Deklaration: Sälja aktier på Amerikanskt aktiekonto och överföra till svensk bank

Permalänk
Medlem

Deklaration: Sälja aktier på Amerikanskt aktiekonto och överföra till svensk bank

Jag köper aktier via lönen hos det Amerikanska företaget jag jobbar åt.

Nu är det dags att sälja av en del.

Och jag inser att det här blir jäkligt krångligt att deklarera.

Aktiekursen har varit olika vid varje köptillfälle, samtidigt som dollarkursen varit olika vid varje köptillfälle.

Kan jag sätta ett generellt inköpspris samt det aktuella försäljniningspriset i deklarationen.
Hur bra koll har skatteverket på den exakta eventuella vinsten som blev på det Amerikanska aktiekontot?

stavfel
Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

om du ringer skatteverket så kan jag nästan garantera att du kommer få prata med en trevlig person som har alla svar...

Permalänk
Skrivet av aGGe!:

Kan jag sätta ett generellt inköpspris samt det aktuella försäljniningspriset i deklarationen.

Du ska beräkna det genomsnittliga inköpspriset på aktierna. Du tar alltså vad du betalat för varje aktie och räknar ut medelvärdet. Det verkar som att man tar den faktiska växelkursen om man växlade till sig dollar samtidigt som man köpte aktierna, annars Riksbankens växelkurs för transaktionsdatumet (slå upp på Riksbankens hemsida).

Vid försäljning tar du den faktiska växelkursen om du växlar till SEK inom 30 dagar (30-dagarsregeln gälller bara vid försäljning av aktier, inte vid köp av aktier) och då slipper du även deklarera en valutaaffär, d.v.s. det är bara en aktieaffär som deklareras. Om du växlar till SEK senare eller gör något annat med dina dollar än att växla till SEK (t.ex. växlar till EUR eller köper varor) tar du Riksbankens växelkurs. Detta är i så fall även ditt anskaffningsvärde på dina dollar - tänk på att du måste deklarera en valutavinst eller -förlust när du senare avyttrar dina dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

om du ringer skatteverket så kan jag nästan garantera att du kommer få prata med en trevlig person som har alla svar...

De är faktiskt otroligt hjälpsamma och det är dessutom nästan ingen kö när man ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aGGe!:

Jag köper aktier via lönen hos det Amerikanska företaget jag jobbar åt.

Nu är det dags att sälja av en del.

Och jag inser att det här blir jäkligt krångligt att deklarera.

Aktiekursen har varit olika vid varje köptillfälle, samtidigt som dollarkursen varit olika vid varje köptillfälle.

Kan jag sätta ett generellt inköpspris samt det aktuella försäljniningspriset i deklarationen.
Hur bra koll har skatteverket på den exakta eventuella vinsten som blev på det Amerikanska aktiekontot?

Nu är jag varken jurist eller ekonom, men det finns nog några punkter som behöver förtydligas:
- Jobbar du utomlands? (Befinner du dig i USA eller i Sverige när du jobbar?)
- Får du lön i Sverige eller i USA?
...

Jag tror som ovan säger att det bästa är att ringa Skatteverket och fråga, de brukar vara bra att prata med

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

om du ringer skatteverket så kan jag nästan garantera att du kommer få prata med en trevlig person som har alla svar...

Tänk på att Skatteverket inte nödvändigtvis ger rätt svar och att det verkar vara ditt eget ansvar.

– I en del länder kan man få förhandsbesked från skattemyndigheten. Följer man det så vet man vad som gäller. Men svenska Skatteverket ger inga förhandsbesked, så de svar man får är inte bindande, säger han.

https://driva-eget.se/nyheter/skatt/de-litade-pa-skatteverket...

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Men svenska Skatteverket ger inga förhandsbesked, så de svar man får är inte bindande, säger han.

Det beror på att förhandsbesked inte lämnas av Skatteverket utan av Skatterättsnämnden. Det är alltså dit man vänder sig om man vill ha något bindande.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu är jag varken jurist eller ekonom, men det finns nog några punkter som behöver förtydligas:
- Jobbar du utomlands? (Befinner du dig i USA eller i Sverige när du jobbar?)
- Får du lön i Sverige eller i USA?
...

Jag tror som ovan säger att det bästa är att ringa Skatteverket och fråga, de brukar vara bra att prata med

Jag jobbar i Sverige och får Svensk lön.
Jag funderar på hur bra koll dom kan ha på hur allt handlats.
Funderar på om jag ska sätta ett generellt aktieinköpspris som är en aning högre än snittet.
Samt sätta ett generellt dollarpris som är en aning högre än snittet.

Det har ju gjorts ungefär 30 köptillfällen hos den Amerikanska brokern under tiden jag varit anställd.
Alla med olika aktiekurser och olika dollarkurser.

Men bra tips från alla att ringa dom direkt.

stavfel
Visa signatur

|
|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst.*

@aGGe!: Vi tillåter inte diskussioner om att kringgå lagen. Just oärlig deklaration klassas normalt sett som skattesmitande/skattefusk. Gör rätt för dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin