Nätverk på större gård
Hej
Jag har köpt en gammal bondgård, med vissa utrymmen som boyta, resten frd o liknande.
Gården är som en rektangel med en tillbyggnad i ena hörnet på ca 10 m. Sidorna
i rektangeln är ca 25*20m, med en innergård i mitten. Två plan, ett entreplan och ett överplan.
Det senare har sneda tak då yttertaket är v-format. Tillbyggnadens övre del kan fungera som
uthyrningslägenhet.
Fiber kommer in vid ena hörnet (inte vid tillbyggnaden).
Min tanke med nätverket är att man ska ha bra täckning i hela fastigheten inkl innergården och även utanför.
Jag kan ganska lätt dra kabel (kat6-enkardelig antar jag) till alla routrar/accesspunkter inom väggarna,
på det övre planet. Jag vill också att man ska komma åt nätverket 10-15 meter utanför ytterväggar,
samt den "långa väggen" inkl tillbyggnaden, gärna 20-25 meter."neråt" parallellt med väggen (mötesytor där).
Jag funderar också på att installera 1-2 övervakningskameror kopplat till nätverket.
Frågor
1 Räcker det med Wifi-5 lösning eller ska jag satsa på Wifi-6?
2 Funderar på ASUS, kanske ASUS RT-AC2900, RC-AC68U (båda dock Wifi-5)
3 Eller är ASUS Zenwifi (har ju även Wifi-6) bättre, 2-3 st? Eller i kombo med annan ASUS router som "ingångsrouter"?
4 Har även kollat på TP-LINK Deco, men de verkar ha få utgångar. ASUS ovan mer ändamålsenligt?
5 En vän nämnde UniFi, är det ännu mer lämpligt just i mitt fall?
6 Som sagt, planerar att dra kabel. Ska allt seriekopplas, eller beror det på lösning?
/Uno