Permalänk
Medlem

Nyköp låter som en traktor.

Köpte ny dator och börjar nu fundera på om jag borde byggt själv trots allt och funderar på om den här borde gå tillbaka till butik.

Hittade denna på netonnet
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Ligger en 1k SSD i den inte 500.
Problemet var att temp va på tok för hög under belastning så fick öka på fläktarna en aning.
Det har nu gjort att jag har en dator som låter som en traktor.

Behöver nu någon med mera kunskap än mej som kan lägga sin input här.
Kan det vara värt att slänga in en ny CPU fläkt eller är det smartare att återlämna och köpa något helt annat. När något bråkar från start blir jag en aning tveksam.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem

Låter den verkligen som en traktor? då skulle jag lämnat tillbaka den...

Vad är höga temps för dig då? märkesdatorer av den billiga sorten som du inhandlat brukar ha undermålig kylning därav högre temps, din cpu ska klara upp emot 95-100'c innan den throttlar och din gpu ska klara upp emot 80-85'c innan den throttlar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gillar inte när det ligger över 50 i idle.

Traktor va kanske att ta i men fläktarna låter ut i hallen när datorn står i idle. Känns som jag borde byggt själv igen men orkade inte pilla.

Är det värt att försöka lösa det själv eller är det vettigare att börja om?

Visa signatur

Sav

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sav:

Gillar inte när det ligger över 50 i idle.

Traktor va kanske att ta i men fläktarna låter ut i hallen när datorn står i idle. Känns som jag borde byggt själv igen men orkade inte pilla.

Är det värt att försöka lösa det själv eller är det vettigare att börja om?

Det ser ju ut som lådan ger möjlighet till många fläktar men är det verkligen monterat på alla platserna ? Ju fler fläktar desto tystare brukar det gå att kyla för man kan köra dem långsamt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror det är en del av problemet.
Gissar även att det inte är en vettig kylning på CPU.

Funderar på om en hyper212 gå in istället. Samt att jag behöver öppna upp lite tror jag om jag ska ha fläktar.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sav:

Tror det är en del av problemet.
Gissar även att det inte är en vettig kylning på CPU.

Funderar på om en hyper212 gå in istället. Samt att jag behöver öppna upp lite tror jag om jag ska ha fläktar.

Kan du posta några bilder på lådans insida där man ser antalet fläktar och var de sitter och liknade saker som påverkar vore det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du posta några bilder på lådans insida där man ser antalet fläktar och var de sitter och liknade saker som påverkar vore det bra.

Inside https://imgur.com/gallery/6qw7Ihl

Vettte fan vad som skulle passa som cpu kylning börjar mer och mer kännas som det riskerar att bli för mye jobb för att jag ska bli nöjd.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem

OEM chassi med uselt luftflöde, 1st fläkt bak, inga fram. Inte konstigt att den gå varmt. Returnera skiten IMO.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Du har ju fått vad du köpt. Ett chassi med bling bling sala bing istället för vettigt luftflöde(mesh front t.ex). Du skulle kunna testa med mer fläktar eller så köper du ett billigt mesh chassi och flyttar över grejerna.

Permalänk
Medlem

går det inte att stoppa 2 fläktar fram och en i taket? samt kanske sätta på nån schysst kylpasta på processorn.

Edit ja eller som ovan skrev, nytt chassi om du är nöjd med komponenterna.

Permalänk

Som Coca skriver. Komplettera med så många extrafläktar som det får plats. Du bör definitivt ha någon fläkt i framkant. Rite roligt att NoN skriver ”Effektiv kylning” i sin annons med tanke på hur burken är byggd. 😂

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Just nu tvekar jag på det mesta runt denna burk :).
Är inte ens säker på att processorn inte går att få tag i stabilare om jag bara bygger skiten själv istället.

Känns som jag borde kunna få något bra mycket bättre för 18k. Det enda knepiga att matcha är väl gpu.

Visa signatur

Sav

Permalänk

Alla vill ju förstås inte ha en traktor i rummet. Har du 40+ som en annan när solen bränt upp rummet som hos mig så blir de ruskigt varmt där inne under load.

Testa fler fläktar i låg rpm.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Just nu tvekar jag på det mesta runt denna burk :).
Är inte ens säker på att processorn inte går att få tag i stabilare om jag bara bygger skiten själv istället.

Känns som jag borde kunna få något bra mycket bättre för 18k. Det enda knepiga att matcha är väl gpu.

Lätt, alltid bäst att bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Gillar inte när det ligger över 50 i idle.

Varför då?
Allt under TJMax är ju OK sett till temperatur. Att tillåta högre temperaturer gör att kylningen arbetar effektivare samt att du kan köra fläktarna tystare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sav:

Just nu tvekar jag på det mesta runt denna burk :).
Är inte ens säker på att processorn inte går att få tag i stabilare om jag bara bygger skiten själv istället.

Känns som jag borde kunna få något bra mycket bättre för 18k. Det enda knepiga att matcha är väl gpu.

Det mesta är redan sagt om att du behöver fler fläktar och det går nog att montera i den befintliga lådan om du vill (verkar ju finnas plats för minst 4 fläktar till, 2 i toppen och 2 i fronten) men det går ju även att byta låda om man absolut vill men vad menar du med texten ovan om processorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför då?
Allt under TJMax är ju OK sett till temperatur. Att tillåta högre temperaturer gör att kylningen arbetar effektivare samt att du kan köra fläktarna tystare.

Den kommer rulla i närmre 70 under load varma dagar om man ser till hur den presterar nu. Det känns för högt för min smak.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det mesta är redan sagt om att du behöver fler fläktar och det går nog att montera i den befintliga lådan om du vill (verkar ju finnas plats för minst 4 fläktar till, 2 i toppen och 2 i fronten) men det går ju även att byta låda om man absolut vill men vad menar du med texten ovan om processorn ?

Såpass osäker på delarna i burken just nu. Därav min fråga till någon som har bättre koll.
Är processorn stark nog är grafikkortet bra nog och är minnena tillräckligt bra?

Om jag behåller vilken cpu cooler bör jag skaffa??

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Såpass osäker på delarna i burken just nu. Därav min fråga till någon som har bättre koll.
Är processorn stark nog är grafikkortet bra nog och är minnena tillräckligt bra?

Om jag behåller vilken cpu cooler bör jag skaffa??

Coolern på processorn ser i sig ok ut, huruvida den är korrekt monterad med bra anläggning emot CPU och rätt mängd kylpasta är svårare att säga genom att bara titta på en bild.
Grafikkortet duger till allt utom high fps/4k spelande i kombination med den processorn.

Ser att du har några basic och billiga alternativ
1. Köp åtminstone en extra fläkt till fronten och demontera cpu-kylare, på med ny kylpasta och återmontera den korrekt (Kostnad runt 200kr för fläkt och kylpasta)
2 Köp en ny burk med mesh och lyft över allt till ink bakfläkten som borde passa där, ett sådant chassi borde gå att få tag på för runt 6-700kr och då ingår oftast en ny fläkt så du får samma effekt som i alternativ 1.
3. Lämna tillbaka maskinen då du inte är nöjd med den men en liknande setup lösplockad skulle jag tro går på minst lika mycket.

Permalänk
Medlem

Börja med fläktar i lådan om du får in kall luft behöver inte grafikkort och cpu gå på max direkt.
mät om du kan få plats med 140mm fläktar så kan det bli mer luft flyttad
välj även PWM-fläktar då de kan styras bättre.
Arctics PST-varianter kan även seriekopplas om du vill styra flera till samma fläktutgång:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N40656Z

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sav:

Såpass osäker på delarna i burken just nu. Därav min fråga till någon som har bättre koll.
Är processorn stark nog är grafikkortet bra nog och är minnena tillräckligt bra?

Om jag behåller vilken cpu cooler bör jag skaffa??

Med tanke på bristläget är det ok delar om du inte vill vänta för det är svårt att få tag i prylar för vettiga priser. Cpukylaren är inget jag hade bytt i ett första skede för det lär inte påverka tempen märkbart och det ser ju dessutom ut som en enklare tornkylare och den lär vara bra nog om den inte behöver jobba i en bastu, det är lådkylningen som är ditt huvudproblem om du vill ha en tystare dator, endera monterar du fler fläktar eller så byter du låda men då behöver du i vilket fall ofta köpa fläktar så börja med att köpa ett gäng fläktar och modda in dem i lådan, du kan också kapa bort plåt i lådan om du "vågar" för att sänka turbulensljuden men det lär påverka garantin om du gör det.
Du ska också låta bli att hänga upp dig på tempen i sig så länge den är lägre än max, man vill köra så varmt som möjligt om man är ute efter tystas möjliga dator, många överkyler, själv så föredrar jag passiv kylning så lång det går och stänger av allt i fläktväg som verkligen inte behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/gallery/2bf9NrH

Har denna ev att flytta in i som alternativ.
Om jag ändå ska göra det funderar jag på om det är värt att byta moderkort samtidigt.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem

17 lax? Min server kostade 32 tusen från grunden. Det inkluderar chassi, CPU, CPU-fläkt MB, RAM. M.2, 2xSSD, 2xHDD. Märk väl att SSD / M.2 / hårddiskarna kostade närmare 22 000 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

17 lax? Min server kostade 32 tusen från grunden. Det inkluderar chassi, CPU, CPU-fläkt MB, RAM. M.2, 2xSSD, 2xHDD. Märk väl att SSD / M.2 / hårddiskarna kostade närmare 22 000 kr.

Sweet.

Men hur låter den då?

Permalänk
Avstängd

Riktig bondporr i den videon du

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sav:

http://imgur.com/gallery/2bf9NrH

Har denna ev att flytta in i som alternativ.
Om jag ändå ska göra det funderar jag på om det är värt att byta moderkort samtidigt.

Varför skulle du byta moderkort ? Det är väldigt ologiskt att göra det och ska du byta nått är det lådan du ska ge dig på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Köpte ny dator och börjar nu fundera på om jag borde byggt själv trots allt och funderar på om den här borde gå tillbaka till butik.

Hittade denna på netonnet
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Ligger en 1k SSD i den inte 500.
Problemet var att temp va på tok för hög under belastning så fick öka på fläktarna en aning.
Det har nu gjort att jag har en dator som låter som en traktor.

Behöver nu någon med mera kunskap än mej som kan lägga sin input här.
Kan det vara värt att slänga in en ny CPU fläkt eller är det smartare att återlämna och köpa något helt annat. När något bråkar från start blir jag en aning tveksam.

Lämna tillbaka den och bygg själv, chassit är inte alls optimalt om du vill ha en tyst dator.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vad har du för inomhustemperatur? Sen men en sån klen towerkylare så kan man inte förvänta sig fantasitemps vi idle

Permalänk
Medlem

Ok. Får bli att försöka med fläktar först som steg 1.

Noob fråga då de va evigheter sen jag byggde sammankopplas alla dessa på fan2 på moderkortet eller behöver jag köpa till en hubb om jag ska sätta in tre fläktar till?

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Gillar inte när det ligger över 50 i idle.

Traktor va kanske att ta i men fläktarna låter ut i hallen när datorn står i idle. Känns som jag borde byggt själv igen men orkade inte pilla.

Är det värt att försöka lösa det själv eller är det vettigare att börja om?

antagligen är väl inget i den datorn "standard" så det inte passar i ett annat chassi men kanske? annars skulle jag returnerat skiten och köpt begagnat grafikkort om du inte kan få tag på något, har dock sett RTX 3060 Ti i lager för ganska saftiga prislapper på sistone.

Försök absolut inte fortsätta med det där sunkchassit då det enbart är gjort för att se snyggt ut och inte en liten tanke överhuvudtaget på luftflöde.

är det standard ATX på allt och nätagg och så rekommenderar jag dig att skaffa:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tuDrAHhe2Uy4CINCq0luut6baOc/namnlos

Min CPU/GPU idlar i 38/37c i signatur i 28 grader varmt rum med fläktarna på 500 rpm / 0 rpm i ett Define C så det kan väl ge dig en liten vägvisning vad en custombyggd dator med rejäl tornkylare på CPU'n klarar av istället

Har en FD original fläkt som insug och en Noctua fläkt som utsug baktill utöver det bara CPU kylare och GPU som viftar runt luft i burken

verkar vara standardprylar? dock förlorar du all möjlig garanti om du bygger om systemet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.