Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Bump*
Är alla nöjda fortfarande? Jag tänkte byta från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber, dels för lägre pris men också högre hastighet..

Innan du bestämmer dig för att byta, har du tittat på Telia Förmåner? (Samla och få mer) jag har Bredband, Mobil och TV via Telia så jag har tillgång till två förmåner där jag valde "Högre hastighet på ditt bredband" (för samma pris).

Så jag betalar för 500/500 (399kr/mån) men får 1000/1000, samt att jag får en andra förmån som är C-More (bas paket).

Även om jag skulle se Bahnhof som den "bättre" operatören för hur de ser till din integritet så gör förmånerna att jag håller mig kvar och kör Mullvad VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Innan du bestämmer dig för att byta, har du tittat på Telia Förmåner? (Samla och få mer) jag har Bredband, Mobil och TV via Telia så jag har tillgång till två förmåner där jag valde "Högre hastighet på ditt bredband" (för samma pris).

Så jag betalar för 500/500 (399kr/mån) men får 1000/1000, samt att jag får en andra förmån som är C-More (bas paket).

Även om jag skulle se Bahnhof som den "bättre" operatören för hur de ser till din integritet så gör förmånerna att jag håller mig kvar och kör Mullvad VPN.

Jo vi har haft 500/500 hos Telia för 349 i månaden i 2 år, men nu ville de inte ge oss mer rabatt utan höjde till 690. Även TV höjde dom till 340 för mellanpaket, så vi sa upp allt direkt. Kan inte pröjsa över 1000 spänn i mån för lite internet och TV.
Kör just nu 1000/1000 hos Bahnhof för 300 i mån men kommer kosta 620 om ett kvartal. Tänkte därför byta till deras Villafiber för att fortsätta ha bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Bump*
Är alla nöjda fortfarande? Jag tänkte byta från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber, dels för lägre pris men också högre hastighet..

De två största skillnaderna mellan alternativen är
1: Du är låst till en leverantör under avtalstiden (kanske inte så stor grej om det nu är vad du VILL ha)
2: Du är direktkopplad in i Bahnhofs stamnät, vilket innebär att du slipper "Best effort". 1000/1000 stabilt dygnet runt, lågt jitter och låga pingtider överlag.

Sedan så där du har Bahnhof villafiber, eftersom du kör på "svartfiber" (hyrd tråd) mellan deras servrar och dig, så kan du sannolikt uppgradera till 10000/10000 utan större extrakostnader.

Tänk på att många negativa kommentarer kring Bahnhofs nät antagligen handlar om att de kör på ett överbelastat stadsnät. Är sällan jag ser någon klaga som sitter direkt på deras system. Så när du läser recensioner, försök att utläsa om de sitter på stadsnät eller villafiber först.

Permalänk
Medlem

Funderar också på att byta nu när min avbetalningstid gentemot Telia har löpt ut.
Routern som ingår om man byter till villafiber, måste man använda den? 🙄

Permalänk
Skrivet av Networker:

Har öppen fiber här i Göteborg. Bytte just nu från Telia 500/500 till Bahnhof 500/500.
Gick helt smärtfritt, kopplades över på tjugo minuter eller så. Dvs. tiden mitt nätverk gick över på 4G som det gör vid avbrott. La inte ens märke till bytet, men beror nog på mitt redundanta system.

Nu är det Bahnhof 500/500, och det enda jag kan klaga på är att bredbandskollen visar 15 mS i "pingtid" med Bahnhof istället för 0,75mS som det var med Telia. Pingtiden har alltså försämrats med 20x.

Bahnhof verkar också vara lite "svajigt", då Telia gav 550/550 på mitt gamla 500/500, medan Bahnhof "bara" verkar ge 520/450 vid koll nu i natt. Har dock inte startat om min router eller mitt nätverk här hemma, så felet kan ligga på min sida av "internet". Dock är jag väldigt nöjd spontant, då Bahnhof är rejält billigare än Telia. Men just pingtiderna är inte vrålviktiga för mig.
15mS känns dock som "ADSL" rent mätmässigt. "Såå 2010!".

Av någon anledning routar Bahnhof all trafik från Göteborg till Göteborg via Malmö (eller köpenhamn kanske?). Lite störigt, men å andra finns det nog oerhört få spelsevrar som hostas i Göteborg. Tror inte det har någon större praktiskt betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Bump*
Är alla nöjda fortfarande? Jag tänkte byta från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber, dels för lägre pris men också högre hastighet..

Ja, jag är nöjd. Retar mig dock på den höga pingtiden. Telia hade 1 mS mot Bahnhofs 15. Men i praktiken tror jag jag inte märker någon skillnad. Stör mig att trafiken går över Malmö. Som att gå över ån efter vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Av någon anledning routar Bahnhof all trafik från Göteborg till Göteborg via Malmö (eller köpenhamn kanske?). Lite störigt, men å andra finns det nog oerhört få spelsevrar som hostas i Göteborg. Tror inte det har någon större praktiskt betydelse.

Det är inte all trafik.
Bahnhof har övergivit Netnod i Göteborg.
Detta har lett till att de har mycket sämre routing till t.ex. Sunet, även routing till andra nät berörs.
De har kvar sin koppling till bl.a.Telia i Göteborg.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Velar fortfarande på byte till bahnhofs villafiber, så medan jag velar så hoppade jag på 12 månaders bindning på Telia 500/500 för 369:-/månad..
Men den går ut i höst, så det börjar bli aktuellt igen.. 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det är inte all trafik.
Bahnhof har övergivit Netnod i Göteborg.
Detta har lett till att de har mycket sämre routing till t.ex. Sunet, även routing till andra nät berörs.
De har kvar sin koppling till bl.a.Telia i Göteborg.

Där ser man, tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Bahnhof switchar lär ju sitta på samma station blir väl bara för skanova att patcha om dig på station, så dom delar ju samma reservkraft och allt ändå..
Lär ju vara samma upptid
Skickades från m.sweclockers.com

Yes, that is the case. Bahnhof has their fibre switches in the same stations. We had a lightning storm recently and those using Telia had an outage, whereas I who am connected to Bahnhof didn't have an outage. It seems their switch failed whereas the Bahnhof didn't.

I am glad to have moved to Bahnhof villa fibre because now I don't share that Telia shared network. Now I can have a dual stack ipv4 and ipv6 network. When I talk to Bahnhof then they can solve problems directly.

Telia has upped their prices for those operators connected through the "open Fiber" network so expect a price increase if you stay on that network.

Permalänk
Medlem

I made the switch. Just took three weeks and no problems. Glad to have made the switch. Cheaper and now connected to Bahnhof directly instead of through Telia. Added benefit of having dual stack ipv4 and ipv6 that I couldn't get before.

No problems at all with performance.

Permalänk
Medlem

Jag hade tyvärr inte samma tur som n del av er andra.

I morse kopplade mitt gamla ab ner. Då kopplade jag ur Telias medieomvandlare och där började strulet. Jag kunde inte använda deras fiberkabel då det var olika kopplingar mot router/switch. Lyckades dock byta till bahnhofs kabel från fiberdosa men där slutade det roliga. Får ej uppland och felanmälan gjord då de ej ser fel och säger jag behöver vänta 1-5 dagar. Jag skulle aldrig gjort detta byte känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Jag hade tyvärr inte samma tur som n del av er andra.

I morse kopplade mitt gamla ab ner. Då kopplade jag ur Telias medieomvandlare och där började strulet. Jag kunde inte använda deras fiberkabel då det var olika kopplingar mot router/switch. Lyckades dock byta till bahnhofs kabel från fiberdosa men där slutade det roliga. Får ej uppland och felanmälan gjord då de ej ser fel och säger jag behöver vänta 1-5 dagar. Jag skulle aldrig gjort detta byte känner jag.

I would try going back to the original setup with the telia equipment and see if it works. I didn't need to use my bahnhof converter.

Let us know how it goes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vildkatt:

I would try going back to the original setup with the telia equipment and see if it works. I didn't need to use my bahnhof converter.

Let us know how it goes.

I started with my telia switch since that I noticed I missed internet. So I guess cable ate home, switch or station.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

I started with my telia switch since that I noticed I missed internet. So I guess cable ate home, switch or station.

I assume that means that you don't get a link light on the telia converter. If that's the case and the wiring in your house is the same as originally, then I suspect they patched you wrong in the station.

Permalänk
Medlem

Hur byter man från Felia öppen fiber till Bahnhof villa fiber???

Permalänk
Medlem

Skulle tänkta en extra gång.

Jag rekommenderar verkligen inte Bahnhof. Deras service är under all kritik.
Skulle byta från vår fiberleverantör till dom och det blev en mardröm.
Hade sagt upp avtalet med den leverantör vi hade och när Bahnhofs fiber skulle aktiveras så visade sig att dom inte kunde leverera till oss trotts tecknat avtal osv.
Tv-boxen vi vi fick hade jag installerat i förväg och således tagit av skyddsplasten och vid återlämnande av allt så tog dom 1700kr för att plasten var av.

Stod där utan fiber från någon leverantör och kände mig lurad på 1700kr för en box som dom i slutändan behöll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vildkatt:

I assume that means that you don't get a link light on the telia converter. If that's the case and the wiring in your house is the same as originally, then I suspect they patched you wrong in the station.

No link on the Telia converter and when I disconnect fibre cabel from Huawei it indicates nothing is connected. So I guess nothing fault on my side rather Bahnhof. I hope they can fix this rather Quick since I need my internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erto:

Jag rekommenderar verkligen inte Bahnhof. Deras service är under all kritik.
Skulle byta från vår fiberleverantör till dom och det blev en mardröm.
Hade sagt upp avtalet med den leverantör vi hade och när Bahnhofs fiber skulle aktiveras så visade sig att dom inte kunde leverera till oss trotts tecknat avtal osv.
Tv-boxen vi vi fick hade jag installerat i förväg och således tagit av skyddsplasten och vid återlämnande av allt så tog dom 1700kr för att plasten var av.

Stod där utan fiber från någon leverantör och kände mig lurad på 1700kr för en box som dom i slutändan behöll..

Jag hoppas inte jag hamnar i samma sits då mitt internet skulle kopplats på igår men det funkar inte och jag väntar på deras felanmälan. I bästa fall löser de problemet och i värsta fall får jag byta till annan leverantör då jag verkligen behöver internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Jag hoppas inte jag hamnar i samma sits då mitt internet skulle kopplats på igår men det funkar inte och jag väntar på deras felanmälan. I bästa fall löser de problemet och i värsta fall får jag byta till annan leverantör då jag verkligen behöver internet.

Did you get this fixed? How long did it take?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur byter man från Felia öppen fiber till Bahnhof villa fiber???

Give them a call.

Permalänk

No service after switching from OppenFiber

Skrivet av matsolaw:

Jag hade tyvärr inte samma tur som n del av er andra.

I morse kopplade mitt gamla ab ner. Då kopplade jag ur Telias medieomvandlare och där började strulet. Jag kunde inte använda deras fiberkabel då det var olika kopplingar mot router/switch. Lyckades dock byta till bahnhofs kabel från fiberdosa men där slutade det roliga. Får ej uppland och felanmälan gjord då de ej ser fel och säger jag behöver vänta 1-5 dagar. Jag skulle aldrig gjort detta byte känner jag.

Same here. Yesterday morning 9h20 Bahnhof service via Telia OppenFiber stopped working. Called them 10:00, and they said they had until 18h00 in the evening to do the switch. At 17h40 I got a message that everything was fixed and should work. Still no signal (LOS indicator on Huawei router blinking red). They told me they would send a technician to check it, but when I called again this morning, they said that they have up to 5 days (which I guess are working days) to solve the problem.

I had never any issue with their internet service via OppenFiber, but their support is under all criticism (long waiting times, completely unskilled personnel) - hope they fix it soon (working from home on a mobile connection is crap) or I will never use Bahnhof again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Innan du bestämmer dig för att byta, har du tittat på Telia Förmåner? (Samla och få mer) jag har Bredband, Mobil och TV via Telia så jag har tillgång till två förmåner där jag valde "Högre hastighet på ditt bredband" (för samma pris).

Så jag betalar för 500/500 (399kr/mån) men får 1000/1000, samt att jag får en andra förmån som är C-More (bas paket).

Även om jag skulle se Bahnhof som den "bättre" operatören för hur de ser till din integritet så gör förmånerna att jag håller mig kvar och kör Mullvad VPN.

Tack för de tipset, det har jag missa helt..så jag bytte direkt från 100/100 till 250/250! 😁

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chew:

Funderar också på att byta nu när min avbetalningstid gentemot Telia har löpt ut.
Routern som ingår om man byter till villafiber, måste man använda den? 🙄

Nope, I use my own asus router. no problem. They do normal dhcp

Permalänk

Bahnhof alla dagar i veckan. Håller på integritet och torskar inte för mutor och korruption såsom T***a.
Du får gärna PM:a mig hur du gör med familjens backup. Det lät intressant. Har just startat en tråd i liknanande ärende.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangelino:

Same here. Yesterday morning 9h20 Bahnhof service via Telia OppenFiber stopped working. Called them 10:00, and they said they had until 18h00 in the evening to do the switch. At 17h40 I got a message that everything was fixed and should work. Still no signal (LOS indicator on Huawei router blinking red). They told me they would send a technician to check it, but when I called again this morning, they said that they have up to 5 days (which I guess are working days) to solve the problem.

I had never any issue with their internet service via OppenFiber, but their support is under all criticism (long waiting times, completely unskilled personnel) - hope they fix it soon (working from home on a mobile connection is crap) or I will never use Bahnhof again.

Did you get this sorted, and what was the problem?

Since yesterday I'm having the same exactly issue. Switched from Bahnhof Öppen fiber to Villafiber and now I have no uplink to their router, LOS led red blinking. Old Inteno converter is the same, no internet.

Called help desk several times yesterday but the just ask me to wait and it will eventually work.

Permalänk
Medlem

Mitt byte till Bahnhof Villafiber...

...skulle gjorts i måndags 27/9. Jag har precis samma problem som några tidigare beskrivit ovan dvs LOS-lampan blinkar på deras Huaweirouter med inbyggd mediaomvandlare. Jag har varit i kontakt med deras kundtjänst flera gånger under veckan och vi har felsökt tillsammans. Deras analys är att deras egen utrustning i fiberboxen (i lokalområdet) är fel eller så har teknikern som skanova skickat ut på deras beställning gjort något fel vid utpatching från telia öppen fiber och inpatchning i deras eget villanät. De vill dock inte reklamera ärendet förrän de kollat sin egen utrustning (det gäller då även utrustningen de skickar till mig. Fiberkabel & Huaweirouter). Mitt första bud jag fick tisdag den 28/9 var att en av deras tekniker kunde komma ut den 8/10 - 10 dagar för att en kolla sitt eget misstag! Jag blev ganska arg och besviken, men det datumet stod fast och det kom fram att alla deras tekniker är uppbokade på något stort uppdrag det har för Balder. Jag har varit trogen kund till Bahnhof som internetleverantör via telia öppen fiber sedan juni 2014, aldrig ens bråkat om pris och betalt mina faktor i tid. Jag fick efter ett antal påringningar till, förmånen att bli uppringd av någon som de sköt fram som ansvarig. Han tyckte att jag som privatperson inte kunde klaga på att det tog lång tid eftersom det inte finns några SLA och att Bahnhof hade "dåliga förutsättningar" att lösa detta snabbare - jag blev ärligt paff. Bahnhof satt ju själva installationsdatumet - jag hade gärna väntat till 1/1 2022 om de har bättre tillgång till sin tekniska personal då så att de kan åka ut och fixa misslyckade installationer. Jag undersökte också möjligheten att häva köpet, men sanningen där är att då kommer jag drabbas av en massa kostnader (skicka tillbaka utrustning + förtida avslut av avtal etc) och förmodligen skulle jag få betala pengar till dem och antagligen också för att återansluta mig till Telia Öppen Fiber. För mig handlar detta inte om att jag vill bli ersatt av dem i pengar - jag vill bara få ett fungerande fiberabonnemang. Problemet är också att Bahnhof inte vill reklamera inpatchning till Skanova (numera TeliaWholesale) för att de får en kostnad om felet ligger på deras sida. Jag har varit i direkt kontakt med TW och mitt ärende för omkoppling är enligt dem slutfört i måndags och testat som fungerade(osäker på om det är riktigt eller ej, men deras tekniker gör tydligen ett test). Alltså är jag fast i limbo tills Bahnhof har en tekniker som kan kolla till deras utrustning, visar det sig sedan att inpatchningen behöver de återigen kontakta TW(skanova). De lyckades få fram en tekniker till nu på måndag (dvs 1 vecka efter deras eget satta startdatum), jag är tacksam för att jag slapp vänta till fredag nästa vecka på grund av att jag förstår hur dålig tillgång på tekniker de har och att det naturligtvis är mitt problem som slutkund (... ). Min summering av Bahnhof som kund sedan 2014 är: Bra när allt funkar. Katastrof när du råkar på en avvikelse. Oproffesionella klåpare. Du som privat slutkund får veta att du är just det och inget annat. Jag har blivit lovad en skriftlig redogörelse av den ansvarige hur han ser på deras leverans, jag har ett antal punkter jag är nyfiken på i hela processen och var ansvarsgränser går mellan Bahnhof och TW(skanova) när denna situation uppstår. En granne i området har råkat ut för precis samma sak som jag för några veckor sedan och fick vänta i ca en vecka innan det löste sig. Känns inte ok alls. Det är dock viktigt att det kommer fram om det är TWs uppdrag som utförs slarvigt eller om ansvaret helt vilar hos Bahnhof. Det är vi slutkunder som drabbas och det känns inte ok alls.

Permalänk
Medlem

Här kommer svaret från Bahnhof som jag nämner i posten ovan.

Jag har alltså fått en bokad tekniker 7 dagar efter min första felanmälan med dem (5 arbetsdagar), deras första bud var att jag skulle vänta till fredagen nästa vecka (10 dagar) och eftersom det sannolikt kommer krävas en reklamation till Skanova från dem hade väl min fiber i bästa fall hoppat igång precis 14 dagar efter installationsdatum.

Se detta som vägledning om hur Bahnhof ser på privatkunder som får problem.

===
Hej NXXXXX!

Nu kommer ditt efterfrågade mejl med svar på dina frågor,

I tidigare mejl som du beskriver så lägger vi en begäran till Telia Öppen Fiber om att ta över förbindelsen. Den här möjligheten har vi inte på alla adresser utan bara i områden där vi kan etablera vår utrustning. Det här är förmånligt för oss såväl som kund då vi blir den enda kommunikationsoperatören. När bytet blir godkänt av nätägare (Telia) så begär vi en urkoppling av deras fiber i området. Bytet från deras till vår sker av samma tekniker och det blir i detta fall Skanova (underleverantör till Telia). Det är ofta en smidig process och går på en kort period. Det vi misstänker kan ha hänt när vi inte har en fungerade tjänst efter omkoppling är främst två orsaker.

1. Det första är att omkopplingen har blivit felaktig, Skanova kan ha satt kabeln i fel port och inte till vår förbindelse.

2. Trasig utrustning kan sitta på förbindelsen

I nuläget kan vi inte konstatera vilket av anledningarna som gör att din tjänst inte fungerar. Är det alternativ 1 så sitter felet och ansvaret hos Skanova och då behöver vi reklamera det till Skanova som åtgärdar felet och det sker senast inom 1 arbetsdag.
Skulle det vara alternativ 2 kan felet ligga hos oss (om vår nya utrustning mot förmodan är skadad). I det senare fallet tar tekniker med utrustningen på måndag och det blir åtgärdat direkt.

I vårt samtal hade du även en fråga kring SLA och vad privatkunder kan förvänta sig när ett fel uppstår. Det här begreppet används framförallt inom tjänster som är riktade till företag eller större avtal. I våra allmänna vilkor så specifieras ingen SLA mot privatkunder utan att saker ska åtgärdas inom skälig tid med förutsättning att kund samarbetar vid felsökning. Skälig tid specifieras i våra vilkor upp mot 3 månader men en sådan lång period är ytterst ovanlig. Från att vi får in en felanmälan siktar vi på att hantera det senast inom 1-5 arbetsdagar (oftast inom samma dag). Beroende på fel kan det ta extra tid beroende på hur resurser ser ut för tekniker hos oss eller samarbetspartner alternativt om vidare felsökning behöver göras. I ditt fall hanterades felanmälan under dagen vi blir meddelade om problemet och tekniker blev bokad inom samma dag som felsökningen blev genomförd. Den processen har hanterats så snabbt som vi haft möjlighet till men förväntad åtgärd fördröjd på grund av högt tryck av tekniker i stockholmsområdet.

Angående ärendet gällande din granne kan jag inte kommentera det i det här mejlet på grund av sekretess skäl vi har med våra kunder men jag ska ta en närmare titt på det utanför vår diskussion.

Beklagar felet som har uppstått men det glädjer oss att vi kunde få ut en tekniker tidigare än förväntat. Vi håller tummarna att felet blir åtgärdat på måndag alternativt dagen efter. Vi ser över ersättning när problemet är avklarat.

Önskar dig en trevlig helg och hoppas att det här har besvarat dina frågor!

Med vänlig hälsning,
XXXXXX

Kundtjänst Bahnhof

Växel: 010 - 510 00 00

www.bahnhof.se - Internet med sekretess
====
Här är mitt svar till dem:

Hej XXXXXXX,

Tack för svar. Du har rett ut de frågetecken jag hade. Jag är inte intresserad av någon ekonomiskt ersättning från er. För mig handlar detta om hur en Leverantör behandlar sina privatkunder när problem uppstår (det har du angivit i ditt svar). För mig har det inneburit en del krångel då jag jobbar hemifrån och sitter i teamsmöten en hel del, men mobilt bredband funkar bättre än man tror för det mesta (75% av tiden mkt bra, 20% ok, 5% från man flytta telefonen och återansluta).

Jag vill ha en fungerande fiber utan avbrott och det har jag fått via Öppen fiber och Er som internetleverantör sedan juni 2014 - och som sagt jag har varit en nöjd kund inte bråkat om prisjusteringar, alltid betalat mina fakturor i tid etc (antar en mönsterprivatkund). Jag är inte imponerad av ert sätt att utföra bytet till er egen villafiber. Jag är inte imponerad av er syn på privatkunder. Men jag tror heller inte att ni är jättemycket sämre än vad jag skulle kunna råka ut för hos någon annan. Har fått höra en massa historier från olika håll om privatpersoner som blir klämda mellan olika aktörer vid flytt och nyinstallation av fiber. Det verkar vara branchproblematik mer än något annat.

Jag kommer inte att bråka mer om allt funkar på måndag, eller tisdag om nu Skanova måste göra något mer. Om det däremot inte funkar på tisdag och ni anser att skälig tid är 3 månader så kanske vi kommer höras en del via er telefonsupporttjänst och mail, men det tror jag inte. Jag hoppas att allt går bra.

Vill ni göra något som jag skulle uppskatta på riktigt så är det att er tekniker sätter upp en separat fibermediaomvandlare (vet att ni hade det tidigare då jag har bekanta som fått router och omvandlare separat) och att ni tar med Huawei-routern som jag fått av Er hem igen. Jag får annars en huawei-kloss som jag kommer sätta i bryggläge. Om det är ogörbart så är jag helt ok med det också.

Mvh,
NXXXXXX

Permalänk
Medlem

@nbt98001 Ok, tack för ingående svar! Innan deras support är helt utbytt till något som faktiskt är värt namnet så lär inte jag byta till dom. Helt galet vilka historier man läst här där dom behandlar sina kunder illa som fan. En anledning att dom överhuvudtaget finns är väl pga att dom faktiskt har kunder..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Ska göra precis det här bytet om några månader, hoppas det går smidigare än vad det gjort för en del i tråden... Visst kan man byta tillbaka till annan operatör senare utan att det kostar något? (oftast?)

Har några funderingar/frågor.

Antar att de kommer behöva komma hem och byta mediaomvandlaren åt mig, det är inget man ska göra själv?

Hur tänker ni andra kring mediakonverteraren/routern från Huawei? Vågar man köra den som enda router? Brukar inte vara speciellt paranoid men man har ju läst mycket om Huawei och deras koppling till kinesiska staten. Kommer de övervaka allt man gör på internet liksom? 😆

Det hjälper väl inte att sätta en egen router efter den direkt heller ur sekretessynvinkel?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌