Permalänk
Medlem

ER-X FSP hänger sig, ersätta?

Har under typ 4-5 år kört med en Edgerouter-X FSP och det har fungerat stabilt. Men senaste halvåret har den börjat frysa/hänga sig oftare och oftare.
Har testat factory reset samt kör senaste fw men det har inte löst problemen.

Det som händer är att alla enheter tappar anslutning till internet och routern går ej pinga, hoppar igång direkt när man gör routern strömlös ett kort tag.

Har 600/50 via Comhem. Modemet fungerar när routern hänger sig, har ett par prylar anslutna direkt till modemet och de snurrar vidare utan bekymmer.

Ja, jag kör dubbel-NAT och det har fungerat klanderfritt under alla år, det är inte förrän sista halvåret som det börjat stöka.

Någon som har/haft liknande bekymmer med sin Edgerouter?

Vad ska man byta till om man fortsatt vill ha hög throughput med några tjänster igång i routern?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Har under typ 4-5 år kört med en Edgerouter-X FSP och det har fungerat stabilt. Men senaste halvåret har den börjat frysa/hänga sig oftare och oftare.
Har testat factory reset samt kör senaste fw men det har inte löst problemen.

Det som händer är att alla enheter tappar anslutning till internet och routern går ej pinga, hoppar igång direkt när man gör routern strömlös ett kort tag.

Har 600/50 via Comhem. Modemet fungerar när routern hänger sig, har ett par prylar anslutna direkt till modemet och de snurrar vidare utan bekymmer.

Ja, jag kör dubbel-NAT och det har fungerat klanderfritt under alla år, det är inte förrän sista halvåret som det börjat stöka.

Någon som har/haft liknande bekymmer med sin Edgerouter?

Vad ska man byta till om man fortsatt vill ha hög throughput med några tjänster igång i routern?

Tack på förhand.

Vet inte om det är relevant eller inte, men hade en Edgerouter X (Utan SFP) jag med som crashade, skummaste var att det enbart var med ComHem Hub C1 och C2 (C3 hade inte släppts) Köpte sedan en Edgerouter 4 som också funkade dåligt med ComHem Hubbarna (då även C3)

Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något konstigt när dom kommunicerar, kör nu samma Edgerouter 4 med samma lan kabel fast Telia stadsnät 1000/1000 utan problem.

Vet inte om det är samma problem du har, men båda Edgeroutrar hängde sig efter ett tag helt random när dom var anslutna till ComHem hubbarna både i bryggat och obryggat läge på hubbarna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kör en ER-X rakt i väggen och gjort sen januari-ish, inga problem hittills

Hur är tempen och uppdaterade du innan/efter problemen började?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Den är monterad på vägg och har helt fritt omkring sig, blir väl lite småljummen men inget jag reagerat på som alarmerande varmt. Omgivningstemperaturen är 22-24 grader.

Uppdatering av fw gjordes efter stöken började.