Låt ej människor resa in, ur och inom EU utan vaccinationspass eller positivt antikroppstest. Vid större evenemang skall det även uppvisas i samband med biljett, saknas det ska man kort och gott inte bli insläppt. T ex festivaler, sportevenemang.

Sen ser jag gärna att samhället ser med skeptiska ögon på anti-vaxxers, men det är så gott som redan så. Ingen större fara där heller. Inga lagar/regler från myndighet/stat ska finnas där.

Det räcker för mig, knappast några större inskränkningar i friheten.