Inet: avsäga sig returrätt för köp

Permalänk
Medlem

Inet: avsäga sig returrätt för köp

Beställde en fyndvara från inet och de mailade mig kort därefter och skrev att jag behöver avsäga mig min returrätt på produkten för att få igenom beställningen.

Orsaken till detta är att jag är en jobbig kund för dem eftersom jag gjort en del returer tidigare så jag förstår att de hellre säljer till någon annan.

Det jag undrar är ifall de verkligen kan avtala bort ångerrätten till en kund? Är inte detta lagstiftat och är det inte då bättre att bara neka mig köpet eftersom de inte behöver sälja till mig?

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt vid distansköp är lagstadgat. Däremot kan de de ju sälja till dig utan den extra ångerrätt de normalt erbjuder (de skriver att de ger 30 dagars ångerrätt, såväl på nätet som i butik).

Hade ett företag meddelat mig något sådant hade jag definitivt gått med på det, köpt varan och sedan returnerat den, bara för att...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Det jag undrar är ifall de verkligen kan avtala bort ångerrätten till en kund?

Går inte att avtala bort om du köper som privatperson. Om du köper som företag kan ni avtala vad ni vill om detta.

Permalänk
Medlem

Nej, de är pinsamma amatörer, det går inte att avtala bort ångerrätten enligt distansavtalslagen.

Distansavtalslagen:

Citat:

4 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Däremot finns det vad jag vet inget som hindrar dem att låta bli att sälja till dig på grund av att du tidigare överutnyttjat ångerrätten, eller att kräva att du handlar i butik så att distansavtalslagen inte gäller.

Permalänk
Hjälpsam

De kan avsäga allt utöver de juridiskt bindande sakerna, dvs 14 dagars ångerrätt.
Däremot kan de kräva att du står för alla fraktkostnader till exempel.

Men håller med, hade varit smidigare att stänga av dig som kund, man har inte juridisk rätt att köpa från en butik (men man får inte bli nekad av etiska, religiösa eller liknande skäl dock).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Beställde en fyndvara från inet och de mailade mig kort därefter och skrev att jag behöver avsäga mig min returrätt på produkten för att få igenom beställningen.

Orsaken till detta är att jag är en jobbig kund för dem eftersom jag gjort en del returer tidigare så jag förstår att de hellre säljer till någon annan.

Det jag undrar är ifall de verkligen kan avtala bort ångerrätten till en kund? Är inte detta lagstiftat och är det inte då bättre att bara neka mig köpet eftersom de inte behöver sälja till mig?

De kan vägra köpet helt om de vill, huruvida ett separat avtal gäller över lagen vettefan.

Men returer kostar butiken pengar, har du slösat tillräckligt för dem så får man räkna med en del problem i framtida köp.

Permalänk
Medlem

Tycker Inet är generösa här om jag ska vara ärlig. Har man en kund som utnyttjar generositeten av butikens regler så är det ju smidigast för dem att bara stänga kundens konto. Istället så säger de ju mer eller mindre "Hej, vi är inte okej med att bli utnyttjade på detta sättet, men om du genuint vill köpa den här produkten så hjälper vi dig. Vi kommer be dig avtala bort returrätten så vi kan vara säkra på att du inte försöker utnyttja situationen igen"

Det finns mycket kostnader som kommer i samband med returer
- Fraktkostnad
- Hanteringskostnad (personal krävs för leverans och retur)
- Måste nu lägga upp fyndvara online
- Förlorad inkomst då man säljer vara till reducerat pris

Kikade på lagen, är inte jurist så vet inte hur man ska tolka det här...

"Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Beställde en fyndvara från inet och de mailade mig kort därefter och skrev att jag behöver avsäga mig min returrätt på produkten för att få igenom beställningen.

Orsaken till detta är att jag är en jobbig kund för dem eftersom jag gjort en del returer tidigare så jag förstår att de hellre säljer till någon annan.

Det jag undrar är ifall de verkligen kan avtala bort ångerrätten till en kund? Är inte detta lagstiftat och är det inte då bättre att bara neka mig köpet eftersom de inte behöver sälja till mig?

Skrivet av Chrisism8:

Tycker Inet är generösa här om jag ska vara ärlig. Har man en kund som utnyttjar generositeten av butikens regler så är det ju smidigast för dem att bara stänga kundens konto. Istället så säger de ju mer eller mindre "Hej, vi är inte okej med att bli utnyttjade på detta sättet, men om du genuint vill köpa den här produkten så hjälper vi dig. Vi kommer be dig avtala bort returrätten så vi kan vara säkra på att du inte försöker utnyttja situationen igen"

Det finns mycket kostnader som kommer i samband med returer
- Fraktkostnad
- Hanteringskostnad (personal krävs för leverans och retur)
- Måste nu lägga upp fyndvara online
- Förlorad inkomst då man säljer vara till reducerat pris

Kikade på lagen, är inte jurist så vet inte hur man ska tolka det här...

"Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169"

Mail från TS som frånsäger sig låter ju lättast, annars antar jag att det är det här formuläret som TS behöver fylla i https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/...

"I första stycket anges att en konsument kan frånträda ett avtal genom att lämna eller sända ett meddelande om det till näringsidkaren inom 14 dagar. Det klargörs nu att en konsument som vill frånträda ett avtal antingen kan använda formuläret för utövande av ångerrätten eller lämna ett annat otvetydigt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet. Någon saklig ändring är inte avsedd (se prop. 2013/14:15 s. 87 f.)."

Permalänk
Medlem

Förstår att butiker vill göra så här. Det finns folk som beställer tre likadana skärmar och försöker se vilken som har minst backlight bleed. Sen returnerar de två. Sen när de använder skärmen ser de ingen skillnad ändå, inte så man sitter med svart bild och max ljusstyrka och kollar.
Finns alla varianter på detta där folk öppnar och testar allt möjligt för att behålla någon enstaka produkt. Kanske inte det som lagen är tänkt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Mail från TS som frånsäger sig låter ju lättast, annars antar jag att det är det här formuläret som TS behöver fylla i https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c77...

"I första stycket anges att en konsument kan frånträda ett avtal genom att lämna eller sända ett meddelande om det till näringsidkaren inom 14 dagar. Det klargörs nu att en konsument som vill frånträda ett avtal antingen kan använda formuläret för utövande av ångerrätten eller lämna ett annat otvetydigt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet. Någon saklig ändring är inte avsedd (se prop. 2013/14:15 s. 87 f.)."

Jag tolkar det mer att man som kund kan frånträda själva avtalet, alltså köpet, i/e ångerrätten.
Men är själv ingen jurist heller så kan ha tolkat det fel också.

Permalänk
Medlem

Tror inte det funkar att kund avsäger sig rätten iom att då skulle alla företag bara säga, vi säljer inte om du inte frånsäger dig rätten och därmed gå runt det.
Det är ju i princip samma som att de inte får avtal bort den rätten.

Företaget får däremot vägra att sälja till någon.

Edit:
Blanketten ovan är ju för att häva ett avtal inte frångå ångerrätten, dvs blanketten är för att utöva ångerrätten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hur många varor har du skickat tillbaka? Känns som det måste vara en del om dom är villiga att gå så långt.

För mig har inet alltid varit grymt generösa i samband med retur och defekta produkter ur fyndhörnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tycker Inet är generösa här om jag ska vara ärlig. Har man en kund som utnyttjar generositeten av butikens regler så är det ju smidigast för dem att bara stänga kundens konto. Istället så säger de ju mer eller mindre "Hej, vi är inte okej med att bli utnyttjade på detta sättet, men om du genuint vill köpa den här produkten så hjälper vi dig. Vi kommer be dig avtala bort returrätten så vi kan vara säkra på att du inte försöker utnyttja situationen igen"

Det finns mycket kostnader som kommer i samband med returer
- Fraktkostnad
- Hanteringskostnad (personal krävs för leverans och retur)
- Måste nu lägga upp fyndvara online
- Förlorad inkomst då man säljer vara till reducerat pris

Kikade på lagen, är inte jurist så vet inte hur man ska tolka det här...

"Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169"

Det skall tolkas som så att kunden har rätt att returnera en vara inom 14 dagar. Det finns inget stöd i lagen som tillåter säljare att avtala bort ångerrätten - vid försäljning utanför butikens lokaler, bör kanske nämnas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gör du reviews på youtube, och skickar tillbaka efter testet? eller varför skickar du tillbaka så många saker.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Hur många varor har du skickat tillbaka? Känns som det måste vara en del om dom är villiga att gå så långt.

För mig har inet alltid varit grymt generösa i samband med retur och defekta produkter ur fyndhörnan.

Handlar om 3 st grafikkort

Ett 6900 xt med för mycket coilwhine
Ett 6800 xt med för mycket coilwhine
Ett 6800 xt därför att jag fick samma kort 1500:- billigare på webhallen

Vill ha en tyst dator med ett radeon kort, det är min personliga åsikt att man inte ska behöva acceptera hög coilwhine på ett kort man lagt 12000+ på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tror inte det funkar att kund avsäger sig rätten iom att då skulle alla företag bara säga, vi säljer inte om du inte frånsäger dig rätten och därmed gå runt det.
Det är ju i princip samma som att de inte får avtal bort den rätten.

Företaget får däremot vägra att sälja till någon.

Edit:
Blanketten ovan är ju för att häva ett avtal inte frångå ångerrätten, dvs blanketten är för att utöva ångerrätten.

Nej, så skulle det inte fungera, eftersom det då finns andra företag att beställa från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, så skulle det inte fungera, eftersom det då finns andra företag att beställa från.

Fast det krävs bara att några företag gör det, sedan blir det standard och du kan inte beställa utan det. Därav är det en tvingande lag.

EDIT:
Det jag menar är att om ett företag avtalar bort det (vilket inte går) så kommer fler att följa och tillslut gör alla det för det är billigare och alla andra gör det. Kunden förlorar därmed skyddet, detta är varför det är en tvingande lag som du inte kan avtala bort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hur är mailet du fått formulerat? Kan du ha misstolkat det?