Poly Network hackat – 600 miljoner dollar i kryptovalutor stulet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Bra poäng, och välskrivet inlägg från dig som vanligt.

Tror dock det är lite skillnad att blåsa folk globalt, kultur och kutym skiljer sig väsentligt från västvärlden på många platser.

Oavsett så är det inte bara "hacka en crypto-bank, flytta till karibien och köp en lyxyaht och kasta pengar omkring dig" som vissa här verkar tro.

Nä det är verkligen sant som du säger. Det är inte bara att cachea ut!

Och jag kan tänka mig att det finns en internetkultur som gärna håller koll på utvecklingen och även minns på ett annat sätt för krypto scams jämfört led traditionella scams där folk inte på samma sätt kan samlas och följa utvecklingen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

''Cybersecurity Ventures predicts that by 2021 more than 70 percent of all cryptocurrency transactions annually will be for illegal activity, up from current estimates ranging anywhere from 20 percent (of the 5 major cryptocurrencies) to nearly 50 percent (of Bitcoin) in 2017.''
https://cybersecurityventures.com/cryptocurrency-market-watch...

''Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.''
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Hälften är vad dom kan se, sen kan ju snillen spekulera i om det finns ett mörkertal.

@pine-orange
@PatrickP

Dåså, då har vi konstaterat att kryptovaluta är SKURKVALUTA och ingenting annat.

Nu ligger bevisbördan hos er som inte håller med att lägga fram någonting som ens tyder på motsatsen.

Jag har inte sagt emot ditt påstående om hur kruptovalutor används. Har inte själv så bra koll på det. Men nu har vi lite referenser som en diskussion kan utgå ifrån. Precis vad jag var ute efter!

Jag måste dock säga att bevisbördan absolut inte flyttas över för att du har ett par referenser som styrker ditt påstående. Däremot är det en bra grund för att diskutera metodik etc.
Är du intresserad av att fortsätta diskutera bevisbörda rekommenderar jag att läsa på om "null hypothesis", men det börjar bli lite väl off topic för denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

''Cybersecurity Ventures predicts that by 2021 more than 70 percent of all cryptocurrency transactions annually will be for illegal activity, up from current estimates ranging anywhere from 20 percent (of the 5 major cryptocurrencies) to nearly 50 percent (of Bitcoin) in 2017.''
https://cybersecurityventures.com/cryptocurrency-market-watch...

''Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.''
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Hälften är vad dom kan se, sen kan ju snillen spekulera i om det finns ett mörkertal.

@pine-orange
@PatrickP

Dåså, då har vi konstaterat att kryptovaluta är SKURKVALUTA och ingenting annat.

Nu ligger bevisbördan hos er som inte håller med att lägga fram någonting som ens tyder på motsatsen.

Källorna på https://cybersecurityventures.com är tyvärr bakom betalvägg så jag kan inte läsa dem
Angående SVD-artikeln så pratar dem om data som är gammal. När de diskuterar hur de har kommit fram till siffrorna pratar de om Silk Road som stängdes ner 2013 (och Agora som stängdes ner 2015). Som jag skrev i mitt inlägg är det helt sant att BTC användes i stor utsträckning av kriminella kring 2011-2013. i dagsläget, 2021, och även 2020 och 2019 har verkligheten ändrats drastiskt. Detta dels pga att den totala volymen inom investeringar/spekulation har fullständigt exploderat de senaste åren, men även pga att kriminella har insett att man är lite korkad om man använder en publik transaktionskedja för kriminella aktiviteter

Siffrorna från Chainalysis 2021 Crypto Crime Report är de jag tror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Källorna på https://cybersecurityventures.com är tyvärr bakom betalvägg så jag kan inte läsa dem
Angående SVD-artikeln så pratar dem om data som är gammal. När de diskuterar hur de har kommit fram till siffrorna pratar de om Silk Road som stängdes ner 2013 (och Agora som stängdes ner 2015). Som jag skrev i mitt inlägg är det helt sant att BTC användes i stor utsträckning av kriminella kring 2011-2013. i dagsläget, 2021, och även 2020 och 2019 har verkligheten ändrats drastiskt. Detta dels pga att den totala volymen inom investeringar/spekulation har fullständigt exploderat de senaste åren, men även pga att kriminella har insett att man är lite korkad om man använder en publik transaktionskedja för kriminella aktiviteter

Siffrorna från Chainalysis 2021 Crypto Crime Report är de jag tror på

Verkar som båda lutar sig mot denna: https://academic.oup.com/rfs/article/32/5/1798/5427781?login=...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Deras källhänvisningar är inbakade i texten i form av länkar om du missade det. Kom med bevis på motsatsen nu, bevisbördan ligger hos dig.

Det är bra att du tog dig tiden att försöka styrka påståendet när det inte ens var du som påstod det men... Du har inte visat det som ska visas, du har visat något annat och det räcker tyvärr inte. Jag tror att det kommer bli väldigt svårt att styrka påståendet om det inte finns forskning som har delat upp olaglig aktivitet i olika, för oss relevanta, kategorier. Det är därför källor är så viktiga, det gör att man kan vara rätt säker på att det man säger går att styrka innan man uttalar sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Den enes död blir den andres bröd.

Indeed, precis som när vi för länge sen levde som apor i träden. Nu tror vi att vi är människor och är civiliserade, frågan är när vi ska bli det på riktigt?

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

...som är max 1 050 000kr. Så rent hypokondriskt, skulle banken gå i konkurs p.g.a. rånet och man har mer än c:a 1 mille i sparkapital så kan man ändå förlora pengar.

Per bank. Om man har en någorlunda normal inkomst men gillar att spara så räcker det sannolikt att sprida pengarna mellan en-två banker.
Det är dock endast 10% som har mer än en miljon på banken enligt en studie från 2019. (7% har under 10000)

Dessutom har staten en förkärlek för att rädda banker. Se bara senaste finanskrisen. Var väl bara Nordea som inte fick hjälp av staten bland storbankerna om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Vart är logiken där?
Brytande av kryptovalutor är ett resursslöseri utan dess nåde medan man bor och lever i ett hus - därtill alla psykiska men som kan tillkomma av att man fått sin integritet kränkt vid ett inbrott.

Kryptovaluta är inget annat än en skurkvaluta.

Whataboutism i ett nötskal är "logiken" du efterfrågar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bra att du tog dig tiden att försöka styrka påståendet när det inte ens var du som påstod det men... Du har inte visat det som ska visas, du har visat något annat och det räcker tyvärr inte. Jag tror att det kommer bli väldigt svårt att styrka påståendet om det inte finns forskning som har delat upp olaglig aktivitet i olika, för oss relevanta, kategorier. Det är därför källor är så viktiga, det gör att man kan vara rätt säker på att det man säger går att styrka innan man uttalar sig.

Chainalysis har delat upp det lite. Dock inte riktigt så bra som du vill
Där kan man se att (år 2020) så var 0,34% av transaktionerna inom krypto relaterade till olagligheter och tittar man på figuren "Total Funds Recieved by Illicit Entities, Annual" så ser man att de stora pelarna är "scam" och även "darknet market". "Terrorist financing" är så liten att man inte ens kan se den

https://blog.chainalysis.com/reports/2021-crypto-crime-report...

Permalänk
Medlem

Intressant filosofisk fråga det här med vad crypto "används" till.

Om vi tänker att det är en valuta, så är det väl främst när den används till att köpa en vara eller tjänst som man kan säga att den slutligen faktiskt "använts"? I så fall så skulle jag inte räkna investeringar i valutan (köpa BTC i spekulationssyfte) och inte heller när den fungerar som ett mellansteg/sluss mellan två andra valutor som att det borde räknas med i vad den faktiskt används till.

Med den bakgrunden så blir mitt perspektiv också en nyfikenhet gällande i hur stor utsträckning den faktiskt används som en valuta utanför lagliga gråzoner (eller mörkare än så).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Intressant filosofisk fråga det här med vad crypto "används" till.

Om vi tänker att det är en valuta, så är det väl främst när den används till att köpa en vara eller tjänst som man kan säga att den slutligen faktiskt "använts"? I så fall så skulle jag inte räkna investeringar i valutan (köpa BTC i spekulationssyfte) och inte heller när den fungerar som ett mellansteg/sluss mellan två andra valutor som att det borde räknas med i vad den faktiskt används till.

Med den bakgrunden så blir mitt perspektiv också en nyfikenhet gällande i hur stor utsträckning den faktiskt används som en valuta utanför lagliga gråzoner (eller mörkare än så).

Skatteverket är iaf ganska tydliga med att det INTE är en valuta utan ett investeringsmedel, då valutahandel är skattefritt

De ändrade ju för några år sedan när populäriteten och värdet växte, tidigare stod det att bitcoin och andra kryptovalutor faller under valutahandel och är skattefritt på deras hemsida, men är några år sedan nu.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Yorg:

Intressant filosofisk fråga det här med vad crypto "används" till.

Egentligen inte, det mer intressanta är om stater är villiga att ge bort kontrollen på valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är väldigt hypokondriskt i så fall. Banken har ju krav på leverage, har försäkringar (som i sin tur har försäkringar), och har inte medel på en centraliserad plats på samma sätt som en defi-/cryptobank. Dessutom är det banken själv som ska godkänna överföringen, till en annan bank. Om man funderar på kontanter så är det ju praktiskt taget omöjligt att flytta så mycket att en modern bank skulle gå omkull.

Skrivet av Distordera:

Per bank. Om man har en någorlunda normal inkomst men gillar att spara så räcker det sannolikt att sprida pengarna mellan en-två banker.
Det är dock endast 10% som har mer än en miljon på banken enligt en studie från 2019. (7% har under 10000)

Dessutom har staten en förkärlek för att rädda banker. Se bara senaste finanskrisen. Var väl bara Nordea som inte fick hjälp av staten bland storbankerna om jag minns rätt.

Sprida riskerna - bra tips som jag tar med mig när jag vunnit EuroJackpot. Tänkte ha allt på lönekontot för enkelhetens skull. Faktum kvarstår dock att bankgarantin är den enda garanti spararen har. Resten är upp till staten och övriga fodringsägare.

P.S. Som jag har förstått det så har inte banker "krav" på leverage, det är ett mått på bankernas totala, icke-riskvägda tillgångar och deras egna kapital. Däremot finns det regler för hur stort detta värde får vara. Om det vore ett mått på soliditet skulle väl inte Staten behöva rädda Nordea? Men vad vet jag....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skatteverket är iaf ganska tydliga med att det INTE är en valuta utan ett investeringsmedel, då valutahandel är skattefritt

De ändrade ju för några år sedan när populäriteten och värdet växte, tidigare stod det att bitcoin och andra kryptovalutor faller under valutahandel och är skattefritt på deras hemsida, men är några år sedan nu.

När det finns tolkningsutrymme verkar de tolka så att de får in mest pengar

Permalänk
Medlem

Stackarna lämnade tillbaks allt. Ja ja, dom kan ju i alla fall skryta om att ha varit med i ett av de största rånen någonsin.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Stackarna lämnade tillbaks allt. Ja ja, dom kan ju i alla fall skryta om att ha varit med i ett av de största rånen någonsin.

Synd bara att man inte kan ha med det i sitt CV...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Dock blir väl inte du av med pengarna om banken rånas?

Men Poly Network kommer väl inte ersätta det som blivit stulet? Svårt att se en försäkring som täcker 600 miljoner dollar

Som någon redan skrev, du har statlig garanti upp till ett visst belopp. Men den som sedan får betala är ju skattebetalarna i slutändan så på sätt å vis blir du av med en del pengar eftersom du själv får stå för en del av notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Synd bara att man inte kan ha med det i sitt CV...

Beror nog bara på vem man skickar CV:t till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r1kkie:

Som någon redan skrev, du har statlig garanti upp till ett visst belopp. Men den som sedan får betala är ju skattebetalarna i slutändan så på sätt å vis blir du av med en del pengar eftersom du själv får stå för en del av notan.

Känns som man blir mer rånad om man då tänker efter vad mycket av ens skatt används till för orimliga grejer

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bernie Madoff har svindlat fler på ännu mer. Största innehavaren hade 58 miljarder i Bernies hittepåverksamhet. Nordea hade bara en halv miljard.... Och det är bara några få av alla. Ca 500 miljarder verkar iaf ha saknats i slutändan!
Ja nu blev han till sist dömd och fick 150 års fängelse.
Men ingen hade ihjäl honom heller trots att han svindlat väldigt många på väldigt mycket pengar.

Han är död. "De" fick him till slut. Och "de" fick det hela till att se naturligt ut.

https://dam.tmz.com/document/f0/o/2021/04/30/f064c369685d4646...

----
Sen gällande förlusterna från hans ponzibedrägeri.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Madoff

Citat:

The amount missing from client accounts was almost $65 billion, including fabricated gains. The Securities Investor Protection Corporation (SIPC) trustee estimated actual losses to investors of $18 billion, of which $14.418 billion has been recovered and returned, while the search for additional funds continues.

Så de faktiska förlusterna verkar vara runt $3,6 miljarder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Han är död. "De" fick him till slut. Och "de" fick det hela till att se naturligt ut.

https://dam.tmz.com/document/f0/o/2021/04/30/f064c369685d4646...

----
Sen gällande förlusterna från hans ponzibedrägeri.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Madoff

Så de faktiska förlusterna verkar vara runt $3,6 miljarder.

Jag känner till att han är död. Han var 82 år. Det är ett gäng år över meddelivslängden för män i USA.
Det du påstår är väl ändå en konspirationsteori? Konspirationsteorier har jag inte mycket till övers för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag känner till att han är död. Han var 82 år. Det är ett gäng år över meddelivslängden för män i USA.
Det du påstår är väl ändå en konspirationsteori? Konspirationsteorier har jag inte mycket till övers för.

Notera användningen av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Känns som att det vart ganska okej att inte hoppa på krypto-tåget

Skrivet av galenmyra:

Är ju inte första gången heller...
https://www.sweclockers.com/nyhet/32255-africrypt-grundare-fo...

Och för att citera @Trihxeem
"det är så underbart att crypto är decentraliserat och att inga storbanker kontrollerar det /s"
#19143796

Fast grejen är ju att de hade krypton "online" så att säga.
Ingen kan ju knycka den om du har egna plånböcker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast grejen är ju att de hade krypton "online" så att säga.
Ingen kan ju knycka den om du har egna plånböcker.

Lite som att ens pengar är säkra om man har dem i madrassen.

Tills att man får inbrott, huset brinner upp, någon slänger madrassen utan att kolla innuti, osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Notera användningen av

Jaha! I see 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

''Cybersecurity Ventures predicts that by 2021 more than 70 percent of all cryptocurrency transactions annually will be for illegal activity, up from current estimates ranging anywhere from 20 percent (of the 5 major cryptocurrencies) to nearly 50 percent (of Bitcoin) in 2017.''
https://cybersecurityventures.com/cryptocurrency-market-watch...

''Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.''
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Hälften är vad dom kan se, sen kan ju snillen spekulera i om det finns ett mörkertal.

@pine-orange
@PatrickP

Dåså, då har vi konstaterat att kryptovaluta är SKURKVALUTA och ingenting annat.

Nu ligger bevisbördan hos er som inte håller med att lägga fram någonting som ens tyder på motsatsen.

https://cryptoforinnovation.org/resources/Analysis_of_Bitcoin... (2021, Michael Morell, föredetta Director på CIA)

Alla kommer fram till samma sak: Bitcoin är nästintill värdelöst för kriminella. Det finns inget mer spårbart än Bitcoin. Dollar, Euro, SEK osv är så jävla mycket mer anonymt och används i så mycket större utsträckning av kriminella än kryptovalutor. Ska medge att Monero är svårt att avgöra då man inte egentligen har någon aning om något som händer på den blockkedjan, men lycka till att casha ut på någon fiat gateway med en massa Monero utan att exchangen kommer be dig om hela din livshistoria. Plus Monero är en väldigt liten valuta gentemot andra populära valutor, så även om vi skulle räkna att hela Monero utgör kriminell aktivitet är det fortfarande magnituder mindre än kriminell aktivitet i fiatvalutor.

Dåså, då har vi kommit fram till någonting: Kronan, dollarn, och euron är SKURKVALUTOR som centralbankerna år efter år ser till att de rikare blir rikare och de utan besparingar blir fattigare och fattigare.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Egentligen inte, det mer intressanta är om stater är villiga att ge bort kontrollen på valutor.

Helt ok att du tycker det är mer intressant, jag kanske själv kan få välja vad jag tycker är mer eller mindre intressant?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Man kan ju förstå att när man väl tagit sig in i ett krypterat system och kan roffa åt sig pengar att man tar så mycket man kan men 600 miljoner dollar är ju lite väl överdrivet. Vad skall man göra med alla dessa pengar? Utpressning? Välgörenhet? Eget bruk? Kan förstå att folk rånar en bank eller ett snabbköp för att klara av sin dag eller sitt drogmissbruk mm. Kanske man är rädd att valutan skall falla i värde och då har man bara en 1/3 del kvar. Vem vet?
Kryptovaluta är här för att stanna och något som vi får leva med även när det råder brist på komponenter. Hoppas de tar personerna som ligger bakom det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Sweclockers nyheter om kryptobranschen är nästan uteslutande de negativa nyheterna, så jag tror det redan fungerar som avskräckande. Krypto som marknad växer expontentiellt likt internet gjorde i tidiga dagar så den kriminella delen är väldigt låg i dagsläget enligt alla studier jag sett, har du någon/några som visar motsatsen så tittar jag gärna på dom.

Det finns inga genvägar att bli rik, visst det finns folk som har vad man kallar en jävla rå tur men för vanligt folk så är det hårt arbete och både för och motgångar innan målet är nått. För det är vad crypto är för majoriteten ett falskt hopp för svennebanan att komma ur hamsterhjulet. Det finns en anledning varför det finns så många likheter med en ponzischeme.

Cryptobubblan lever på människor som dig.

Jag har också läst om någon 20 åring som köpte bitcoins för en tusenlapp när han var 12 år gammal och idag är det värt flera miljoner. Det var också 2 kärringar som hittade en sten från inlandsisen insprängd med guld uppe i Norrland för några år sen.

De enda som blir rika på crypto är de som säljer hårdvaran samt de som ligger bakom all infrastruktur runt crypto. Det verkar vara en djungel fullt med avgifter och flera olika tjänster att bara få ut sina pengar på ett bankkonto.

Permalänk
Medlem

Det är nästan som att centralisering och banker är en feature som faktiskt är önskvärd.

Efter varje incident krymper kryptokulten lite grann, men de som blir kvar kompenserar genom att bli ännu mer besatta. Kolla för skojs skull in BTC-Twitter någon gång, för att se precis hur "ur gängorna" någon kan bli.