Nvidia gästar SweClockers Live! 2021 för att prata grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gästar SweClockers Live! 2021 för att prata grafikkort

Grafikjätten Nvidia ansluter sig till SweClockers Live! 2021 för att tala om Geforce RTX 3000-serien och grafiktekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Nu fattas bara att även AMD och Intel är med, så vi får se lite grafik fajt

Edit: Det missade jag att AMD kommer

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Härligt!

Nu fattas bara att även AMD och Intel är med, så vi får se lite grafik fajt

AMD är redan med

https://www.sweclockers.com/artikel/31972-amd-gastar-sweclock...

On topic: Skoj med både AMD och Nvidia!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig för ett par dagar sedan och kunde potentiellt vara en grund till en artikel: Vad säger svensk lag om rådande situation? Man läser i forumtrådarna om butiker som har tagit emot order och förskottsbetalning för varor som de hade ett leveransdatum på som ni i många fall är över 6 månader försenat. Är det lagligt att välja att inte informera konsumenten om situationen? Har kund rätt att köpa vara hos annan butik och få mellanskillnaden ersatt av original butiken? Är detta extreme situationer som butiken inte kan råda över. Letar inte efter att fiska dålig PR eller dyl för våra fina svenska butiker utan tror genuint att det kunde vara intressant att få lite svart på vitt från folk som arbetar med dessa frågor. Kanske ta en intervju med Konsumentsköpsmannen?

Edit: Jag är partisk i förslaget då jag har ett kort på beställning och har inte hört något sedan köp i september. Det gör det inte till ett dåligt förslag till artikel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

En tanke som slog mig för ett par dagar sedan och kunde potentiellt vara en grund till en artikel: Vad säger svensk lag om rådande situation? Man läser i forumtrådarna om butiker som har tagit emot order och förskottsbetalning för varor som de hade ett leveransdatum på som ni i många fall är över 6 månader försenat. Är det lagligt att välja att inte informera konsumenten om situationen? Har kund rätt att köpa vara hos annan butik och få mellanskillnaden ersatt av original butiken? Är detta extreme situationer som butiken inte kan råda över. Letar inte efter att fiska dålig PR eller dyl för våra fina svenska butiker utan tror genuint att det kunde vara intressant att få lite svart på vitt från folk som arbetar med dessa frågor. Kanske ta en intervju med Konsumentsköpsmannen?

Edit: Jag är partisk i förslaget då jag har ett kort på beställning och har inte hört något sedan köp i september. Det gör det inte till ett dåligt förslag till artikel dock

Force majeure går att applicera här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns några grafikkort att köpa finns det inget att prata om. Väck mig när lagret är fyllt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

AMD är redan med

https://www.sweclockers.com/artikel/31972-amd-gastar-sweclock...

On topic: Skoj med både AMD och Nvidia!

Ja

Upptäckte det precis efter att jag skrivit, hmm... Man hänger inte med helt, alltid

Oavsett så ska det bli intressant!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska de prata om? GT 710 eller GT 1030?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Datavetare

Hoppas diskussionen med Nvidia även kommer in på hur de jobbar för att GPGPU ska hitta in i fler "vanliga" program. Det är helt klart en arbetsinsats som krävs, men utdelningen på det jobbet är ofta rejält.

En av de stora nyheterna i Volta/Turing/Ampere är deras design gjort ännu fler problem praktiskt hanterbara m.h.a. CUDA.

Lite trist att CUDA är Nvidia specifikt, men innan OneAPI (som Nvidia antagligen inte tänker kommentera då det inte kommer från dem) fanns inget vettigt alternativ till CUDA (utanför MacOS/iOS i alla fall). Tror ändå bara någon måste visa möjligheterna med GPGPU, sen kommer det sköta sig själv, d.v.s. "industrin" kommer standardisera på ett alternativ som fungerar på alla stora GPU-tillverkares produkter.

GPGPU-delarna av OneAPI är öppen källkod (är i praktiken Khronos SYCL) och finns redan nu stöd för Intel, Nvidia, Arm och Qualcomm GPUer. Finns ett open source projekt (github), understött av Heidelbergs universitet , för AMD.

AMD-intervjun var tydligen redan avklarad, en fråga jag skulle vilja att de svarade på är varför de (så här långt i alla fall) helt ratar SYCL. SYCL kan skillnad från OpenCL faktiskt kan konkurrera med CUDA rent tekniskt, SYCL är faktiskt närmare "vanlig C++" än CUDA och har en par riktigt trevliga designval (ramverket kan automagiskt reda ut databeroende mellan "GPU-kernels", något som oftare måste skötas manuellt i CUDA/OpenCL).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan någon som kommer att vara där fråga om LHR kan påverka maskininlärning på något sätt eller om det detekterar skillnad mellan hashning och inlärning av modeller?

Plus @Yoshman:s frågor!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Men hallå, snubben heter Berra Ondo - nån som fortfarande tvivlar på Nvidias uppsåt? 😈