NVM Express 2.0 ser dagens ljus – inkluderar hårddiskar

Permalänk
Medlem

Något som jag tänker är att det borde möjliggöra "klassiska" hårddiskkontroller monterad i en NVMe-port. Istället för att moderkorten har en inbyggd som kanske rent av är skräp så monteras en valfri kontroller in. Det vore jättebra då vissa sämre kontrollers är begränsade till maxkapaciteten för en SATA, så kör du data simultant till två diskar så halveras hastigheten du hade mot första disken.

Som flera andra så tänker jag att det måste krävas en annan anslutning då nuvarande kontakt på moderkortet inte kommer fungera i många scenarier, den är helt enkelt för bräcklig samt att en disk i ett SSD-chassi är bättre för värmeavledningen än dagens NVMe-diskar som throttlar på grund av värmeslag.

Permalänk
Medlem

Angående nvme och mekaniska diskar.
Det beror väl på om nvme2 är en standard för överföring av data eller om det är en ny kontakt

Om det är standarden för hur data överförs kan man ju fortfarande ha olika anslutningar

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Angående nvme och mekaniska diskar.
Det beror väl på om nvme2 är en standard för överföring av data eller om det är en ny kontakt

Om det är standarden för hur data överförs kan man ju fortfarande ha olika anslutningar

NVMe har ju redan från början varit en standard för att överföra data och inget annat, förvämtar mig inte någon förändring på den punkten.
M.2, U.2 (kontakt på sladd) och vanliga PCIe-kontakter har varit kontakterna som använts för att ansluta NVMe-enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

Man får också tänka på att fysiska kontakter inte är det ända problemet när det gäller fler NVME enheter på konsumentplatformar. Eftersom enheterna i grund använder sig av PCIe så blir mängden lanes också ett problem. Fler PCIe lanes på konsumentplatformarna hade också behövts för att göra övergången rimlig.

En hårddisk klarar sig sannolikt på PCIe x1 ett bra tag till (särskilt med tanke på att PCIe blir snabbare och snabbare), så det behövs inte våldsamt många lanes ändå. Man skulle kunna "splitta" upp lanesen utan någon större prestandaförsämring när det kommer till hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

M.2 är i min menig en helt idiotisk lösning som med sin storlek och design begränsar antalet ansluta enheter på moderkortet.

M.2 är en skitbra lösning som minimerar antalet sladdar i chassit.

Behöver man fler M.2-platser så går det ju bra att använda PCIe-instickskort för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För mig är det huvuddelen av datorbygget. Det är det enda jag behöver kolla den oftast undermåliga manualen för att slutföra. Vilken var nu + eller -? Var det upp eller ner? Vad betyder vitt? Vad betyder svart? Varför är den här sladden vit och grön? Vad hände med svart? Dessutom är sladdjävlarna och kontakterna minimala och ofta behöver man pilla in dem efter att man monterat moderkortet och då är kanten på chassit precis intill. Och så vidare.

Av nyfikenhet; Hur lång tid tar det för dig att bygga en dator om det specifika momentet utgör 51+%? Måste ju gå galet snabbt
OnT: Vore gut som någon skrev att inkludera ström till disken i samma kabel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En hårddisk klarar sig sannolikt på PCIe x1 ett bra tag till (särskilt med tanke på att PCIe blir snabbare och snabbare), så det behövs inte våldsamt många lanes ändå. Man skulle kunna "splitta" upp lanesen utan någon större prestandaförsämring när det kommer till hårddiskar.

Vi är idag med PCIe 4.0 redan uppe i ~2 GByte/s per bana, det är långt mycket mer än en enskild hårddisk utnyttjar. Så det är väl en intressant fråga i sig hur rimligt det är ur det perspektivet.

Jag funderar lite om syftet snarare är att öppna för möjligheten att blanda SSD och HDD på samma bakplan igen, som det gick innan övergången.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tja, det var väl en inte helt onaturlig utveckling att supporta fler sorters lagring. Men det har nog ingen praktiskt betydelse för konsumentdatorer ett tag framöver i alla fall... en lane ev. två lär ju dessutom räcka länge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

(lite off topic), en "fulgrej" jag märkt hos HPs konsument-laptops typ '15-'16 där är att den har en m.2-ssd, men den går inte att byta mot en idag vanlig samsung eller kioxia eller nåt annat då den har ett spår istället för två spår. Vet inte om det finns någon konverter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(lite off topic), en "fulgrej" jag märkt hos HPs konsument-laptops typ '15-'16 där är att den har en m.2-ssd, men den går inte att byta mot en idag vanlig samsung eller kioxia eller nåt annat då den har ett spår istället för två spår. Vet inte om det finns någon konverter...

Ja, det där känns väl som en tråd i sig.
Är det detta https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#/media/File:M2_Edge_Connect... du pratar om? Borde väl inte behövas någon adapter om man har en enhet av rätt typ? (Och att faktiskt få plats med en adapter i en laptop känns väl som ett rejält långskott tänker jag.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Intel standardiserade det för moderkort:
https://www.intel.com/content/dam/support/us/en/images/motherboards/desktop/sb/img/fp_header.jpg

ASUS hade ett tag det där lilla vita blocket som man stoppar i sladdarna i, sen kör man in hela sockerbiten in i moderkortet. Mitt nuvarande asus-kort har inte den dock.

Lite pill är det, men inte katastrofalt. Det är väl 1minut av hela datorbygget att pilla in reset+power?

Jag håller inte med dig.

Ja det kändes som Asus hittade en lösning för några år sen men sedan tappade man bollen igen. 1 minut? Ofta måste man ju googla fram moderkortsmanualen och hitta rätt sida för att se vilka pinnar som är Power-On + Hdd-led.

Helt otroligt att man fortfarande inte löst detta efter kanske 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Av nyfikenhet; Hur lång tid tar det för dig att bygga en dator om det specifika momentet utgör 51+%? Måste ju gå galet snabbt
OnT: Vore gut som någon skrev att inkludera ström till disken i samma kabel.

Jag tycker nog att bygga dator har bara blivit enklare och enklare och går fortare och fortare. Den enda sak som inte blivit enklare är dessa förbenade chassikablar. Att inte vilja ha en standard för dem är rent boomeristiskt bakåtsträveri.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, det där känns väl som en tråd i sig.
Är det detta https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#/media/File:M2_Edge_Connect... du pratar om? Borde väl inte behövas någon adapter om man har en enhet av rätt typ? (Och att faktiskt få plats med en adapter i en laptop känns väl som ett rejält långskott tänker jag.)

Om du har en säg 120GB SSD M.2 i HP-datorn och vill byta disken till en större, då är det normala att du köper en M.2 av de märkena som finns, Samsung Evo eller Kioxia, eller Kingston t.ex., men de passar inte, helt enkelt för att dom inte passar.

Och ja, som du länkar till, B och M-key etc, man kan tycka att en B&M-key som är på dagens M.2 skulle passa, men nej, har stött på flera som inte passar. Är väl för att det är M-key från fabrik. Känner att jag svamlar nu, men som sagt, de passar inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker nog att bygga dator har bara blivit enklare och enklare och går fortare och fortare. Den enda sak som inte blivit enklare är dessa förbenade chassikablar. Att inte vilja ha en standard för dem är rent boomeristiskt bakåtsträveri.

.

Jag håller helt med att det borde användas en standardkoppling för chassikablarna. Dock tar det minimal tid att lösa och orsakar inga större problem, så det känns verkligen som ett lyxproblem att fokusera på.

Jag kan direkt nämna ett par andra grejer som jag personligen ser som BETYDLIGT jobbigare problem:
* Ingen standard för modulära kablar till nätagg (inte bara förbannat opraktiskt utan även ett elsäkerhetsproblem!)
* Den förbannade låsmekanismen på PCIe-kortplatserna. En liten plastflärp där ena sidan oftast är helt blockerad av kortet som sitter och den andra i ett typexempel knappt sticker ut i en smal springa mellan grafikkort och CPU.

Dock har ju inget av detta något med NVMe att göra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Om du har en säg 120GB SSD M.2 i HP-datorn och vill byta disken till en större, då är det normala att du köper en M.2 av de märkena som finns, Samsung Evo eller Kioxia, eller Kingston t.ex., men de passar inte, helt enkelt för att dom inte passar.

Och ja, som du länkar till, B och M-key etc, man kan tycka att en B&M-key som är på dagens M.2 skulle passa, men nej, har stött på flera som inte passar. Är väl för att det är M-key från fabrik. Känner att jag svamlar nu, men som sagt, de passar inte.

Kontakterna ska väl vara antingen B eller M (en pigg på ena eller andra platsen alltså) och korten ska då vara B, M eller B+M så att de har ursparningar som gör att de bara passar i rätt typ av kontakt (eller båda om kortet har båda ursparningarna).

Låter konstigt, det du beskriver. Om det inte passar, är du säker på att det är M.2?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag håller helt med att det borde användas en standardkoppling för chassikablarna. Dock tar det minimal tid att lösa och orsakar inga större problem, så det känns verkligen som ett lyxproblem att fokusera på.

Jag kan direkt nämna ett par andra grejer som jag personligen ser som BETYDLIGT jobbigare problem:
* Ingen standard för modulära kablar till nätagg (inte bara förbannat opraktiskt utan även ett elsäkerhetsproblem!)
* Den förbannade låsmekanismen på PCIe-kortplatserna. En liten plastflärp där ena sidan oftast är helt blockerad av kortet som sitter och den andra i ett typexempel knappt sticker ut i en smal springa mellan grafikkort och CPU.

Dock har ju inget av detta något med NVMe att göra...

Instämmer helt och fullt där med kablarna, men vidmakthåller att någon kunde gjort något åt chassi-kablarna vilka har sett likadana ut (minimala och obegripliga) i 30-40 år nu

Nej, det har inte med NVMe att göra, men väl med standarder.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Om du har en säg 120GB SSD M.2 i HP-datorn och vill byta disken till en större, då är det normala att du köper en M.2 av de märkena som finns, Samsung Evo eller Kioxia, eller Kingston t.ex., men de passar inte, helt enkelt för att dom inte passar.

Och ja, som du länkar till, B och M-key etc, man kan tycka att en B&M-key som är på dagens M.2 skulle passa, men nej, har stött på flera som inte passar. Är väl för att det är M-key från fabrik. Känner att jag svamlar nu, men som sagt, de passar inte.

Det är med största sannolikhet inte M.2 utan mSATA, som ser snarlik ut.

Permalänk

Den enda lagring jag har i min PC är en 970 evo NVMe från samsung på 1TB. Klarat mig med den i över 2 år nu.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Acronis etc...

Skrivet av aliassund:

Du behöver inte köpa en sån, du kan använda en usb sticka och boota acronis eller annan kloningsmjukvara med, funkar jättesmidigt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem

Acronis + usb sticka

Skrivet av Knotvillage:

Har 2st. Nu skulle jag vilja byta ut den ena och skulle därmed behöva klona den till en annan NVME disk vilket inte är så lätt när man bara har 2 uttag.

Du kan använda en usb sticka att boota acronis på (eller annan liknande mjukvara)
Så gjorde jag iallafall.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Du behöver inte köpa en sån, du kan använda en usb sticka och boota acronis eller annan kloningsmjukvara med, funkar jättesmidigt.

Om jag vill klona en M2 disk till en annan och inte har flera M2 kontakter kvar på moderkortet, eller de är svåråtkomliga, ser jag inget alternativ än att koppla in den nya externt. Att det finns olika program för kloning känner jag till.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SweMerlin:

För mig är det huvuddelen av datorbygget. Det är det enda jag behöver kolla den oftast undermåliga manualen för att slutföra. Vilken var nu + eller -? Var det upp eller ner? Vad betyder vitt? Vad betyder svart? Varför är den här sladden vit och grön? Vad hände med svart? Dessutom är sladdjävlarna och kontakterna minimala och ofta behöver man pilla in dem efter att man monterat moderkortet och då är kanten på chassit precis intill. Och så vidare.

.

Skrivet av dblade:

Jag håller inte med dig.

Ja det kändes som Asus hittade en lösning för några år sen men sedan tappade man bollen igen. 1 minut? Ofta måste man ju googla fram moderkortsmanualen och hitta rätt sida för att se vilka pinnar som är Power-On + Hdd-led.

Helt otroligt att man fortfarande inte löst detta efter kanske 30 år.

Det står på ju på pinnarna vad dom är, och det står på moderkortet var dom ska pluggas in?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Kontakterna ska väl vara antingen B eller M (en pigg på ena eller andra platsen alltså) och korten ska då vara B, M eller B+M så att de har ursparningar som gör att de bara passar i rätt typ av kontakt (eller båda om kortet har båda ursparningarna).

Låter konstigt, det du beskriver. Om det inte passar, är du säker på att det är M.2?

Tja, det är ju 2280, mSATA har ju en helt annan design, kortare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Tja, det är ju 2280, mSATA har ju en helt annan design, kortare.

Kan ju vara så enkelt som att M.2-porten bara stödjer SATA-enheter och kräver antingen B- eller B+M-key, till skillnad från alla PCIe-enheter som normalt är M-Key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det står på ju på pinnarna vad dom är, och det står på moderkortet var dom ska pluggas in?

Det är sant men jag tycker nog det brukar vara lite svårt att avläsa, eftersom jag ofta glömmer att kontrollera det innan jag monterat det i ett mörkt chassi. Det jag ville komma till är hur stört det är att detta fortfarande lever efter 30 år. Det är som tur är lite färre kablar numera eftersom man kan strunta i högtalare och reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är sant men jag tycker nog det brukar vara lite svårt att avläsa, eftersom jag ofta glömmer att kontrollera det innan jag monterat det i ett mörkt chassi.

Det kanske trots allt inte är fel på standarden utan på dina rutiner när du monterar en dator?

Rekommenderar för övrigt pannlampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Om jag vill klona en M2 disk till en annan och inte har flera M2 kontakter kvar på moderkortet, eller de är svåråtkomliga, ser jag inget alternativ än att koppla in den nya externt. Att det finns olika program för kloning känner jag till.

Visst, om man bara har en m.2 plats, eller om den sitter illa till som du säger, typ baksidan av moderkortet el dyl. Men han hade ju 2st platser iaf. Så då går det ju att göra utan en sån där enclosure sak om man vill, med ett usb minne, om man inte har en enclosure eller inte vill vänta eller är snål etc. Sen om har man en hårddisk kan man ju såklart göra en image där, så det finns ju oftast olika sätt än bara enclosures att lösa det på.

edit. jag hajar att grafikkortet kan slippa tas ur osv med en sån där, så visst.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kan ju vara så enkelt som att M.2-porten bara stödjer SATA-enheter och kräver antingen B- eller B+M-key, till skillnad från alla PCIe-enheter som normalt är M-Key.

Ja det är inte omöjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Intel standardiserade det för moderkort:
https://www.intel.com/content/dam/support/us/en/images/motherboards/desktop/sb/img/fp_header.jpg

ASUS hade ett tag det där lilla vita blocket som man stoppar i sladdarna i, sen kör man in hela sockerbiten in i moderkortet. Mitt nuvarande asus-kort har inte den dock.

Lite pill är det, men inte katastrofalt. Det är väl 1minut av hela datorbygget att pilla in reset+power?

Du pratar om Asus Q Connector och den är numera svart tidigare var den vit eller blå. Dessa finns fortfarande kvar men Asus inkluderar endast denna i paketet till de dyraste mammabrädorna såsom Crosshair och Rampage. Strix och TUF Gaming får inte dessa längre vilket är synd.

Skrivet av dblade:

Jag håller inte med dig.

Ja det kändes som Asus hittade en lösning för några år sen men sedan tappade man bollen igen. 1 minut? Ofta måste man ju googla fram moderkortsmanualen och hitta rätt sida för att se vilka pinnar som är Power-On + Hdd-led.

Helt otroligt att man fortfarande inte löst detta efter kanske 30 år.

De har inte tappat bollen bara det att de blivit snåla med tillbehören på senare år! De jagar kronor på marginalerna tyvärr! Gigabyte med sin motsvarande G connector finns på betydligt fler av deras mobbos....

Det här med NVM även för mekaniska diskar låter spännande men blir nog inget för konsumenter på flera år och frågan är då hur många som fortfarande är intresserade av mekanisk lagring i sina burkar? Ännu så länge vill jag ha mekanisk lagring men vill jag det om 5 år det är frågan?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

För alla med små trånga chassin där man inte ser klokt så slår jag ett slag för Thermaltake W200 Core, nu har jag alltid plats för det jag vill sätta in och ser hur sakerna sitter.