Larssson bil började brinna under laddning. En eld i eldrivna bilar genererar över 100 organiska kemikalier, inklusive mycket giftiga gaser som kolmonoxid och vätecyanid, som båda är dödliga för människor.
Den mycket frätande och giftiga fluorvätesyran som finns i batterier i batteridrivna fordon är en direkt fara när de börjar brinna. Brandmän vet att batterier i elbilar är praktiskt taget omöjliga att släcka och att de endast kan kylas med stora mängder vatten. Men även om man kyler batterierna fortsätter de att brinna och bilen får helt enkelt brinna färdigt.
Brinner en eller flera elbilar i en stadskärna räcker det inte med att stanna inomhus och stänga fönster och dörrar. De kemikalier som finns i röken kommer in genom ventilation och gaserna är livsfarliga att inandas. Det enda man kan göra är att helt utrymma området och stänga av hela kvarter eller stadskärnor.
1) Det är 5-10 ggr vanligare att bilar som går på bensin/diesel börjar brinna
2) Utsläpp av vätefluorid är ungefär 1.8 ggr större vid brand i en elbil. Inte bra, men det innebär att två brinnande bensinbilar är värre än en brinnande elbil. Med tanke på hur sällan elbilar brinner så minskar ju snarare den totala exponeringen.
https://hal-ineris.archives-ouvertes.fr/ineris-01863930/docum...
3) Brandmän borde förstås utbildas för att släcka elbilsbränder så effektivt som möjligt. Det brukar gå åt mycket vatten.
4) Finns det något exempel från verkligheten där man stängt av stadskärnor p.g.a. brand i en elbil? Med tanke på hur många elbilar som rullar i Norge borde de stängt ner hela Oslo permanent?