Permalänk

Kontorsstol Tips!

Hej letar runt lite efter en kontorsstol men vet inte riktigt vilka som är bra eller ej och vilka som är prisvärda och bekväma.

Ops letar inte efter en "gamingstol" utan mer en kontorsstol till mitt "jobbarrum" hemma

Letar ett en bekväm men inte för dyr stol.

Bomba gärna med tips!!

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera en bagagnad kinnarps

Permalänk
Medlem

Begagnad RH Logic

Permalänk
Skrivet av phanto:

skulle rekommendera en bagagnad kinnarps

Tack! svåra att hitta eller?

Permalänk
Skrivet av Brov:

Begagnad RH Logic

Tack! svåra att hitta eller?

Permalänk
Medlem

skulle kunna tänka mig att det blivit svårare att hitta hemmakontorsmöbler öht med tanke på att folk flyttat hem kontoren.

men checka lite olika träffar på "begagnade kontorsmöbler". första träffen var rekomo. hade inte kinnarps men dylika grejer.

Permalänk
Medlem

@Oskarjohansson:
IKEA Markus i läder, grymt skön stol som jag sitter i på jobbet dagligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-glose-svart-4...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Hyperxo:
IKEA Markus i läder, grymt skön stol som jag sitter i på jobbet dagligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-glose-svart-4...

IKEA Markus är på utgående och har ersatts av den förbättrade Järvfjället: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Den nya har ett nackstöd och svankstöd som går att justera lite upp och ned samt kan sätets djup justeras och så har handtagen förbättrats något. Med detta sagt så är IKEA's stolar ej lämpliga för längre och eller tyngre brukare då de är lite för små. För mig som är 193 cm och över 130 pannor så finns ingen stol som passar på IKEA. Den berömda Markus stolen har för låga handtag att luta armarna mot och så är det för smalt så att armstöden skär in i låren, nackstödet är också för lågt och för platt för att kunna användas.

Om man har budgeten skulle jag rekommendera en så kallad 24 timmars stol också kallad bevakningsstol då bevakningsbolagen samt flygtornen använder sådana när de sitter i många timmar och spanar på skärmar. Ibland går sådana att fynda begagnat men annars går bar sådana på 10-25K så inte billigt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

100% Begagnad kinnarps 6/8000 plus eller 9000 stol. Du kan tacka mig senare

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

IKEA Markus är på utgående och har ersatts av den förbättrade Järvfjället: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Den nya har ett nackstöd och svankstöd som går att justera lite upp och ned samt kan sätets djup justeras och så har handtagen förbättrats något. Med detta sagt så är IKEA's stolar ej lämpliga för längre och eller tyngre brukare då de är lite för små. För mig som är 193 cm och över 130 pannor så finns ingen stol som passar på IKEA. Den berömda Markus stolen har för låga handtag att luta armarna mot och så är det för smalt så att armstöden skär in i låren, nackstödet är också för lågt och för platt för att kunna användas.

Om man har budgeten skulle jag rekommendera en så kallad 24 timmars stol också kallad bevakningsstol då bevakningsbolagen samt flygtornen använder sådana när de sitter i många timmar och spanar på skärmar. Ibland går sådana att fynda begagnat men annars går bar sådana på 10-25K så inte billigt.

Är det helt säkert att den är på utgång? Står inget om det på den med tyg i alla fall. Jag köpte precis min andra Markus, i tyg. Jag hade en i många år men efter att lädret började lossna på nackstödet så köpte en något dyrare Noblechairs som jag inte alls blev nöjd med. Varpå det fick bli en Markus till, Riktigt bekväm tycker jag. Järvfjället är också skön vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Förutom begagnade "riktiga" kontorsstolar kan jag också tipsa om Kinnarps fabriksförsäljning om du vill ha en ny som inte är infisen och bor inom rimligt avstånd från Falköping. Köpte en ny Plus 8 där för halva nypriset (5500). Enligt gubben där så är det överskott, felbeställningar m.m. som inte kan säljas som nya (men i praktiken är det). Min hade i alla fall inte en enda skråma och såg helt orörd ut.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av phanto:

skulle kunna tänka mig att det blivit svårare att hitta hemmakontorsmöbler öht med tanke på att folk flyttat hem kontoren.

men checka lite olika träffar på "begagnade kontorsmöbler". första träffen var rekomo. hade inte kinnarps men dylika grejer.

Lite det jag tänkte på också men får försöka ha lite koll på marknaden kanske! Tack så mycket.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@Hyperxo:
IKEA Markus i läder, grymt skön stol som jag sitter i på jobbet dagligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-glose-svart-4...

Har hört att den ska vara grym med! Ser ändå ut att vara i ett rimligt pris också, Tack!

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

IKEA Markus är på utgående och har ersatts av den förbättrade Järvfjället: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Den nya har ett nackstöd och svankstöd som går att justera lite upp och ned samt kan sätets djup justeras och så har handtagen förbättrats något. Med detta sagt så är IKEA's stolar ej lämpliga för längre och eller tyngre brukare då de är lite för små. För mig som är 193 cm och över 130 pannor så finns ingen stol som passar på IKEA. Den berömda Markus stolen har för låga handtag att luta armarna mot och så är det för smalt så att armstöden skär in i låren, nackstödet är också för lågt och för platt för att kunna användas.

Om man har budgeten skulle jag rekommendera en så kallad 24 timmars stol också kallad bevakningsstol då bevakningsbolagen samt flygtornen använder sådana när de sitter i många timmar och spanar på skärmar. Ibland går sådana att fynda begagnat men annars går bar sådana på 10-25K så inte billigt.

Tack för ett väldigt bra svar!! själv är jag 185 och väger runt 90, den kanske är för lite på mig också får nästan åka och kolla själv! tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Begagnad RH Logic

Rekommenderar denna. Har en själv o har jobbat i fabriken där dom monteras också.
https://www.flokk.com/global/rh

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

IKEA Markus är på utgående och har ersatts av den förbättrade Järvfjället: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Hade jag helt missat.
Relativt nöjd med min Markus, men har saknat justerbart svankstöd då Markus's sitter aningens för lågt för mig.
Hoppas att Järvfjället kommer med en lite bättre dyna än Markus, min har nämligen kollapsat helt.

Permalänk

MILLBERGET Skrivbordsstol
Använder själv en sådan. Fungerar mycket bra. Finns i svart också.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Den nya har ett nackstöd och svankstöd som går att justera lite upp och ned samt kan sätets djup justeras och så har handtagen förbättrats något. Med detta sagt så är IKEA's stolar ej lämpliga för längre och eller tyngre brukare då de är lite för små. För mig som är 193 cm och över 130 pannor så finns ingen stol som passar på IKEA. Den berömda Markus stolen har för låga handtag att luta armarna mot och så är det för smalt så att armstöden skär in i låren, nackstödet är också för lågt och för platt för att kunna användas.

Jag är av liknande storlek både på längden och tvären. Har Markus på jobbet, och även om jag ogillade den först tycket jag den funkar hyffsat ok nu. Inget problem att sitta i 6 timmar och koda i med normal sittställning.

Verkligen inte mitt förstahandsval för en stol hemma dock (min Kinnarps 8000 börjar ge upp, så är också lätt på span efter en ny). Kan t.ex. inte riktigt vika ena benet under andra vilket jag ofta gör hemma pga. armstödsplaceringen du nämner, eller bara ha bara korsa de över det andra. Nackstödet gör också att den inte riktigt funkar om man fäller ryggstödet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Att rekommendera en specifik modell för en enskild person är nästintill omöjligt då alla är olika och man har olika preferenser om vad som är det bästa och skönaste.
Vad man däremot kan rekommendera är sidor som säljer begagnade kontorsmöbler, www.rekomo.se är en sida som ofta dyker upp i såna här sammanhang. Finns givetvis fler, är dock den jag känner till så här på rak arm.

En begagnad Kinnarps är ex nånting jag skulle leta efter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den dyraste Ikeastolen är ändå billig om man jämför med t.ex. Kinnarps. Köpte Järvfjället till min partner som är störtnöjd, men har även suttit en del i Hattefjäll som är trevlig.

Permalänk
Medlem

Har haft en Markus jag har varit jätte nöjd med i tyg. men för ca 2 veckor sedan så köpte jag mig en Secretlab TITAN 2020 SoftWeave stol i tyg och den tycker jag bättre om än Markus

Men alla tycker om olika stolar och har olika sätt att sitta på stolen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Att rekommendera en specifik modell för en enskild person är nästintill omöjligt då alla är olika och man har olika preferenser om vad som är det bästa och skönaste.
Vad man däremot kan rekommendera är sidor som säljer begagnade kontorsmöbler, www.rekomo.se är en sida som ofta dyker upp i såna här sammanhang. Finns givetvis fler, är dock den jag känner till så här på rak arm.

En begagnad Kinnarps är ex nånting jag skulle leta efter.

Så sant! Även om man har en bra/dyr stol så är det inte säkert att den passar. Jag har t ex aldrig kommit överrens med Kinnarps 6000.Sitsen är för kort så det känns som jag liksom halkar av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så sant! Även om man har en bra/dyr stol så är det inte säkert att den passar. Jag har t ex aldrig kommit överrens med Kinnarps 6000.Sitsen är för kort så det känns som jag liksom halkar av den.

👍
Vet ned säkerhet att en Kinnarps är det jag ska leta efter nästa gång då jag sitter i en på jobbet. Osäker på modell, men nån liknande den blir det definitivt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2 stolar KAB K4 Premium och Kinnarp Capella. Båda är bra, med olika styrkor.

KAB K4 Premium
--------------
Skålat säte som faktiskt passar mig väldigt bra (jag är 180 cm och 100 kg), men kan vara smaksak för andra och jag brukar inte gilla det i bilar.

+ Extremt stabil. Stolen väger mycket och känns som att den kommer hålla länge.
+ Kan flytta fram sätet (enda KAB modellen man kan göra det på)
+ Skönt säte

- Luktar väldigt mycket första veckorna
- Svankstödet är på lite fel plats för mig
- Armstöd justering bara i höjdled, inte framåt eller åt sidan (likt Capella)

Kinnarp Capella
---------------
+ Kan justera allt, t.ex. armstöd vertikalt, sidledes, framåt/bakåt och rotera vänster/höger.
+ Skönt säte och rygg
+ Kan vid beställning välja tygval samt höjd på ryggstödet (jag tog Hög då jag är 180 cm lång).

- Glappar och låter lite när man sitter och nackstöder har lite glapp. Förvånad att det inte är bättre kvalitetskänsla likt KAB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte för att vara en gnällig gubbe, men har ni som rekommenderar IKEA:s kontorsstolar (typ Markus) ens suttit i en high-end Kinnarps-stol någon gång?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av phanto:

skulle rekommendera en bagagnad kinnarps

Begagnad stol = begagnad rövsvett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Begagnad stol = begagnad rövsvett

På de ställen som säljer begagnade kontorsmöbler så gör de alltid rent dem.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av sINsen:

100% Begagnad kinnarps 6/8000 plus eller 9000 stol. Du kan tacka mig senare

Stämmer in. Bet i det sura och köpte en 8000 ny. Inte ångrat mig en sekund på många år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PointMan:

Inte för att vara en gnällig gubbe, men har ni som rekommenderar IKEA:s kontorsstolar (typ Markus) ens suttit i en high-end Kinnarps-stol någon gång?!

Det har de troligen inte.
Markus är förresten ett extremt dåligt val även hos Ikea för Järvfjället är lik men har mer justermöjligheter och bättre armstöd så den är mindre katastrofalt dålig än Markus är men ingen av dem går att kalla bra om de ska användas för att sitta i när man ska hantera en dator vid ett skrivbord, de är kontorsfåtöljer som man kan sitta och prata i men de bör undvikas om man behöver använda armarna, passar i ett konferensrum men inte vid ett skrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.