Uppgraderade min ap för ett tag någon vecka sen från en Unifi ap lite till Unifi wifi 6 lite. Sen dess har performance i termer av både hastighet och räckvidd varit horribla. Den nya APn är placerade på samma ställe som den gamla och ingenting annat har ändrats förutom att det sitter en poe injektor mellan min edgerouter x sfp och APn.
Främst är det prestandan på min stationära burk som stör mig mest, i den sitter ett intel AX200 med intels egna wifi antenner.
Hastighet:
Jag har 2 separata SSID, ett för 2.4ghz samt ett för 5ghz
2.4ghz: kanal 11, HT20, Transmit power Auto. Här får jag knappt 25 ner och 15 mbps upp. Med den gamla apn fick jag konstant 95 mbps både upp och ner.
5Ghz band, channel 42 (har tidigare testat 58(DFS) som var helt fri), HT80, Transmit power Auto - 65/21 mbps samt 95/95 med den gamla.
(Enhet med namn: 8e:02:7b:aa:66:da är min google pixel 3a).
Räckvidd:
Tidigare kunde jag sitta på balkongen och arbeta, ladda ner stora filer, ta videosamtal på teams etc. I dagsläget kan jag knappt öppna en en hemsida eller ett mail utan att det tar ca 10-15 sekunder. APn kan inte placeras horisotellt i taket utan att riskera husfriden.
Placering av AP