Nybyggd dator - det första du installerar

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - det första du installerar

Som rubriken säger - vad/vilka är de första programmen du installerar när du har ordnat dig en ny dator?

Nu har jag precis fått hem vinsten i NZXT-tävlingen från i våras och den är bara för sjukt vacker - och nu har man bara det här angenäma nöjet med att setta upp systemet precis som man vill ha det.

Med det sagt - vad är Måste för dig att ha i en ny burk. Finns det kanske något du tom ber folk undvika, vad och varför?

Tack SweC och NZXT

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox för att ha en webbläsare som respekterar ens personliga integritet

Permalänk
Medlem

Undviker all bloat som kan komma förinstallerat. Ha ett rensat och clean windows10 installation. Undviker även all antivirus/antimalware produkter som finns där ute. Utifrån min egen upplevelse är de mer bloat än hjälp.

Använder ninite.com och sen är jag klar.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Gratulationer till en vacker maskin!

Och själv brukar jag installera chrome, hwmonitor, discord och steam

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

ninite.com och bockar i:
- Chrome
- ShareX
- 7-Zip
- Steam
- Everything
- VLC
- foobar2000
- Spotify
- HandBrake
- Notepad++
- Filezilla
- LibreOffice
- SumatraPDF
- qBittorrent
- WinDirStat
- Classic Start

Då har man en bra start. Sen måste man in med HWInfo64, Battle.Net launchern, Sublime Text, OVPN, 1Password, MPC-HC, OBS och säkert mycket annat jag inte kommer ihåg.

I ditt fall hade jag också avinstallerat NZXT's CAM skit som jag gissar de förinstallerat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

ninite.com och bockar i:
- Chrome
- ShareX
- 7-Zip
- Steam
- Everything
- VLC
- foobar2000
- Spotify
- HandBrake
- Notepad++
- Filezilla
- LibreOffice
- SumatraPDF
- qBittorrent
- WinDirStat
- Classic Start

Då har man en bra start. Sen måste man in med HWInfo64, Battle.Net launchern, Sublime Text, OVPN, 1Password, MPC-HC, OBS och säkert mycket annat jag inte kommer ihåg.

I ditt fall hade jag också avinstallerat NZXT's CAM skit som jag gissar de förinstallerat.

Bra tips!

Burken kom fullkomligt tom så har roat mig med en win-installation nu på morgonen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

På min senaste burk så installerade jag Steam, Epic och Chrome. Nåt mer har jag inte behövt än. Tack för tipset om ninite.com, den sidan kommer jag använda i framtiden

Permalänk
Medlem

Chrome
7-zip
Vlc

Är väl det som installeras på de flesta datorerna, övrigt beroende på vad jag ska göra med den

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 10 Pro/Enterprise över nätverket
Drivrutiner & Windows Update körs automatiskt

Div. program som Steam, Origin, Vmware, Office-paketet, Piriform, HWMonitor, Notepad++, malwarebytes medmera

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Första som laddas ner efter att ha installerat windows är alltid Chrome, tätt följt av färska drivrutiner till grafikkortet. Efter det blir det Steam, Spotify och Discord i obestämd ordning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kenneth:

Första som laddas ner efter att ha installerat windows är alltid Chrome, tätt följt av färska drivrutiner till grafikkortet. Efter det blir det Steam, Spotify och Discord i obestämd ordning.

Taskigt att du kopierade min lista. Vad ska jag nu skriva?
Får väl lägga till winrar på den listan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Får väl lägga till winrar på den listan.

Någon speciell anledning till att du använder winrar och inte 7-zip?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Firefox först. Alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Firefox först. Alltid.

Har använt firefox så länge jag kan minnas och det är också bland de första som laddas ner, om inte DEN första Lika delar nostalgi/vet hur det funkar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Tar det jag behöver från ninite.com sen är det game launchers och program att styra rgb, så man slipper rgb aids. Mycket mer är det inte.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LemonIllusion:

Någon speciell anledning till att du använder winrar och inte 7-zip?

Gammal vana och 7-zip har så ful ikon
Och att 7z inte erbjuder någon funktionalitet som jag saknar i winrar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Har använt firefox så länge jag kan minnas och det är också bland de första som laddas ner, om inte DEN första Lika delar nostalgi/vet hur det funkar.

Samma här, går före korrekta drivrutiner och liknande. Rutin sedan snart 20 års Firefoxande men också att webbläsaren, speciellt idag, är så pass viktig för datoranvändandet. Hade en Firefoxbook släppts hade jag köpt en typ.

Väldigt blandat hur allt övrigt installeras. I regel är det så fort något används idag. Använder flera datorer och det de har mest gemensamt är Firefox-installationen. Förr brukade jag installera _allt_ första dagen men idag blir det just när jag behöver något, säg Audacity, så installerar jag denna då den behövs.

7-Zip brukar installeras så fort jag behöver öppna en zip-fil eller motsvarande, så blir också första dagen. Men aldrig före Firefox.

Permalänk
Viking

Du skulle nog behöva NZXTs CAM för att rotera skärmen på kylaren. Och sedan fixa en bra GIF istället för temperaturen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Gammal vana och 7-zip har så ful ikon
Och att 7z inte erbjuder någon funktionalitet som jag saknar i winrar.

Har du licens? Enda verifierade människan med licens i världen sägs vara LGR.

7-Zip är inte snygg men extremt smidig, speciellt för att slippa hantera en licens. Men så länge det inte finns något akut behov av att göra sig av med Win-RAR kan iallafall jag förstå att en del inte byter. För mig blev bytet automatiskt, troligen pga att jag är gammal Linux-användare. Winzip, Winrar och liknande gick helt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gammal vana och 7-zip har så ful ikon
Och att 7z inte erbjuder någon funktionalitet som jag saknar i winrar.

Ett tips är att kolla in PeaZip Snyggare ikon och känns modernare än smått föråldrade 7-zip. Använder däremot fortfarande 7-zip på en del datorer av gammal vana.

Permalänk
Master of Overkill

Chrome

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Spotify åker in först så man har lite musik när man sedan installerar Irfanview, Winrar, GIMP, Discord, Audacity, OBS, VLC, Speccy.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Palemoon
HWinfo64
MSI afterburner
CrystalDiskinfo, i den ordningen. Sedan fylls det såklart på med annat men fattas någon av ovanstående är datorn i praktiken obrukbar enligt mig.

Stavningen på mobilen kukade ur
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Först spenderar jag 10 minuter på att avinstallera all bloat

Permalänk
Medlem

Chrome, drivers, discord, spotify. Sen lägga nya genvägar till steam osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Ubuntu 😁

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen har nämnt chocolatey..
Installerar choco, sen har jag ett txt dokument där jag har sparat ner alla program jag behöver. Så de ser typ ut så här:

choco install nvidia-display-driver
choco install amd-ryzen-chipset

choco install vlc teamviewer9 nordvpn rufus discord qbittorrent telegram filezilla lightshot nordvpn cryptomator jre8 flutter steam-client notepadplusplus sumatrapdf firefox-beta --pre megasync --ignore-checksums

Sen för att uppdatera alla program så skriver jag bara

choco upgrade all -y

https://chocolatey.org/

Permalänk
Medlem

Firefox.
Thunderbird.
Total Commander.
MozBackup.
Origin.
Media Player Classic Home Cinema.
Office.
Creative Cloud.

Permalänk
Medlem

Chrome -> Spotify -> Discord. Sen kommer spel, lightroom osv. Det är mindre viktigt med den ordningen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vivaldi, för att sen kunna ladda ner och installera allt annat som behövs.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.