Permalänk
Medlem

Endast köra bil i gta

Min son (10 år) vill spela gta endast gör att köra bil. Är detta möjligt? Enligt honom finns det en online/offline-möjlighet och i offline kan man vara ”själv” och det är inte möjligt att göra allt annat som gta består av. Snälla finns det någon som vet? Jag vill inte låta honom spela gta i övrigt, uran endast för att han vill ha själva ”bildelen” av spelet.

Permalänk
Medlem

Har du installerat spelet så kan du inte hindra honom från att komma åt resten. Vill du sitta och övervaka honom under hela tiden?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av susslt:

Min son (10 år) vill spela gta endast gör att köra bil. Är detta möjligt? Enligt honom finns det en online/offline-möjlighet och i offline kan man vara ”själv” och det är inte möjligt att göra allt annat som gta består av. Snälla finns det någon som vet? Jag vill inte låta honom spela gta i övrigt, uran endast för att han vill ha själva ”bildelen” av spelet.

Kanske bättre att han spelar ett bilspel istället? Forza Horizon exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av susslt:

Min son (10 år) vill spela gta endast gör att köra bil. Är detta möjligt? Enligt honom finns det en online/offline-möjlighet och i offline kan man vara ”själv” och det är inte möjligt att göra allt annat som gta består av. Snälla finns det någon som vet? Jag vill inte låta honom spela gta i övrigt, uran endast för att han vill ha själva ”bildelen” av spelet.

Jag förmodar att vi pratar om GTA5? (aktuell version)

Spelet har mycket riktigt ett offline-läge, men detta har en story som väl är som GTA är mest, en del bilkörning men också mycket våld och en del skruvade saker som händer. Mellan uppdrag kan man väl i mångt och mycket göra det man vill, men jag känner inte att det riktigt motsvarar vad som efterfrågas eftersom "vad man vill" kan vara något helt annat än bilkörning.

Sedan då ett online-läge med allt vad det innebär. Det är väl visserligen snarast mer öppet på många sätt att göra vad man vill (återigen, vad det nu innebär), men det finns också andra spelare så det kan ju sluta hur som helst (vilket det också ofta gör) även om man själv hade andra planer.

Så jag skulle nog säga "nej" angående spelet så som det levereras. Kanske finns det någon mod som skapar ett mer lämpligt spelläge, men det är mer än jag vet.

Skrivet av Novdid:

Kanske bättre att han spelar ett bilspel istället? Forza Horizon exempelvis.

Håller helt med att det är en bättre idé med något regelrätt bilspel som verkar kul.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

GTA online är i princip samma nivå av barntillåtet. En grov story byts ut mot andra spelare (som kan vara grova).

Han kommer garanterat kunna gå på strippklubb, underhålla prostituerade i bilen, skjuta folk på gatan, i offlineläge.
Även om åldersgränsen på 18år är hög, så är det nog bättre att vänta några år.

Edit: Kan ju vara så att han vill kunna modifiera bilar, och då finns det nog något annat spel man kan göra det i. Tänker mig typ needforspeed underground fast modernt.

Permalänk
Medlem

Men, allaaaaa andra fåååår ju speeeela GTA?

Diskussionen har väl pågått i sisådär 20 år vid det här laget, för det är ju inte direkt den första versionen i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men, allaaaaa andra fåååår ju speeeela GTA?

Diskussionen har väl pågått i sisådär 20 år vid det här laget, för det är ju inte direkt den första versionen i serien.

Nej, det är inte någon ny fråga för GTA-serien och GTA5 i sig har ju ett antal år på nacken för den delen.
Diskussionen lär väl dock ha växt till sig i takt med ökat realism jämfört de första spelen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hah, hade samma deal med mina föräldrar när jag var liten o ville spela GTA San Andreas. Så fort de inte kollade blev det vapen och köra över människor Sen när de kollade så körde man så lagligt och fint. Pågick väl så någon vecka sen gav de upp och slutade bry sig och jag har varit stor fantast av GTA spelen sedan dess.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Köp detta spel istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är inte någon ny fråga för GTA-serien och GTA5 i sig har ju ett antal år på nacken för den delen.
Diskussionen lär väl dock ha växt till sig i takt med ökat realism jämfört de första spelen...

Visst, men trean är ju faktiskt väldigt nära 20 år gammal nu. De två första som bara var uppifrån är ännu äldre, även om det förekom synpunkter även på dem.

@lambdans inlägg får mig, apropå köra ihjäl, att tänka på en annan omdiskuterad serie: Carmageddon.

Permalänk
Medlem

Hade liknande diskussion nyligen och hittade denna mod:
https://www.gta5-mods.com/scripts/family-friendly-free-roamin...

Har inte testat den själv, men kanske kan vara värt ett försök. Jag får iofs lite uppfattning om att detta inte riktigt är din hemmaplan? Kan vara krångligt att installera moddar.

Utöver Forza kan jag rekommendera att kolla på The Crew 2.
https://store.steampowered.com/app/646910/The_Crew_2/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ok tack alla för svar! Det han gillar med gta är tydligen grafiken, att man kör i stadsmiljö (rödljus, kunna parkera bilen osv), att kunna göra ”trick shot”, att bilarna låter som riktiga bilar osv...

Finns det andra bilspel som påminner om det ovan? Någon tipsade om Forza Horizon 4. Forza 7 har vi och det är ju mer att köra på bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hade liknande diskussion nyligen och hittade denna mod:
https://www.gta5-mods.com/scripts/family-friendly-free-roamin...

Har inte testat den själv, men kanske kan vara värt ett försök. Jag får iofs lite uppfattning om att detta inte riktigt är din hemmaplan? Kan vara krångligt att installera moddar.

Utöver Forza kan jag rekommendera att kolla på The Crew 2.
https://store.steampowered.com/app/646910/The_Crew_2/

Ok tack för tips! Nej jag kan inget alls om detta, försöker bara hjälpa min son 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

beror kanske lite på hur ofta det är tänkt och/eller hur han vill spela.

Skulle ju kunna gå att sätta sig i "Passiv" varje gång man loggar in på online, så kan han åka runt och modda. Kan då inte dö, eller bli sprängd av andra spelare. Har har heller inte tillgång till vapen då.

Beror lite på hur pk du vill det ska bli. För även här nu med nya F&F updaten så måste man runt och skjuta lite folk för att sno bilarna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

GTA5 är ju väldigt fritt, och jag har inte släppt lös min son i det heller, (10år) utan han får köra några race då jag är med. Eller modda bilar, men inte köra omkring fritt utan mig där.

Är ju lätt att råka svänga fel och köra över fotgängare, och då blir det polisjakt och slutar med att man blir skjuten. Så det känns inte som ett spel att släppa lös vilket barn som helst i.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av susslt:

Finns det andra bilspel som påminner om det ovan? Någon tipsade om Forza Horizon 4. Forza 7 har vi och det är ju mer att köra på bana.

Horizon-serien bygger på en öppen värld där man kan köra runt på gator (och städer) med lite andra bilar mellan loppen, så det är inte ren rejsing som tex Forza 7.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skön unge, låter som nått jag hade dragit till med för att övertala mina päron att få göra nått jag egentligen inte fick när jag var i den åldern

Permalänk
Medlem

Även om man bara ska köra bil i GTA så går det inte att undvika att det tillslut blir en massaker. Kör själv med ratt, pedaler/koppling och växelspak med en modd. Ändå blir det full kalabalik förr eller senare när man råka pankaka någon som får för sig att promenerar rakt ut i vägen och vips har man poliser efter sig och så råkar man mangla ett par dussin peds till.. För att inte tala om att man står vid ett rödljus och tutar så hoppar plötsligt en prostituerad in och fråga om man vill åka till något övergivet ställe och ha roligt haha. Nä mitt tips är att skaffa ett vanligt bilspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Även om barnen bara är intresserad av att köra bil så kommer dom ändå köra på tonvis med människor, råka trycka fel och skjuta ihjäl massa folk osv. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker som förälder - spelas det GTA så är det så det blir.

Är man inte bekväm med att ens 10-åring kör och skjuter ihjäl folk så blir det inget GTA. Min dotter ville också "bara köra bil" och spela GTA när hon var 10 år, och det är ju "ingen fara för alla kompisar spelar". Det blev inget GTA och det tog inte jättelång tid innan hon slutade fråga.

Som tidigare nämnts så är Forza Horizon 4 himla bra för att just "köra bil" överallt och hur som helst, men utan risk för att någon blir skadad. Bilarna låter som riktiga bilar (mer därtill än GTA), det finns riktiga delar att byta ut, modifiera, trimma med osv. Dessutom är det riktiga märken och modeller och inte massa hittepå som i GTA.

Vill han krocka bilar så kanske spel som BeamNG.drive fungerar. Krocka, bygga egna banor, loopar, hopp och trick verkar se nice ut i Wreckfest.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Need for speed Heat.

Test drive unlimited (lite gammalt kanske), kommer dock ett nytt (om ett år) som heter Solar crown.

The Crew 2.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Titta i så fall på modden som länkades ovan. Kan möjligen finnas andra liknande också.

Som en person som gillar att köra runt på kartan i GTA 5 ibland kan jag förstå sonen till TS. Det är ett ganska kul spel även utan de mer vuxna delarna. Spelet har dock som andra sagt inget inbyggt läge för att undvika våld etc. Det finns dock communitys i spelet som moddar det och sedan spelar det som en typ av rollspel där de följer lagar, utför legitima jobb (levererar post, patrullerar gatorna som poliser, etc.).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag var också ute efter en mod som gjorde spelet "barnvänligt". Det var visserligen ca 4 år sedan, så det har kanske hänt en del på den fronten, kanske finns det någon mod som gör spelet mestadels barnvänligt. TS sa visserligen att hen inte var insatt i det hela, så att modda - och kanske hålla den uppdaterad, bekräfta att den fortfarande fungerar m.m. är nog inte värt det.

För att inte tala om att barn kan mer än man tror. Köper och installerar du GTA idag, lägger in en mod som gör spelet "barnvänligt", så tar det allt från en dag till aldrig innan sonen har kommit på ett sätt att stänga av modden, eller bara installerat om spelet.

Sen ska man som förälder även se till att modden fungerar korrekt i alla lägen hela tiden. En uppdatering av GTA kan göra modden obrukbar. Hur ofta och hur länge ska du dubbelkolla att modden faktiskt fortfarande fungerar? Varje dag? En gång i veckan? Varannan månad? Hur länge har barnet då hunnit spela utan modden helt fritt?

Klart man kollar till sina barn när dom sitter framför datorn, men samtidigt kanske man inte kan vara säker på att modden fortfarande fungerar (eller inte är avstängd) - varenda gång.

Det hela är väldigt simpelt. Antingen tillåter man sina barn att spela spel som GTA, eller så gör man det inte. Man kan inte både äta och behålla kakan i det här fallet. Man känner sina barn bäst själv.

Edit: Vill förtydliga att jag inte är emot att barn spelar spel som GTA. Min dotter hade fått spela det, men eftersom jag visste att hon skulle fått svårt att somna, få mardrömmar etc. av att råka ha kört över en person som hoppade ut i vägen, så blev det inget GTA för henne när hon var 10 år. Nu när hon är 14 år och jobbig tonåring så finns det värre saker än GTA att oroa sig för. Idag skulle hon få spela hur mycket GTA hon vill, men hon är inte intresserad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Viking

Du kan fixa Xbox Game Pass i en månad för 10kr. Med det kan man spela massor av olika spel (över hundra stycken tror jag). Bland annat ingår då Forza Horizon 4, så slipper man lägga 600kr direkt och kan istället testspela det först.

Länk: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Även om barnen bara är intresserad av att köra bil så kommer dom ändå köra på tonvis med människor, råka trycka fel och skjuta ihjäl massa folk osv. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker som förälder - spelas det GTA så är det så det blir.

Är man inte bekväm med att ens 10-åring kör och skjuter ihjäl folk så blir det inget GTA. Min dotter ville också "bara köra bil" och spela GTA när hon var 10 år, och det är ju "ingen fara för alla kompisar spelar". Det blev inget GTA och det tog inte jättelång tid innan hon slutade fråga.

Som tidigare nämnts så är Forza Horizon 4 himla bra för att just "köra bil" överallt och hur som helst, men utan risk för att någon blir skadad. Bilarna låter som riktiga bilar (mer därtill än GTA), det finns riktiga delar att byta ut, modifiera, trimma med osv. Dessutom är det riktiga märken och modeller och inte massa hittepå som i GTA.

Vill han krocka bilar så kanske spel som BeamNG.drive fungerar. Krocka, bygga egna banor, loopar, hopp och trick verkar se nice ut i Wreckfest.

Tack för dina tips 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Need for speed Heat.

Test drive unlimited (lite gammalt kanske), kommer dock ett nytt (om ett år) som heter Solar crown.

The Crew 2.

Tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag var också ute efter en mod som gjorde spelet "barnvänligt". Det var visserligen ca 4 år sedan, så det har kanske hänt en del på den fronten, kanske finns det någon mod som gör spelet mestadels barnvänligt. TS sa visserligen att hen inte var insatt i det hela, så att modda - och kanske hålla den uppdaterad, bekräfta att den fortfarande fungerar m.m. är nog inte värt det.

För att inte tala om att barn kan mer än man tror. Köper och installerar du GTA idag, lägger in en mod som gör spelet "barnvänligt", så tar det allt från en dag till aldrig innan sonen har kommit på ett sätt att stänga av modden, eller bara installerat om spelet.

Sen ska man som förälder även se till att modden fungerar korrekt i alla lägen hela tiden. En uppdatering av GTA kan göra modden obrukbar. Hur ofta och hur länge ska du dubbelkolla att modden faktiskt fortfarande fungerar? Varje dag? En gång i veckan? Varannan månad? Hur länge har barnet då hunnit spela utan modden helt fritt?

Klart man kollar till sina barn när dom sitter framför datorn, men samtidigt kanske man inte kan vara säker på att modden fortfarande fungerar (eller inte är avstängd) - varenda gång.

Det hela är väldigt simpelt. Antingen tillåter man sina barn att spela spel som GTA, eller så gör man det inte. Man kan inte både äta och behålla kakan i det här fallet. Man känner sina barn bäst själv.

Edit: Vill förtydliga att jag inte är emot att barn spelar spel som GTA. Min dotter hade fått spela det, men eftersom jag visste att hon skulle fått svårt att somna, få mardrömmar etc. av att råka ha kört över en person som hoppade ut i vägen, så blev det inget GTA för henne när hon var 10 år. Nu när hon är 14 år och jobbig tonåring så finns det värre saker än GTA att oroa sig för. Idag skulle hon få spela hur mycket GTA hon vill, men hon är inte intresserad.

Du har rätt! Det verkar krångligt med modden och att kontrollera så att det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan fixa Xbox Game Pass i en månad för 10kr. Med det kan man spela massor av olika spel (över hundra stycken tror jag). Bland annat ingår då Forza Horizon 4, så slipper man lägga 600kr direkt och kan istället testspela det först.

Länk: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass

Tack för ett bra tips!

Permalänk
Medlem

Jag försökte övertala mina föräldrar samma sak med San Andreas, faktiskt! Och jag ville faktiskt bara köra bil och "hjälpa folk", som jag sa till föräldrarna. Men det blev bara några enstaka speltillfällen