Men det jag är nyfiken på, är du så insatt att du kan koda om eller förstå hela koden i linuxkärnan?
Jag har i två års tid suttit och funderat på ett fenomen i linux som härstammar ända ifrån 90talet.. men då jag inte förstår den koden så kan jag inte få 1+1 att bli 2
Linuxvärlden har inte brytt sig om fenomenet utan använder enklaste lösningen runt.. "add more ram" för att undvika fenomenet.
Om du är lite nyfiken och tycker det kan vara värt att kasta bort en timma eller två, så kan vi ta det på PM eller skapa en ny tråd, så inte denna tråden blir totalt offtopic
Jag har programmerat på den nivån men för hemskt länge sen. Tror inte jag klarar av att mer än förstå koden. Dessutom är detaljerna så viktiga på den nivån att minsta fel blir katastrof. Men ställ frågan du har i tankarna på unix.stackexchange.com / stackoverflow.com / superuser.com
Det brukar gå bra att respons antingen form av ett svar eller en upplysning om var man borde ställt frågan.
Rolig detalj när det gäller respons: En gång i tiden hittade jag en bug i MS Word. Jag kunde peka ut precis i vilken del av koden man skulle leta efter felet som innebar att Word sakta men säkert åt minne och till slut kraschade. MS svarade och tackade och jag fick veta att felet skulle vara åtgärdat i nästa version av Word. Nästa version kom men felet fanns kvar. Jag srev igen och fick till svar att det inte hade hunnits med eftersom nästa version just då var på vippen att komma ut. Det här hände sedan flera gånger och till slut fick jag ett brev där man tyckte att det var meningslöst att kommunicera med mig eftersom det verkade som om jag använde deras programvaror endast i syfte att hitta fel. De påpekade också att felet bara uppträdde om man aldrig loggade ut och lät Word gå i "evighet". Det gällde förresten Word på MacOS. "Vanliga användare" loggar ut då och då och sparar däremellan det de editerar och felet endast drabbar användare som aldrig loggar ut eller startar om sina datorer.
Lite senare hittade jag en bug i ett grafikprogram på Linux, xfig (som jag tror har gått ur tiden). Jag skrev "I may have a couple of thumbs in the middle of my palm but if not I may have found a bug" + en beskrivning av felet. Tre timmar senare fanns ett inlägg som började: "No, you don't have extra thumbs! It is definately a bug, it's mine and nearly fixed!" Ytterligare två timmar senare fanns en ny version av xfig med felet fixat att ladda ner.