Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är konstaterat fel på batterierna. En dålig skarvsladd eller kontakt gör inte batterierna mer benägna att börja brinna.

Ja, så många fantastiska ursäkter batteri-Jesus kan hitta på, eller hur? Jag tycker det borde vara lag på:

  • Laddning får bara ske utomhus och dessutom bör sprinklers monteras över

  • Parkering för bara ske utomhus och dessutom bör sprinklers monteras över

Fy fasen att sova i ett bostadshus där en elbil börjar brinna i garaget undertill. Burrrrrr....

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du är nog på prick.
Det finns massor av EQC:n på blocket för 600tkr eller mer, men de ligger i månader när jag talade med en säljare som kör säljuppdrag åt ägaren.

De på Porsche Center fick ett bud på cirka 560tkr för 1.5 månad på min. Sedan dess har jag lagt på 1000 mil på mätaren

1000 mil på 1.5 mån hur långt har du kört på 10.5 månader?

7000 mil får jag det till om du snittar samma sträcka så får förstår jag om man ändå väljer att äga bilen istället för leasing med 8000 mil/år.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

1000 mil på 1.5 mån hur långt har du kört på 10.5 månader?

7000 mil får jag det till om du snittar samma sträcka så får förstår jag om man ändå väljer att äga bilen istället för leasing med 8000 mil/år.

Det blev ganska mycket förra månaden, 70+ mil enkelväg 2 gånger i veckan, plus mellan hotell och plats, samt till andra städer ibland för att handla lite (typ 20 mil till där när jag smet iväg till en annan stad)

Nyligen gjort 2500-milaservicen annars.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Är det nån egen jävla standard Nissan har?
Tror jag tar en Kia hybrid istället för en kines bil.
18mil känns i kortaste laget.
Känns mer och mer som en leasing av en hybrid är en bättre lösning.

Ursäkta dubbel post, såg inte först det andra inlägget

Nu är ju inte Nissan kinesisk, utan Japanskt. Kia är sydkoreanskt så det är väl än mer "kines bil" i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

9 timmar och 20 min på 1000 Km Challenge med Tesla modell 3 LR 82 Kwh är grymt bra och skiljer 20 min mot Phev med enbart bensin och tanka efter resan.https://youtu.be/CPrhudJiD98

Har själv en Tesla M3 LR, men tänk på att denna var i Norge. Det är fortfarande lite mer Tesla SuperChargers här.

/Saihtam

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Nu är ju inte Nissan kinesisk, utan Japanskt. Kia är sydkoreanskt så det är väl än mer "kines bil" i så fall.

Läser du en gång till så var det om en kinesisk bil han förslog, orkar inte kolla upp var den hette.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

De på Porsche Center fick ett bud på cirka 560tkr för 1.5 månad på min. Sedan dess har jag lagt på 1000 mil på mätaren

Varför vill du byta bilen redan, är du inte nöjd med den? (Nyfiken i en strut, typ...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Varför vill du byta bilen redan, är du inte nöjd med den? (Nyfiken i en strut, typ...)

I det hela, så är det "all round" en bra bil. förutom laddningen som toppar på 110kW.
Jag som reser så mycket i jobbet (förra månaden 1000 mil t.ex.), så är det nästan alltid minst 40 minuters ladd-paus eller dubblet så många stopp med 20-30 minuters laddpauser.

Sneglar på Taycan CT, men vill inte behöve bränna 200tkr på företaget för att sälja bilen tidigare, så "får jag stå ut". Imorgon ska jag åka stockholm-emmaboda, cirka 5-6 timmar med laddning enligt ABRP, men förra månaden körde jag till Bromöll, restid på upp emot 8-9 timmar beroende på köer och byggen osv., och då minst 1.5 timme laddstopp på resan.

Sedan så kan jag inte ladda hemma och måsta slösa 40 minuter att åka från Botkyrka till Södertälje för att snabbladda upp bilen då och då inför resor, vilket blir minst 1.5 timmers "slöseri" där en nästan 3x snabbare laddhastighet med Taycan skulle ge max en timmas extra tid på laddaren, om jag inte laddar i början av resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I det hela, så är det "all round" en bra bil. förutom laddningen som toppar på 110kW.
Jag som reser så mycket i jobbet (förra månaden 1000 mil t.ex.), så är det nästan alltid minst 40 minuters ladd-paus eller dubblet så många stopp med 20-30 minuters laddpauser.

Sneglar på Taycan CT, men vill inte behöve bränna 200tkr på företaget för att sälja bilen tidigare, så "får jag stå ut". Imorgon ska jag åka stockholm-emmaboda, cirka 5-6 timmar med laddning enligt ABRP, men förra månaden körde jag till Bromöll, restid på upp emot 8-9 timmar beroende på köer och byggen osv., och då minst 1.5 timme laddstopp på resan.

Sedan så kan jag inte ladda hemma och måsta slösa 40 minuter att åka från Botkyrka till Södertälje för att snabbladda upp bilen då och då inför resor, vilket blir minst 1.5 timmers "slöseri" där en nästan 3x snabbare laddhastighet med Taycan skulle ge max en timmas extra tid på laddaren, om jag inte laddar i början av resan.

Uhm, jag har inte heller installerat laddare hemma ännu. Men under Corona och framöver med hemmakontor så tar man ju bara en pause och köra till en SC och jobbar därifrån. men nu har jag inte lika långt som dig..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saihtam:

Uhm, jag har inte heller installerat laddare hemma ännu. Men under Corona och framöver med hemmakontor så tar man ju bara en pause och köra till en SC och jobbar därifrån. men nu har jag inte lika långt som dig..

Funkar säkert perfa med en SC i närheten, Jag vet inte ens var en SC finns i "närheten" här i stockholm. Har visserligen inte forskat närmare på det, men de enda tesla-laddarna jag känner till finns inne i innerstan någonstans, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Funkar säkert perfa med en SC i närheten, Jag vet inte ens var en SC finns i "närheten" här i stockholm. Har visserligen inte forskat närmare på det, men de enda tesla-laddarna jag känner till finns inne i innerstan någonstans, kanske.

Här har du alla Teslas laddstationer..

Här hittar du även övriga laddstationer..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Dags att köpa elbil, så vad ska man ha?
Testade en Polestar 2, lyxutrustad var den iallafall jävligt trevlig.
Priset på instegsmodellen är ganska rimligt till liknande bilar.
Vad tappar elbilarna i pris på 3-5år, vill inte betala allt för mycket per år och mil.
Eller ska man nöja sig med nån leaf eller liknande?

Hyundai Kona electric är en riktigt trevlig bil om man inte åker på så mycket långresor (då snabbladdning en är ganska långsam). Annars väldigt bra räckvidd och låg förbrukning och en överlag trevlig bil.

2995kr/mån privatleasing
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Elon Musk skriver att han senare i år tänker öppna upp Teslas laddnätverk för andra elbilar än Tesla. Skulle ju kunna underlätta för några kanske. Billigt lär det inte bli, kostar ju redan en slant att ladda hos Tesla, men det kan ju vara för att öppna upp de höjt just priserna i det senaste.

Källa: Ny Teknik

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Elon Musk skriver att han senare i år tänker öppna upp Teslas laddnätverk för andra elbilar än Tesla.

Äntligen, får man väl säga! Fantastisk förbättring för alla involverade.

Blir ju knöligt i amerikatt dock, då Tesla ju kör med unik specialkontakt där. Vet inte hur de planerar att lösa det, tillhandahålla adaptrar på laddstationerna kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Äntligen, får man väl säga! Fantastisk förbättring för alla involverade.

Blir ju knöligt i amerikatt dock, då Tesla ju kör med unik specialkontakt där. Vet inte hur de planerar att lösa det, tillhandahålla adaptrar på laddstationerna kanske?

De kan ju använda adaptern för att koppla till ett Tesla-konto för betalningen. Snarare svårt hur de ska göra med alla andra bilar för att identifiera/ta betalt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

48% av svenskar och 41% av alla undersökta i 11 länder säger att deras nästa bil blir elektrisk.

Nummenumm att höra!

Tror att vi kan börja se ordentliga förändringar på bilmarknaden ganska snart, då blir det ju fler begagnade bilar tillgängliga också som de med mindre budget kan ha råd att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

48% av svenskar och 41% av alla undersökta i 11 länder säger att deras nästa bil blir elektrisk.

Nummenumm att höra!

Tror att vi kan börja se ordentliga förändringar på bilmarknaden ganska snart, då blir det ju fler begagnade bilar tillgängliga också som de med mindre budget kan ha råd att köpa.

Nja - EY har klumpat ihop rena elektriska bilar med hybrider och plug-in-hybrider, så kanske inte så imponerande ändå...

https://www.ey.com/en_gl/automotive-transportation/how-did-a-global-crisis-pave-the-way-for-ev-sales

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

48% av svenskar och 41% av alla undersökta i 11 länder säger att deras nästa bil blir elektrisk.

Nummenumm att höra!

Tror att vi kan börja se ordentliga förändringar på bilmarknaden ganska snart, då blir det ju fler begagnade bilar tillgängliga också som de med mindre budget kan ha råd att köpa.

Jag får nog komma med ett regnmoln till din lilla elbilsparad. Om man besvärar sig med att titta hos EY så kan man snabbt konstatera att de två stora kategorierna är bensin/diesel och elbil/hybrid/laddhybrid. Det är alltså den senare kategorin som i Sverige är 48 % i deras rapport. Några 48 % som funderar på att nästa bil ska vara en ren elbil är det alltså inte frågan om. Fördelningen mellan dem anges inte , men det är nog ingen vågad gissning givet hur marknaden ser ut att majoriteten av bilarna är laddhybrider, snarare än rena elbilar. Jag antar att det är nyköp som avses, för utrymme för sådana andelar på begagnatmarknaden finns inte idag.

Tillägg: Började skriva och gick ifrån och ser att ett inlägg på samma tema kom emellan.

Permalänk
Medlem

... lägger man sedan till information om hur stor ökning det är i försäljningen av laddbara bilar, hybrid- och elbilar så blir det genast mycket svårare att hävda att det inte är någon omställning som pågår. I juni var andelen laddbara bilar 49,4% av försäljningen av personbilar. Utav andelen laddbara bilar så var det 48,7% rena elbilar.

Något som också kan vara intressant är ju att jämföra trenden i de attityder som undersökningen efterfrågade. Även där så har det skett en ökning av individernas villighet att välja elbil nästa gång det är aktuellt att byta bil. Så utan att ta hänsyn till trendlinjer och den faktiska försäljningen, så kan man säga att den här undersökningen betyder väldigt lite och att 2019 så var andelen sålda elbilar mindre än 2% och därför så kommer det aldrig ske någon förändring.

Förändringen håller på och takten kommer bara öka.
Den som har tillgång till mest batterier vinner!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Äntligen, får man väl säga! Fantastisk förbättring för alla involverade.

Blir ju knöligt i amerikatt dock, då Tesla ju kör med unik specialkontakt där. Vet inte hur de planerar att lösa det, tillhandahålla adaptrar på laddstationerna kanske?

V3 laddare har CCS kontakt även på Tesla superchargers & på V2 måste man ha en adapter men finns att köpa.

1818 Sek enligt denna information
https://teslaclubsweden.se/sankt-pris-pa-ccs-adaptern/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

V3 laddare har CCS kontakt även på Tesla superchargers & på V2 måste man ha en adapter men finns att köpa.

1818 Sek enligt denna information
https://teslaclubsweden.se/sankt-pris-pa-ccs-adaptern/

Nja, det behövs adapter på andra hållet. Så att teslas modifierade typ2 passar i de (andra märkena) bilarnas ccs-uttag, så att plus- och minus-polerna kommer rätt. På de superchargers som inte har ccs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Elon Musk skriver att han senare i år tänker öppna upp Teslas laddnätverk för andra elbilar än Tesla. Skulle ju kunna underlätta för några kanske. Billigt lär det inte bli, kostar ju redan en slant att ladda hos Tesla, men det kan ju vara för att öppna upp de höjt just priserna i det senaste.

Källa: Ny Teknik

Inte helt 100% om detta är så lyckat dock Tesla då mycket av fördelen med att ha just en Tesla är laddnätverket. Bilmässigt så känns det som om andra börjar komma ikapp även om väl få är där riktigt än totalt sett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Inte helt 100% om detta är så lyckat dock Tesla då mycket av fördelen med att ha just en Tesla är laddnätverket.

Det kommer aldrig vara någon långsiktigt stabil fördel att förlita sig på supercharger-nätverket; laddstationer byggs ju konstant ut hela tiden och kommer att göra så mer och mer allteftersom elbilar blir mer populära - till slut blir ju ett laddnätverk låst till enbart Tesla istället en finansiell black om foten, och om bilarna inte kan dra kunder på sina egna meriter så kommer ju företaget att om inte kollapsa, så iallafall lida stor finansiell skada dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, så många fantastiska ursäkter batteri-Jesus kan hitta på, eller hur? Jag tycker det borde vara lag på:

  • Laddning får bara ske utomhus och dessutom bör sprinklers monteras över

  • Parkering för bara ske utomhus och dessutom bör sprinklers monteras över

Fy fasen att sova i ett bostadshus där en elbil börjar brinna i garaget undertill. Burrrrrr....

.

Själv vill jag inte bo i närheten av en bensinstation... Dessa borde ju inte få finnas i tätbebyggda områden.
Det är inte själva bensinstationen som smäller utan en tankbil, som fyller på...

Edit: För dem som tycker det är intressant, så har MSB gjort en rapport om elbilsbränder (2018-2020).. Inkluderar även andra färdmedel som elcyklar etc..

https://www.msb.se/contentassets/d7047185234a44018e61744bbcdb...

Lägger till denna video till er som blir uppjagade av olika artiklar om elbilsbränder. Så får ni något att fundera över..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv vill jag inte bo i närheten av en bensinstation... Dessa borde ju inte få finnas i tätbebyggda områden.
Det är inte själva bensinstationen som smäller utan en tankbil, som fyller på...

https://www.youtube.com/watch?v=6i52Y8j-yZk

Edit: För dem som tycker det är intressant, så har MSB gjort en rapport om elbilsbränder (2018-2020).. Inkluderar även andra färdmedel som elcyklar etc..

https://www.msb.se/contentassets/d7047185234a44018e61744bbcdb...

Verka ju vara mestadels hybridbilar som brinner, dvs väldigt få rena el-bilar. Positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Verka ju vara mestadels hybridbilar som brinner, dvs väldigt få rena el-bilar. Positivt.

Nu såldes det ju ungefär en fjärdedel så många elbilar som hybrider och laddhybrider, så det vore rätt uppseendeväckande om man hittat lika många elbilsbränder.

Permalänk
Avstängd

Fått en del reklam på Instagram om Id3 privatleasing för 3495 i 36 månader med fri laddning på Bee/Mer under hela leasingperioden. Perfekt om man bor i lägenhet och hyfsat nära en sådan station.

Samma leasingkostnad som för min 3-serie men gratis "bränsle" och 360 i skatt istället för närmare 7000 hade ju gjort det en del billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det kommer aldrig vara någon långsiktigt stabil fördel att förlita sig på supercharger-nätverket; laddstationer byggs ju konstant ut hela tiden och kommer att göra så mer och mer allteftersom elbilar blir mer populära - till slut blir ju ett laddnätverk låst till enbart Tesla istället en finansiell black om foten, och om bilarna inte kan dra kunder på sina egna meriter så kommer ju företaget att om inte kollapsa, så iallafall lida stor finansiell skada dessutom.

Kan du komma på ett annat stort amerikansk företag som lyckats rätt bra genom att ha ett låst ekosystem men där grejerna tack vare det fungerar väldigt bra ihop?

Jag tror att om säg 10 år så kommer alla kunna bygga bra elbilar, och det snarare är det runtom som avgör. Precis som med smartphones idag där alla som bekant är riktigt bra. Ett problemfritt laddnätverk kan vara en sådan fördel.

Permalänk
Medlem

Funderar på nya Ioniq 5 som nästa bil. Någon som sett eller rent av provkört en redan? För priset får man ju next-gen EV billigare än det mesta annat i storlek över mikrobil.

Man får lov att bortse från att den ser ut som en hatchback från 70-talet. Kias syskonbil EV6 är förvisso betydligt snyggare (dock inte interiört) men också betydligt dyrare.

Choices, choices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fått en del reklam på Instagram om Id3 privatleasing för 3495 i 36 månader med fri laddning på Bee/Mer under hela leasingperioden. Perfekt om man bor i lägenhet och hyfsat nära en sådan station.

Samma leasingkostnad som för min 3-serie men gratis "bränsle" och 360 i skatt istället för närmare 7000 hade ju gjort det en del billigare.

Du råkar inte ha länken till erbjudandet?