Anmäl dig till Roborock Challenge!

SSD-tillverkare kapar livslängd med uppemot 78 procent till följd av mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jaja, eller kanske förbjud missunsamhet

Missunsamhet? Wow, snacka om skygglappar på.
Du ser inget problem i att man nu använder hårdvara som är uttjänt efteråt? Till skillnad mot grafikkort så kan dessa inte ens säljas vidare på begagnatmarknaden om man skrivit slut på minnescellerna.

Permalänk
Medlem

På ett vis så kanske detta var lite bra, för att garantitiden blir mer i linje med verkligheten (innan kanske man hade sett på det lite "optimistiskt" för att kunna ha ett säljargument gent emot konkurrenterna). Annars börjar jag mer se de här varianterna och användandet av cryptovalutor som någon slags cancer.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

handlar nog mer om att kunna bevisa det också, i många länder är det upp till tillverkaren att bevisa att användaren har använt produkten på ett sådant sätt att den gått sönder. Så som det är i USA (sen att ingen använder det är en annan femma)

I det här fallet är ju inte själva grävandet det som förstör produkten, utan att mängden data som skrivs är så otroligt mycket mer än vid "normalt" användande.
Att man använt 10TB för gajming eller 10GB för grävande är ingen skillnad förutom att det går snabbare att skriva 10TB med grävande.
Same same but different så att säga.

Jag har svårt att se hur man skulle motivera ett åtal för att SSDn gått sönder på grund av att man minat 300 TB, istället för att man gajmat 300 GB.

Sen måste jag nog säga att rubriken är missledande. Tillverkaren har inte alls kapat livslängden med 78% utan sänkt garantimängden på skriven data. På grund av att kunderna nu faktiskt kan komma upp i den datamängden inom garanti tiden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Känns det inte på sätt och vis skumt att de inte kan stå för sina original-TBW värden? Skriv som skriv tänker jag. Eller är det just att chia är en lång intensiv session av skrivningar som gör att det sliter mer än samma mängd av ströskrivningar över en längre period i en vanlig dator?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Du ser inget problem i att man nu använder hårdvara som är uttjänt efteråt? Till skillnad mot grafikkort så kan dessa inte ens säljas vidare på begagnatmarknaden om man skrivit slut på minnescellerna.

Så man skall ha eventuella köpare om en 4-6 år i åtanke när man köper en datorpryl? Det har absolut inte jag.
Jag köper en pryl till mig själv, för att användas av mig.
Har aldrig sålt någon datorpryl någonsin eftersom jag vet att jag använder det jag köper så länge att ingen vill ha dem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Känns det inte på sätt och vis skumt att de inte kan stå för sina original-TBW värden? Skriv som skriv tänker jag. Eller är det just att chia är en lång intensiv session av skrivningar som gör att det sliter mer än samma mängd av ströskrivningar över en längre period i en vanlig dator?

Nej det sliter inte mer. De kan inte stå för sina från början utlovade garantisiffror helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag läste något ryckte om att CS3030 hade nytt NAND & Hårdvara, sådär inte samma produkt som innan.

Gissar de nya värdena gäller den nya revisionen och det de kommer leverera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Hade för mig att jag läste något ryckte om att CS3030 hade nytt NAND & Hårdvara, sådär inte samma produkt som innan.

Gissar de nya värdena gäller den nya revisionen och det de kommer leverera i framtiden.

Det är vad artikeln som anges som källa förmodar, ja.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så man skall ha eventuella köpare om en 4-6 år i åtanke när man köper en datorpryl? Det har absolut inte jag.
Jag köper en pryl till mig själv, för att användas av mig.
Har aldrig sålt någon datorpryl någonsin eftersom jag vet att jag använder det jag köper så länge att ingen vill ha dem.

wooosh!
Hans kommentar om missunsamhet handlade om mining.
Jag är inget stort fan av mining i största allmänhet men att byta till en metod som med säkerhet kör slut på grejorna (i SSD-fallet) känns som fel väg att gå. M.a.o. bara för att man är emot något betyder det inte automatiskt att man är missunsam utan kanske tittar på andra faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Nej, jag tycker verkligen inte det är ett problem att man använder en vara man köpt tills den är helt förbrukad och uttjänt. Ganska stark kontrast till t.ex klädes eller telefonindustrin där man uppmanas att följa trender och göra sig av med något bara för att det inte är det senaste när de fortfarande är fullt fungerande.

Jag tycker att det låter som du inte unnar andra att utföra sina hobbies på sina sätt. Försök vara lite glad inför andras hobbies i stället. Jag kanske borde gå omkring naken hela dagarna så jag inte sliter ut mina kalsonger i förtid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej det sliter inte mer. De kan inte stå för sina från början utlovade garantisiffror helt enkelt.

Fast de står ju för dem. De har inte ändrat dem retroaktivt för redan inköpta SSD:er.

Sen kan man ju tänka sig att det var en hel del osäkerhet och goodwill i deras orginalvillkor, men få användare kommer att skriva nåra större mängder till SSD:er. Med deras 1TB så måste man, med den nya villkoren, skriva runt 200Gb per dag för att den delen av garantin skall hinna gå ut innan garantin på fem år går ut. Hur många gör det?

Men, illa för de som inte köper dem för att bryta chia men ändå skriver väldigt mycket. Tex om man skriver 750Gb per dag så förlorar man garantin efter 1 år och 4 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast det ena anger en ålder och det andra anger en mängd skriven. De har garanti på 5 år eller 3150 TBW t.ex, vad man nu än når först. Har inga problem med att de ändrar tiden / åldern. Dock är TBW en annan femma.

Det ska hålla upp till 3150 TBW, men helt plöstligt så håller den bara 660 TBW. Kvittar inte det om det gäller 5 veckor eller 5 år. Om gångjärnen på mitt köksskåp ska hålla 10000 öppningarn så borde de göra det oavsett om jag står och öppnar skåpet hela dagarna eller om jag gör det 3-4 ggr / dag.

Detta är lite märkligt... känns nästan som det är något fuffens. Falska siffror. Kan man ha estimerat livslängden till 500% för mycket så låter det som man inte testat alls eller ljög från början.

Det kanske är så att man max får skriva 1,64TB / dag på dem varje dag i 5 år. Då når man 3000 TBW på exakt 5 år.

De lovar att ersätta, inte att den ska hålla. >.<

Garantin är satt efter hur många garantifall de räknar att få inom x TBW.
Normal användning genererar få garantifall, därav generösare garantier för ersättning av enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nej, jag tycker verkligen inte det är ett problem att man använder en vara man köpt tills den är helt förbrukad och uttjänt. Ganska stark kontrast till t.ex klädes eller telefonindustrin där man uppmanas att följa trender och göra sig av med något bara för att det inte är det senaste när de fortfarande är fullt fungerande.

Jag tycker att det låter som du inte unnar andra att utföra sina hobbies på sina sätt. Försök vara lite glad inför andras hobbies i stället. Jag kanske borde gå omkring naken hela dagarna så jag inte sliter ut mina kalsonger i förtid.

Läs om, läs rätt. Kan inte vara så förtvivlat svårt.
Ingenstans har jag skrivit att jag inte unnar någon att använda en vara tills den är uttjänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej det sliter inte mer.

Hur backar du det uttalandet? Chia-plotting med X antal plottningar parallellt är så långt ifrån ett normalt scenario man kan tänka sig för konsument-SSD/NVME. Om jag vänder på det så kan jag inte tänka mig att det scenariot skulle slita mindre. Kanske bättre att citera någon vettig artikel som jämför TBW och användarscenarion istället för att fastställa något ur luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, det har du rätt i. Deras risk har förändrats och därför ändrar de parametrarna så att allt stämmer överens med den budget som de avsatt till garanti.

Rent juridiskt så kan detta väl inte gälla retroaktivt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skrivet av Swing3r:

Hur backar du det uttalandet? Chia-plotting med X antal plottningar parallellt är så långt ifrån ett normalt scenario man kan tänka sig för konsument-SSD/NVME. Om jag vänder på det så kan jag inte tänka mig att det scenariot skulle slita mindre. Kanske bättre att citera någon vettig artikel som jämför TBW och användarscenarion istället för att fastställa något ur luften.

Ingen av er verkar ha citerat några källor på slitage

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det har du rätt i. Deras risk har förändrats och därför ändrar de parametrarna så att allt stämmer överens med den budget som de avsatt till garanti.

Ingått avtal gäller. Som det står i slutet av artikeln så kommer redan sålda enheter inte att påverkas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ingen av er verkar ha citerat några källor på slitage

Det var liksom exakt det som var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Utifrån vad nyheten säger så gäller det från 17 maj (då de gick ut med ändringen), inte retroaktivt.

Och som andra nämnt tidigare, så spekuleras det ju även baserat på tillverkarens förklaring där de även nämner flashbrist att produkten faktiskt förändrats, inte bara villkoren.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Ingått avtal gäller. Som det står i slutet av artikeln så kommer redan sålda enheter inte att påverkas.

Tack. Uppenbarligen så är man (jag) lat och inte läser allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Garantin är satt efter hur många garantifall de räknar att få inom x TBW.
Normal användning genererar få garantifall, därav generösare garantier för ersättning av enhet.

Väl skrivet. De har inte "ljugit" förut. Deras produkt har ej heller blivit sämre. De har tidigare tagit på sig att ersätta för en orimligt hög användning.

Nu sänker de gränsen vilket är sämre för oss konsumenter, även om det i praktiken kanske inte gör någon direkt skillnad.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och som andra nämnt tidigare, så spekuleras det ju även baserat på tillverkarens förklaring där de även nämner flashbrist att produkten faktiskt förändrats, inte bara villkoren.

Ja, LTT jade någon video om att de byter nand i produkter och controllers så att de försämras, men att konsumenter fortfarande tror att det är samma. Ganska fult alltså. Lite CMR/SMR över det. Nu går de i alla fall ut med att säga att man måste köpa deras proffsprodukter om man vill ha högre TBW och det är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, LTT jade någon video om att de byter nand i produkter och controllers så att de försämras, men att konsumenter fortfarande tror att det är samma. Ganska fult alltså. Lite CMR/SMR över det. Nu går de i alla fall ut med att säga att man måste köpa deras proffsprodukter om man vill ha högre TBW och det är bra.

Ja, just när det inte är en likvärdig komponent som ersätter blir det ju genast problematiskt om man fortsätter att kalla det för samma produkt.

OM det är vad som hänt här är väl obekräftat... men det är ju en möjlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De har här en möjlighet att framstå som white knights när de "markerar mot mining", och kommer undan med att kunna leverera en produkt där konsumenterna får ha mindre förväntningar så att produkten därmed kan vara sämre (QLC etc).

Det drabbar inte deras business på ett negativt sätt överhuvudtaget. Random små-retails går inte in och börjar plotta nu då det är på tok för sent, men även om så vore fallet så är Chia-relaterad hårdvara kanske en promille av deras försäljning. Det är bullshit och en förevändning att leverera sämre produkter i gemene mans goda minne.

"Put your money where your mouth is"! Hårdvarutillverkare har ännu inte gjort någon "markering mot mining" som inte ligger i deras egna intresse. Det möjliga undantaget kan vara NVIDIA, men det är ännu diskuterbart.

EDIT: gav mig själv in i Chia-svängen när det begav sig. Det är bs. PoW borde förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att dom sänker garantitiden på grund av brytning av kryptovalutan Chia de sliter nog en del när den går på SSD
man kan hoppas att det kommer ut SSD som är gjorda för det med bra garanti och för förmodligen ett pris vi vanliga duckar för

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tycker det är lite skumt. TBW borde ju inte ändras, däremot skulle jag kunna köpa om de ändrar garantitid från 5 år till 3 år eller något. Men om de har diskar de säger skall kunna skriva 500TB tex och sedan ändrar man sig till att de endast kan skriva 250TB eftersom folk faktiskt börjar skriva till dem... då ljög man antingen innan eller hade inte en aning och chansade på en siffra som man nu inte vågar stå bakom.

Men, men... mining har än en gång skapat sämre förutsättningar för alla som gillar PC-hårdvara

Skrivet av Spawnbadboy:

Ja jag fattar inte detta heller hur TBW kan ändras. Då hade de en falsk siffra från början

Men är inte så insatt hur det fungerar i detalj så kanske är något jag inte förstår om någon annan vill förklara

Skrivet av Teddis:

Skrivet av medbor:

TBW är ju en statistisk siffra när X% av diskarna fallerar. Om de ändrar gränsvärdet till en riskfaktor på 0.1% istället för ursprungliga kanske 1% så kan TBW-värdet ändras markant beroende på chipens kvalitet, och dessutom kanske de behöver köpa in nya, sämre, chip pga bristen nu som gör siffrorna mer extrema.

Troligen var ursprungliga värdet baserat på att bara något fåtal procent av användarna beräknades komma ens i närheten av gränsen, och därmed väldigt få faktiska fall av problem.

Nu med Chia och sämre tillgång till NAND kanske både fler beräknas använda kapaciteten samtidigt som minnena är av sämre kvalitet potentiellt. Dessa tillsammans kan påverka nya ekonomiska ’break even’ ganska markant

Skrivet av kelthar:

Fast det ena anger en ålder och det andra anger en mängd skriven. De har garanti på 5 år eller 3150 TBW t.ex, vad man nu än når först. Har inga problem med att de ändrar tiden / åldern. Dock är TBW en annan femma.

Det ska hålla upp till 3150 TBW, men helt plöstligt så håller den bara 660 TBW. Kvittar inte det om det gäller 5 veckor eller 5 år. Om gångjärnen på mitt köksskåp ska hålla 10000 öppningarn så borde de göra det oavsett om jag står och öppnar skåpet hela dagarna eller om jag gör det 3-4 ggr / dag.

Detta är lite märkligt... känns nästan som det är något fuffens. Falska siffror. Kan man ha estimerat livslängden till 500% för mycket så låter det som man inte testat alls eller ljög från början.

Det kanske är så att man max får skriva 1,64TB / dag på dem varje dag i 5 år. Då når man 3000 TBW på exakt 5 år.

Det ni inte räknar med är olika användningsmönster, konsument-SSD:er är inte gjorda för att kontinuerligt skriva stora mängder, de är gjorda för att hantera enstaka större skrivningar och däremellan flertalet mindre skrivningar.
Jag antar med Chia att man överskrider den SLC-baserade skrivcachen gång på gång och därmed behöver skriva direkt till TLC/QLC som tål betydlig mindre skrivningar samt att kontrollern inte hinner städa bland NAND-cellerna och sprida ut skrivningarna till de celler som är minst slitna.

D.v.s. diskarnas TBW är beräknat på normal användning där man kan utnyttja SLC-cachen optimalt, SLC-cellerna klarar av 300 till 1000 gånger mer skrivningar än TLC och ännu mer jämfört med QLC. Block som ofta skrivs om ofta kommer förmodligen aldrig ens ut på TLC/QLC-celler utan lever sitt liv i SLC.

Så, TBW är inte totalt antalet skrivningar, det är totalt antalet skrivningar vid ett visst användarmönster.

Skrivet av Svantesson666:

Skillnaden ligger i hur det skrivs misstänker jag. Nu är jag absolut ingen expert i ämnet så rätta mig gärna om jag har fel. Men vid Chia-brytning görs extremt långa skrivningar. Vilket gör att din enhet aldrig får chans att varva ner och kyla av sig som den normalt sett annars hade fått göra.

Men som sagt rätta mig gärna om jag tänker fel.

Jag tror inte kylningen är något större problem, men att SLC-cache och att kontrollern inte hinner med att optimera datan för minst slitage på cellerna.

Skrivet av Lodisen:

Tror de gick över till QLC från TLC och ändrade TBW, inte som en effekt av Chia.

Skulle givetvis kunna vara det, TLC hanterar ju 3-10 gånger mer skrivningar än QLC.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Bra. Nu har mining alltså gått så långt att tillverkare känner sig tvungna att försämra garantin för alla kunder. Hoppas fler vaknar nu och inser vilket otyg det här är och hur mycket det skadar vårt samhälle, vår gemenskap och planeten vi bor på. Förbjud mining.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Nu har mining alltså gått så långt att tillverkare känner sig tvungna att försämra garantin för alla kunder. Hoppas fler vaknar nu och inser vilket otyg det här är och hur mycket det skadar vårt samhälle, vår gemenskap och planeten vi bor på. Förbjud mining.

Håller med, hoppas det blir ännu värre ännu så t.o.m. politiker tvingas ta ställning till mining så vi får någon lösning på dethär för vi är väl bara i nån form av startgrop ännu, lär nog komma flera produkter ännu som blir utsatta. Känns surt att alla ska behöva lida för en liten del av befolkning som utnyttjar hårdvara på ett sånt ohållbart sätt vilket är grundproblemet med mining. Du behöver så mycket "in" för att få så lite "ut" utav det, det är orsaken jag personligen är väldigt negativt inställt till det, det är inte tillräckligt lönsamt att det skulle märkvärt förbättra enskilda privatpersoners ekonomi att det märkvärt för med sig någon betydlig köpkrafts förbättring och det går åt så mycket energi att få ut den lilla ekonomiska vinsten, en extra kapacitet som samhällen inte har tagit i beaktande ifall det förvärras ytterligare.

Ja det finns industrier som använder mycket resurser men ofta får man ut något utav dem också, antingen ekonomiskt ELLER i form av glädje/underhållning men mining bidrar till väldigt lite utav vardera och skapar en onyttig/ohållbar hamstringskultur.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Mining förstör allt verkar det som..

Permalänk
Medlem

Många som undrar varför garanti TBW nu ändras på samma diskar, men det måste väl bero på att om en disk ligger och nöter 24/7 så alstrar den en jävla massa ihållande värme som i sig åldrar elektronik snabbare än annars, även om den egentliga TBW faktiskt skulle vara samma som förut, förutom då detta.