Rösta fram t-shirt till communityt!

NVM Express 2.0 ser dagens ljus – inkluderar hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

NVM Express 2.0 ser dagens ljus – inkluderar hårddiskar

Snabb SSD-lagring får i framtiden betydligt långsammare sällskap. Det står klart när NVM Express-protokollet nu uppdateras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi behöver kunna anpassa lagringen till de begränsningar som NAND har utan att bygga ännu mer komplicerade kontrollers och då behöver vi exponera komplexiteten för applikationerna och inte gömma den i firmware. Så helt rätt väg att gå. Även om jag blir lite rädd för K/V i SSD-kontrollern så har den otvivelaktigt större möjlighet att optimera lagringen än applikationslagret.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Tror SATA kommer ligga kvar då ett moderkort med 8st platser och 2x NVME knappast kommer skyffla om och ha flera NVME och färre SATA platser.

Personligen hade jag sett fler SATA och fler NVME men då krävs det HEDT

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Kommer NVME 2.0 då innebära att man börjar använda U.2-anslutningar även för konsumenter? Eller hur hade man tänkt ansluta en HDD till ett moderkort med M.2?

M.2 är i min menig en helt idiotisk lösning som med sin storlek och design begränsar antalet ansluta enheter på moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kommer NVME 2.0 då innebära att man börjar använda U.2-anslutningar även för konsumenter? Eller hur hade man tänkt ansluta en HDD till ett moderkort med M.2?

M.2 är i min menig en helt idiotisk lösning som med sin storlek och design begränsar antalet ansluta enheter på moderkortet.

Man får också tänka på att fysiska kontakter inte är det ända problemet när det gäller fler NVME enheter på konsumentplatformar. Eftersom enheterna i grund använder sig av PCIe så blir mängden lanes också ett problem. Fler PCIe lanes på konsumentplatformarna hade också behövts för att göra övergången rimlig.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

12st i min

Permalänk
Medlem

Onödigt, snurrdiskar är ju snart utdöda

Permalänk

Min upplevelse: SCSI, PATA, SATA, SAS och nu snart kanske PCIexpress på allt.
Största steget måste ju vara PATA till SATA, inte för att prestandaskillnaden var störst. Utan för dessa tjocka IDE kablar som gjorde datorn så full invändigt och folk köpte slevade. Efter jag gick över till sata hdd, så var cdromspelaren kvar med ide kablar och oj vad jag störde mig för det förfulade allt.

SATA till PCIexpress på hdd så ser jag direkt nu inte fördelen, mer än att det är bra med samma port överallt. Ingen mening att ha en förlegad port på datorn, speciellt inte för de mindre. Då kan användaren själv välja hdd eller ssd.
Samtidigt känns det som att hdd håller på att lämna desktops, får vi vara 10Gbit lan i hemnätverk, så de som har behov av mycket hdd kan då ha den i en nas. Självklart finns det folk som ändå har det i desktopen, men det känns som om dessa för varje år bara blir mindre till andel.

*edit*
Pciexpress kommer säkerligen inte ersätta sas, men sas används väl typ inte i konsument hdd/ssd ändå. Det finns en poäng med att ha samma kontakt på alla, men sas kraven med att kunna hämta/skriva data parallellt är extremt.

Permalänk
Medlem

Har 2st. Nu skulle jag vilja byta ut den ena och skulle därmed behöva klona den till en annan NVME disk vilket inte är så lätt när man bara har 2 uttag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

Detta hade nog vart guld inom server världen, men pic lans kommer blir ett problem men det kanske dom har löst då.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min upplevelse: SCSI, PATA, SATA, SAS och nu snart kanske PCIexpress på allt.
Största steget måste ju vara PATA till SATA, inte för att prestandaskillnaden var störst. Utan för dessa tjocka IDE kablar som gjorde datorn så full invändigt och folk köpte slevade. Efter jag gick över till sata hdd, så var cdromspelaren kvar med ide kablar och oj vad jag störde mig för det förfulade allt.

SATA till PCIexpress på hdd så ser jag direkt nu inte fördelen, mer än att det är bra med samma port överallt. Ingen mening att ha en förlegad port på datorn, speciellt inte för de mindre. Då kan användaren själv välja hdd eller ssd.
Samtidigt känns det som att hdd håller på att lämna desktops, får vi vara 10Gbit lan i hemnätverk, så de som har behov av mycket hdd kan då ha den i en nas. Självklart finns det folk som ändå har det i desktopen, men det känns som om dessa för varje år bara blir mindre till andel.

*edit*
Pciexpress kommer säkerligen inte ersätta sas, men sas används väl typ inte i konsument hdd/ssd ändå. Det finns en poäng med att ha samma kontakt på alla, men sas kraven med att kunna hämta/skriva data parallellt är extremt.

Den stora fördelen är väl att det blir lättare att ta ut disken, att ta ut en M.2 disk är svårare då GPU och allt skit är ivägen.

Bara 10Gbit lan? Jag kör med 40Gbit dock inte inkopplad än, dock ska den används till mitt SAN.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Detta hade nog vart guld inom server världen, men pic lans kommer blir ett problem men det kanske dom har löst då.

Den stora fördelen är väl att det blir lättare att ta ut disken, att ta ut en M.2 disk är svårare då GPU och allt skit är ivägen.

Bara 10Gbit lan? Jag kör med 40Gbit dock inte inkopplad än, dock ska den används till mitt SAN.

Inom konsument bruk är allt över 1Gbit extremt, då deras standardlösning med att en "router" är mittpunkten ej fungerar och lösningen blir betydligt mer komplex/dyr.
40Gbit upplever jag även ovanligt i företagsbruk.

Permalänk
Medlem

Varför kan vi inte få en kabel med data och power för mekaniska diskar.
Blir så mycket smidigare att ha 12 kablar för 12diskar i atx chassi istället för 24kablar idag.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom konsument bruk är allt över 1Gbit extremt, då deras standardlösning med att en "router" är mittpunkten ej fungerar och lösningen blir betydligt mer komplex/dyr.
40Gbit upplever jag även ovanligt i företagsbruk.

Inte när det kommer till ett SAN, Min 10Gbit räcker inte till mitt system.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Och fortfarande har ingen gjort en standard för att ansluta alla jämlans mikroskopiska chassi-kablar. Jag AVSKYR chassi-kablar!!

😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡 😡

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Känns som att jag precis bytt från IDE å snart ska SATA bort!? Känns vemodigt...

Permalänk
Medlem

Har 2st Samsung 970 EVO Plus 1TB. fungerar bra för mig.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Varför kan vi inte få en kabel med data och power för mekaniska diskar.
Blir så mycket smidigare att ha 12 kablar för 12diskar i atx chassi istället för 24kablar idag.

Ja, det är väl dock främst just när man tänjer på målen för skrivbordsorienterade chassin som detta blir ett problem på riktigt.
Annars är väl normen för maskiner med mycket disk att ha ett bakplan som diskarna kopplas direkt i och kabel från bakplan till kontroller och nätagg.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har 2st. Nu skulle jag vilja byta ut den ena och skulle därmed behöva klona den till en annan NVME disk vilket inte är så lätt när man bara har 2 uttag.

Har samma problem, funderar på sådan här:
https://www.amazon.com/Enclosure-Adapter-Tool-Free-Thunderbol...

Permalänk
Medlem

Och hur ska/kommer en hårddisk kopplas då på för sätt?

I min konstiga tankebild så ser jag hårdisken's vikt förstör M.2 gränssnittet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Känns som att jag precis bytt från IDE å snart ska SATA bort!? Känns vemodigt...

Helt plötsligt stod jag där med mitt gamla ATI mach turbo 64 ISA-grafikkort i handen och folk sade 'agp'

Mer seriöst kanske har jag visserligen m2-platser, en åtminstone, men what's the point när satadiskarna jag haft lever än och är tillräckligt stora och snabba.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En kabel?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skrivet av serverfel:

En kabel?

Ja, precis. Som nämnts tidigare så finns ju U.2 sedan gammalt, men man kan väl även tänka sig någon ny variant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man kan ju börja hoppas att det rör sig i den riktningen. Idag är det mer eller mindra bara "Workstation"-moderkort som har U.2-anslutningar, och det andra alternativet är att köra M.2 till Mini SAS-adapter vilket lätt krockar med andra komponenter.

Min U.2-anslutna 400 GB Intel 750 ligger och skräpar i en ESD-påse av det skälet.

I bärbara enheter är det ju utmärkt, men i stationära datorer är det mer tveksamt. Jag gillar dessutom att ha lagringsenheten inkapslad som alla U.2-enheter är, istället för att vara helt öppen för t.ex. damm som de allra flesta M.2-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Som nämnts tidigare så finns ju U.2 sedan gammalt, men man kan väl även tänka sig någon ny variant.

U.2.1?

Jag tror att den kabeln är kapabel att hänga med ett tag till, då de t.ex. används till Intel Optane-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

U.2.1?

Jag tror att den kabeln är kapabel att hänga med ett tag till, då de t.ex. används till Intel Optane-enheter.

Jo, frågan är nog mest om det blir aktuellt för några konsumentprodukter eller om de vill hålla kvar vid den segmenteringen.
Det är ju iofs mycket möjligt att nyheten egentligen enbart avser en ersättning till SAS och då känns ju U.2 som den uppenbara lösningen. Isf får väl kanske "vanliga människor" fortsätta med SATA under överskådlig framtid ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, frågan är nog mest om det blir aktuellt för några konsumentprodukter eller om de vill hålla kvar vid den segmenteringen.
Det är ju iofs mycket möjligt att nyheten egentligen enbart avser en ersättning till SAS och då känns ju U.2 som den uppenbara lösningen. Isf får väl kanske "vanliga människor" fortsätta med SATA under överskådlig framtid ändå.

Intel 750 var ju en konsumentenhet med den kabeln, så tror inte det finns några såna "hinder" för att implementera gränssnittet, men det behöver nog dyka upp lite fler konsumentinriktade enheter med U.2-anslutning innan det dyker upp på mer konsumentinriktade moderkort.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SweMerlin:

Och fortfarande har ingen gjort en standard för att ansluta alla jämlans mikroskopiska chassi-kablar. Jag AVSKYR chassi-kablar!!
(en miljon emojis)

Intel standardiserade det för moderkort:

ASUS hade ett tag det där lilla vita blocket som man stoppar i sladdarna i, sen kör man in hela sockerbiten in i moderkortet. Mitt nuvarande asus-kort har inte den dock.

Lite pill är det, men inte katastrofalt. Det är väl 1minut av hela datorbygget att pilla in reset+power?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vi behöver kunna anpassa lagringen till de begränsningar som NAND har utan att bygga ännu mer komplicerade kontrollers och då behöver vi exponera komplexiteten för applikationerna och inte gömma den i firmware. Så helt rätt väg att gå. Även om jag blir lite rädd för K/V i SSD-kontrollern så har den otvivelaktigt större möjlighet att optimera lagringen än applikationslagret.

Så drivrutiner?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det har du helt rätt i därav att spel sedan 80-90 talet packat sina filer i egna system för att lösa ut med i sammanhang "låg" fördröjning. Men ingen spelar spel med stora filer längre, det är bara 4k som tur är att få 8192.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Intel standardiserade det för moderkort:

Lite pill är det, men inte katastrofalt. Det är väl 1minut av hela datorbygget att pilla in reset+power?

För mig är det huvuddelen av datorbygget. Det är det enda jag behöver kolla den oftast undermåliga manualen för att slutföra. Vilken var nu + eller -? Var det upp eller ner? Vad betyder vitt? Vad betyder svart? Varför är den här sladden vit och grön? Vad hände med svart? Dessutom är sladdjävlarna och kontakterna minimala och ofta behöver man pilla in dem efter att man monterat moderkortet och då är kanten på chassit precis intill. Och så vidare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3