Tycker Inet är generösa här om jag ska vara ärlig. Har man en kund som utnyttjar generositeten av butikens regler så är det ju smidigast för dem att bara stänga kundens konto. Istället så säger de ju mer eller mindre "Hej, vi är inte okej med att bli utnyttjade på detta sättet, men om du genuint vill köpa den här produkten så hjälper vi dig. Vi kommer be dig avtala bort returrätten så vi kan vara säkra på att du inte försöker utnyttja situationen igen"
Det finns mycket kostnader som kommer i samband med returer
- Fraktkostnad
- Hanteringskostnad (personal krävs för leverans och retur)
- Måste nu lägga upp fyndvara online
- Förlorad inkomst då man säljer vara till reducerat pris
Kikade på lagen, är inte jurist så vet inte hur man ska tolka det här...
"Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169"