Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows under Linux via QEMU+KVM med GPU passthrough nu för tiden, istället för dualboot. Ger väldigt nära native-prestanda. Men det är helt klart en hel del jobb att konfigurera. Inget som görs lättvindigt om man vill få ett bra resultat. https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

[quote postid="19149623" userid="309108" name="Marie SWE"]
men räcker det med att bara skriva sudo df -h och hela systemet ändrar sig från MB till MiB så jag får värde om 1024 överallt i systemet, istället för det nya påhittet om 1000... och det ändrar aldrig tillbaka sig igen?

Kort svar: nej.
sudo df -h kör bara kommandot. Den ändrar ingenting.

Edit: tog bort lite text från citat.

hmm.. attans, attans och åter attans.............. Då kvarstår min ursprungsfråga...
Hur ändrar man så att filsystem och nätverkshastigheter visas i MiB istället för MB.

Jag konstaterade detta nyligen att det är ändrad standard där ursprungliga Terabyte/Gigabyte/Megabyte/Kilobyte/Byte försvunnit ut genom dörren.. då jag har hållit på med datorer sedan 1987 så är det ingrott i bakhuvudet att det är 1024 värdet är som man räknar på när det gäller filstorlekar, ram, partitioner osv

Så detta har hänt ettpar gånger nu senaste veckorna när jag börjar sparka igång win7 maskinerna igen och då kopierat över mappar o backupper mellan datorerna... Då har jag ibland lagt märke till att när jag sätter mig vid linux datorn och kopierar över till win datorn och sedan när jag sätter mig vid win datorn o ska fixa bland filerna så är mappstorlekarna mindre i windows.. 30gig på linux blir i runda slängar 28gig i windows.. så då har jag vid ettpar gånger jämfört för att kolla vad som inte kom med.. sedan upptäcker att allt är med men summan felar mellan maskinerna... morrrr
eller att jag vet att jag har 100Gig ledigt på ena maskinen och sätter mig sedan vid den andra och ska kopiera över 95gig och sedan poppar felmeddelande upp att disken är full... då blir det reaktionen.. men vad fanken nu...

Så jag tycker det är riktigt urbota korkat av Linux att ändra från 1024 värde, men behålla kvar gamla benämningarna KB, MB GB, TB.... Hade de infört KiB, MiB, GiB och TiB då hade man ju reagerat på vad attan är det en ny benämning för.... och då googlat på vad det är de hittat på... korkhuven rent ut sagt...

Det var en kompis som sa detta till mig igår.. så jag antar att detta är något jag missat ganska länge eller????? . hahaha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-I H:

Vill man använda GUI är nog Tumbleweed bästa alternativet. YaST har GUI för de flesta aktiviterna.
https://drive.google.com/file/d/1g7QIVk_FGUSsa2G-wHrVPGFSb0HAFYIQ/view?usp=sharing

Länken fungera inte för min del...
openSuse tyckte jag var helt okej när jag testade den för några år sedan när jag distrohoppa... Men de har för kort livslängd eller om det var att de hade rullande release som gjorde att jag valde bort openSuse.
Men för andra kanske den är kalas
Fedora gillade jag oxå... men samma sak med dem... Det är tyvärr inte många distros som håller 5-10 år på LTS versionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Länken fungera inte för min del...
openSuse tyckte jag var helt okej när jag testade den för några år sedan när jag distrohoppa... Men de har för kort livslängd eller om det var att de hade rullande release som gjorde att jag valde bort openSuse.
Men för andra kanske den är kalas
Fedora gillade jag oxå... men samma sak med dem... Det är tyvärr inte många distros som håller 5-10 år på LTS versionerna

Konstigt att länken inte fungerar. Bilden ligger på Google Drive och länken är öppen för alla.
Den fungerar för mig med Chrome från Ubuntu och med Edge från W10.
openSUSE Leap stöds i 18 månader och Tumbleweed är en rullande utgåva. Vill man använda en utgåva som håller 5-10 är är inte openSUSE rätt, men använder man en desktop och byter komponenter då och då passar Tumbleweed bra.
Är man intresserad av nya linux kernels och nya paket utgåvor fungerar Tumbleweed också bra.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Länken fungera inte för min del...
openSuse tyckte jag var helt okej när jag testade den för några år sedan när jag distrohoppa... Men de har för kort livslängd eller om det var att de hade rullande release som gjorde att jag valde bort openSuse.
Men för andra kanske den är kalas
Fedora gillade jag oxå... men samma sak med dem... Det är tyvärr inte många distros som håller 5-10 år på LTS versionerna

Skrivet av P-I H:

Konstigt att länken inte fungerar. Bilden ligger på Google Drive och länken är öppen för alla.
Den fungerar för mig med Chrome från Ubuntu och med Edge från W10.
openSUSE Leap stöds i 18 månader och Tumbleweed är en rullande utgåva. Vill man använda en utgåva som håller 5-10 är är inte openSUSE rätt, men använder man en desktop och byter komponenter då och då passar Tumbleweed bra.
Är man intresserad av nya linux kernels och nya paket utgåvor fungerar Tumbleweed också bra.

Kan bekräfta att länken fungerade för mig. Provade i både Firefox och Edge på Windows 10.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hmm.. attans, attans och åter attans.............. Då kvarstår min ursprungsfråga...
Hur ändrar man så att filsystem och nätverkshastigheter visas i MiB istället för MB.

Jag konstaterade detta nyligen att det är ändrad standard där ursprungliga Terabyte/Gigabyte/Megabyte/Kilobyte/Byte försvunnit ut genom dörren.. då jag har hållit på med datorer sedan 1987 så är det ingrott i bakhuvudet att det är 1024 värdet är som man räknar på när det gäller filstorlekar, ram, partitioner osv

Så detta har hänt ettpar gånger nu senaste veckorna när jag börjar sparka igång win7 maskinerna igen och då kopierat över mappar o backupper mellan datorerna... Då har jag ibland lagt märke till att när jag sätter mig vid linux datorn och kopierar över till win datorn och sedan när jag sätter mig vid win datorn o ska fixa bland filerna så är mappstorlekarna mindre i windows.. 30gig på linux blir i runda slängar 28gig i windows.. så då har jag vid ettpar gånger jämfört för att kolla vad som inte kom med.. sedan upptäcker att allt är med men summan felar mellan maskinerna... morrrr
eller att jag vet att jag har 100Gig ledigt på ena maskinen och sätter mig sedan vid den andra och ska kopiera över 95gig och sedan poppar felmeddelande upp att disken är full... då blir det reaktionen.. men vad fanken nu...

Så jag tycker det är riktigt urbota korkat av Linux att ändra från 1024 värde, men behålla kvar gamla benämningarna KB, MB GB, TB.... Hade de infört KiB, MiB, GiB och TiB då hade man ju reagerat på vad attan är det en ny benämning för.... och då googlat på vad det är de hittat på... korkhuven rent ut sagt...

Det var en kompis som sa detta till mig igår.. så jag antar att detta är något jag missat ganska länge eller????? . hahaha

Den lösning jag kommer på för filsystemet är att du gör ett alias för ditt/dina kommandon du använder ofta.
T.ex. Du vill veta ledigt diskutrymme df, men vill att det alltid ska visas i human readable, alltså df -h. Du kan skapa ett alias för df kommandot i din dator. När du sen kör kommandot df kommer den köras som df -h istället.

Edit: Tog bort text p.g.a. fel

Felskrivning
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Kan bekräfta att länken fungerade för mig. Provade i både Firefox och Edge på Windows 10.

Skrivet av P-I H:

Konstigt att länken inte fungerar. Bilden ligger på Google Drive och länken är öppen för alla.
Den fungerar för mig med Chrome från Ubuntu och med Edge från W10.
openSUSE Leap stöds i 18 månader och Tumbleweed är en rullande utgåva. Vill man använda en utgåva som håller 5-10 är är inte openSUSE rätt, men använder man en desktop och byter komponenter då och då passar Tumbleweed bra.
Är man intresserad av nya linux kernels och nya paket utgåvor fungerar Tumbleweed också bra.

Det kan ha att göra med min brandvägg som motar googles tracking, samt jag har tredjeparts cookies spärrade
Det försämrar i några få lägen, men jag slipper massor annat..

18månader är för kort tid.. då skulle jag sitta med ouppdaterade datorer i åratal...som jag gör just nu på mina laptops som har LMDE3 fortfarande.. Men de ska bytas OS på vart efter jag får tid, lust, ork och mentalt tålamod att svära åt linux i några timmar. *hahaha*
Jag installerar datorn en gång och aldrig mer.. Jag gör systemavbildningar efter första installationen o all customicering o tweaks är klara.. på så vis om systemet kraschar eller hårddisken så är det bara 15minuter återställningstid och datorn är uppe igen och jag behöver bara skicka in lite säkerhetsuppdateringar samt uppdatera webbläsaren,
Vill man ha det absolut senaste, så är det väl Arch man ska sikta på, har jag för mig..
För min del kör jag gammal hårdvara jämfört med majoriteten av swecklockers medlemmar, så jag behöver inte det senaste i distroväg

.

Skrivet av Farsan Baloo:

Den lösning jag kommer på för filsystemet är att du gör ett alias för ditt/dina kommandon du använder ofta.
T.ex. Du vill veta ledigt diskutrymme df, men vill att det alltid ska visas i human readable, alltså df -h. Du kan skapa ett alias för df kommandot i din dator. När du sen kör kommandot df kommer den köras som df -h istället.

Edit: Tog bort text p.g.a. fel

Jag använder terminalen 1gång/år om det inte är att linux strular, så jag under absolut tvång är tvungen att använda terminalen..
Det är Caja filhanterare jag använder för filhantering och när jag flyttar filer via nätverket.

Så det är ju i systemet jag måste få till ändringen, så att det visas rätt när jag använder filhanterare och nätverket... för i caja finns inga sådana inställningar..
I ubuntu såg jag via google att man kan ändra så det visas MiB istället för MB under språk och inställningar... Den funktionen finns inte i Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det kan ha att göra med min brandvägg som motar googles tracking, samt jag har tredjeparts cookies spärrade
Det försämrar i några få lägen, men jag slipper massor annat..

18månader är för kort tid.. då skulle jag sitta med ouppdaterade datorer i åratal...som jag gör just nu på mina laptops som har LMDE3 fortfarande.. Men de ska bytas OS på vart efter jag får tid, lust, ork och mentalt tålamod att svära åt linux i några timmar. *hahaha*
Jag installerar datorn en gång och aldrig mer.. Jag gör systemavbildningar efter första installationen o all customicering o tweaks är klara.. på så vis om systemet kraschar eller hårddisken så är det bara 15minuter återställningstid och datorn är uppe igen och jag behöver bara skicka in lite säkerhetsuppdateringar samt uppdatera webbläsaren,
Vill man ha det absolut senaste, så är det väl Arch man ska sikta på, har jag för mig..
För min del kör jag gammal hårdvara jämfört med majoriteten av swecklockers medlemmar, så jag behöver inte det senaste i distroväg

.

Jag använder terminalen 1gång/år om det inte är att linux strular, så jag under absolut tvång är tvungen att använda terminalen..
Det är Caja filhanterare jag använder för filhantering och när jag flyttar filer via nätverket.

Så det är ju i systemet jag måste få till ändringen, så att det visas rätt när jag använder filhanterare och nätverket... för i caja finns inga sådana inställningar..
I ubuntu såg jag via google att man kan ändra så det visas MiB istället för MB under språk och inställningar... Den funktionen finns inte i Debian

En snabb sökning visar att några filhanterare stödjer visning i GiB, MiB KiB osv. Detta var visserligen taget från ett ubuntu-forum, men en eller ett par av dom lär med stor sannolikhet gå att få in i Debian.

Ja, gillar man att ligga i framkant - eller bleeding edge - så är ju arch the way to go
Första installation via the arch way var pillrig, men det gick. Sen gick det lättare och hade under ett års tid bara ett strul vill jag minnas. Det var ett trasigt paket som letade sig in vid en uppdatering, men det var löst efter en kort sökning.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Försökt köra in Pop os på min huvud burk o den bootar som den skall o kommer in i desktop men av nån anledning dödar den sedan Gnome o ändrar runlevels på något o fastnar sedan där ... senaste versionen hemladdad o funkade perfa på min labb burk

nån som har ett tips

Rysen 3600x
med ett amd 590 för graffe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

En snabb sökning visar att några filhanterare stödjer visning i GiB, MiB KiB osv. Detta var visserligen taget från ett ubuntu-forum, men en eller ett par av dom lär med stor sannolikhet gå att få in i Debian.

Ja, gillar man att ligga i framkant - eller bleeding edge - så är ju arch the way to go
Första installation via the arch way var pillrig, men det gick. Sen gick det lättare och hade under ett års tid bara ett strul vill jag minnas. Det var ett trasigt paket som letade sig in vid en uppdatering, men det var löst efter en kort sökning.

Jag kika på de tre nämnda i debian... Dolphin, PCManFM och Double Commander.. Inga av de är användbara för mig, då de inte kan hantera share, admin osv osv.

Okej.. jag har aldrig provat Arch faktiskt.. jag ansåg systemet för användar-ovänligt
Men jag har ju hört och läst att det är systemet att gå på, om man vill gräva ner sig i hur linux fungerar.
Vilket jag är ointresserad utav.
Bästa distron i min smak är LMDE.. dock insåg jag efter ett år med LMDE3 att det var på tok för kort livslängd.. Så även att jag gillar det så får jag välja bort det. Debians stabilitet men mints funktioner.. perfekt kombo om man vill ha ett tråkigt och pålitligt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Så jag tycker det är riktigt urbota korkat av Linux att ändra från 1024 värde, men behålla kvar gamla benämningarna KB, MB GB, TB.... Hade de infört KiB, MiB, GiB och TiB då hade man ju reagerat på vad attan är det en ny benämning för.... och då googlat på vad det är de hittat på... korkhuven rent ut sagt...

Riktigt så enkelt är det inte, historiken för binära prefix är både lång och komplicerad. Linux har vad jag vet alltid använt SI-prefix, vilket även t.ex. Mac OS gör sedan många år tillbaka. Det är bara Windows av de stora aktörerna som fortfarande använder icke-standardiserade enheter vad jag vet, vilket orsakar ständig förvirring när t.ex. hårddisktillverkarna använder SI-prefix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Riktigt så enkelt är det inte, historiken för binära prefix är både lång och komplicerad. Linux har vad jag vet alltid använt SI-prefix, vilket även t.ex. Mac OS gör sedan många år tillbaka. Det är bara Windows av de stora aktörerna som fortfarande använder icke-standardiserade enheter vad jag vet, vilket orsakar ständig förvirring när t.ex. hårddisktillverkarna använder SI-prefix.

Joo jag har hört något om någon stämning.. bla bla bla.. som jag inte lyssna på, då mitt argument kvarstår... Byter man beräkningssystem från binär/base-2 till decimal/base-10 så bör man ju antingen kasta upp en stoooor posster i huvudet på användarna, eller använda en ny benämning

Jag har använt microsoft sedan 1987 till nutid(win7) och jag har använt linux sedan 2018... gissa på vilken sida jag anser är korrekt.. om/1000 eller om/1024

Sedan vad linuxvärlden tycker.... det är en heeeeeeelt annan kvarifemma. *hihi*

Hur som, oavsett vad som är rätt och fel som kan bli en årslång debatt , så vill jag ändra i linux så att värdet blir 1024 så jag får samma filstorlekar i både microsoft och linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Joo jag har hört något om någon stämning.. bla bla bla.. som jag inte lyssna på, då mitt argument kvarstår... Byter man beräkningssystem från binär/base-2 till decimal/base-10 så bör man ju antingen kasta upp en stoooor posster i huvudet på användarna, eller använda en ny benämning

Med den logiken så borde det väl vara Microsoft som ska använda andra enheter, eftersom SI-enheterna är några hundra år äldre än Windows? Linux har aldrig bytt system, de använde SI-enheter innan Windows blev det dominerande OS:et. Det enda av de "tre stora" OS:en som ändrat system är Mac OS som gick över till SI-enheter 2009.

Men hur som helst så verkar det inte som att Caja har stöd för att välja enheter eller tänker implementera stöd för det, se t.ex. denna bugrapport. Ett möjligt alternativ skulle kunna vara Nemo, i Nemo kan du gå in på Redigera->Inställningar->Visa->Filstorlek och välja om du vill använda binära eller decimala prefix. Jag har aldrig använt Caja, men både Caja och Nemo härstammar från Nautilus (nu GNOME Files) så de är troligtvis hyffsat lika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Med den logiken så borde det väl vara Microsoft som ska använda andra enheter, eftersom SI-enheterna är några hundra år äldre än Windows? Linux har aldrig bytt system, de använde SI-enheter innan Windows blev det dominerande OS:et. Det enda av de "tre stora" OS:en som ändrat system är Mac OS som gick över till SI-enheter 2009.

Men hur som helst så verkar det inte som att Caja har stöd för att välja enheter eller tänker implementera stöd för det, se t.ex. denna bugrapport. Ett möjligt alternativ skulle kunna vara Nemo, i Nemo kan du gå in på Redigera->Inställningar->Visa->Filstorlek och välja om du vill använda binära eller decimala prefix. Jag har aldrig använt Caja, men både Caja och Nemo härstammar från Nautilus (nu GNOME Files) så de är troligtvis hyffsat lika.

Linux existera inte i Linus Torvalds tankar ens när windows skapades.. innan windows födelse så använde ms-dos värde om 1024..
Därför i min åsikt är 1MB=1024 och kommer förbli
Jag vet inte om win10 och win11 kör binära fortfarande.. upp till win8.1 är det binärt iallafall.. det är de windows versioner jag har koll på

Jag löste problemet i Caja.
kvarstår gör det när man laddar ner från nätet via firefox.. då används debian-systemets värde om 1000 fortfarande
Jag hittade i synaptics pakethanterare "libkibi0 ........library for byte prefixes" Men jag fattar inte hur jag kan implementera det och om det ens har med systemet att göra för att ändra grunden till binär.
Linuxvärlden skryter ju med att man kan göra allt i linux, men det kan man inte i andra OS.... så nu är det ju upp till bevis om linux kan ändra det eller om det är en tom slogan hihihi

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serafim:

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux. Har efterlyst det tidigare i tråden men inte fått särskilt mycket respons på den frågan. OBS! att jag inte är ute efter "Window vs MacOS vs Linux"-krig utan vill bara veta. Förutom spel hittar jag ingenting, känner mig obekväm med Windows p.g.a. att jag hela tiden letar i menyer eller gissar eftersom jag aldrig använt windows mer än väldigt tillfälligt. Gillar Linux bättre än MacOS men har inget emot MacOS eller Windows, ser bara olika GUIs ovanpå OS men alla operativsystem (inklusive de jag inte nämnt här men använt) har för mig samma funktionalitet med olika grafiska gränssnitt lagda ovanpå. Så, om du kan precisera mer vore jag tacksam. Spelbiten kan du lämna därhän för den är jag fullt införstådd med.

Nedan är inga fakta, det är min personliga uppfattning i denna fråga!

Körde Linux (i början lite distro-hopping mellan Debian och Gentoo, men sedan kört Ubuntu sedan 2005 och nästan uteslutande LTS varianterna) som primärt desktop OS på jobbet under ~20 års tid.

Orsaken till bytet från Windows där var primärt att jag upplevde Windows väldigt mycket som mellanmjölk, och menar det som något positivt, mellanmjölk fungerar för den stora massan! Men jag har inte jobbat med normalfallen, stora styrkan med Linux är att om det har långt större möjligheter att formas till rätt specifika fall.

Kan förstå att saker som avsaknad av MS Office är ett rejält problem. Storleken på detta problem varierar, tycker själv Word är ett tågvrak sett till design (det är långt effektivare att skriva i något markup, kod-relaterade dokumentation föredrar jag skriva i Markdown+lämpliga extensioner som Mermaid och liknande). Excel är bra, i alla fall så länge man inte gör allt för komplicerade saker, då blir R (statistik) och NumPy (det man tidigare använde Matlab till) långt vettigare. PowerPoint gillar jag och finns tyvärr inget lika bra för Linux, för vetenskapliga presentationer fungerar i.o.f.s. Latex+beamer.

Fast även då jag själv inte ser något större värde i MS Office är det i praktiken något som man förväntas i alla fall kunna konsumera i företagsvärlden. Office 365 har löst den delen även för Linux, att läsa MS Office dokument fungerar bra med webbläsare + Office 365.

Privat har jag hoppat mellan Linux, MacOS och Windows som primärt OS. Då jag mest spelat på konsol har just spelaspekten varit något större problem.

Likt dig tycker även jag att Windows faktiskt är det mest förvirrande av de tre OS:en. Linux är konsekvent förutsatt att man primärt jobbar via skalet (vilket jag nästan uteslutande gör på Linux, undantaget är webbläsaren) och att man håller sig till samma distro. Linux svaga del är UI, att det aldrig funnits någon självklart vinnare bland UI ramverk ligger Linux i fatet för det blir rätt komplicerat att ge något vettigt stöd. Electron kan kanske ha fått rätsida på den delen, program som VS Code fungerar ju lika bra under Linux som under Windows och MacOS!

MacOS är i min mening överlägset mest konsekvent i sin UI-design, men tycker det är något mer komplicerat att ratta från skalet. Antagligen rätt mycket då det mesta som använder skalet är primärt skrivet för Linux, positiva med MacOS är att nästan allt (och för egen del: allt som är relevant för mig) fungerar trots allt! WSL2 har gjort underverk på denna punkt för Windows, framförallt för egen del då Ubuntu LTS:erna har officiellt stöd i WSL2.

Tror att om Linux någonsin haft någon chans att bli relevant på skrivbordet dog den möjligheten när MacOS började ta fart. Detta då detta gav majoriteten vad de tidigare letade efter i Linux: en UNIX som fungerar lysande på desktop. Tror knappast det är en slump att Docker desktop fungerar som det gör på MacOS, d.v.s. trots att det är ett "native" MacOS program kör man faktiskt Linux-containers även på MacOS. Man har sin *NIX både på skrivbordet och server/"molnet".

Tror Microsoft såg att de börjat tappa allt fler utvecklare när molntrenden tog rejält med fart. Till och med i Azure är ju Linux mer använt än Windows och hos de flesta andra molntjänster är Windows i praktiken irrelevant. Man såg vad MacOS hade i Docker desktop och även i form av att faktisk vara en UNIX, WSL2 är ju en full Linux som använder Windows-kärnan som ett HAL (och i WSL2 görs det på ett effektivt sätt, WSL1 var rätt kasst men det får ses som ett PoC) vilket än minskar incitamentet för den stora massan (för enskilda individer finns alltid undantag) att byta bort Windows (om det är OS:et man är mest bekväm med).

Personligen tycker jag också Windows är ett rejält tågvrak om man jobbar med saker som lastar systemet rätt ordentligt samtidigt som man vill fortsätta jobba i förgrunden. Trots att jag sitter med en 5950X+RTX3090+128GB RAM+M.2 SSD (eller möjligt p.g.a. av detta, tycker problemet är mindre på system med färre kärnor och mindre RAM) kan UI lagga rejält under hög last (kompilering av kod och/eller shaders). Såg aldrig några sådana problem innan när jag jobbade med OS-utveckling, i slutet på en 3900X+GTX1030+64GB RAM+M.2 SSD fast med Ubuntu som desktop OS.

Har tyvärr inte så mycket val, jobbar för närvarande med spelutveckling och som redan nämnts: spel låser i praktiken en till Windows (har testat köra UE4 på MacOS och Linux, editorn fungerar OK:ish under MacOS så kan bli relevant när native stöd för ARM64 kommer, vilket verkar bli först med UE5, men är rätt instabil under Linux, fördelen är att man slipper lagget...).

Är numera en lättnad varje gång att få stänga av Windows datorn och sätta sig vid M1 Mac:en

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Sötast
Skrivet av ChristofferC:

Jag kör Windows under Linux via QEMU+KVM med GPU passthrough nu för tiden, istället för dualboot. Ger väldigt nära native-prestanda. Men det är helt klart en hel del jobb att konfigurera. Inget som görs lättvindigt om man vill få ett bra resultat. https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

Usch, jag satt i flera timmar och försökte lösa blackscreen i single gpu passthrough i kubuntu men lyckades aldrig få det att lira då tålamodet brast.

Satte sedan upp unraid och testade där och det funkade på första försöket. Blev ytterligare rage av just den anledningen >_<
Hade varit fint om min 5600X hade haft igpu...

Permalänk
Medlem

Säkert miljoner andra som frågat och det finns miljoner resultat om jag googlar men, kan någon tipsa mig om en bra Linux distro?

Jag gillar macOS och hade kunnat Hackintosha det men det känns aldrig riktigt rätt.
elementaryOS vet jag ska härma macOS ganska bra men sist jag testade det minns jag att det kändes lite väl förenklat (om jag minns rätt kunde man inte ha ikoner på skrivbordet eller nåt...)
För flera år sedan när jag lekte med Linux var Linux Mint det jag körde och jag gillade det, är det relevant och bra än?

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lambdan:

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Många hävdar att AMDs GPUer fungerar bra, min erfarenhet (som i nutid primärt kommer från APU:er) kan inte skriva under på den punkten. Läser man Phoronix verkar RDNA inte heller vara någon höjdare.

Personligen tycker jag ordningen är

Intel (deras Linux drivare är lysande) > Nvidias propretära (de är lysande för GPGPU med CUDA, inte alltid lika lysande för "vanlig" 2D grafik) > AMDs öppna > AMDs stängda (fast de är allt mindre relevanta) > öppna drivarna för Nvidia (de är direkt värdelösa och Nvidia hjälper inte alls till med dessa).

För övriga delar som CPU, moderkort etc har både Intel och AMD fungerat perfekt. Är bara om man vill fippla med att läsa av status som CPU-temperatur och sådant som det kan strula, här har Intel fungerat bättre för mig både på NUC och bärbart. Kan inte uttala mig om stationära, har bara kört Ryzen där under rätt långt tid nu (och där har allt utom just vissa övervakningsfunktioner på moderkortet fungerat hur bra som helst).

I just ditt fall finns en stor fördel: CGN och framförallt Polaris är de AMD kretsar med bäst Linux stöd (något som tyvärr inte stämmer för APUer, "vanlig" grafik och 3D grafik fungerar OK där men GPGPU är i praktiken trasigt)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Säkert miljoner andra som frågat och det finns miljoner resultat om jag googlar men, kan någon tipsa mig om en bra Linux distro?

Jag gillar macOS och hade kunnat Hackintosha det men det känns aldrig riktigt rätt.
elementaryOS vet jag ska härma macOS ganska bra men sist jag testade det minns jag att det kändes lite väl förenklat (om jag minns rätt kunde man inte ha ikoner på skrivbordet eller nåt...)
För flera år sedan när jag lekte med Linux var Linux Mint det jag körde och jag gillade det, är det relevant och bra än?

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Distros är en smaksak. Många gillar Mint; jag har aldrig blivit kompis med den distron. AMD-grafik har bra stöd i Linux. Kör själv en 5600X och RX5500 XT på Ubuntu och är nöjd.

Jag har inte mycket till övers för att försöka härma andra operativsystems designparadigm från system som inte är byggda på det viset. Vill du ha macOS, köp en Mac. Vill du ha Windows, kör Windows. Använd Linux om du vill ha den sortens system och är beredd att göra ”uppoffringarna” som krävs för att köra det systemet till vardags - eller rättare: om du inte ser det arbetssättet som en reell uppoffring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Säkert miljoner andra som frågat och det finns miljoner resultat om jag googlar men, kan någon tipsa mig om en bra Linux distro?

Jag gillar macOS och hade kunnat Hackintosha det men det känns aldrig riktigt rätt.
elementaryOS vet jag ska härma macOS ganska bra men sist jag testade det minns jag att det kändes lite väl förenklat (om jag minns rätt kunde man inte ha ikoner på skrivbordet eller nåt...)
För flera år sedan när jag lekte med Linux var Linux Mint det jag körde och jag gillade det, är det relevant och bra än?

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Körde Mint ett tag också och gillade den på nåt sätt. Fungerade bra för det jag gjorde - mest surfa, office och en del spelande. Har liksom du ett RX570 och det har fungerat bra. Det jag vet var lite strul med var hårdvaruacceleration i t.ex Firefox och Youtube.

Mitt personliga förslag skulle nog vara:
Mint, någon Ubuntu variant eller Manjaro.

Är du lite osäker, så kör Mint i en VM o se ifall det känns lika bra som sist.

Såvitt jag förstått så spelar inte disten så stor roll om du vet hur du vill ha det och kan konfigurera det. I grova drag är det pakethanterararen som skiljer sig.

Lycka till i jakten 👍

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Körde Mint ett tag också och gillade den på nåt sätt. Fungerade bra för det jag gjorde - mest surfa, office och en del spelande. Har liksom du ett RX570 och det har fungerat bra. Det jag vet var lite strul med var hårdvaruacceleration i t.ex Firefox och Youtube.

Mitt personliga förslag skulle nog vara:
Mint, någon Ubuntu variant eller Manjaro.

Är du lite osäker, så kör Mint i en VM o se ifall det känns lika bra som sist.

Såvitt jag förstått så spelar inte disten så stor roll om du vet hur du vill ha det och kan konfigurera det. I grova drag är det pakethanterararen som skiljer sig.

Lycka till i jakten 👍

Samma erfarenheter och samma råd med kanske lite tvekan på Manjaro som har en del egenheter (men det är den jag använder på min stationära). De specialiserade distributionerna annonserar sin egenart ganska tydligt så det är lätt att undvika dem. Personligen kör jag Mate som gränssnitt på samtliga datorer (1 med Manjaro, 2 med Ubuntu - de bärbara) som inte är servrar och på servrarna kör jag Debian utan grafiskt gränssnitt.
Att jag fastnade för Mate kommer sig av att jag testade Mint, som ju har Mate som default, och fastnade för Mate men inte för Mint.

Permalänk
Medlem

Ett problem med Nvidias proprietära drivrutin är att den inte fungerar med Wayland som alla distar nu verkar gå över till, det har utlovats Wayland stöd från och med 470-serien av drivrutiner från Nvidia, någon som vet om detta är på gång nu? Jobbigt att behöva byta till X bara för att köra Nvidia, open source drivrutinen fungerar med Wayland men den accellererar ju ingenting utan visar typ bara bild.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Ett problem med Nvidias proprietära drivrutin är att den inte fungerar med Wayland som alla distar nu verkar gå över till, det har utlovats Wayland stöd från och med 470-serien av drivrutiner från Nvidia, någon som vet om detta är på gång nu? Jobbigt att behöva byta till X bara för att köra Nvidia, open source drivrutinen fungerar med Wayland men den accellererar ju ingenting utan visar typ bara bild.

Nvidias inställning till Linux var vad som fick mig att byta till AMD.
Minns Torvalds när han fortfarande tillät sig att vara lite aggressiv:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.454939/linus-torvalds-dra-a...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Säkert miljoner andra som frågat och det finns miljoner resultat om jag googlar men, kan någon tipsa mig om en bra Linux distro?

Jag gillar macOS och hade kunnat Hackintosha det men det känns aldrig riktigt rätt.
elementaryOS vet jag ska härma macOS ganska bra men sist jag testade det minns jag att det kändes lite väl förenklat (om jag minns rätt kunde man inte ha ikoner på skrivbordet eller nåt...)
För flera år sedan när jag lekte med Linux var Linux Mint det jag körde och jag gillade det, är det relevant och bra än?

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Jag instämmer i kören...
Mint är en bra instegs-distro som är ganska bra out of the box.. cinnamon edition... jag ogillar ubuntu, men med det sagt så är ubuntu användarvänligt..
PoP_OS är väldigt Nvidia snällt.. samt out of the box lite "mac-aktigt" enligt vissa.. jag vet inte själv. https://pop.system76.com/

Men som tidigare nämnde så spelar inte distron så superstor roll, då man kan välja skrivbordsmiljö på alla distributioner.. Så mestadels hänger det på vilken desktop miljö som man gillar.
Mate https://mate-desktop.org/
Kde/plasma https://kde.org/sv/
Xfce https://www.xfce.org/
Gnome https://www.gnome.org/
Sedan finns Cinnamon oxå, men jag hitta inte deras sida jag kan länka till så du kan kika runt.... Jag tror det var Mint som började med det (tror är nyckelordet) men någon här kan garanterat rätta mig om jag har fel... Men cinnamon går att installera på andra distros oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Polaris som ditt grafikkort är fungerar väldigt bra. hade ett 460 och 570 förut som gick klyddfritt. RDNA-korten verkar lite struligare om än att de nog börjar få rätsida på allt. Nysläppta kort bör man ofta undvika åtminstone någon månad.
Intels drivrutiner är asbra. Nvidias stängda har också fungerat väldigt bra även om det tar emot lite att installera. Körde 980ti så nyare kort har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag lägger till LXQt i listan:
https://lxqt-project.org/

Annars är Gnome min favorit med Gnome Extensions som Dash to Dock och ArcMenu;

Dash to Dock

https://extensions.gnome.org/extension/307/dash-to-dock/

ArcMenu

https://extensions.gnome.org/extension/3628/arcmenu/

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Gnome 40 och Tumbleweed.
Har installerat 5 extensions för bättre användargränssnitt
- ArcMenu för att enkelt starta program med GUI eller tangentbordsinmatning
- Desktop Icons NG (DING) för att kunna starta program från ikoner (desktop configuration files) på Desktop
- Just Perfection för att flytta panelen till botten på Desktop
- Vitals för att få temp, fläkthastighet och CPU hastighet i panelen
- Weather in The Clock för att få utomhustempraturen i panelen
Bild med Gnome 40 Activities
https://drive.google.com/file/d/1wroZakCK2c37Z9iRRGXdvzjBqM4_...
Bild med Desktop
https://drive.google.com/file/d/1qAAMZ83QigshatzhcOn948ai3Ggq...

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

Japp det finns både för och nackdelar som med allt här i livet.

* Man är inte inlåst i ett ekosystem på samma vis som med MS och Mac
* Man har större kontroll och valfrihet över systemet.. Det vill säga du kan utforma det efter eget behov och ju mer man lär sig ju större blir möjligheterna att customisera saker.
* Man har ett otroligt stort program och spelförråd där 99% av allt är gratis. Visst det finns programvaror till linux man får betala för.. Men de är en promille i havet av allt som är gratis
* Man är inte produkten.. det vill säga att linux hamstrar inte information om dig för att rikta reklam eller tjäna pengar på sina användare.
* Risken att råka ut för ett virus/ransomware/spyware osv osv är mikroskopisk.. Visst det har funnits några virus till Linux.. sist ut var evilgnome. Men det krävdes att man ladda ner den skadliga koden och installerade den med root behörighet.. så datorn vart inte självinfekterad så som windows blir.. Det krävdes en fullt medveten handling av avvändaren
* Man kan använda gammal hårdvara och ändå så känns datorn pigg och fräsch som den gjorde när man skaffade den första gången
* Inga massomfattade tvångsuppdateringar utan man har själv kontrollen om man vill ha den.. så man kan installera uppdateringar när det passar en själv bäst och även möjligheten att välja bort det man inte vill ha.
Naturligtvis finns automatiska uppdateringar så att allt sköter sig i bakgrunden... Men man hamnar aldrig i en tvångsomstart när man sitter o använder datorn.. utan det sker när man själv väljer att starta om/stänga av datorn

Som många säger.. the sky is the limit det är ens egna vilja och fantasi som sätter gränserna för vad man kan åstadkomma.
Inlärningskurvan är brant.. så man bör ha dualboot eller separat dator med linux i början så man ger sig själv bästa chansen att utvecklas i lugn och ro och ha windows eller macOS som failover ifall något trilskas i sämsta tillfälle när man behöver datorn.

Det är det första som jag kommer att tänka på utifrån din fråga... Andra har säker ännu fler tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

Jag håller med vad Marie skrev. Och jag vill bara lägga till ett par saker till det.
Vägen från problem till lösning är inte alltid spikrak. Både Linux och Windows är operativsystem och båda har sina egna sätt och vägar att lösa saker på. Det är något man behöver ta fasta på.

För att återgå till din fråga. Det jag ser som fördelar är också:

  • Kostnaden: Linux kostar inget. Det finns ett par enstaka distributioner som vill ha betalt dock. En stor majoritet av programmen är kostnadsfria och ofta kan man ladda hem källkoden.

  • Programmen finns nära dig. Ett par kommandon så är programmet installerat och klart. Närmast liknande i Windows är ungefär Store eller Chocolatey

  • Flexibiliteten. Du kan välja en distribution där det mesta kommer färdigt som utseendet på skrivbordet, vilka program som följer med och vilket system som ligger som grund. Om och när kunskapen mognar och intresset stiger kan du själv välja vilket system du vill ha som grund, hur skrivbordet ska se ut och uppföra sig, vilka program du vill ha etc.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men om du är nyfiken eller intresserad så prova att installera Virtualbox på datorn och kör någon Linux distribution i den och se vad du själv tycker.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.