Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Larssson bil började brinna under laddning. En eld i eldrivna bilar genererar över 100 organiska kemikalier, inklusive mycket giftiga gaser som kolmonoxid och vätecyanid, som båda är dödliga för människor.
Den mycket frätande och giftiga fluorvätesyran som finns i batterier i batteridrivna fordon är en direkt fara när de börjar brinna. Brandmän vet att batterier i elbilar är praktiskt taget omöjliga att släcka och att de endast kan kylas med stora mängder vatten. Men även om man kyler batterierna fortsätter de att brinna och bilen får helt enkelt brinna färdigt.

Brinner en eller flera elbilar i en stadskärna räcker det inte med att stanna inomhus och stänga fönster och dörrar. De kemikalier som finns i röken kommer in genom ventilation och gaserna är livsfarliga att inandas. Det enda man kan göra är att helt utrymma området och stänga av hela kvarter eller stadskärnor.

1) Det är 5-10 ggr vanligare att bilar som går på bensin/diesel börjar brinna

2) Utsläpp av vätefluorid är ungefär 1.8 ggr större vid brand i en elbil. Inte bra, men det innebär att två brinnande bensinbilar är värre än en brinnande elbil. Med tanke på hur sällan elbilar brinner så minskar ju snarare den totala exponeringen.
https://hal-ineris.archives-ouvertes.fr/ineris-01863930/docum...

3) Brandmän borde förstås utbildas för att släcka elbilsbränder så effektivt som möjligt. Det brukar gå åt mycket vatten.

4) Finns det något exempel från verkligheten där man stängt av stadskärnor p.g.a. brand i en elbil? Med tanke på hur många elbilar som rullar i Norge borde de stängt ner hela Oslo permanent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, vi förstår att du är inne i ett korståg mot elbilar och allt som drivs på batterier nu. (det blev uppenbart när du började slänga dig med boomer-termen "blodsbatterier" ) . Vi förstår att du helt och fullt anser dig kunna betydligt mer på området än ledande forskare, ingenjörer och policymakare. Vare sig det rör klimat, fysik, marknadsekonomi eller ellära. Vi förstår också att vi inte på något sätt kommer kunna omvända dig eller föra en sansad diskussion med dig. Just nu är du bara tröttsam. Om du vill är du välkommen att skapa en tråd: "elbilar - tråden för oss som ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER VILL SLUTA ÅKA DIESELBIL" eller vad du nu vill kalla den. Så kan vi som faktiskt är intresserade diskutera i den här tråden

Jag tycker termen "fossilbilar" är en riktig tonårsfjortisterm. Så du får väl tycka vad du vill.

Faktum är att jag är sjukt intresserad av elbilar. Följer olika siter varje dag, faktiskt. Det är fascinerande att följa hur år efter år alla går och väntar på Jesusbatteriet, t ex. "Men nästa år så..." Patetiskt och tragiskt och vore roligt om man inte samtidigt visste hur oerhört mycket skattepengar som slösas bort. Man kan vara intresserad av elbilar av många olika anledningar och det är väl viktigt att alla synvinklar beskådas, av folk med samma intresse men ändå olika.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

4) Finns det något exempel från verkligheten där man stängt av stadskärnor p.g.a. brand i en elbil? Med tanke på hur många elbilar som rullar i Norge borde de stängt ner hela Oslo permanent?

Det kommer. Hold your horses.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Om man nu skall jämföra priser på drivmedel (såsom t ex diesel och el) samt på bilar (såsom diesel och el) så är det viktigt att veta att staten har gått in och subventionerat det ena och hårdbeskattat det andra. Detta är inget som man skall blanda in personliga preferenser i, som du gör, utan se på ren fakta. Ta bort alla subventioner och bestraffningar och det framgår med all önskad tydlighet hur överlägset diesel/bensin är i både pris och annat. Så när någon ställer t ex följande fråga: "När blir elbil billigare än dito diesel?" så beror svaret inte på så mycket på hur mycket tillverkarna får ner något i pris utan mest på hur staten använder våra skattepengar till att bestraffa och subventionera.

Att EV är en teknik som inte kunderna vill ha visar sig ju med önskvärd tydlighet: Produkter som folk i gemen vill ha behöver inte staten subventionera (samt straffa alternativen). De säljer nämligen sig själva

.

Skatten är ganska hög på el också, så inte är den subventionerad.

Både el och diesel har cirka 50% skatt.

Sen har elbil en klar fördel när det kommer till närmiljön. Folk underskattar hur stor negativ påverkan biltrafik har på luftkvaliten.

Däremot börjar elbilen brinna så släpper den också ut mycket skit, och det händer ju då och då.

Med det sagt så kör jag en dieselbil pga ekonomin. Men jag skulle inte tveka på en elbil eller vätgas när det kommer om det går ihop ekonomiskt.

Det är lite av staten jobb att styra konsumtionen i en hållbar riktning. Utan det så hade vi säkert haft hus fyllda med gifter likt 60/70/80-talet för att nämna ett exempel. De flesta ser till priset i första hand, och inte till hur det påverkar miljö och hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Sen har elbil en klar fördel när det kommer till närmiljön. Folk underskattar hur stor negativ påverkan biltrafik har på luftkvaliten.

Däremot börjar elbilen brinna så släpper den också ut mycket skit, och det händer ju då och då.

Med det sagt så kör jag en dieselbil pga ekonomin. Men jag skulle inte tveka på en elbil eller vätgas när det kommer om det går ihop ekonomiskt.

Det är lite av staten jobb att styra konsumtionen i en hållbar riktning. Utan det så hade vi säkert haft hus fyllda med gifter likt 60/70/80-talet för att nämna ett exempel. De flesta ser till priset i första hand, och inte till hur det påverkar miljö och hälsa.

Skattesatsen på el är 35,6 öre per förbrukad kilowattimme el. I vissa delar av norra Sverige kan hushåll och företag inom tjänstesektorn få skattebefrielse med 9,6 öre per förbrukad kilowattimme el.
(skatteverket)

Genomsnittspris på dieselbrännolja och skatt, år 2020
Produktkostnad och bruttomarginal: 6,87 kronor/liter
Moms på produkten*: 1,72 kronor
Utöver detta tillkommer:
Energiskatt och koldioxidskatt, miljöklass 1: 4,71 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,18 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
Pris vid pump: 14,47 kronor/liter
Varav skatt: 7,60 kronor/liter
Skattens andel av priset: 52,5 procent

(Ekonomifakta)

Tror inte det finns något annat som har moms på skatten

Ja, så skall man jämföra olika drivmedel så skall man jämföra deras faktiska pris, inte vad en viss stat har fått för sig att straffbelägga dem med.

.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alpha:

2) Utsläpp av vätefluorid är ungefär 1.8 ggr större vid brand i en elbil. Inte bra, men det innebär att två brinnande bensinbilar är värre än en brinnande elbil. Med tanke på hur sällan elbilar brinner så minskar ju snarare den totala exponeringen.
https://hal-ineris.archives-ouvertes.fr/ineris-01863930/docum...

3) Brandmän borde förstås utbildas för att släcka elbilsbränder så effektivt som möjligt. Det brukar gå åt mycket vatten.

Hände för någon dag sedan i Eskilstuna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/giftig-rok-fran-bi...

Lurigt med Lithium bränder, går inte släcka utan det är bara vänta ut. Och även om man skulle lyckas släcka det så kommer släckvattnet spolas ner i dagvattenbrunnar, vilket är mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Skattesatsen på el är 35,6 öre per förbrukad kilowattimme el. I vissa delar av norra Sverige kan hushåll och företag inom tjänstesektorn få skattebefrielse med 9,6 öre per förbrukad kilowattimme el.
(skatteverket)

Utöver detta tillkommer:

(Ekonomifakta)

Ja, så skall man jämföra olika drivmedel så skall man jämföra deras faktiska pris, inte vad en viss stat har fått för sig att straffbelägga dem med.

.

Din retorik visar ju verkligen på ett intresse och att du är välvilligt inställd till andras åsikter. Bra jobbat!

Sen kanske vi kan släppa den här diskussionen eller skapa en ny tråd.

Trevlig helg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Vilket faller sig ganska så naturligt när de är så extremt många fler i antal jämfört med elbilar.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

(skatteverket)

Utöver detta tillkommer:

(Ekonomifakta)

.

Skatten på el höjdes 1 januari till 44.5 öre per kWh.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Det finns vissa kommuner som har lägre skatt, går läsa på min länk.

Och jag tycker nog man ska jämföra skatten i %, inte den faktiska kostnaden, men där kan man ha olika syn.

Att säga att elen är subventionerad är dock långt ifrån en sanning. Inköpspris för elbilar är dock onekligen subventionerad.

Men samtidigt så kan man fråga sig hur mycket vi skulle spara i sjukvårdskostnader om alla bilar i en stadskärna byttes ut till elbilar?

Elbilar är inte bara guld och gröna skogar såklart, men man ska inte försköna ICE bilars påverkan på miljön heller.

Ifall jag skaffar barn skulle jag inte vilja att de växte upp i närheten av en vältrafikerad väg. Bara mina 0.02$.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Skattesatsen på el är 35,6 öre per förbrukad kilowattimme el.

Nej. Du har fel.
Energiskatten är på 35,6 öre. Denna skatt är också momspliktig vilket gör att energiskatten på el är 44,5 öre per kilowattimma efter moms.
Men sedan är det även moms på elen man köper. Med rådande elpris kring 50 öre är det alltså 12,5 öre till per kilowattimma som ska in i skatt.

Så på 50 öre elproduktionskostnad tillkommer 44,5 öre energiskatt + 12,5 öre moms på själva elpriset.
Det är 107 öre i kostnad. Här är skatten en större andel än den faktiska kostnaden.
53% av kostnaden är skatt i det fallet.

Skrivet av SweMerlin:

I vissa delar av norra Sverige kan hushåll och företag inom tjänstesektorn få skattebefrielse med 9,6 öre per förbrukad kilowattimme el.
(skatteverket)

Utöver detta tillkommer:

(Ekonomifakta)

Jo då. Energiskatten på el har också momspåslag. Det har jag redan berättat för dig i ett tidigare inlägg i tråden.
Andra exempel är tobaksskatten och alkoholskatten som också är momspliktiga.

Skrivet av SweMerlin:

Det är faktiskt reellt pris som man på riktigt behöver betala som jämförs. Vi lever inte i en teoretisk värld utan det är av relevans för många vad det kostar när det faktiskt är dags att betala med sina riktiga pengar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Skatten på el höjdes 1 januari till 44.5 öre per kWh.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Det finns vissa kommuner som har lägre skatt, går läsa på min länk.

Och jag tycker nog man ska jämföra skatten i %, inte den faktiska kostnaden, men där kan man ha olika syn.

Att säga att elen är subventionerad är dock långt ifrån en sanning. Inköpspris för elbilar är dock onekligen subventionerad.

Men samtidigt så kan man fråga sig hur mycket vi skulle spara i sjukvårdskostnader om alla bilar i en stadskärna byttes ut till elbilar?

Elbilar är inte bara guld och gröna skogar såklart, men man ska inte försköna ICE bilars påverkan på miljön heller.

Ifall jag skaffar barn skulle jag inte vilja att de växte upp i närheten av en vältrafikerad väg. Bara mina 0.02$.

Jo. Ser man till momsen så borde ändå elbilar ytterst sällan hamna på negativt netto för staten. 60000 i "elbilsrabatt" mot 25% på inköpspriset, alltså får staten in pengar för alla elbilar som kostar 240 000 eller mer. Jämfört med en fossilbil så är det förstås inte så mycket pengar, men elbilar orsakar heller inte lika mycket skador på folkhälsan och så, däremot är de ju tunga så vägunderhållet kommer förstås att bli dyrare på sikt med fler elbilar.

Permalänk
Medlem

Hände för någon dag sedan i Eskilstuna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/giftig-rok-fran-bi...

Lurigt med Lithium bränder, går inte släcka utan det är bara vänta ut. Och även om man skulle lyckas släcka det så kommer släckvattnet spolas ner i dagvattenbrunnar, vilket är mindre bra.

Ja, fast det var ju ingen evakuering som diskuterades ovan. Detta faller även in under punkten att räddningstjänsten behöver utbildas och att man behöver hitta ett välbalanserat sätt att kommunicera risker till allmänheten.

Skrivet av Galvanizer:

Vilket faller sig ganska så naturligt när de är så extremt många fler i antal jämfört med elbilar.

Nej. Siffran 5 - 10 ggr vanligare med brand i bensinbil än elbil är redan justerad för antalet bilar i respektive grupp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

Bränderna är fler i fossilbilar inte bara i absoluta tal, utan även procentuellt som en del av det totala beståndet fossilbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det stämmer nog. Min Model 3 jag hade kostade mig 9000:- att försäkra per år, och då stod den parkerad på villa. Ringde runt till nog 8-10 bolag, 9000:- för halvförsäkring var det billigaste.

Min ID3 kostar ca 2800:- per år, lite skillnad. Konstigt med tanke på att båda bilarna har samma prislapp. (560-580k)

Lite som att jämföra äpplen med päron vad det gäller bilar också...
Den ena har prestanda som en sportbil och försäkras därefter också och den andra är en gubbil...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det samma gäller för mig.

Har provkört några olika elbilar. Tesla Model 3 var rolig att köra, men det var tyvärr också allt. Jag tillhör inte den gruppen som köper en bil för att den är rolig att köra, det har jag vuxit ifrån sedan länge.

Nu vill jag ha en bil som är bekväm att åka långa sträckor i någon gång ibland, säker, relativt driftsäker, bra lastutrymme och så ganska billig att äga såklart.

Elbilarna faller på flera punkter. Främst ekonomin och utrymmen.

Om inte behovet för en relativt stor kombi fanns så skulle det nog vara ganska ekonomiskt att välja en liten elbil. Fast det är ändå lite tveksamt eftersom kostnaden för drivmedlet är så pass lågt som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den ena har prestanda som en sportbil och försäkras därefter också och den andra är en gubbil...

Fast ID3 har inte sportbilsprestanda...

Nä men kolla runt på förarna som rattar Model 3, apropå gubbil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Detta är ett tämligen meningslöst konstaterande om det inte även är justerat för beståndets sammansättning, för såväl snitt- som medianåldern på elbilar är förstås inte ens i närheten av den på det övriga beståndet. Det enda meningsfulla man kan göra idag är att jämföra relativt nya bilar. Jag vet inte vad utfallet blir, eller om någon nu gjort det, men ska man få en komplett bild så finns ingen annan utväg än att vänta tills man har en flora av diverse olika modeller av elbilar som börjar bli gamla.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon132576:

Bränderna är fler i fossilbilar inte bara i absoluta tal, utan även procentuellt som en del av det totala beståndet fossilbilar.

Och statistiken jag såg är dessutom rensad för bränder som inte beror på fordonet i sig (alltså när någon sätter bilar i brand). Dagens batterier har så pass avancerade övervakningssystem och kompartmentalisering att det krävs en rejält våldsam händelse (alltså inte generellt en normal bil-mot-bil-krock) för att det ska bli en termisk rusning. Däremot är ju kommentarerna om att du inte "släcker" en batteribrand korrekta. Du kyler helt enkelt ner batteriet så att du undviker fortsatt överhettning. Räddningstjänster har bland annat börjat kika på en lösning med en vattenfylld container som du kan släppa ner elbilen i för att inte behöva spola vatten under lång tid. Att en elbilsbrand skulle resultera i någon typ av explosion som vissa påstår är dock tämligen otroligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Det samma gäller för mig.

Har provkört några olika elbilar. Tesla Model 3 var rolig att köra, men det var tyvärr också allt. Jag tillhör inte den gruppen som köper en bil för att den är rolig att köra, det har jag vuxit ifrån sedan länge.

Nu vill jag ha en bil som är bekväm att åka långa sträckor i någon gång ibland, säker, relativt driftsäker, bra lastutrymme och så ganska billig att äga såklart.

Elbilarna faller på flera punkter. Främst ekonomin och utrymmen.

Om inte behovet för en relativt stor kombi fanns så skulle det nog vara ganska ekonomiskt att välja en liten elbil. Fast det är ändå lite tveksamt eftersom kostnaden för drivmedlet är så pass lågt som det är nu.

Kika på MG5, som nämnts tidigare.

Har suttit och läst lite, även sett några videor.

Jag är helt klart intresserad av den bilen nu. Mycket trevligare interiör än Tesla, vilket de flesta andra tillverkare också har förstås, då de är ganska ensamma med sin överdimensionerade pekplatta.

Frågan är hur kvalitén är när det gäller konstruktionen, främst rostskydd tänker jag på. Ska man bara ha bilen under tre år så är det förstås inget man behöver fundera på ens. Dock är jag ju nu mer inställd på att kunna byta bil och äga nästa under betydligt många fler år.

Den bil jag haft längst var en Volvo 960, inköpt 1994 och såld 2013. Absolut den billigaste bilen jag ägt än så länge också sett till totalkostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Nja, jag håller inte med när det gäller kostnad att elbil är dyrare. Jag gjorde noggrann kalkyl gällande elbil (i detta fall Enyaq) och Volvo V90/V60. Kolla denna artikel och ladda ner bilkostnadskalkylatorn https://hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Externa-nyheter/2020-10-08-El-die...

I mitt fall blev en Skoda Enyaq som privatleasas i 3 år med 1500mil/år billigare än en Volvo v60/V90 och det berodde mycket på fordonsskatten och bränslekostnaden (70 000 kr bonus tar leasingbolaget och är inräknat i leasingpriset). Sedan ska jag tillägga att det fortfarande inte är billigt på något sätt. För en välutrustad Enyaq iV80 Sportline betalar jag 6 400kr/mån + försäkring på 442 kr/mån (bor i Stockholm och prutade i princip inte alls på priset) och då ingår även service. Kostnaden för el bör ligga på ca 250-300 kr/mån (laddar i princip alltid hemma) och låser inget kapital. Dock behöver jag investera i permanent laddstolpe men det finns statlig bidrag på 50% av kostnaden.

Du måste ha fått ett riktigt bra pris på din Enyaq, har varit i kontakt med min skoda ÅF flera gånger och det landar alltid runt 7000-sträcket och då är inte speciellt mycket utrustning.. Eller är det min ÅF som ger ett dåligt pris?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har ägt båda, nej det är inte så olika. 6,9 vs 5,5. Kalla bilarna vad du vill, min poäng var att det är omotiverad och orimligt hög försäkringskostnad på Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Du måste ha fått ett riktigt bra pris på din Enyaq, har varit i kontakt med min skoda ÅF flera gånger och det landar alltid runt 7000-sträcket och då är inte speciellt mycket utrustning.. Eller är det min ÅF som ger ett dåligt pris?...

Din ÅF ger ett dåligt pris, jag landade på 6200kr inkl försäkring och service på en iV80 sportline (1500mil/år) med nästan all utrustning. Tog inte HUD, glastak eller elstyrda stolar men nästan allt annat.

Räknar med max 6500kr per månad inkl drivmedel. Skicka runt en offertförfrågan till olika bilhandlare så ser dom att du kollar med fler. Nämn att du tar in offerter i plural så att de läser in detta.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Din ÅF ger ett dåligt pris, jag landade på 6200kr inkl försäkring och service på en iV80 sportline (1500mil/år) med nästan all utrustning. Tog inte HUD, glastak eller elstyrda stolar men nästan allt annat.

Räknar med max 6500kr per månad inkl drivmedel. Skicka runt en offertförfrågan till olika bilhandlare så ser dom att du kollar med fler. Nämn att du tar in offerter i plural så att de läser in detta.

Låter som ett sjukt bra pris, din ÅF måste har dragit ner brallorna totalt och i princip med 0% marginal på den affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Om ÅF ska hålla sig till "reglerna" med 3% marginal på affären så kan dom ge en rabatt på ca. 7% (lite beroende på utrustningsnivå). Om du bor i Stockholmstrakten och speciellt Nacka kan jag ge dig tipset på min ÅF som jag är kanonnöjd med, kanske inte max-max rabatten men jäkligt bra att ha att göra med (jag var lite strulig) skickade dessutom med gummimattor som bonus.

PM om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Låter som ett sjukt bra pris, din ÅF måste har dragit ner brallorna totalt och i princip med 0% marginal på den affären.

Det fanns marginaler kvar.
Men han var väldigt ärlig med att de hade en inofficiell uppgörelse närmsta ÅF sinsemellan att inte pruta till den här nivån, då många köpare var för bekväma för att resa en bit för sin leasingbil.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Om ÅF ska hålla sig till "reglerna" med 3% marginal på affären så kan dom ge en rabatt på ca. 7% (lite beroende på utrustningsnivå). Om du bor i Stockholmstrakten och speciellt Nacka kan jag ge dig tipset på min ÅF som jag är kanonnöjd med, kanske inte max-max rabatten men jäkligt bra att ha att göra med (jag var lite strulig) skickade dessutom med gummimattor som bonus.

PM om du vill veta mer.

Om det är Skoda i Nacka så finns det väl inte så mycket annat än Alphyddan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag har ägt båda, nej det är inte så olika. 6,9 vs 5,5. Kalla bilarna vad du vill, min poäng var att det är omotiverad och orimligt hög försäkringskostnad på Tesla.

Hur dyrt är det att reparera Tesla jämför med t ex VW? Detta har också betydelse och Tesla är i vart fall kända för att hålla hårt i allt på den fronten. Jag har ingen aning, men om försäkringsbolaget är av uppfattningen att en bil är mycket dyrare att reparera än en annan, allt annat lika, så kommer även detta slå på premien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

6.9 mot 5.5 sekunder 0-100 på dessa lite tyngre bilarna kommer göra stor skillnad i hur de klumpas in i försäkringsbolagens tabeller som ofta går efter motoreffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur dyrt är det att reparera Tesla jämför med t ex VW? Detta har också betydelse och Tesla är i vart fall kända för att hålla hårt i allt på den fronten. Jag har ingen aning, men om försäkringsbolaget är av uppfattningen att en bil är mycket dyrare att reparera än en annan, allt annat lika, så kommer även detta slå på premien.

Bra mycket dyrare att reparera på Tesla, givetvis när garantin har gått ut. Det finns inga andra verkstäder än Teslas egna, det är ruttet. Men det Teslas affärsmodell.

Kanske det som driver upp priserna.
Det är bara kolla på Tesla club sweden och se vad reparationer kostar. Kollapsad luftfjädring, bara det är 30 papp.

Permalänk
Medlem

Bra sammanställning av räckviddstest med 51 elbilar, utfört av norska NAF:

https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rac...

"Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t."

Det hade varit ännu mer intressant om de även testat i enbart 120 km/h, som Björn Nyland brukar göra. I dessa hastigheter blir lågt luftmotstånd allt viktigare för räckvidden.

Att det står 0.0 km som räckvidd på vintern för vissa elbilar beror på att elbilar inte fungerar på vintern, ett allmänt känt faktum /s