Priset för TPM 2.0-moduler ökar efter krav i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Priset för TPM 2.0-moduler ökar efter krav i Windows 11

Trusted Platform Module tarvas för den som vill installera Windows 11 framöver, varför butikshyllor töms.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite Microsofts fel att det blev panik, 2.0 är väl inte ett krav och bara en rekommendation? TPM 1.2 är det minsta som är ett krav, är vad jag läst mig till iaf.

Permalänk
Medlem

Min huvuddator har TPM 2.0 och Secure Boot men klarar inte kraven ändå p.g.a att processorn är en I5-7300HQ. Man måste ha minst generation 8 av Intels CPU enligt Microsofts kompabilitetslista.... Lite märkligt och kasst. Jag ser ingen anledning till denna begränsning mer än att de gått ihop med processortillverkarna för att sälja nya processorer/datorer. Det kan inte vara på grund av prestandakrav eftersom de stödjer nyare men dock mycket slöare, Atom och Celeronprocessorer. När det gäller AMD måste man ha Ryzen generation 2 för att klara kraven. Generation 1 funkar inte.

Permalänk
Medlem

TPM måste väl ändå vara något som endast är ett krav för insider preview-builden och inte den allmänna builden som kommer? Hur ska Microsoft annars tvinga ner W11 i halsen på allt och alla, om det nu visar sig att du faktiskt måste ha en rätt modern dator för att ö.h.t. kunna installera det?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Man måste ha minst generation 8 av Intels CPU enligt Microsofts kompabilitetslista.... Lite märkligt och kasst.

Jag tror inte på den listan för fem öre.

Om du tittar på motsvarande lista för Windows 7, så börjar den på generation 5.

Tror det snarare handlar om OEM-datorer och vad Microsoft supportar/testar mot.

I övrigt har jag en dator med TPM 2.0 och en med TPM 1.2. Övriga 4-5 enheter lär inte klara Windows 11 såvida inte Microsoft ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Min huvuddator har TPM 2.0 och Secure Boot men klarar inte kraven ändå p.g.a att processorn är en I5-7300HQ. Man måste ha minst generation 8 av Intels CPU enligt Microsofts kompabilitetslista.... Lite märkligt och kasst. Jag ser ingen anledning till denna begränsning mer än att de gått ihop med processortillverkarna för att sälja nya processorer/datorer. Det kan inte vara på grund av prestandakrav eftersom de stödjer nyare men dock mycket slöare, Atom och Celeronprocessorer. När det gäller AMD måste man ha Ryzen generation 2 för att klara kraven. Generation 1 funkar inte.

Det är dags för @sweclockers att reda ut det här.
Du kommer kunna köra Win11 alldeles utmärkt.
Din processor bara inte supporterad, liksom min gamla inte är för windows 10, men jag har kört win10 på den sen release ändå.
Det som troligtvis kommer att hända är att du inte kommer få en uppgradering från win10 till Win11 via Windows Update. Men du kommer fortfarande kunna ominstallera Win11 från en usb

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Katastrof att kräva både TPM modul och sätta begränsningar till minst 8th gen Intel processorer. Windows 11 kommer bli en flopp!

Microsoft sågar totalt hembyggare längs fotlederna. De enda som är garanterade TPM 2.0 är bärbara datorer från 2018.

Permalänk
Medlem

Ännu en "panik" reaktion på ett vagt dokumenterat krav som fortfarande är under bearbetning av tilverkaren... alltså Microsoft i detta fall.

Det enda man lyckas med är att skrämma folk till att tro att deras hyfsat nya datorer inte klarar W11, köpa TPM 2 chip som bara kanske behövs på grund av okunskap. Bidrar väl till också till chips bristen kan jag tänka mig...

Kolla upp först. Att ha TPM är inte samma sak som att ha ett särskilt TPM chip, det kan redan mycket väl finnas inbyggt i din CPU eller Moderkort, det är det i mina burkar.

Avvakta, det händer saker varje vecka om inte varje dag. Lugna och fina i båten, ingen vill att typ hälften av alla Windows maskiner plötsligt blir "skrot" för att de inte går att uppgradera till W11.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Lite Microsofts fel att det blev panik, 2.0 är inte ett krav och bara en rekommendation. TPM 1.2 är det minsta som är ett krav, är vad jag läst mig till iaf.

Supportsidan det stod på har ändrats så nu står det att det är TMP2 som gäller. Jag hoppas innerligt att de går ut med lite officiella klargöringar snart.

Det sämsta med det är förstås alla fjortisar som äntligen ser sig ha själ att damma av alla coola 90-talstermer (M$, Winblows, Microsuck).

Permalänk
Medlem

Blev lite chockerat att min dator inte skulle vara Windows 11. kompatibel, den passerade inte testen, men jag fann en inställning i Bios som hette "Firmware Bios" istället för Amd's fTPM, då blev min dator detekterat som en TPM 2 redo dator, men processorn blev fortfarande inte godkänd:

Testprogrammet kan laddas ner från Github:
https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Märkligt, processorn har bara några år på backen, motherboardet är nåt av det bästa som finns på marknaden, Asus Rog Zenith Extreme, och ett 3090 kort + 64 GB ram. Det är en absolut high-end dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Generation 1,5 tror jag räcker, min fick grönt ljus i alla fall. Kanske det du menade, alltså 2000-serien.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Min stationära har inte ens vanliga tpm, kör med usb..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fy fan, är detta en ny trend när det kommer till elektronik ? hoppas inte…Något måste ju göras mot Scalping, och de som köper av Scalpers gör problemet värre…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min stationära har inte ens vanliga tpm, kör med usb..

USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Blev lite chockerat att min dator inte skulle vara Windows 11. kompatibel, den passerade inte testen, men jag fann en inställning i Bios som hette "Firmware Bios" istället för Amd's fTPM, då blev min dator detekterat som en TPM 2 redo dator, men processorn blev fortfarande inte godkänd:

https://i.imgur.com/7yYcbjx.png

Märkligt, processorn har bara några år på backen, motherboardet är nåt av det bästa som finns på marknaden, Asus Rog Zenith Extreme, och ett 3090 kort + 64 GB ram. Det är en absolut high-end dator.

Jag fick också svar att min dator inte stöder win 11
Håller med dig de är inte klena saker vi har

Testa din länk har lite att fixa ser jag
Test

Uppdatering efter lite snokande min moderkort har ingen tpm 2.0 men finns att köpa på Inet ca 140 kr inte så farlig dyrt
Den ska sitta på punkt 29 på manualen .. bara att skaffa en

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/7yYcbjx.png

Det verkar krävas Ryzen 2000 serien eller nyare. Men ja du har en high end dator som definitivt borde klara det. Det går att köra Windows 10 på en gammal Core 2 Duo.

Helt sjukt om det stämmer för slutgiltiga versionen. Blir fortsätta med Windows 10 eller köra Linux. Jag har inget emot Linux då jag redan är van med det och nu fungerar många spel på Linux.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Viking
Skrivet av dagas:

Det verkar krävas Ryzen 2000 serien eller nyare. Men ja du har en high end dator som definitivt borde klara det. Det går att köra Windows 10 på en gammal Core 2 Duo.

Helt sjukt om det stämmer för slutgiltiga versionen. Blir fortsätta med Windows 10 eller köra Linux. Jag har inget emot Linux då jag redan är van med det och nu fungerar många spel på Linux.

Microsofts lista för kompatibla processorer med Windows 10 är knappt bättre. 4:e generationen eller äldre finns inte med på listan, men funkar ändå.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Så med andra ord kommer det högst troligt gå att använda äldre processorer utan problem med Win 11.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Supportsidan det stod på har ändrats så nu står det att det är TMP2 som gäller. Jag hoppas innerligt att de går ut med lite officiella klargöringar snart.

Det sämsta med det är förstås alla fjortisar som äntligen ser sig ha själ att damma av alla coola 90-talstermer (M$, Winblows, Microsuck).

Här finns en artikel ifrån Microsoft blogg som förklarar lite tänker jag!

https://www.microsoft.com/security/blog/2021/06/25/windows-11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Här finns en artikel ifrån Microsoft blogg som förklarar lite tänker jag!

Tror du slog huvudet på spiken där!

Citat:
"All certified Windows 11 systems will come with a TPM 2.0 chip to help ensure customers benefit from security backed by a hardware root-of-trust."

Dvs med hög sannolikhet så handlar "kraven" om vilka system som Microsoft certifierar för Windows 11, så att OEM tillverkarna vet vad de har att rätta sig efter.

Troligtvis handlar förvirringen om dålig dokumentation tillsammans med automatiskt översatta texter.

För oss som besökt Microsofts supportforum och försökt ta del av information på svenska, har insett att Microsoft inte ägnar sig åt korrekturläsning.

Har exempelvis sett "Coffee lake" översatt till "Kaffe sjö". Fler exempel nedan:
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb4090007-intel-mik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite Microsofts fel att det blev panik, 2.0 är inte ett krav och bara en rekommendation. TPM 1.2 är det minsta som är ett krav, är vad jag läst mig till iaf.

Det är visst ett krav, detta har dom tydliggjort att det är, och det gäller 2.0.

Redigering: Tydligen är det inte så enkelt, och Microsofts förtydligande är bara mer förvirrande. Wtf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Min känsla är att det kanske handlar om krav för nya datorer, men inte de som uppgraderas till/från. Kanske kan @Redaktionen göra en artikel om detta (vad som faktiskt krävs)

Permalänk
Medlem

Säkrare och snabbare, kommer verkligen bli en flopp..

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte riktigt förstår om jag behöver TPM chip eller inte. Har Intel 9000 serien så ska vara ok där men moderkortet har inget TPM chip utan bara connector för det. Hittar inget på Intels sida om 9700K har inbyggd TPM men står om massa annat Intel Secure mm som jag inte vet om det är samma.

Byggt datorer i 18 år och aldrig behövt tänka på TPM innan. Det betyder att det blir samma problem som med Mac att man inte bara kan byta hårdvara för att då klagar säkerhetsmodulen?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ye, när jag gick till bl menyn i windows så stod det något i stil med att jag saknade hårdvara men om jag stoppade i en usb sticka kunde den användas istället...

Sandy Bridge från 2011.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har exempelvis sett "Coffee lake" översatt till "Kaffe sjö". Fler exempel nedan:

Automation eller idioti, ingen giltig ursäkt oavsett. För h-e...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Det känns som att detta omöjligen kan bli ett hårt krav? Har kollat dom burkar jag har hemma och ingen har ett TPM-chip.
Det vad ju nån info om att support för Win 10 skulle ske till (minst) 2025, men verkar helt galet om man skulle ge upp all befintlig hårdvara utan TPM efter dess.

Jag tror mer på att TPM kommer vara krav för "Win 11 certified" eller vad det nu snackades om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite Microsofts fel att det blev panik, 2.0 är väl inte ett krav och bara en rekommendation? TPM 1.2 är det minsta som är ett krav, är vad jag läst mig till iaf.

Ännu mer deras fel för att de gör secure boot till ett krav. Backar de inte från detta så kan det bli skilkbsdec mellan brakfiasko och dundersucce.
.
Inget fel i att stödja secure boot för de som tycker om det. Men att göra det till ett krav sant att Microsoft-konto blir ett krav är saker som inte bara är röda skynken utan röda linjer för många av oss. Så de får tänka om. Många av oss har redan förberett samma maskineri som gjorde att Windows 8 blev en flopp. No är det upp till Microsoft om de vill att vi kräsna entusiaster hjälper dem eller stjälper dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Måste säga att jag inte riktigt förstår om jag behöver TPM chip eller inte. Har Intel 9000 serien så ska vara ok där men moderkortet har inget TPM chip utan bara connector för det. Hittar inget på Intels sida om 9700K har inbyggd TPM men står om massa annat Intel Secure mm som jag inte vet om det är samma.

Byggt datorer i 18 år och aldrig behövt tänka på TPM innan. Det betyder att det blir samma problem som med Mac att man inte bara kan byta hårdvara för att då klagar säkerhetsmodulen?

Har ett Gigabyte Z390M Gaming med en i7-9700, och för mig räckte att slå på Intel PTT i BIOS för att få "godkänt" från Microsofts checker för Win 11. Ingen aning om vad det är för TPM-version och om det är viktigt, dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Har ett Gigabyte Z390M Gaming med en i7-9700, och för mig räckte att slå på Intel PTT i BIOS för att få "godkänt" från Microsofts checker för Win 11. Ingen aning om vad det är för TPM-version och om det är viktigt, dock...

Om du får godkänt i MS checker, så har du aktiverat TPM 2.0

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig