Bytte till Tele2/ComHem fiber - misstag?

Permalänk
Medlem

Bytte till Tele2/ComHem fiber - misstag?

Fick ComHem fiber inkopplat idag, eller rättare sagt det skulle kopplas in idag. Har haft Bahnhof fiber i 5 är utan problem med nu skulle de inte erbjuda någon vettig hastighet till vettigt pris längre så var tvungen att byta till föreningens gruppavral !ed ComHem. Frågade redan innan om jag kunde använda min egen router och det var inga problem. Det går tydligen inte alls när jag pratade med support idag. Skit! Ok, kopplade in skräpet som följde med (wifi hub L1) och den får inget internet. Tjänsten ska vara inkopplad men supporten kan inte se min L1 router. I routerns inställningar kan man se att den får en IPv6 adress när man ansluter WAN till mediaomvandlare (fiber-ethernet) men ingen gateway adress? Kan det vara så att min gamla mediaomvandlare jag fick med fibern inte lirar med ComHems skräp? Varför velar dom med IPv6 adresser?! Anledningen till att man inte får köra egen router är tydligen att dom vill ha total kontroll på allt "ifall du behöver support" som det heter. Kan det vara mediaomvandlare som spökar tror ni?

Permalänk
Medlem

Hade du testat med den egna routern? Jag kör egen gammal Asus med Comhem 300 sedan snart 4 år och det är inga som helst bekymmer. Fungerar helt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Har testat allt för att få igång internet. Inget fungerar. Varken den nya eller gamla routern kan få en fungerande IP genom mediaomvandlaren. Jag vill absolut inte ha den medföljande routern om jag kan slippa en i nuläget är jag nöjd om jag får internet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det verkar allt som oftast vara strul när man byter leverantör. Det är ju inte bara Comhem som skall lira utan även din fiberleverantör (t.ex. Itux) skall göra sitt. De är bara lite kinkiga med support om man har en annan router, så använd deras router tills det kommer igång, sen kan du välja precis vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Det verkar allt som oftast vara strul när man byter leverantör. Det är ju inte bara Comhem som skall lira utan även din fiberleverantör (t.ex. Itux) skall göra sitt. De är bara lite kinkiga med support om man har en annan router, så använd deras router tills det kommer igång, sen kan du välja precis vad du vill.

Ok det låter ju bra. Fibern är från IP-Only. Har funkat problemfritt i 5 år med Bahnhof. Ska ja ringa och tjöta med IP-only imorgon då kanske? Skulle väldigt gärna veta om deras mediaomvandlare kanske inte funkar med ComHems grejer. Kan det ha att göra med att ComHem/tele2 behöver en IPv6 adress på wan sidan? Har aldrig befattat mig med IPv6 innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ok det låter ju bra. Fibern är från IP-Only. Har funkat problemfritt i 5 år med Bahnhof. Ska ja ringa och tjöta med IP-only imorgon då kanske? Skulle väldigt gärna veta om deras mediaomvandlare kanske inte funkar med ComHems grejer. Kan det ha att göra med att ComHem/tele2 behöver en IPv6 adress på wan sidan? Har aldrig befattat mig med IPv6 innan.

Jag kan inte svara på de tekniska bitarna, jag vet bara att ett gott respektfullt humör med kundservice kan ta en långt. Ibland har något gått fel, eller missuppfattats och det är ingens fel men kan lösas av att man ligger på och är trevlig. Och ibland behöver man bara "turn it off and on again" 😉.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Att fiberkonvertern inte skulle vara kompatibel med Tele2:s tjänst kan jag garantera att så inte är fallet. Iom att du har samma problem med din egna router och att kundtjänsten inte ser din utrustning tyder det på att problemet ligger i att mellanhanden inte gjort klart sitt (nätoperatören) som även någon nämnde tidigare i tråden.

Ang IPv6 så kan jag informera om att det är bättre än IPv4 på alla sätt och vis.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gredd:

Ska ja ringa och tjöta med IP-only imorgon då kanske?

Nej troligen inte för du är väl inte kund hos dem eller får du en faktura från dem ? Du ska kontakta din operatör som sköter kontakten med de som sköter om nätet och felanmäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.