Nybyggd dator - det första du installerar

Permalänk
Medlem

Chrome - som skämtet med Edge används 1 gång för att hämta Chrome/Firefox
Filezilla - har massor med program, configs på egen sftp-server...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Drivrutiner. - Senast är oftast bäst lokala avvikelser kan förekomma.
Webläsare of choice. - Varierar, beror på vilken som känns bäst där och då.
Open Hardware Monitor. - Visa temp, frekvenser och sånt bra för att finna eventuella fel/problem.
VLC. - Video player of choice.
Winrar - Because I've paid for it.
Steam. - Because I'm a gamer, yes I am.
Spotify. - Livet utan musik är som att leva utan musik.
Handbrake. - Encoda video done easy.

Fixat skrivfel (fler kan förekomma)
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det går ju inte ens att göra en clean installation av windows längre. Fyllt med bloatware, antivirus och updates som inte går att stänga av. Man vet aldrig när man får en ny "news bar" eller liknande när sätter på datorn. Har man windows äger man uppenbarligen inte längre datorn utan man lånar "sin" dator och priset man betalar är sin integritet. Lite som när man sparar grejer på googles moln.

Det är verkligen dags att byta till linux.

Jag håller med, det är otroligt mycket bloat bara från själva Windows, köper man en laptop/märkesdator får man desto mer.

Nu var det länge sen jag använde, men med NTLite kan man mounta Windows ISOn och välja bort sånt man inte vill installera.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Linux mint tror jag. Har testat arch det var kul men orkar inte hålla på med det hela tiden. OS kanske inte räknas?

Sen mitt favoritfont Terminus, det känns som det viktigaste, så man har estetiska skarpa bitmapfont och inte nåt äckligt anialiasing i svarta rutan.

Efter det lite IDE-r (Visual Code e min favorit just nu), steam osv.

Permalänk
Medlem

Direkt efter Windows blir det Open Shell så man får en startmeny utan massa eländiga tiles och annat trams

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det första jag installerar på en ny data är mer RAM i modermodemet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gammal vana och 7-zip har så ful ikon
Och att 7z inte erbjuder någon funktionalitet som jag saknar i winrar.

Gillar också WinRar bäst och så kan den öppna många olika andra format inklisive 7z så man har ju ingen anledning att ha flera andra packningsprogram

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Datorn ska inte vara uppkopplad mot internet!!!!!!

1. Chipset drivrutiner, starta sedan om
2. GPU drivrutiner, starta sedan om
3. Koppla upp datorn mot internet
4. Uppdatera windows till det senaste
5. Logga in på Edge så alla favoriter och password laddas ner
6. Uppdatera Edge
7. Ladda ner Ccleaner och kör den
8. Avinstallera sedan Ccleaner
9. Installera Steam
10. Installera VLC
11. Installera Spotify
12. Installera Disc
13. Installera Msi afterburner och OCa din GPU
14. Installera Prime 95, kör denna i 35/40 min utan fel.

Nu är du redo att ta internet i ditt grepp

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Oj oj vilken bra tråd!

Många program använder jag redan.

Detta kanske många installerat program för tidigare, men det finns numera en clip board manager inbyggt i windows.
Win + v
för att använda den.

choco har jag installerat, men hade inte koll på att man kunde använda den allmänt till alla program. Blir att prova!
Men kan man lita på binärer som läggs upp där? Vågar man köra på företagsdatorn?

Permalänk
Medlem

Chocolatey och scoop, resten installeras via skript med hjälp av choco, scoop och styrt via ansible

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Slutade med Chrome efter testat senaste versionen av Edge. Kommer aldrig gå tillbaka!

Inte för att va sån men är inte Edge Crome med ett MSskin bara?

Permalänk
Medlem

Firefox
Nod32
Diablo 2

I den ordningen, senaste 15 åren.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Program som oftast hänger med.
Nu är inte alla brickor program men ni får väl gissa vad som är vad...

På Linux burken är det ett liknande upplägg.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av aradove:

Detta kanske många installerat program för tidigare, men det finns numera en clip board manager inbyggt i windows.
Win + v
för att använda den.

Wow, det där hade jag helt missat! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

På en "speldator" blir det ju Windows.
Och förutom drivrutiner så klart så blir det Chrome, Total commander, 7zip och notepad++ så klarar man allt som kommer sen.

Laptops brukar jag köra Linux med KDE på.
På servrar blir det Linux eller FreeBSD.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

Jag avinstallerar snarare än att lägga till mer skit. På laptops börjar jag med att installera ny windows med USB eftersom det är enda sättet att slippa (nästan) all bloatware

Permalänk
Medlem

Förresten, spel har jag på en separat disk så dom behöver jag sällan installera om, steam funkar ju t.ex rakt av om man har det på en annan disk.
Andra DRM-klienter måste dock installeras, Ubisoft Connect, Origin, Epic launcher osv. dock hittar dom jo oftast spelet man har på den andra disken så man slipper installera om spelen i alla fall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Dropbox, Firefox, Steam, Battle.net, Discord, F-secure Safe, Expressvpn, 7zip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Wow, det där hade jag helt missat! Tack för tipset!

Windows molnbasedade clipboard tjänst luktar telemetri snokande lång väg. Sånt vågar jag inte använda utan foliehatt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Installerar Windows först. Alltid.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Installerar

Chrome,
Spotify, Kan inte leva utan musik
VLC,
Steam,
Battle.net, Måste kunna spela
Discord, Prata med folk när man spelar
winrar,
wsl2,
Ubuntu (subsytem), Utvecklare och Ubuntu är ett krav
Visual Studio code

Permalänk

Bortsett från Windows och drivrutiner så webbläsare, Spotify, Visual Studio

Permalänk
Medlem

Fedora
SwayWM
Oh my ZSH!
Nano
Firefox
Python
Htop
Midnight commander
Git
Nextcloud
Qemu/KVM

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Windows molnbasedade clipboard tjänst luktar telemetri snokande lång väg. Sånt vågar jag inte använda utan foliehatt.

Om jag själv får välja kör jag linux fullt ut, men speldatorn och jobbdatprn har Windows. På jobbdatorn så är det iaf ett program mindre som IT behöver bekymra sig om

Men du menar att du ersätter den direkt? För allt läggs automatiskt in i den.

Permalänk

Efter Win10:
Drivrutiner.
Alla musik program tillhörande PreSonus Audiobox (samt setup, detta tar enormt lång tid).
Chrome.
Steam samt spel.
Thrustmaster's program.

Permalänk
Medlem

Webbläsaren Opera.
Nödvändiga Windows Updates, sedan av med skräpet helt.
Malwarebytes.
Discord.
NVIDIA-drivrutiner.
Logitech G Hub.
EVGA Precision X1
Photoshop.
League of Legends.
Steam > en del spel.
Battle.net > en del spel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

7-Zip brukar installeras så fort jag behöver öppna en zip-fil eller motsvarande,

Windows klarar dock av att extrahera ZIP-filer sedan flera decennier, och med tanke på att .ZIP blivit det dominerande formatet nu när det inte längre är frågan om att filerna ska få plats på en diskett, så känns det som att nyttan med att ha WinRAR/7-Zip är ganska liten för väldigt många användare.

Jag installerar fortfarande 7-Zip, mycket av gammal vana, men det är väldigt sällan jag använder något annat än "Extract Here" i högerklick/kontextmenyn, och det går ju nästan lika snabbt att välja "Extrahera alla..." som finns med i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Open-Shell för att få en vettig och snygg startmeny, haft det sedan Windows 7-tiden.

Jag migrerade när startmenyn ballad ur helt till sticky icons och gruppera i ikonen för dubbla processer. T ex. browserfönster, utforskar etc. Trycker på win-knappen och bara skriver programnamn som jag vill starta som inte har en ikon. Har inte klickat på startmenyn på flera år 😂

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Firefox, blender, krita

Permalänk
Medlem

* git
* git clone mitt windows installer script
Kör mitt windows installer script
- Installerar allt som jag brukar vilja ha på min windows maskin via choco (WinGet finns nu i MS regi har inte testat det ännu)
- WSL2 (Windows Subsystem for Linux)
- Ubuntu eller något annat
- Docker (Så jag kan köra applikationer utan skräpa ner windows)
- git clone mitt bash script för att installera paket till ubuntu
- Allt annat som gimp, winrar, text editorer (vim, vscode rider mm), steam och ett och annat smått och gott
- Konfiguratiner av editorer samt plugins till dem
- Inställningar i windows som jag gillar och tar bort det jag inte gillar (keylogger - Inking and typing personalization)
- kör mitt bash installer script som innehåller allt jag använder i ubuntu
- tmux, zsh, ohmyzsh
- config filer för vim tmux ohmyzsh
- mm

Till MacOs kör jag liknande script.

Linux känns det som jag kommer strax migrera till ska försöka spela spel via proton och ska testa Garuda Linux i sommar för att se om det går att dumpa windows och macos snart.

Lite trött på allt som loggas till MS och Apple!