HP vill inte täcka kostnad för EC chip

Permalänk
Medlem

HP vill inte täcka kostnad för EC chip

Det här bemötandet har jag fått av hp och jag är inte imponerad är det någon mer som har haft det här problemet så hör av er. Min konversation med snubben på customer relations kan ni se nedan

————————————————————————-

Hej Johan

Jag har blivit kontaktad av HP support ang detta service ärende xxxxxxxxxxx. Jag har nu gått igenom ärendet och kommer tyvärr inte kunna godkänna en service inom garanti utan det är som HP Support redan informerat dig om att när detta problem uppstår så är det ingen garanti som gäller utan HP Support kan ge er ett kostnadsförslag på en service. Återkom till mig om du vill att jag skall be HP Support återkomma till dig med detta eller om vi skall stänga ärendet

Best regards

Magnus Almér
Nordic Lead, Commercial
PPS EMEA CSS Customer Relations Team

————————————————————————-

Tycker att det är mycket intresserat att det är mitt fel att där är ett bios lösenord när jag ringde er suport och garanti inte täcker det. Jag vet om att jag inte satt något lösenord och är mycket insatt i elektronik med att felsöka kretsar. Har gått igenom moderkortet och konstaterat att bios ec är kass och tycker det är väldigt dåligt att hp kan tala om för mig att jag satt ett lösenord och garanti gäller inte när det är ec chippet som är kass. Komponentfel borde täckas av garanti kan jag tycka men ja jag kan förstå att jag har ju inte lyssnat på er support som sa att jag har satt lösenordet själv det det borde jag väll förstå. Varenda gång jag läser ut ec chippet så är datan olika = kasst chip. Vilka fler hårdvarufel täcker inte garantin?. Fungerar hp:s garanti på det här viset så behöver ni ju inte stå för något. Jag har väll förmodligen gjort garantin ogiltig när jag felsökt och hittat komponentfel på ec chippet också men garantin tänkte ju inte om man satt lösenord i bios vilket inte är satt utan är ett hårdvarufel så er garanti är med andra ord värdelös.

Jag kan byta ec chippet som är kass och få en fungerade dator igen. Hårdvarufel som borde täckas av garanti och inte något som jag borde behöva lägga tid på. Men jag har kanske fel men förklara gärna för mig så jag förstår. Det är långt ifrån alla som kan fixa det här själva och får det dåliga alternativet att köpa ett nytt system board för en massa pengar när det är komponentfel det gör mig förbannad.

/Mvh Johan K

————————————————————————-

Hej igen

Jag har ingen ny information i ärendet mer det du har fått men jag behöver få veta om du vill att jag skall be HP Support skicka dig ett kostnadsförslag eller om vi skall stänga ärendet, återkom så jag vet hur vi ska göra

Best regards

Magnus Almér
Nordic Lead, Commercial
PPS EMEA CSS Customer Relations Team

—————————————————————————

Hej! Tror inte att du och jag kan komma överens då du inte kan svara på något som jag skrev och inte verkar vara öppen för något men det är helt ok för mig men du kan gärna få hjälpa mig att fylla i den här ”länk längre ner”. Jag vet om att värdet vi kommer att tvista om är under ett halvt basbelopp så var och en kommer att få stå för sina egna rättegångskostnader jag är hyfsat insatt i juridiken men era advokater är säkert duktigare men jag kommer att företräda mig själv och era advokater jobbar inte gratis. Så blir det dyrt för er så är jag nöjd och jag kan laga min dator själv. Eller är du öppen för en diskussion? För vad jag har förstått så är jag inte ensam om detta problem och det avslöjade även er support i telefon.
Tack och trevlig kväll på dig
/Mvh Johan K

https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/...

Tråd flyttad till "Konsumenträtt" samt rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

Eftersom du valt att enbart presentera din sida av saken och därtill ytterst få detaljer kan ingen annan här göra en någorlunda vettig bedömning om ditt korståg är motiverat eller inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn? Är den mindre än tre år skulle vända mig till återförsäljaren istället och åberopa reklamationsrätten. Garanti är ju frivillig och kan ha vilka villkor som helst medan reklamationsrätten är lagstadgad. Första sex månaderna ligger bevisbördan helt och hållet på säljaren (att bevisa att användaren orsakat felet), efter det ligger den på konsumenten. Eftersom du verkar veta vad du snackar om låter det inte som att det vore så svårt för dig att bevisa var felet ligger och att det är ursprungligt. Beviskraven för konsument är inte heller alls lika strikta som för säljaren eftersom konsumenten inte förväntas ha expertkunskaper.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Den amerikanska supporten har snappat upp ärendet och ska granska det nu.

Permalänk
Avstängd

Man förstår väl ungefär 2 % av vad som hänt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimib:

Den amerikanska supporten har snappat upp ärendet och ska granska det nu.

Skulle det ändå skita sig, kan du kontakta ARN.
Skaffade en HP Pavillion 6000 tror jag den hette, en laptop med AMDX2 64. Detta var 2006. Batteriet dog efter två månader. Fick nytt batteri hem med bud på två dagar. Så supporten på HP funkar tydligen olika.

Vad är det för fel på datorn? (BIOS-chippet sa du, men hur yppar det sig?)

Edit: Jag misstänker att ta ut CR2032 inte funkar för att ta bort lösen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Skulle det ändå skita sig, kan du kontakta ARN.
Skaffade en HP Pavillion 6000 tror jag den hette, en laptop med AMDX2 64. Detta var 2006. Batteriet dog efter två månader. Fick nytt batteri hem med bud på två dagar. Så supporten på HP funkar tydligen olika.

Samma för mig, dock efter 6 månader, och detta var 2009. Sedan dog också hårddisken efter 9 månader, fick valet om jag ville byta hårddisk själv eller skicka in den. Valde byta den själv och fick då hårddisken skickad till mig. Det gick på 22 timmar från att jag lagt en felanmälan hos HP tills någon i familjen tog emot paketet hemma (det skickades med UPS). Jag har bara haft positiva saker med HP Support, dock var det länge sedan nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma för mig, dock efter 6 månader, och detta var 2009. Sedan dog också hårddisken efter 9 månader, fick valet om jag ville byta hårddisk själv eller skicka in den. Valde byta den själv och fick då hårddisken skickad till mig. Det gick på 22 timmar från att jag lagt en felanmälan hos HP tills någon i familjen tog emot paketet hemma (det skickades med UPS). Jag har bara haft positiva saker med HP Support, dock var det länge sedan nu

Ja, positivt om supporten. Men HP-datorerna är skräp. När garantin gått ut slutade strömbrytaren och volymkontrollen att funka. Deras företagsprodukter är dock bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, positivt om supporten. Men HP-datorerna är skräp. När garantin gått ut slutade strömbrytaren och volymkontrollen att funka. Deras företagsprodukter är dock bra.

Jag har en gammal HP 550 som fungerar fortfarande. Har dock inte använts på år o dar. Hade en HP pavilion dator. Den höll i 5 år utan problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju svårt att tycka någonting om ärendet utan detaljer, men menar du att datorn kom med ett BIOS-lösenord som inte fanns dokumenterat någonstans? Det låter ju som något HP borde lösa om så är fallet men hur kan ett sådant fel ens uppstå? En ingenjör på fabriken som roat sig lite med just din dator?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att göra cmos resett om det nu verkligen är ett lösenord satt ? Och skriv vad det är för datormodell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ett litet eeprom på moderkortet som är kasst vilket gör att datorn tror att där är ett lösenord fast där inte är det visa bitar ändrar sig var gång man läser av den. Men det går att beställa nya och jag kan programmera dem så. Hade det bara varit ett lösenords problem så ha jag kunnat programmera om chippet som sitter där idag och då hp säkerhet på det sättet är rätt medioker. Men det är kass så jag kan inte få liv i datorn förren jag har ett nytt chip. Cmos reset fungerar inte på business laptopar då lösenorden lagras på eeprom

Permalänk
Medlem

Datorn är levererad utan lösenord och lösenord är aldrig satt hatar lösenord i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja det blir ju svårt att tycka någonting om ärendet utan detaljer, men menar du att datorn kom med ett BIOS-lösenord som inte fanns dokumenterat någonstans? Det låter ju som något HP borde lösa om så är fallet men hur kan ett sådant fel ens uppstå? En ingenjör på fabriken som roat sig lite med just din dator?

Googlar man runt på det så verkar vissa uppdateringar ha kört in business-funktioner på konsumentdatorer, inkl låsta bios, något som HP dock ska kunna ta fram en nyckel för att låsa upp för.

Känns som det fattas en hel del information och en del av hela dialogen för att få en uppfattning på vad som egentligen har hänt.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men man bör aldrig köpa HP, tycker att det borde finnas stora röda banners med varningstecken på forumets framsida om det. Var och annan dag ser man en tråd med nån stackare som är ute efter en ny speldator och blir rekommenderad en HP Pavilion. Det är som att slänga sina pengar i soptunnan.

Hoppas det löser sig för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Lite OT, men man bör aldrig köpa HP, tycker att det borde finnas stora röda banners med varningstecken på forumets framsida om det. Var och annan dag ser man en tråd med nån stackare som är ute efter en ny speldator och blir rekommenderad en HP Pavilion. Det är som att slänga sina pengar i soptunnan.

Hoppas det löser sig för TS.

Håller verkligen inte med dig, men det är en annan sak. Jag har inga problem med HP, särskilt inte deras företagsdatorer. Använder en HP Elitebook från 2012 dagligen utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Lite OT, men man bör aldrig köpa HP, tycker att det borde finnas stora röda banners med varningstecken på forumets framsida om det. Var och annan dag ser man en tråd med nån stackare som är ute efter en ny speldator och blir rekommenderad en HP Pavilion. Det är som att slänga sina pengar i soptunnan.

Hoppas det löser sig för TS.

Nej, att köpa en dator från HP är inte lika med att slänga sina pengar i soptunnan. Vad baserar du det på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Postade en mycket mer detaljerad beskrivning på hp:s forum vad som hänt och hur supporten hanterat det då blev jag bannad så det känns som något dom är rädda för

Permalänk
Medlem

Du har alltså köpt en HP dator som du fortfarande har garanti på, men sen bestämt dig att öppna upp den för att felsöka moderkortet(?) pga det är ett lösenord satt i BIOS, som du inte har satt dit/valt?

Börjar du meka på en ny bil också som har garanti eller?

Från början skulle du väl kontaktat dem med att säga typ:
"Hej! Jag köpte en dator av er DATUM och jag försöker ta mig in i BIOS för att ändra fläktkurvan men märkte att det är lösenord? Jag har kikat i manualen och andra dokument men jag hittar inget lösenord. Kan ni hjälpa mig?"

Nu drog jag till med fläktkurvan för det är väl typ det enda man får göra med en dator utan att bryta garantin.. Tänker jämfört med att överklocka t.ex.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimib:

Postade en mycket mer detaljerad beskrivning på hp:s forum vad som hänt och hur supporten hanterat det då blev jag bannad så det känns som något dom är rädda för

Det känns snarare som att du valt att inte följa det forumets regler.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du har alltså köpt en HP dator som du fortfarande har garanti på, men sen bestämt dig att öppna upp den för att felsöka moderkortet(?) pga det är ett lösenord satt i BIOS, som du inte har satt dit/valt?

Börjar du meka på en ny bil också som har garanti eller?

Från början skulle du väl kontaktat dem med att säga typ:
"Hej! Jag köpte en dator av er DATUM och jag försöker ta mig in i BIOS för att ändra fläktkurvan men märkte att det är lösenord? Jag har kikat i manualen och andra dokument men jag hittar inget lösenord. Kan ni hjälpa mig?"

Nu drog jag till med fläktkurvan för det är väl typ det enda man får göra med en dator utan att bryta garantin.. Tänker jämfört med att överklocka t.ex.

hps supporten sa till mig att det inte är garanti för att jag har satt ett lösenord själv. Vilket jag vet att jag inte har gjort då talar deras suport om för mig att alla inte vet vad dem gör och att jag inte har rätt till någon garanti. Men dem kan erbjuda mig ett nytt moderkortet för ca 6000kr men inga andra alternativ. Så jag konstaterade med hp så har jag ju ingen garanti och dem skyller ju bara på mig och det som dem inte viste var att jag är hyfsat insatt i den här elektroniken. Nej jag kommer inte betala 6000kr för ett nytt moderkortet när jag själv kan laga det gamla enkelt det enda som gör mig lite förbannad är att jag upptäcker att det är ett klockrent komponentfel. Så kan jag tycka att det är lite dåligt att det enda man kunde erbjuda mig från början är en 6000kr lösning när det i själva verket icke användare relaterat hårdvarufel.
Vilket jag kan laga enkelt och långt mycket billigare så då kan jag spendera dem tusingarna på annat roligt.

Ska du jämföra med bilen så är det mer som att du har haft din nya bil i 8månader och motorn rasar bilfirman som sålt bilen tycker inte att det är något fel för motorer går inte sönder enligt dem. Men erbjuder dig att köpa en ny motor för 75000kr. Då är du en av dem som hade ropat ”Det kör vi på” antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det känns snarare som att du valt att inte följa det forumets regler.

Ja det nämndes något om hacking inte var tillåtet och mig veterligen har jag inte varit inne på det ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimib:

hps supporten sa till mig att det inte är garanti för att jag har satt ett lösenord själv. Vilket jag vet att jag inte har gjort då talar deras suport om för mig att alla inte vet vad dem gör och att jag inte har rätt till någon garanti. Men dem kan erbjuda mig ett nytt moderkortet för ca 6000kr men inga andra alternativ. Så jag konstaterade med hp så har jag ju ingen garanti och dem skyller ju bara på mig och det som dem inte viste var att jag är hyfsat insatt i den här elektroniken. Nej jag kommer inte betala 6000kr för ett nytt moderkortet när jag själv kan laga det gamla enkelt det enda som gör mig lite förbannad är att jag upptäcker att det är ett klockrent komponentfel. Så kan jag tycka att det är lite dåligt att det enda man kunde erbjuda mig från början är en 6000kr lösning när det i själva verket icke användare relaterat hårdvarufel.
Vilket jag kan laga enkelt och långt mycket billigare så då kan jag spendera dem tusingarna på annat roligt.

Ska du jämföra med bilen så är det mer som att du har haft din nya bil i 8månader och motorn rasar bilfirman som sålt bilen tycker inte att det är något fel för motorer går inte sönder enligt dem. Men erbjuder dig att köpa en ny motor för 75000kr. Då är du en av dem som hade ropat ”Det kör vi på” antar jag

Tänker lämna denna diskussion med denna rad. Du har ingen garanti, så vad är problemet? Köp delen själv på nätet och sluta klaga.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ville kanske försöka tipsa andra om hp:s helt enastående och förtretliga support och kanske blir du lite sugen på en ny dator. En av killarna på supporten råkade svara med att han kände till problemet när jag berättade vad som gått sönder och att det var inte helt ovanligt. Så med mina ögon när jag ser felet känns det som att hp blåser folk på pengar för ett nytt moderkort när det borde vara garanti. För min egen del kommer det att lösa sig men jag kan bara prata för vad jag själv har varit med om och råkat ut för. jag kan acceptera att hp inte kommer ge mig någon garanti för jag kan fixa det själv. Men håller dem på på det här sättet så blåser dem folk till både höger och vänster och det är jag inte imponerad över.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det intressanta i det hela är att HP inte tar ansvar. När du motbevisar dem. Om vi utgår från att du har rätt med det tekniska. Det är lite för djupt för mig med eprom och hur bios-lås fungerar.

De hävdar att det är ett standard-fel från deras support-manual. Där de inte kan åtgärda när en kund satt ett lösenord och glömt det. Kunden får skylla sig själv då den låst ute sig och ätit upp nyckeln. När det i grunden finns en mer udda förklaring som ett trasigt eprom, vilket inte finns i deras manual.

En normal person hade ju inte kunnat göra så mycket mer och HP hade vunnit. Inte ens HP själva har någon tekniker inom rimligt avstånd som kan felsöka på den nivån heller.

Permalänk
Medlem

Hur tänker du lösa det på egen hand?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett nytt eeprom för ca 20kr programmera det och lödda i det tar ca 20min att fixa allt som allt.

Sen är vi igång igen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tycker det intressanta i det hela är att HP inte tar ansvar. När du motbevisar dem. Om vi utgår från att du har rätt med det tekniska. Det är lite för djupt för mig med eprom och hur bios-lås fungerar.

De hävdar att det är ett standard-fel från deras support-manual. Där de inte kan åtgärda när en kund satt ett lösenord och glömt det. Kunden får skylla sig själv då den låst ute sig och ätit upp nyckeln. När det i grunden finns en mer udda förklaring som ett trasigt eprom, vilket inte finns i deras manual.

En normal person hade ju inte kunnat göra så mycket mer och HP hade vunnit. Inte ens HP själva har någon tekniker inom rimligt avstånd som kan felsöka på den nivån heller.

Min gissning är att det är 50 procent sannolikhet att det som hänt är: Det har uppstått ett missförstånd när TS felanmälde detta till HP. Han är ju inte direkt klar i sin kommunikation i den här tråden. När han sedan drog upp det där med att göra en rättslig tvist av saken dödade han all möjlighet till vettig kommunikation med HP, som på amerikanskt maner i fortsättning håller honom kort utifall TS skulle dra dem inför rätta på något sätt.

Det faktum att han inte tar upp vad han talat om för HP men är rätt frikostig med deras svar tycker jag stödjer min teori.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Beskrivning av ditt ärende saknas i konversationen med HPs kundtjänst, saknas också i tråden i övrigt.

Har du köpt något privat ska du inte prata om stämningar, HP har redan bundit sig till att följa ARNs rekommendationer.

Har du köpt något som företagare så har du inte lika omfattande (och lång) reklamationsrätt och det blir då en avtalsfråga.

Sweclockers och andra forum har exempelvis regler om att man inte får skapa trådar utan diskussionsvärde, så ja det är inte bara att skriva inlägg som ifrågasätter något.

Är det efter 6 månader från det att du köpt maskinen (om den är köpt privat) så är det du som skall bevisa att felet är ursprungligt, tyvärr. Tar du det vidare till ARN räcker det knappast att skriva ihop något själv utan du behöver t.ex. ett uttalande från en reparatör som tittat på felet och visa att det rör sig om ett ursprungligt fel.

Har du drulle? Vill du ha goodwill?

Permalänk
Medlem

Hp har vägrat att ta i det här från början så jag har inte fått ut något mer på mail en det från custommer relations. All annan kommunikation har skett via telefon. Men jag lägger ner jag förstår att det är bara jag som är gnällig och dum. Borde ha lagt dem där 6000kr och bara hållit käften. Hp är jätte fina datorer och jag har väll satt mitt lösenord själv bara att jag inte förstår det. Det här kan ju inte hända så. Men kom ihåg att det kan inte hända någon annan heller.