Bygga dator, bör man vänta tills nästa generation?

Permalänk

Bygga dator, bör man vänta tills nästa generation?

Tjenare alla datorproffs! Går i valet och kvalet att uppgradera min dator nu eller när den nya generationen kommer med ddr5 och nya sockets osv. Finns ju ändå inga grafikkort att få tag på nu men vad tycker ni?

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pokienator:

Tjenare alla datorproffs! Går i valet och kvalet att uppgradera min dator nu eller när den nya generationen kommer med ddr5 och nya sockets osv. Finns ju ändå inga grafikkort att få tag på nu men vad tycker ni?

Beror ju på vad du har för dator nu samt dina krav?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

Att vänta för hårdvaran ska bli bättre är kanske inte nödvändigt... Men i dagsläget får man inte tag i grafikkort till en rimlig prislapp, så ska du ha ett sådant så är dagsläget ett jättedåligt tillfälle att köpa dator. Men om du till exempel klarar dig med ett enklare grafikkort som finns i kommande 5600G som utanonserades här om dagen så går det utmärkt att köpa dator nu.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Den ständiga frågan utan svar. Väntar man hela tiden på något bättre så kan man aldrig köpa då det lätt blir ett moment 22 av det hela.

Utgångspunkten borde väl vara hur stort behovet är. Sitter du och sliter ditt hår för att det du har idag inte orkar med något, är det då värt att vänta ett år eller mer till? Vi har ju ännu inga datum på när de nya plattformarna dyker upp på marknaden, jag har inte sett något definitivt i alla fall. I bästa fall är det väl nästa vår, i sämsta fall kanske om två år.

En annan aspekt är väl också, kan du uppgradera det du har nu för att förlänga livslängden en aning så att du klarar dig hyfsat tills det nya kommer?

Initialt tror jag inte DDR5 och nya sockets/chipset kommer vara extremt mycket bättre/snabbare än det som finns idag. Det stora lyftet kommer nog när plattformarna börjat mogna lite. Sedan vet man aldrig vilka barnsjukdomar de kan ha. Att köpa det första som kommer ut kan vara antingen ett lyckokast eller en enorm besvikelse.

Så, är behovet väldigt stort just nu så uppgradera nu. Kan du klara dig 1-2 år till, vänta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Kent:

Beror ju på vad du har för dator nu samt dina krav?

har ju ett 980gtx och en i7-4770s just nu och kör på ett MSI z97 gaming 5 + att på den här brädan är det två ramslots som inte är funktionerande heller så kan inte få Dual-channel på mina ram. Mina krav är att datorn ska palla med att spela nysläppta spel i HD kvalitet, 4k är overkill men iaf 1080p och gärna att den ska kunna göra det i flera år framöver.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Den ständiga frågan utan svar. Väntar man hela tiden på något bättre så kan man aldrig köpa då det lätt blir ett moment 22 av det hela.

Utgångspunkten borde väl vara hur stort behovet är. Sitter du och sliter ditt hår för att det du har idag inte orkar med något, är det då värt att vänta ett år eller mer till? Vi har ju ännu inga datum på när de nya plattformarna dyker upp på marknaden, jag har inte sett något definitivt i alla fall. I bästa fall är det väl nästa vår, i sämsta fall kanske om två år.

En annan aspekt är väl också, kan du uppgradera det du har nu för att förlänga livslängden en aning så att du klarar dig hyfsat tills det nya kommer?

Initialt tror jag inte DDR5 och nya sockets/chipset kommer vara extremt mycket bättre/snabbare än det som finns idag. Det stora lyftet kommer nog när plattformarna börjat mogna lite. Sedan vet man aldrig vilka barnsjukdomar de kan ha. Att köpa det första som kommer ut kan vara antingen ett lyckokast eller en enorm besvikelse.

Så, är behovet väldigt stort just nu så uppgradera nu. Kan du klara dig 1-2 år till, vänta.

Jag får tacka så mycket för ditt utförliga svar! behovet är ju inte väldigt stort men skulle gärna ha en burk så man kan gibba dem ny titlarna på hög kvalitet utan att det ska vara ett problem för burken. sitter på ett 980gtx och en i7 4770s just nu och det är liksom att dra ner allt i botten för att man ska kunna spela vissa spel överhuvudtaget och det är inte riktigt den spelupplevelsen jag är ute efter.