Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ni med bra koll.
Porsche Tycan klarar ju bara 50kw på en 400v laddare.
Gäller samma för audio etron?

Hur är det med hyundai ioniq 5 och Kia ev6? Har läst att de använder motorn som spänningkonverterare men allt är bara fluff fluff marknadsföring, inga hårda siffor.

Sen kanske stora frågan, hur många av de vanliga 150kw laddarna ger max ut 400v?
Vet att många "350kw" laddare som installerats bara kan ge 175kw, är det för att de har begränsats i A eller V?

Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Det har varit "en del" problem under åren med batteripacken från LG Chem till Bolt.
Så precis som för Hyundai med Kona och Ionic Electric, som haft problem med batteripack som kan börja brinna vid laddning. Det har ju varit en recall på 80000 batteripack för Hyundai i USA.
Både GM och Hyundai har förhandlat med LG Chem om hur de ska lösa detta problem. Inte hört om någon lösning än.

Men båda tillverkarna rekommenderar att man laddar dessa bilar utomhus.

Jag killgissar vilt och tror att det kan säkert vara några av dessa bränder där folk har använt undermåliga skarvsladdar eller dåliga kontakter och därför har det börjat brinna.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Jag killgissar vilt och tror att det kan säkert vara några av dessa bränder där folk har använt undermåliga skarvsladdar eller dåliga kontakter och därför har det börjat brinna.

Det är konstaterat fel på batterierna. En dålig skarvsladd eller kontakt gör inte batterierna mer benägna att börja brinna.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det lär ju enbart vara under tiden som GM utreder vad som har hänt. Det är ju självklart inte normalt att bilen ska kunna börja brinna av laddning.

Det är sant men ändå tycker jag man hör lite för ofta om bilar som självantänder vid laddning. Klart att våra journalister gärna hugger på sånt då tekniken fortfarande är väldigt ny och fortfarande utvecklas men då bilflottan fortfarande är väldigt liten av elbilar så känns det knepigt. Givetvis händer detta med både bensinbilar och dieselbilar men här har vi en så enormt mycket större flotta att se på.
Som jag förstår så är hela tanken med elbil just att du ska kunna ladda hemma under tiden du sover och den kommer vara 100% när du vaknar.

Jag har själv ingen elbil om man nu inte räknar Volvos nya B4:or som elbilar då de faktiskt har ett minimalt batteri som endast används vid start av bilen ungefär. Jag tycker fortfarande att tekniken inte är helt färdig men tror absolut att den kommer bli det då alla jobbar mot elbilar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Det är sant men ändå tycker jag man hör lite för ofta om bilar som självantänder vid laddning. Klart att våra journalister gärna hugger på sånt då tekniken fortfarande är väldigt ny och fortfarande utvecklas men då bilflottan fortfarande är väldigt liten av elbilar så känns det knepigt. Givetvis händer detta med både bensinbilar och dieselbilar men här har vi en så enormt mycket större flotta att se på.
Som jag förstår så är hela tanken med elbil just att du ska kunna ladda hemma under tiden du sover och den kommer vara 100% när du vaknar.

Jag har själv ingen elbil om man nu inte räknar Volvos nya B4:or som elbilar då de faktiskt har ett minimalt batteri som endast används vid start av bilen ungefär. Jag tycker fortfarande att tekniken inte är helt färdig men tror absolut att den kommer bli det då alla jobbar mot elbilar.

Det som har hänt vid några tillfällen är att det blivit överhettning i exempelvis en timer som suttit i ett uttag (eller i äldre/glappa uttag) när det laddats länge och med relativt hög effekt. Det är därför rekommendationen är att inte ladda i vanliga 230 volts-uttag (Schuko) annat än i undantagsfall, och att även då helst använda ganska låg laddeffekt. Det är inte många fall där det är bilarna som börjat brinna under laddning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Tips är Circle K vid Ryd. 300 kW-laddare som just nu kostar nätta 0 kr/kWh. Har varit där två gånger i veckan!

Vänta nu, menar du utan "strings attached"? Alltså bara att plugga i och ladda? Jag bor ju för fasen på hotellet 50 meter därifrån! ... Här har man betalat för Bee/Mer på hotel parkeringen...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ni med bra koll.
Porsche Tycan klarar ju bara 50kw på en 400v laddare.
Gäller samma för audio etron?

Hur är det med hyundai ioniq 5 och Kia ev6? Har läst att de använder motorn som spänningkonverterare men allt är bara fluff fluff marknadsföring, inga hårda siffor.

Sen kanske stora frågan, hur många av de vanliga 150kw laddarna ger max ut 400v?
Vet att många "350kw" laddare som installerats bara kan ge 175kw, är det för att de har begränsats i A eller V?

Sweex

Jag antar att du pratar om Ionity när du pratar om 350kw laddare?

Tritium laddarna som Ionity använder klarar max 500A vilket innebär max 200kw vid 400volt.

Så för att få ut 350kw behöver man en bil med minst 700volts batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag antar att du pratar om Ionity när du pratar om 350kw laddare?

Tritium laddarna som Ionity använder klarar max 500A vilket innebär max 200kw vid 400volt.

Så för att få ut 350kw behöver man en bil med minst 700volts batteri.

Jag bryr mig inte om märke på laddaren. Jag undrar hur bilarna hanterar 400v laddare

Då Porsche gör det under all kritik (som du säger skulle de kunnat få ut nära 200kw ur 400v om de byggt ordentligt), så hur har Kia/hyundai löst det?

Men sen blir en följdfråga, är det vanligt med laddare >50kw som har spänning ≈400V?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Vänta nu, menar du utan "strings attached"? Alltså bara att plugga i och ladda? Jag bor ju för fasen på hotellet 50 meter därifrån! ... Här har man betalat för Bee/Mer på hotel parkeringen...

Exakt. Du måste lägga in ett kort i appen (Circle K Charge), men det kostar noll.

EDIT: Här är mina "kvitton" från veckan!

In action!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det som har hänt vid några tillfällen är att det blivit överhettning i exempelvis en timer som suttit i ett uttag (eller i äldre/glappa uttag) när det laddats länge och med relativt hög effekt. Det är därför rekommendationen är att inte ladda i vanliga 230 volts-uttag (Schuko) annat än i undantagsfall, och att även då helst använda ganska låg laddeffekt. Det är inte många fall där det är bilarna som börjat brinna under laddning.

Känns lite tryggare iallafall. Tack för svar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Exakt. Du måste lägga in ett kort i appen (Circle K Charge), men det kostar noll.

EDIT: Här är mina "kvitton" från veckan!
https://i.imgur.com/pKov60V.png

In action!
https://i.imgur.com/faCkkCk.jpg

Då är det bara att tacka och bocka för tipset! Jag får ladda där innan vi drar vidare i morgon!

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vinylens:

Frågan är om det är mycket dyrare att ladda så en om man har ett konto på någon laddningsstation.

Skrivet av Aldric T:

Vad kostar det då?

Den vid Ryd är gratis enligt tips tidigare i tråden. De andra har jag inte provat, jag använder Teslas egna stationer eftersom jag fortfarande har kvar fria mil att ladda.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Fordonsjätten General Motors uppmanar ägare till elbilen Chevrolet Bolt att parkera fordonet utomhus och att inte låta laddsladden sitta i under natten.

Känns ju helt klart som att det är dags nu för tvingande återkallelse av de här fordonen, innan något riktigt allvarligt inträffar. Det är tydligt att gm:s mjukvarulösning inte räcker till, det har ju inträffat flera nya bränder sedan de senaste modifikationerna av laddningsrutinerna infördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag bryr mig inte om märke på laddaren. Jag undrar hur bilarna hanterar 400v laddare

Då Porsche gör det under all kritik (som du säger skulle de kunnat få ut nära 200kw ur 400v om de byggt ordentligt), så hur har Kia/hyundai löst det?

Men sen blir en följdfråga, är det vanligt med laddare >50kw som har spänning ≈400V?

Det finns många tester från Tyskland.
Länk till en video om Ioniq 5 laddning.
https://www.youtube.com/watch?v=FgqCyy53C_g

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nya kia/hyundai har väl 800v batterisystem. Därav så får de bättre laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det har Taycan också, vilket rimligen var anledningen till jämförelsefrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det finns många tester från Tyskland.
Länk till en video om Ioniq 5 laddning.
https://www.youtube.com/watch?v=FgqCyy53C_g

Men där är han ju på en laddare som kan ge ≈800v.
Min fråga är alltså vad händer om jag har en 500A (CCS max) laddare max 450v och pluggar in i Kia ev6? Händer som Porsche, max 50kw om man ej betalar extra för booster, eller är det inbyggt från start?

Flera som frågat detta i kommentarerna på YT också, där någon påstår att det är 2x 400v batteri vid behov. Vilket då skulle ge bra effekt vid dessa laddare. Men inget bevis för detta och i så fall är det första bilen som använder ett sådant system. Då vill man gärna ha källor ^^

Skrivet av HenrikM:

Se ovan.

Skrivet av ztenlund:

Det har Taycan också, vilket rimligen var anledningen till jämförelsefrågan.

Tack. Någon som förstår.
Tyckte verkligen att jag var tydlig i frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon skriver ju detta i en kommentar på videon, det låter ju bra men inga siffror åter igen

Citat:

Hi Mike if I recall this is a 400 / 800 volt system very different than the Porsche Tycan / Audi EQS. The controllers sets up the 2 - 400 volt modules as parallel on charging on a 400 volt system so it still maintains a very good efficiency on charging on the lower volt fast DC chargers. This is a really smart way of doing and less componentry to go foul, as DC to DC converters are another complexity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag har inte hittat någon video, som visar laddning från en laddare med 400V system.
Däremot information om att Ioniq 5 hanterar snabb laddning både vid 400V och 800V.

Från Hyundais eu sida
Multi-charging system.
Hyundai’s world’s first patented technology can support both 400V and 800V charging infrastructure without additional components or adapters.

Från en amerikansk sida
Advanced Electronics Set Hyundai Ioniq 5 BEV Apart
The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging with no additional hardware or adapters. In the real world, that technology gives the car the ability to charge from 10% to 80% in just 18 minutes.
Chris Teague | May 26, 2021
The Ioniq 5 will put up some staggering numbers, but not the type we’re accustomed to seeing in a new-car reveal. It’s the first vehicle to feature a new technology that operates the motor and inverter to boost 400V charging to 800V charging. The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging without any additional hardware or adapters.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Dags att köpa elbil, så vad ska man ha?
Testade en Polestar 2, lyxutrustad var den iallafall jävligt trevlig.
Priset på instegsmodellen är ganska rimligt till liknande bilar.
Vad tappar elbilarna i pris på 3-5år, vill inte betala allt för mycket per år och mil.
Eller ska man nöja sig med nån leaf eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vad tappar elbilarna i pris på 3-5år, vill inte betala allt för mycket per år och mil.

Vad behöver du?

Värdeminskning historiskt är låg men jag skulle personligen räkna på liknande värdeminskning som motsvarande fossilbil, ca 40-50% på tre år.

Vill du ha en billig elbil och klarar dig med ca 20mil räckvidd finns ju gamla leaf, ioniq och e golf att kika på. Har en Ioniq 28kWh som tar mig runt 23mil nu på sommaren och 18-19mil på vintern. Funkar att lasta in familjen i men får inte med all packning (två barn och två vuxna). Kikar personligen på Skoda Enyaq som ersättare till stora familebilen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Rätt stor skillnad på en Leaf och Polestar.

Klarar du dig med räckvidden på Leafen (kanske runt 18 mil en ruskig vinterdag), så kan MG ZS EV kanske vara ett alternativ, så slipper du chademo-laddaren på Leaf. Även om det är en förnuftig familjebil i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vad behöver du?

Värdeminskning historiskt är låg men jag skulle personligen räkna på liknande värdeminskning som motsvarande fossilbil, ca 40-50% på tre år.

Vill du ha en billig elbil och klarar dig med ca 20mil räckvidd finns ju gamla leaf, ioniq och e golf att kika på. Har en Ioniq 28kWh som tar mig runt 23mil nu på sommaren och 18-19mil på vintern. Funkar att lasta in familjen i men får inte med all packning (två barn och två vuxna). Kikar personligen på Skoda Enyaq som ersättare till stora familebilen.

Är för få mil för att klara mig på. Känns som man behöver minst 35mil, speciellt när man helsta inte ska ladda över 80% och du behöver ett par mils marginal för att inte få panik mellan laddstolparna.
Ligger värdrminskning på 40-50% så är leasing billigare, än att köpa i det flesta fallen.
Eller så får man titta på en hybrid istället, Kia har haft bra pris på sina ceed.
Även om drivlinan till ceed kändes extremt slö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Rätt stor skillnad på en Leaf och Polestar.

Klarar du dig med räckvidden på Leafen (kanske runt 18 mil en ruskig vinterdag), så kan MG ZS EV kanske vara ett alternativ, så slipper du chademo-laddaren på Leaf. Även om det är en förnuftig familjebil i övrigt.

Är det nån egen jävla standard Nissan har?
Tror jag tar en Kia hybrid istället för en kines bil.
18mil känns i kortaste laget.
Känns mer och mer som en leasing av en hybrid är en bättre lösning.

Ursäkta dubbel post, såg inte först det andra inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag har inte hittat någon video, som visar laddning från en laddare med 400V system.
Däremot information om att Ioniq 5 hanterar snabb laddning både vid 400V och 800V.

Från Hyundais eu sida
Multi-charging system.
Hyundai’s world’s first patented technology can support both 400V and 800V charging infrastructure without additional components or adapters.

Från en amerikansk sida
Advanced Electronics Set Hyundai Ioniq 5 BEV Apart
The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging with no additional hardware or adapters. In the real world, that technology gives the car the ability to charge from 10% to 80% in just 18 minutes.
Chris Teague | May 26, 2021
The Ioniq 5 will put up some staggering numbers, but not the type we’re accustomed to seeing in a new-car reveal. It’s the first vehicle to feature a new technology that operates the motor and inverter to boost 400V charging to 800V charging. The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging without any additional hardware or adapters.

Ja jag har med läst marknadsföring, och märkt att ingen har testat detta 😅
Kan det vara någon embargo från de som har gjort reviews?
Jag kan väl inte vara den enda i världen som undrar detta, just med tänkte hur den ENDA andra 800v bilen hanterar det.

Jaja det kommer kanske tester till hösten.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ramlösa:

Är det nån egen jävla standard Nissan har?
Tror jag tar en Kia hybrid istället för en kines bil.
18mil känns i kortaste laget.
Känns mer och mer som en leasing av en hybrid är en bättre lösning.

Ursäkta dubbel post, såg inte först det andra inlägget

Chademo är den japanska standarden för laddkontakt. När Nissan kom med sin Leaf fanns det inte riktigt en färdigt bestämd standard i Europa för laddkontakterna. Idag har "alla" bilar som säljs på den europeiska marknaden Type-2 kontakt. Så alla bilar kan ladda i princip alla laddare. Mycket skönt!

Undantaget är Tesla - som har en Type-2 kontakt och därför kan ladda i allas laddare. Men bara just Tesla kan ladda på deras egna laddstationer. Inte för att kontakten inte passar i en Mercedes/Polestar etc. - för passar rent fysiskt gör den. Utan för att laddaren "känner igen" om det är en Tesla som kopplar upp sig eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

För nästan 10.5 månad sedan fick jag min eqc 400.
Pris ca 850tkr.
Får bud på kanske 5-600tkr. Leasingbolaget vill ha runt 760tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För nästan 10.5 månad sedan fick jag min eqc 400.
Pris ca 850tkr.
Får bud på kanske 5-600tkr. Leasingbolaget vill ha runt 760tkr.

25000kr i månaden i värdeminskning, var mer än jag vågade tro. Eller missuppfattar jag något?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

9 timmar och 20 min på 1000 Km Challenge med Tesla modell 3 LR 82 Kwh är grymt bra och skiljer 20 min mot Phev med enbart bensin och tanka efter resan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

25000kr i månaden i värdeminskning, var mer än jag vågade tro. Eller missuppfattar jag något?

Du är nog på prick.
Det finns massor av EQC:n på blocket för 600tkr eller mer, men de ligger i månader när jag talade med en säljare som kör säljuppdrag åt ägaren.

De på Porsche Center fick ett bud på cirka 560tkr för 1.5 månad på min. Sedan dess har jag lagt på 1000 mil på mätaren