Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Medlem

Jag har alla fönster i hela lägenheten öppna rätt mycket (förbi spärren och knytit ett rep för att förhindra att fönstret blåser upp för mycket). Även balkongfönstret och dörren är öppen. Det bästa är när det blir tvärdrag och blåser igenom, dock en nackdel är all pollen och sån't som kommer in, men det får man leva med helt enkelt!

Minar med ca 1.2 GHs @ Ethereum, bor längst upp på 7:e våningen, så lägenheten är varm oavsett. Har fått stänga av riggarna två dagar då det var som varmast.

Just nu är det 23C i lägenheten. Men när det var som varmast så var det 32-33C, då är det obeboeligt och man måste utrymma!

Undviker att köra med AC/fläktar då det förbrukar el!

Permalänk
Medlem

Jag bor med söderläge ,så jag har solen på hela dagen! Har skaffat en portabel AC så jag har runt 24-25 grader konstant!

Konstaterar att före år 2010 behövde jag aldrig någon fläkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Investera i en dyr fläkt. Behövs ingen stor tung otympligt ac.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Panasonic luft/luft pump som kyler fint under sommaren och värmer under vintern

Samma här; har två Panasonic. Total effekt cirka 10kW. Kyler mina burkar och mig väldigt bra. Även vid rejäla värmeböljor utomhus är huset som ett kylhus. Kylfläktarna i mina burkar går på idle.

Permalänk
Medlem

Är det inte över 30-32 grader så räcker det med att jag öppnar upp fönsterna så det blir korsdrag på nätterna. Blir svalt och skönt nästa dag så länge jag håller fönster och dörrar stängda så inte värmen smiter in. Har markiserna neddragna på fönsterna som ligger mot söder och det hjälper också en hel del.

Vid extrema värmeböljor har jag slagit på luftpumpen, men vanligtvis undviker jag det då den drar så mycket el.

Bor i villa så temperaturerna blir aldrig lika jobbiga som när jag bodde i lägenhet i takvåning. Minns att det 2016 eller 2017 var över 40 grader i lägenheten, helt jävla sjukt, blev som en bastu. Ingen AC fick jag installera heller.

Permalänk
Medlem

Brukar gå och sätta på duschen och sen sticka in båda benen under knäna och sen gå därifrån utan att torka mig (förutom att trampa på badrumsmattan lite extra med fotsulorna). Temporärt, men väldigt effektivt för att snabbt kyla ner sig

Permalänk
Medlem

Hade en portabel AC i min förra lägenhet. Det var ett måste för att ens kunna vara där en varm sommar, 2018 fortfarande färskt i minnet t.ex.

Nu bor jag tack och lov i en lägenhet i norrläge. Har en hel del kvällssol på altanen men det är en hel del träd som skuggar och bottenvåning i en kåk som står direkt på berggrunden gör att det än aldrig varit över 23 grader inne.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Köpte en utgående golvfläkt på NetOnNet, med oscillerande huvud och fjärrkontroll, samt "sömnläge" som simulerar naturliga vindpustar.

Bästa, köpet, någonsin. Sovit som ett litet lamm sen jag köpte den för 1 månad sen!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat värme (är mer en som njuter av kyla) men senaste åren när sommarvärmen slår till så är det som att jag direkt drabbas av värmeslag snarare än börjar svettas. Mitt trick är att kyla huvudet regelbundet och se till att huden nästan alltid fuktas. Då gör fläkt som mest nytta.

Måste fixa en vettig AC-lösning så småningom, tyvärr är en portabel enhet väldigt svårplacerad i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Jag har en 50cls flaska fylld med vatten i frysen som jag tar med mig till sängen när jag ska sova, håller den i händerna, lägger den utanpå påslakanet mot kroppen på olika delar för att kyla ner mig.

Det hjälper faktiskt väldigt bra.

Även att bara ta med sig en 1.5 liters flaska med kallt kranvatten hjälper bra att kyla ner en lite.

Permalänk
Medlem

Golvfläktar och Chilly's vattenflaska där jag befinner mig. Drick MYCKET vatten!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gå 10 trappsteg ner i källaren som är 18 grader året runt och sätta mig vid datorn. Enbart trevligt på sommaren.
På vintern sitter man här nere och huttrar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Stänga husets solsida, öppna upp på skuggsidan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

A cool dry dark place

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Själv sparkar jag igång stream maskinen på jobbet. Du står 1.5 m från en värmedel som värmer upp luften till 650°C och därefter sprutar den ut denna svala luft rakt ut i lokalen på idle 350 L/min och vid full fräs 1150 L/min. Så det blir bra jävla svalt på jobbet. Spelar ingen roll om du öppnar porten till max, öppnar nödutgångarna, fläktarna i taket på max. All denna svala sköna luft stannar kvar i byggnaden och tillför att alla som står och jobbar behöver dricka 7-9 L vatten om dagen. Om vattenintaget sker på ett korrekt sätt så slipper du även att pissa. Det sköter din kropp genom att svättas. Och när det ör vinter så går jag i shorts och t shirt så det ör lagomt svalt och behagligt att jobba i denna värme på sommaren.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Förra veckan stack jag iväg till en butik "med bil som tema" och köpte två golvfläktar 51x51x10 cm. Vilka blickar jag fick när jag trampade hemåt på min fatbike med två väldigt stora kartonger i väldigt stora plastpåsar hängandes på varsin sida av pakethållaren...
Fläktarna svalkar behagligt på lägsta hastighet (av tre), fungerar utmärkt även i sovrummet på natten utan att väsnas alltför mycket.

Edit : omformulering av mening

Omformulering av mening
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Vi har fördraget på den sidan som solen är och fönsterna stängda. Det brukar oftast hjälpa.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

När man bor i hus kan man hålla tempen med värmepumpen på behagliga 18 grader.
I lägenhet är det bäst med folie på fönstren

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Luft/luft pump med ac funktion plus en portabel ac 😎

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

- Ikeas 3-stegs tiltbara 220 fläkt sen 2018
- Portabel AC med begränsad användning pga ljudnivå och klåfingrigt barn. Men gör underverk vid läggdags!
- I år även parasoll för att inte bli helt helt söndergrillad när man vill njuta lite på balkongen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Lindar in en kylklamp i en tunn handduk och lägger på nacken eller i knävecket. Billigt, snabbt och effektivt.

Brukar även lägga en på magen/bröstet utan handduk, men handlederna går bra med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mycket is, Mycket kyld dryck med is…, köpa kyl-frys med ismaskin är ett av de bästa köp jag gjort!
Används flitigt året om, men uppskattas extra mycket varma dagar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Hunke:

Jag tog utedelen från en trasig luftvärmepump, kapade bort kompressor osv och tömde den på medel så det var som en enorm radiator. kopplade även om fläkten till vanlig stickpropp. körde man kallvatten från kranen kunde man få ca 3kw kyla med lågt flöde.

Hur gjorde du åt kondensen då?

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har tidigare mest bott i lägenhet, men efter husflytten för fem år sedan är jag och luftvärmepumparna bästa vänner. Jag har två i huset för vinteruppvärmningen, men sommartid räcker det med den ena. Den blåser till sovrummet och vardagsrummet (där jag har jobbdatorn), så hittills har det fungerat utmärkt trots varma somrar. Att försöka sova när det är supervarmt funkar inte alls för mig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Öppna upp fönster/dörrar endast när temperaturen ute är lägre än inne (sen kväll till morgon), kvällstid så använder jag en stor fläkt för att få extra fart på luftombytet för att få dräglig temperatur när man skall sova.
Dagtid när det är varmare ute än inne så är alla dörrar och fönster stängda och persienner/gardiner fördraget på sidan där solen ligger på, och fläkten står på ett strategiskt ställe för att se till att det är rörelse på luften inne, då känns värmen inte så tryckande.

Om det är riktigt varmt så går jag och skruvar på FTX aggregatet också, låg fart på dagen med maximal återvinning av "kylan" inne och nattetid så är det högre fart och ingen värmeåtervinning.

Permalänk
Medlem

För dagar när det är för varmt för att sova.
Vetevärmare, stoppa i frysen en bra stund i förväg och ta ut lagom till läggdags. Lägg den på valfri plats på kroppen och upplev nedkylning i 20min.

Permalänk
Medlem

Portabel AC i rummet på kontoret och en till i sovrummet. Fungerar förvånansvärt bra och det var heller inga extrema pengar för maskinerna, mellan 5000-6000 per maskin (ena var slut så fick köpa två olika).
Från att förra sommaren jobba i ett rum på omkring 30 grader till att komma ner till runt 23, ingen mer huvudvärk pga värme!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Sen jag böt till msi 3080 fick jag ta bort både front och dammfilter för att inte tappa boost.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

kämpar 8månder om året för att de är kallt så tängker inte skrämma bort värmen när den kommer med en ac är väll bar jobbnigt att sova när de är uppåt 30 grader
bara ta en kopp te å njuta

samma här! Skulle vilja ha 30 grader varmt, året runt. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lämnat det här skitvädret, som råder större delen av året, för länge sedan.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har lagt ut ett svalt täcke i soffan. Spelar Returnal naken med en vanlig fläkt som blåser på max 24/7.

29 grader i vardagsrummet. Luftfuktighet 57%.

Inte idealt. Föredrar 24 grader med 40% för att vara påklädd.

De flesta hyresvärdar förbjuder ingrepp på fasaden, så nån riktig AC är bara att glömma. Tycker att de portabla borde ha blivit bättre. Men utvecklingen verkar stå still?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter