Kina "förbjuder" handel med krypto?

Permalänk
Medlem

Kina "förbjuder" handel med krypto?

Stämmer det att Kina har bestämt sig för att förbjuda all handel med kryptovalutor?
Det känns lite konstigt eftersom kina är världsledande inom brytning.
https://www.gp.se/ekonomi/kina-begr%C3%A4nsar-anv%C3%A4ndande...

Hittade ingen tråd om ämnet men finns det så hjälp mig hitta dit tack

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Första stycket ska tolkas som att finansinstitut, alltså t.ex. banker och fondförvaltare, inte ska tillhandahålla tjänster kopplade till krypto, alltså t.ex. värdepapper som följer krypto eller kryptofonder. Något förbud för enskilda individer/organisationer att bryta krypto rör det sig inte om. Inte ännu i alla fall.

Nyheten har dock ett starkt signalvärde och kan ju innebära ytterligare restriktioner avseende krypto på den kinesiska marknaden.

Permalänk
Medlem

Komiskt hur nyheter formuleras för att få flest klicks, detta är inget nytt, Kina har redan förbjudit finansiella institut att hantera kryptotillgångar som valutor sedan många år tillbaka. Det man gör nu är att igen förtydliga det en gång till.

https://www.coindesk.com/china-reiterates-crypto-bans-from-20...

Minnet är extremt kort i kryptovärlden men det var senast en månad sedan som Kinas centrala bank gick ut och kallade Bitcoin ett alternativt investeringsalternativ.

https://www.cnbc.com/2021/04/19/china-calls-bitcoin-an-invest...

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Detta är samma gamla Kina FUD från 2017 som sprids i ny form.
Aftonblaskan rubriker..

Inget som förbjuder innehav att kryptovalutor.
Lyssna på denna (10min): https://www.coindesk.com/podcasts/coindesk-podcast-network/ch...

Det är en varning från 2017 som förlängdes. Så inget nytt.

Permalänk
Medlem

Stark FUD-attack mot krypto senaste tiden. Vad kan ligga bakom detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Möjligtvis ett sätt att försöka "manipulera" marknaden?
Ren spekulativ marknad så möjligtvis att "några" större aktörer försöker "styra" den/vinst?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Möjligtvis ett sätt att försöka "manipulera" marknaden?
Ren spekulativ marknad så möjligtvis att "några" större aktörer försöker "styra" den/vinst?

Tycker det mest intressanta just nu är Tether-Fuddet.

https://www.singlelunch.com/2021/05/19/the-tether-ponzi-schem...

Jag tycker att det ser ut att vara något i stil med MT-GOX krachen på uppsegling. Även om kryptoprotokollen är teoretiskt säkra så finns alltid risker med problem med sketchy stora aktörer som har nyckelroller i ekosystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker det mest intressanta just nu är Tether-Fuddet.

https://www.singlelunch.com/2021/05/19/the-tether-ponzi-schem...

Jag tycker att det ser ut att vara något i stil med MT-GOX krachen på uppsegling. Även om kryptoprotokollen är teoretiskt säkra så finns alltid risker med problem med sketchy stora aktörer som har nyckelroller i ekosystemet.

Det där är uråldriga argument som lagts fram om och om igen i åratal. SEC har granskat tether som ledde till en förlikning.

https://www.coindesk.com/ny-ags-850m-probe-of-bitfinex-tether...

Men vi kommer se samma argument i all evighet när det gäller Tether gissar jag, samma med att Kina och Indien ska förbjuda kryptovalutor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkar ju som att personer och institut med enorma tillgångar håller på att köpa upp crypto (och därför vill se lägre priser).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det där är uråldriga argument som lagts fram om och om igen i åratal. SEC har granskat tether som ledde till en förlikning.

https://www.coindesk.com/ny-ags-850m-probe-of-bitfinex-tether...

Men vi kommer se samma argument i all evighet när det gäller Tether gissar jag, samma med att Kina och Indien ska förbjuda kryptovalutor.

Klart att argumentet kommer upprepas, scenariot har ju redan spelats upp förut, med MtGox visade på vad som kan hända när en stor hörnpelare i ekosystemet faller. Sålänge tether håller kan du ju avfärda det med att folk snackat om just det länge, men det förändrar ju inte risken att de faktiskt kan implodera och dra med sig en rejäl sättning när det väl händer. Lite som att ifall räntan börjar gå upp kommer det bli problem för folk på bostadsmarknaden, det är ren fakta, men man kan avfärda det med att "folk snackat om sånt i tjugo år och än så länge har inget hänt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Klart att argumentet kommer upprepas, scenariot har ju redan spelats upp förut, med MtGox visade på vad som kan hända när en stor hörnpelare i ekosystemet faller. Sålänge tether håller kan du ju avfärda det med att folk snackat om just det länge, men det förändrar ju inte risken att de faktiskt kan implodera och dra med sig en rejäl sättning när det väl händer. Lite som att ifall räntan börjar gå upp kommer det bli problem för folk på bostadsmarknaden, det är ren fakta, men man kan avfärda det med att "folk snackat om sånt i tjugo år och än så länge har inget hänt"

Du menar scenariot att Tether skulle printa pengar och köpa upp BTC för att hålla uppe priset? Det brukar främst vara det argumentet som läggs fram som en anledning att Tether skulle crascha hela marknaden. USDT har i skrivande stund ett market cap på $58,299,876,651 av totala värdet på $1.68T.
Om vi hypotetiskt skulle säga att Tether printat 100% av alla USDT ur tomma intet för att hålla upp marknaden, hur går det till när marknaden har flera magnituder högre värde?
Att man kan använda nyheter om Tether för att få folk rädda och sänka marknaden förnekar jag inte, de flesta småsparare säljer av att nån nyser på twitter, men att priset av BTC skulle hållas uppe av att Tether printar USDT stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, diktaturer som Kina brukar ju inte vara så välvilligt inställda till att folk får frihet, enkelt kan handla över gränser och liknande.

Staten vill ej för död och pina,
att du skall försörja dig och de dina.
Staten vill ge dig husrum och mat,
mot att du försörjer en byråkrat.

Men vänta, det där sista handlade ju om Sverige. Ja, kanske många olika typer av stater som inte vill se personlig frihet.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Teval:

Du menar scenariot att Tether skulle printa pengar och köpa upp BTC för att hålla uppe priset? Det brukar främst vara det argumentet som läggs fram som en anledning att Tether skulle crascha hela marknaden. USDT har i skrivande stund ett market cap på $58,299,876,651 av totala värdet på $1.68T.
Om vi hypotetiskt skulle säga att Tether printat 100% av alla USDT ur tomma intet för att hålla upp marknaden, hur går det till när marknaden har flera magnituder högre värde?
Att man kan använda nyheter om Tether för att få folk rädda och sänka marknaden förnekar jag inte, de flesta småsparare säljer av att nån nyser på twitter, men att priset av BTC skulle hållas uppe av att Tether printar USDT stämmer helt enkelt inte.

Det där är ju också intressant men är väl mer av en (elak) teori om vad som drivit BTC uppgången till 60K och möjligen att de försöker hindra nedgången just nu. Har svårt att se hur man ska kunna bevisa och konstatera att så var fallet, även i efterhand dock? (Lite som att jag skulle hävda att den låga räntan driver bopriserna, men du kan ju lika gärna argumentera att det är för att byggjobbare vill ha gött med betalt, hur ska man egentligen bevisa vad som driver marknaden?)

Jag tänkte mer på scenariot vad som händer ifall det väl imploderar, vilket man ju kan anta får diverse följdkonsekvenser som du säger att folk får panik, folk vill casha ut men det är plötsligt mycket svårare ifall diverse exchanges och tether valutan imploderar, priset går ner mycket, det kan bli mer förbud, osv.

Det där med market cap, kan du redigera till procent, eller åtminstone samma typ av siffra så det blir lättare jämföra? Sen är marketcap ett förrädiskt mättal, det matchar definitivt inte vad hela massan är värd, ifall många vill ta ut samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Det där är ju också intressant men är väl mer av en (elak) teori om vad som drivit BTC uppgången till 60K och möjligen att de försöker hindra nedgången just nu. Har svårt att se hur man ska kunna bevisa och konstatera att så var fallet, även i efterhand dock?

Läser man förlikningen mellan Bitfinex/Tether och NYAG så säger dom detta "Under the terms of the settlement, Bitfinex and Tether will admit no wrongdoing but will pay $18.5 million and provide quarterly reports describing the composition of Tether’s reserves for the next two years. More significantly, these reports will match information Tether already provided the NYAG about its reserves. The NYAG will bring no charges as part of the settlement."

Här får man nog lita på att NYAG fått ta del av vad för säkerhet man har bakom varje USDT. Det tog trots allt 22 månader innan man nådde en förlikning.

Skrivet av Loddgrimner:

Jag tänkte mer på scenariot vad som händer ifall det väl imploderar, vilket man ju kan anta får diverse följdkonsekvenser som du säger att folk får panik, folk vill casha ut men det är plötsligt mycket svårare ifall diverse exchanges och tether valutan imploderar, priset går ner mycket, det kan bli mer förbud, osv.

Vad folk gör när dom är rädda kan vi bara spekulera i såklart, men det finns väldigt många alternativ till USDT att casha ut i nuförtiden så den risken blir mindre och mindre ju längre tid som går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Läser man förlikningen mellan Bitfinex/Tether och NYAG så säger dom detta "Under the terms of the settlement, Bitfinex and Tether will admit no wrongdoing but will pay $18.5 million and provide quarterly reports describing the composition of Tether’s reserves for the next two years. More significantly, these reports will match information Tether already provided the NYAG about its reserves. The NYAG will bring no charges as part of the settlement."

Här får man nog lita på att NYAG fått ta del av vad för säkerhet man har bakom varje USDT. Det tog trots allt 22 månader innan man nådde en förlikning.

Att de lyckats få en förlikning är ingen indikation på att de är oskyldiga. Från vad jag läst om Tether är jag övertygad om att det skakats galler ifall samma sak utspelats i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Verkar ju som att personer och institut med enorma tillgångar håller på att köpa upp crypto (och därför vill se lägre priser).

Ja, det ser ju ut så men har de sån påverkan på media? Och hur är det med Twitter-trollet Musk? Är han köpt, försöker han köpa billigt eller är det bara så att instituten passar på nu när Musken har en episod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det ser ju ut så men har de sån påverkan på media? Och hur är det med Twitter-trollet Musk? Är han köpt, försöker han köpa billigt eller är det bara så att instituten passar på nu när Musken har en episod?

Klart de har? Många äger ju företagen du ser media från

Tesla och Musk lär absolut ha något med saken att göra. De har båda BTC och andra krypton. Tesla slutade ju också lägligt att ta emot BTC nyligen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att de lyckats få en förlikning är ingen indikation på att de är oskyldiga. Från vad jag läst om Tether är jag övertygad om att det skakats galler ifall samma sak utspelats i Sverige.

Självklart inte, det jag menar är att om det varit ett korthus av luft så hade vi fått reda på det, helst i NY som är väldigt anti-krypto. Varför skulle Sverige vara pigga på att slänga ekobrottslingar i finkan? Har varit dåligt med fängelsestraff hitills efter all penningtvätt av Svenska bankerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Självklart inte, det jag menar är att om det varit ett korthus av luft så hade vi fått reda på det, helst i NY som är väldigt anti-krypto. Varför skulle Sverige vara pigga på att slänga ekobrottslingar i finkan? Har varit dåligt med fängelsestraff hitills efter all penningtvätt av Svenska bankerna.

Vad jag vet går det inte att nå en förlikning i dessa fall i Sverige. Eftersom det blev just en förlikning är det oklart vad för slags korthus det egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klart de har? Många äger ju företagen du ser media från

Tesla och Musk lär absolut ha något med saken att göra. De har båda BTC och andra krypton. Tesla slutade ju också lägligt att ta emot BTC nyligen

De lär ju inte äga Dagens Industri?
Kanske är media åsnor och nyttiga idioter i vanlig ordning. Om en "nyhet" börjar spridas vill alla vara med på den. Hyfsat seriös marknadsmanipulation i vilket fall.

Permalänk

Min syn på Musk är att allt han gör är en slags viral marknadsföringskampanj för sig själv och Tesla. Tesla spenderar inte en krona på traditionell reklam, men de lyckas alltid med att hamna i någon kontrovers med jämna mellanrum och hamna på allas läppar. Tänker på när de krossade rutan på Cybertrucken. Syftet är att få alla att snacka om Tesla och Musk, både fanbois och haters i alla läger, och det fungerar. Samma strategi som Trump använde sig av, det är en framgångsrik strategi i dagens mediasystem helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kina är emot att deras inhemska valuta flyttas utomlands och/eller växlas till dollar utomlands. Om du är en rik kines har det ibland varit mycket svårt att få ut dessa tillgångar ur landet, kina gillar inte att rika kineser flyttar till t.ex. USA och tar pengarna med sig. Krypto är en av möjligheterna för rika kineser att flytta pengar över gränsen, och det är också därför kinesiska staten är emot det.

Det som kinesiska staten håller på med har alltså ganska lite att göra med att de är "emot krypto", det har mer att göra med att de är emot "pengars fria rörlighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad jag vet går det inte att nå en förlikning i dessa fall i Sverige. Eftersom det blev just en förlikning är det oklart vad för slags korthus det egentligen är.

Det håller jag med om, och anledningen till att jag personligen undviker USDT om jag kan och hellre använder USDC t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det håller jag med om, och anledningen till att jag personligen undviker USDT om jag kan och hellre använder USDC t.ex.

När jag läste om Tether för ett tag sedan tjöt min ekobrottsradar. Jag ser gärna att de försvinner helt från marknaden och ersätts av bättre aktörer.

Permalänk
Medlem

Ser att redaktionen nu skapat en egen tråd om ämnet så den här borde kunna låsas.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635451-kina-forbjuder...