Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gärna för mig, macos är mycket snyggare och snabbare än Windows 10i guit..

Det är en smaksak, jag personligen absolut avskyr MacOS utseende. Det är för flashigt och sticker i ögonen. Allting är så rundat och äckligt. Windows 10:s UI är väldigt anonymt i jämförelse, vilket är att föredra för mig. Men Windows UI har alltid varit modulärt så det går nog att fixa i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, japp! Jag föredrar ändå Ballmers sätt mot den där jobbiga gråtklumpen i halsen. Framförallt, kanske, för att jag på riktigt tror Ballmer är en äkta galenpanna - han är genuin. Gråtklumpen känns fejk och krystad. Påminner om Steve Jobs kritik mot Microsoft, att de inte har någon smak. Det där gråtmilda tramseriet var faktiskt smaklöst.

Nä, presentationen var rätt dålig. Snyggt gjord men för mycket gråtmildhet och för lite innehåll. Ska det där funka behöver de hitta en bättre balans. Samtidigt är jag positiv till Windows 11. Den läckta versionen är riktigt trevlig och den färdiga versionen lär inte bli sämre. Jag tror det kommer bli bra men jag hoppas verkligen Microsoft fixar allt mög från Windows 10, som har varit halvfärdigt sedan release.

Håller med, de andra som presenterade sina segment kändes kompetenta och någorlunda genuina i vad de presenterade, men den här Panos var ju bara Cringemeister 2000.

Permalänk
Medlem

Såg eventet, dödade hypen lite om jag ska va ärlig. Men kanske kommer mer i den andra streamen för developers. Ansiktslyft och en fortsatt tro att folk jonglerar med sina laptops. Finns säkert folk som verkligen lever "on the go" med sina datorer. Men det är så motsatt vad jag själv gör. Så ingenting som var riktigt tilltalande för användaren som jag är. Widgets och "glas fönster med nyheter och väder" är ju helt onödigt känns det som. Man har väl sina bokmärken i webbläsaren... Haha, nu blev jag att låta bitter. Inget är påtvingat hoppas jag och det kommer gå att köra som vanligt!

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samma här.

Gillar också hur de bedömt datorn (i7-8086K på Asus Z390-F) som "Mindre än 1 år gammal".
https://i.imgur.com/b8qymm9.png

Edit: Det blir bara bättre när man trycker på "Läs mer".

Köp ny dator på Elgiganten.
https://i.imgur.com/Js4XQL7.png

Exakt, det är inte ett nytt OS, det är ett nytt sätt att sälja datorer.

Gillar att Windows tydligen inte längre skall fungera offline, i alla fall inte officiellt, och att mängder av funktioner kräver vad som kan klassas som avlyssningshårdvara för att fungera. Här skall det säljas personuppgifter till högstbjudande.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samma här.

Gillar också hur de bedömt datorn (i7-8086K på Asus Z390-F) som "Mindre än 1 år gammal".
https://i.imgur.com/b8qymm9.png

Edit: Det blir bara bättre när man trycker på "Läs mer".

Köp ny dator på Elgiganten.
https://i.imgur.com/Js4XQL7.png

Tror jag hittat "felet" Ett Microsoft-konto och internetanslutning krävs för konfiguration för Windows 11 Home.
Så här kommer det påtvingade kontot som man inte behövt innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Slipstreama gör man i racing, jag är ganska gammal i gemet - vad gjorde man när man slipstreamade ett service pack? Kastade man iväg ett service pack och direkt och rakt bakom en tom cd-skiva som åkte i service packets luftström?

Integrera kanske är en mer korrekt term egentligen, men "slipstreaming" är vad jag alltid hört det kallats.

Oftast handlade det inte bara om att integrera ett service pack till installationen, utan också att ta bort vissa saker ifrån operativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Tror jag hittat "felet" Ett Microsoft-konto och internetanslutning krävs för konfiguration för Windows 11 Home.

Titta igen på bilden. Står inloggad!

Får också samma fel när körde den appen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Nja, din nuvarande nyckel är väl kopplad till ett Microsoft-konto? Men du har väl gjort precis som jag och många andra. Efter verifeirng så har du loggat ut från ditt Microsoft-konto för att enbart köra lokalt konto?
Så konto kravet är väl enbart för att kunna verifiera att man har en giltig nyckel (lokalt sparad men ändå kopplad till online-kontot). Sen lär man kunna logga ut igen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Hoppas jag slipper problem med att startmenyn fortfarande ibland inte fungerar, att sök inte ens söker ordentligt och att datorn faktiskt stänger av sig när jag vill det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag har både MS-konto och är inloggad så det är nog inte det som är problemet. "Varningen" jag får är att jag ska säkerhetskopiera 30 GB skräp från mitt skrivbord till OneDrive med 5 GB utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej det är sant, men jag personligen ogillar formgivningen Apple har på sitt OS. För mig har MacOS ett av dom fulast användargränssnitten av alla OS. Det är nog bara Temple OS som är fulare. Jag föredrar Windows 10:s UI för att det är väldigt anonymt, det sticker inte i ögonen på samma sätt som W11 gör.

Vänta, va!? Nu menar jag inte att vara dryg men Windows 10 har ju flera element som typiskt sett kan sticka i ögonen. Platt, fyrkantigt, teman med hög kontrast och asymmetriskt. Det är designelement som brukar väljas när man vill att något ska sticka ut. Titta exempelvis på hela gaming-estetiken. Det är inte många gamingmöss som har mjuk och ergonomisk design (även om det blivit bättre på senare tid) utan det är kantiga former och RGB-belysning som gäller. Desto aggressivare former desto bättre, är vad designen försöker signalera.
Om Windows 10 och 11 vore bilar skulle 10;an vara en Lamborghini och 11;an en Ferrari. Nog för att vi kan gilla olika men de allra flesta skulle tycka att Lambon sticker mer i ögonen.

Centrerat, avrundat och mer minimalistiskt är snarare sånt som brukar uppfattas som lugnt och harmoniskt. Lägg sen till mer enhetligt och transparent och du har en miljö jag verkligen inte kan se hur den skulle sticka i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har både MS-konto och är inloggad så det är nog inte det som är problemet. "Varningen" jag får är att jag ska säkerhetskopiera 30 GB skräp från mitt skrivbord till OneDrive med 5 GB utrymme.

30GB på skrivbordet? Inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

30GB på skrivbordet? Inte okej.

Haha, då skulle du se min Users-katalog. 198 GB.

Jag skulle nog kunna ta bort en del vetenskapliga publikationer och frigöra ~90% av utrymmet vid behov.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ska man anta att auto hdr och Directstorage inte kommer till win10 då kanske?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Integrera kanske är en mer korrekt term egentligen, men "slipstreaming" är vad jag alltid hört det kallats.

Oftast handlade det inte bara om att integrera ett service pack till installationen, utan också att ta bort vissa saker ifrån operativt.

Aha okej!
Läste faktiskt om det nu, jag har också slipstreamat service packs visade det sig har dock aldrig hört det och kan för den sakens skull inte komma ihåg om jag kallade det nåt öht faktiskt haha.
Att vara gammal i gemet ger även viss glömska

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Slå på TPM Det är ett krav nu och ett bra krav imo

Vad använder TPM förutom Bitlocker?

Permalänk
Inaktiv

Via youtube lämken jag fick här i tråden innan, så har jag låtit den gå i bakgrunden sedan dess... och de nämnde något om UEFI bioskrav och secure boot..
så jag undrar utifrån minimikraven
Processor: 1 gigahertz (GHz) eller snabbare med minst två kärnor på en kompatibel 64-bitars processor eller SoC (System on a Chip)
RAM: 4 gigabyte (GB)
Lagring: Lagringsenhet med minst 64 GB
Inbyggd programvara för dator: UEFI, stöd för Säker start

enligt CPU ska asså en gammal dualcore cpu funka... Men de gamla datorerna hade enbart legacy bios... hur går det ihop lixom

Permalänk
Medlem

Så Win11 kommer att kräva TPM2.0, som egenbyggda datorer, och kanske många färdigbyggda, saknar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Aktiverade Secure Boot i UEFI men får fortfarande meddelande om att min pc inte är kompatibel med Win11. Krävs nog precis som jag nämnde ovan att man är inloggad på M$ kontot för att kunna verifiera nyckeln.

Min Surface Pro 7 är dock kompatibel. Ej kollat UEFI (kan knappt ställa något) och är inloggad med M$-konto.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ifall folk stöter på ej kan uppgradera till win 11.

https://www.sproutwired.com/learn-what-tpm-2-0-requires-to-in...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Exakt, det är inte ett nytt OS, det är ett nytt sätt att sälja datorer.

Gillar att Windows tydligen inte längre skall fungera offline, i alla fall inte officiellt, och att mängder av funktioner kräver vad som kan klassas som avlyssningshårdvara för att fungera. Här skall det säljas personuppgifter till högstbjudande.

Min är inte heller redo tydligen... PC i signatur

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

TPM 2.0 gjorde indeed biffen, dom med Ryzen kan vara lyckliga eftersom TPM 2.0-modulen är inbyggd i CPU(men måste slås på i bios, default är av):

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Tal om personliga anpassningar efter 20 år av begränsanden. Låter ju spännande. 🤔

Permalänk
Skrivet av ELF:

Aktiverade Secure Boot i UEFI men får fortfarande meddelande om att min pc inte är kompatibel med Win11. Krävs nog precis som jag nämnde ovan att man är inloggad på M$ kontot för att kunna verifiera nyckeln.

Min Surface Pro 7 är dock kompatibel. Ej kollat UEFI (kan knappt ställa något) och är inloggad med M$-konto.

Aktivera TPM/PTT också.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Inaktiv

hmm... va?? måste man ha ett ms-konto för att skaffa 11an

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så Win11 kommer att kräva TPM2.0, som egenbyggda datorer, och kanske många färdigbyggda, saknar?

Att de nu kräver TPM 2.0 är fantastiskt bra det kommer absolut bli en hel del enheter som inte är kompatibla men det är ändå extremt bra för säkerheten på Windows det kommer dock kräva att ny hårdvara har det stödet även på egenbyggda datorer tänker jag när nästa generations moderkort och processorer släpps samt kommer det givetvis bli ett krav för alla nya datorer som ska släppas med Windows 11 vilket är jättebra!

Permalänk
Medlem

Så detta är Windows 10.1?¨

Jag gillade 8 då dom tänkte om etc men vad gör detta till 11?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hmm... va?? måste man ha ett ms-konto för att skaffa 11an

Endast online aktivering, genom konto

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag ska söka upp nått obskyrt OS att migrera till och sitta med mitt data självt i ett hörn dold från omvärlden hihi..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lanserar en betalvariant så man slipper "gratis" varianten där man sannolikt betalar genom reklam och att det skördas info om användaren.
Hade hoppats på en billigare betalvariant så folk förstår att mjukvara kostar pengar.