Byta ut delar eller köpa helt ny dator?

Permalänk

Byta ut delar eller köpa helt ny dator?

Tjena!

År 2014 skrev jag en tråd här på SweClockers om köpråd av delar för att bygga en ny dator. Nu har jag använt denna dator konstant fram till dagens tidpunkt och den har tyvärr blivit slö. Har även haft en del strul med den som kan läsas i mina tidigare inlägg. Kort sagt har jag haft en del Bluescreen och att skärmen fryser sig under spel etc, men har lyckats hitta och lösa de flesta problem.

Min fråga är om man ska skrota datorn/sälja och satsa på att bygga en helt ny från grunden eller ska man byta ut delar som kanske har slitits för mycket och trycka in nya i chassit? Jag använder datorn främst för gaming, league of legends och Rust, de är Rust jag knappt kan spela längre för jag har så låg FPS även med de lägsta inställningarna på Rust.

Mina Specs är följande:
Windows 10 Pro
Intel Core i7 4770K 3.5GHz (Haswell)
Kingstone SSD V300 120GB
MSI Z97 GAMING 5
1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s, WD10EZEX, 64MB
Nurvarande grafikkort: Asus ROG Strix GeForce GTX 1070 OC (detta är nytt från tidig 2019 då det första slutade fungera)
Cooler Master GM 750W 80+Bronze Modulärt
NZXT H440W Silent UltraSvart
ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd

Hade skrivit fel sort av grafikkort, skrev till att jag haft lite problem med den
Permalänk

Om datorn "har blivit slö" kan jag rekommendera att bara wipea hårddisken och installera om windows (och blåsa ur damm ur den om den är väldigt dammig) så blir den som ny.

Om du faktiskt ändå vill uppgradera är det väl främst processor/moderkort och möjligtvis även ram som ska uppgraderas. Men det beror lite på hur mycket du vill lägga på datorn.

EDIT: Har du två nätaggregat i datorn?

Permalänk

Får testa göra en hel rensning av datorn inklusive städning som du säger och så återkommer jag med svar om den fortfarande är lika slö. Tack för rekommendationerna av uppgraderingar också. Min budget blir lite beroende på hur många delar och vad som behöver uppgraderas. Och nej jag har bara ett nätaggregat

Permalänk
Medlem

Tror du kan få ut några år till från den där datorn. Gör dig själv en dundertjänst och byt ut den lilla gamla ssd:n och den mekaniska hårddisken mot en splitterny SSD på 1 TB, det går att hitta för under tusenlappen idag. Passar du på att installera om windows på den nya disken så kommer du både märka en enorm skillnad i laddtider för spel och få känslan av en helt fräsch installation.

Du nämner heller inte hur mycket RAM du har, är det bara 8 GB kanske det kan vara läge att slänga i 8 GB till.

Permalänk

Oj mitt fel glömde visst lägga till ram! Har:
ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd

Ska göra den tjänsten och byta ut min SSD mot en större. Körde en benchmark och i den stod de faktiskt också att min SSD inte är den bästa så att säga. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av urban22:

Tror du kan få ut några år till från den där datorn. Gör dig själv en dundertjänst och byt ut den lilla gamla ssd:n och den mekaniska hårddisken mot en splitterny SSD på 1 TB, det går att hitta för under tusenlappen idag. Passar du på att installera om windows på den nya disken så kommer du både märka en enorm skillnad i laddtider för spel och få känslan av en helt fräsch installation.

Du nämner heller inte hur mycket RAM du har, är det bara 8 GB kanske det kan vara läge att slänga i 8 GB till.

Har du någon rekommendation på en bra SSD under 1000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Me_no_no?:

Har du någon rekommendation på en bra SSD under 1000 kr?

Vilken som helst. Till vardagsanvändning märks ingen skillnad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Me_no_no?:

Har du någon rekommendation på en bra SSD under 1000 kr?

T.ex. denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433368

Jag tror inte ditt moderkort stödjer NVMe över M.2, om det nu gör det så är t.ex. Kingston a2000 prisvärd.

Permalänk

Med tanke på att vi trots allt hänger här på swe-CLOCKERS, är frågan kör du den i stock eller inte? Borde finnas en 10-20% performance boost att hämta med en någorlunda ok OC...🔥

Har inte koll på just 4770K, men upp till mellan 4,2-4,5 borde det väl gå att skrämma upp den i?

Lite Googling dök en gammal guide upp som innehåller ett Google doc med lite oc resultat, settings och hårdvara.... Kanske vara en bra startpunkt.

Hur har du det med kylningen förresten?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Av spelen att döma ska dina nuvarande grejer vara mer än nog. Ny större SSD att lägga samtliga spel och OS på vore att föredra. Testa dig och klocka upp dina grejer om du är sugen, kan nog gå kräma ut lite mer.

Om du vill uppgradera är det väl inte jättemycket att spara i burken, samtidigt inga jättesummor att investera i det då det i dagsläget inte är lönt att köpa någon ny GPU. Spara chassi, GPU och PSU. Köp en 11400f, ett z590, 16gb DDR4 3200 och en m2-disk i valfri storlek så har du har en burk som rullar fint ett par år framöver med god möjlighet att köpa ett nyare kort när priserna sätter sig. Vet inte vad du har för kylning men köpte du genom rek på sweclockers har jag svårt att se att den inte är helt ok. Annars en nyare CPU-kylare också. Runt 5-5.5k bör du landa på.

Permalänk
Medlem

Som andra noterat så bör den datorn köra de spelen utan problem. Installera om Windows och rensa allt, det brukar göra underverk. En större SSD till dina spel är också en bra idé.

Om nånting hade jag satsat på ett GTX 1080 eller liknande så har du en perfekt dator för 1080p gaming. Hade själv en 4770k förut och frun kör fortfarande med en i5 4690k med ett GTX1080 utan problem. Hon lirar just nu Horizon Zero Dawn (som är ett rätt krävande spel) i 1080p med det mesta på High och får 60-90fps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Av spelen att döma ska dina nuvarande grejer vara mer än nog. Ny större SSD att lägga samtliga spel och OS på vore att föredra. Testa dig och klocka upp dina grejer om du är sugen, kan nog gå kräma ut lite mer.

Om du vill uppgradera är det väl inte jättemycket att spara i burken, samtidigt inga jättesummor att investera i det då det i dagsläget inte är lönt att köpa någon ny GPU. Spara chassi, GPU och PSU. Köp en 11400f, ett z590, 16gb DDR4 3200 och en m2-disk i valfri storlek så har du har en burk som rullar fint ett par år framöver med god möjlighet att köpa ett nyare kort när priserna sätter sig. Vet inte vad du har för kylning men köpte du genom rek på sweclockers har jag svårt att se att den inte är helt ok. Annars en nyare CPU-kylare också. Runt 5-5.5k bör du landa på.

Har den processorkylare som följde med Intel paketet. Vet ej hur bra de är. Tack för tipset om uppgraderingarna!

Permalänk

"Update*

Jag testade blåsa hela datorn och ominstallera hela skiten och de löste problemet i några veckor. Låg hyfsat stabilt på runt 60 FPS i Rust men i vissa FPS krävande scener så gick de ner till 30. Nu har de bara blivit sämre med tiden igen och ligger mellan 40-60 FPS och ner på 20 i de mest krävande scenerna.

Är nästa steg att testa köpa en ny SSD och hoppas på att de löser problemet? Går de på något sätt veta vilken komponent i datorn som orsakar den låga FPS?

Såg också att någon i kommentarerna undrade vilken processorkylare jag har. Jag har den som medföljde Intel lådan där processorn va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Me_no_no?:

Är nästa steg att testa köpa en ny SSD och hoppas på att de löser problemet? Går de på något sätt veta vilken komponent i datorn som orsakar den låga FPS?

Nja, men i huvudsak är det kombon CPU+GPU som påverkar fpsen. Sen finns det en rad olika sätt att optimera övriga delar, framförallt Windows i sig, för att maxa fpsen generellt såväl i specifika spel. Kolla tex ”how to increase fps rust” på Google så kommer du få hundratals träffar med bra guider som täcker hela spannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Me_no_no?:

"Update*

Jag testade blåsa hela datorn och ominstallera hela skiten och de löste problemet i några veckor. Låg hyfsat stabilt på runt 60 FPS i Rust men i vissa FPS krävande scener så gick de ner till 30. Nu har de bara blivit sämre med tiden igen och ligger mellan 40-60 FPS och ner på 20 i de mest krävande scenerna.

Är nästa steg att testa köpa en ny SSD och hoppas på att de löser problemet? Går de på något sätt veta vilken komponent i datorn som orsakar den låga FPS?

Såg också att någon i kommentarerna undrade vilken processorkylare jag har. Jag har den som medföljde Intel lådan där processorn va.

Har du testat att göra lite diagnostik på dator? T.ex. genom att kolla hur temperaturerna ser ut på CPU och GPU vid spel, särskilt i de scener du har problem med. Testa gärna det annars och skriv här hur det såg ut. Skulle även rekomendera dig att ladda ner 3D-mark och se vad du får för poäng (graphics score och CPU-score) i time spy och firestrike, samt kolla på jämförelserna med motsvarande system. Då bör det lättare gå att avgöra var problemet sitter.

Permalänk
Medlem

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Med detta kan du kontrollera hälsa/status på din HDD.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Resultat av crystalmark

Skrivet av Elfsberg:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Med detta kan du kontrollera hälsa/status på din HDD.

Här är resultatet för hårddisken:

Och här är resultatet för SSD:

Är det bra resultat eller dåliga?

Permalänk
Skrivet av CallmeAl:

Har du testat att göra lite diagnostik på dator? T.ex. genom att kolla hur temperaturerna ser ut på CPU och GPU vid spel, särskilt i de scener du har problem med. Testa gärna det annars och skriv här hur det såg ut. Skulle även rekomendera dig att ladda ner 3D-mark och se vad du får för poäng (graphics score och CPU-score) i time spy och firestrike, samt kolla på jämförelserna med motsvarande system. Då bör det lättare gå att avgöra var problemet sitter.

Här är mina core temps när jag kör rust men står helt stille och de händer inte jätte mycket saker runt om:

Här är 3dmark resultat av time spy:

Och jämförelse mot andra:
https://www.3dmark.com/3dm/64208139?

Här är 3dmark resultat av fire strike:

Och jämförelse mot andra:
https://www.3dmark.com/3dm/64208798?

Går det se utifrån mina resultat vad jag borde uppgradera av mina datorkomponenter?

Redigering:
Verkar som de är svårt att se bilderna men för mig funkade att högerklicka på ikonen och klicka sedan "öppna bild i ny flik"