Permalänk
Medlem

Nätverk på större gård

Hej

Jag har köpt en gammal bondgård, med vissa utrymmen som boyta, resten frd o liknande.

Gården är som en rektangel med en tillbyggnad i ena hörnet på ca 10 m. Sidorna
i rektangeln är ca 25*20m, med en innergård i mitten. Två plan, ett entreplan och ett överplan.
Det senare har sneda tak då yttertaket är v-format. Tillbyggnadens övre del kan fungera som
uthyrningslägenhet.

Fiber kommer in vid ena hörnet (inte vid tillbyggnaden).
Min tanke med nätverket är att man ska ha bra täckning i hela fastigheten inkl innergården och även utanför.
Jag kan ganska lätt dra kabel (kat6-enkardelig antar jag) till alla routrar/accesspunkter inom väggarna,
på det övre planet. Jag vill också att man ska komma åt nätverket 10-15 meter utanför ytterväggar,
samt den "långa väggen" inkl tillbyggnaden, gärna 20-25 meter."neråt" parallellt med väggen (mötesytor där).
Jag funderar också på att installera 1-2 övervakningskameror kopplat till nätverket.

Frågor
1 Räcker det med Wifi-5 lösning eller ska jag satsa på Wifi-6?
2 Funderar på ASUS, kanske ASUS RT-AC2900, RC-AC68U (båda dock Wifi-5)
3 Eller är ASUS Zenwifi (har ju även Wifi-6) bättre, 2-3 st? Eller i kombo med annan ASUS router som "ingångsrouter"?
4 Har även kollat på TP-LINK Deco, men de verkar ha få utgångar. ASUS ovan mer ändamålsenligt?
5 En vän nämnde UniFi, är det ännu mer lämpligt just i mitt fall?
6 Som sagt, planerar att dra kabel. Ska allt seriekopplas, eller beror det på lösning?

/Uno

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på wifi 6 om jag ändå lägger ut pengar och skall börja från början.
Jag själv hade satt upp ett Unifi nätverk. har 3 st jag satt upp alla 3 olika nivåer från bara trådlöst hos föräldrar till ett med flertalet vlan och kamera (snar framtid event access systemet) med fiber mellan olika delar då längsta avståndet är ca 700m.
skall du sätta upp ett nätverk med uthyrning skulle jag säga skaffa prylar som klarar vlan samt flera olika trådlösa nätverk.

angående nätverks dragningen skulle jag välja ett ställe nära där fibern kommer in och sätta upp ett nätverksrack där jag drar allt ifrån. tänk på att om du skall göra det enkelt för dig själv så skulle jag köra wifi enheter via POE vilket gör att du endast behöver dra nätverkskabel till enheten. och då drar man dessa från tidigare nätverksrack.
allt handlar om vilken grad av framtidsförberedelse och vilka pengar du vill lägga ut.
mina tankar går alltid. tänk inte vad du måste ha i dag, tänk vad du kanske vill ha i morgon.

Permalänk
Medlem

Såna här frågor dyker upp stup i ett på forumet, så kika gärna i några av de andra trådarna. Det korta svaret är att Unifi är populärt och allmänt hyllat bland forumsmedlemmarna. Du kopplar då accesspunkterna till switchar, som sen kopplas till routern (om inte routerns egna switchportar räcker till, förstås).

I övrigt håller jag med @Leopoard, förutom att jag inte skulle hänga upp mig allt för mycket på Wi-Fi 6. Jag vet inte vad det skiljer i pris, men jag kan tänka mig att Wi-Fi 6 fortfarande är markant mycket dyrare än 5. Är du ute på en gård, utan omedelbara grannar i närheten (typ lägenhetshus), och dessutom inte planerar att hänga på allt för många klienter, så tjänar du inte så värst mycket på Wi-Fi 6 vs 5. Men kolla prisbilden och bedöm efter plånbok. Skiljer det ~300kr per accesspunkt, så fine - kör på 6. Annars skulle jag nog skippat det.

My 4 cents ✌️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

tack för tipsen. Funderar på ASUS RT-AX86U, samt två st UniFi 6 Lite AP
ASUS routern verkar ha flera portar så jag inte behöver ngn switch.
Kan det vara en bra uppsättning?
Rörande strömförsörjning och POE, vet inte riktigt vad jag ska tänka på där?

Permalänk
Medlem

Satte upp UniFi-LR (Long Range)-diskar på polaren bondgård. Klart.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED