Poly Network hackat – 600 miljoner dollar i kryptovalutor stulet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Det är i princip omöjligt att komma undan med pengarna. MtGox blev ju hackat 2014, och pengarna fördes över till hackarnas bitcoin-wallet.
Där har de legat orörda i 7 år nu utan nån enda transaktion, och tusentals personer som förlorat pengar, media och myndigheter håller fortfarande koll på den.

Att försöka faktiskt använda pengarna är i princip lika med självmord efter att ha blåst så många

Tills prespriptionstiden går ut för brottet

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Med tanke på att kryptovaluta används främst för utpressning, penningtvätt samt terrorfinansiering finns det ingen seriös framtid för kryptovaluta. Annat än för kriminella.

Här borde Sweclockers gå i bräschen och förbjuda alla diskussioner och tips om hur man bryter krypto.
Likt man gjort med fildelning.

Tyvärr drar dessa diskussioner alldeles för mycket 'klicks' till sidan, så det lär inte hända.

Sweclockers nyheter om kryptobranschen är nästan uteslutande de negativa nyheterna, så jag tror det redan fungerar som avskräckande. Krypto som marknad växer expontentiellt likt internet gjorde i tidiga dagar så den kriminella delen är väldigt låg i dagsläget enligt alla studier jag sett, har du någon/några som visar motsatsen så tittar jag gärna på dom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Tills prespriptionstiden går ut för brottet

Du tror alla skjutgalna jänkare, kinesiska affärsmän med maffiakontakter etc etc plötsligt då förlåter dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Är ju inte första gången heller...
https://www.sweclockers.com/nyhet/32255-africrypt-grundare-fo...

Och för att citera @Trihxeem
"det är så underbart att crypto är decentraliserat och att inga storbanker kontrollerar det /s"

Alltså, det är ingen som har tvingat någon att ha sina coins/token där. Alla som har dem i sin egna plånbok påverkas inte av sånt här. Så det är ingen som har "kontroll" förutom du själv, precis som Trihxeem säger... Så ditt försök att göra en poäng faller platt för alla som har läst på mer än 30 minuter.

Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på hur kryptovalutor fungerar, men borde man inte på något sätt kunna knyta kryptovaluta till en identitet. Om jag har förstått allt rätt så består kryptovalutan i praktiken av en lång talserie som du sparar på ditt konto. Om någon råkar få tag på din talserie så har denna person tillgång till dina "pengar". Om den hade knutits till en identitet så har det inte spelat någon roll om talserien hamnar på vift eftesom det bara är personen som kan bevisa sin identitet som kan använda pengarna.

Som det är idag så känns det som att kryptovaluta är skapat just för att kriminella ska kunna gömma pengar.

Permalänk
Avstängd

Karma för att ha köpt upp alla GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Alltså, det är ingen som har tvingat någon att ha sina coins/token där. Alla som har dem i sin egna plånbok påverkas inte av sånt här. Så det är ingen som har "kontroll" förutom du själv, precis som Trihxeem säger... Så ditt försök att göra en poäng faller platt för alla som har läst på mer än 30 minuter.

Att ha crypto på en defi-bank är lite som när du gick i 7an och klasskompisen bad om att få låna 100 spänn, men shyrrraaaa dåå du får 120 när jag får månadspeng!

Man vet att det finns en viss risk med det, men att få 20:- extra är ändå lockande. Har man istället pengarna gömda under sängen hemma (dvs egen cryptowallet) är de avsevärt säkrare

(citerade dig då jag håller med, bara för att vara tydlig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Var är logiken där?
Du får inbrott i ditt hus, dags att förbjuda hus då med?

Vart är logiken där?
Brytande av kryptovalutor är ett resursslöseri utan dess nåde medan man bor och lever i ett hus - därtill alla psykiska men som kan tillkomma av att man fått sin integritet kränkt vid ett inbrott.

Kryptovaluta är inget annat än en skurkvaluta.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Med tanke på att kryptovaluta används främst för utpressning, penningtvätt samt terrorfinansiering finns det ingen seriös framtid för kryptovaluta. Annat än för kriminella.

Här borde Sweclockers gå i bräschen och förbjuda alla diskussioner och tips om hur man bryter krypto.

Tyvärr drar dessa diskussioner alldeles för mycket 'klicks' till sidan, så det lär inte hända.

Du förstår att kryptovalutor inte är olagliga till skillnad från fildelning?
Sen får du nog ha lite källor angående ditt första påstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du aldrig läst tidningen?

Använd Google och skriv ”utpressning bitcoin” eller ”terrorfinansiering bitcoin”.

Han behöver lika mycket källhänvisning till det som jag behöver när jag säger att det finns stjärnor och planeter - ingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej precis. Svenska kronor i en europeisk bank omfattas oftast av statlig insättningsgaranti.

Misstaget här var att lämna oförsäkrade kryptotillgångar på ett sårbart nätverk. Istället för att skicka tillgångarna till en privat plånbok med egen nyckel.

Problemet är ju att en privat plånbok i praktiken är oanvändbar. Du behöver ha dina tillgångar på antingen en exchange eller hos någon betalningsförmedlare för att kunna använda dem på ett praktiskt sätt. Sen så har ju privata plånböcker också sina brister.

Ett decentraliserat betalningssystem är helt enkelt ingen bra idé.

Skrivet av Dr.Mabuse:

...som är max 1 050 000kr. Så rent hypokondriskt, skulle banken gå i konkurs p.g.a. rånet och man har mer än c:a 1 mille i sparkapital så kan man ändå förlora pengar.

Det är väldigt hypokondriskt i så fall. Banken har ju krav på leverage, har försäkringar (som i sin tur har försäkringar), och har inte medel på en centraliserad plats på samma sätt som en defi-/cryptobank. Dessutom är det banken själv som ska godkänna överföringen, till en annan bank. Om man funderar på kontanter så är det ju praktiskt taget omöjligt att flytta så mycket att en modern bank skulle gå omkull.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torpedvägg:

Läser du dagstidningen kan du läsa om mutor, bedrägerier, stölder, häleri, prostitution, kidnappningar där de kräver lösensumma etc etc etc.

Slutsats: Tidningen skriver inget om att Agda köpte 2 liter mjölk och en flaska punch, därav används pengar bara av kriminella

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Har du aldrig läst tidningen?

Använd Google och skriv ”utpressning bitcoin” eller ”terrorfinansiering bitcoin”.

Han behöver lika mycket källhänvisning till det som jag behöver när jag säger att det finns stjärnor och planeter - ingen.

Det visar att det används för det, det visar inte att det är det främsta användningsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det visar att det används för det, det visar inte att det är det främsta användningsområdet.

Visa du en källhänvisning på motsatsen så är saken biff.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det är praxis att bevisbördan ligger hos personen som påstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fildelning är inte olagligt. Det är vad som fildelas som gör det olagligt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reinholdsson:

Var är logiken där?
Du får inbrott i ditt hus, dags att förbjuda hus då med?

Inte direkt samma sak. Kryptovalutor är en gråzon och inte är lätt att kontrollera för skatteverken världen över. Bara se hur lätt det är att hacka eller för skaparna att försvinna spårlöst med allas kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Fildelning är inte olagligt. Det är vad som fildelas som gör det olagligt.

Det framgår av kontexten att det gäller olaglig fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den kan likaväl ligga hos dig att motbevisa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Decentralisering var visst inte så fantastiskt trotts allt.

Men, om decentraliserad brottsbekämpning kan lösa stölder genom att bara be bovarna snällt att lämna tillbaka pengarna och så gör de liksom det, wow... Vilken grej

Skulle dock inte förvåna mig om det är något insiderbrott. Ju mer tid som går desto mer blir det otvetydigt tydligt att håller man på med krypto så är det den egna plånboken som är ens enda sanna kärlek, vare sig man bryter, handlar med, eller säljer verktygen som gör det möjligt. Det finns ingen gemenskap utan alla tänker bara på hur mycket pengar man kan tjäna. Mest pengar av allt ger väl just det att bygga ett system folk litar på, och sedan tratta iväg deras pengar till en anonym plånbok. Inte särskillt kamratligt, nej, men smart om man vill tillskansra sig coins och aldrig åka dit.

Jag hoppas att detta är ytterligare en spik i kryptokistan, och ytterligare en smäll mot förtroendet som gör att värdet sjunker och priset på hårdvara likaså. Saker har gått långsamt åt rätt håll ganska länge nu, vilket såklart gläder mig, men om förloppet då och då får en boost så blir man såklart extra lycklig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Du tror alla skjutgalna jänkare, kinesiska affärsmän med maffiakontakter etc etc plötsligt då förlåter dem?

Nope.
Jag tror inte alla har förlåtit Joakim Posener från trustorhärvan heller.
Han är likväl både en fri man - och behövde aldrig betala tillbaka en spänn.

Bernie Madoff har svindlat fler på ännu mer. Största innehavaren hade 58 miljarder i Bernies hittepåverksamhet. Nordea hade bara en halv miljard.... Och det är bara några få av alla. Ca 500 miljarder verkar iaf ha saknats i slutändan!
Ja nu blev han till sist dömd och fick 150 års fängelse.
Men ingen hade ihjäl honom heller trots att han svindlat väldigt många på väldigt mycket pengar.

Så jag är väl inte helt övertygad om att det är en dödsdom att cachea ut. Det beror väl lite på hur man gör det också.
När preskriptionstiden gått ut, flytta kapitalet till 100 nya konton. Det får lite uppmärksamhet men ingen vet vilka konton det är. När det lagt sig, flytta pengarna från varje konto till många nya konton. Efter ett gäng gånger när ingen får reda på mer så svalnar intresset varje gång det händer något och ingen får reda på vem det är som gör vad. Till sist kan delar av kapitalet börja föras över till konton som går att plocka ut pengar från.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Det är i princip omöjligt att komma undan med pengarna. MtGox blev ju hackat 2014, och pengarna fördes över till hackarnas bitcoin-wallet.
Där har de legat orörda i 7 år nu utan nån enda transaktion, och tusentals personer som förlorat pengar, media och myndigheter håller fortfarande koll på den.

Att försöka faktiskt använda pengarna är i princip lika med självmord efter att ha blåst så många

Där lärde jag mig något nytt om kryptovalutor.

Det känns logiskt att man kan följa transaktionsspåret, men samtidigt förstår jag inte hela motivationen med att att kryptovalutor inte skulle kontrolleras av stat osv. För det verkar ju utifrån den kommentaren som att det skulle vara ännu lättare för vem som helst att hålla koll på en persons tillgångar. För mig är det nästan värre. Tar jag ut mina pengar i en bunke sedlar så blir det ju väldigt svårt att kontrollera hur jag använder dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Den kan likaväl ligga hos dig att motbevisa.

Nej, det är inte så bevisbörda fungerar.

Edit: Du kan konstruera godtyckligt många påståenden som inte kan motbevisas. Men bara på grund av det är det inte rimligt att anta att dessa påståenden är sanna. Bevisbördan ligger alltid hos den som gör påståendet.

Permalänk
Digital fyndjägare

List of Countries Where Bitcoin/Cryptocurrency Is Legal & Illegal (Banned)
https://blog.sagipl.com/legality-of-cryptocurrency-by-country...
obs: Finns fler länder där det är olagligt/lagligt... listan är ej uppdaterad...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det är inte så bevisbörda fungerar.

''Cybersecurity Ventures predicts that by 2021 more than 70 percent of all cryptocurrency transactions annually will be for illegal activity, up from current estimates ranging anywhere from 20 percent (of the 5 major cryptocurrencies) to nearly 50 percent (of Bitcoin) in 2017.''
https://cybersecurityventures.com/cryptocurrency-market-watch...

''Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.''
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Hälften är vad dom kan se, sen kan ju snillen spekulera i om det finns ett mörkertal.

@pine-orange
@PatrickP

Dåså, då har vi konstaterat att kryptovaluta är SKURKVALUTA och ingenting annat.

Nu ligger bevisbördan hos er som inte håller med att lägga fram någonting som ens tyder på motsatsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Skrivet av Elakekocken:

Skrivet av pine-orange:

Jag skrev ett inlägg om detta på Sweclockers för några månader sedan som handlade just om kriminella aktiviteter och kryptovalutor. Så för att citera mig själv

Skrivet av PatrickP:

Det är sant att BTC användes i stor utsträckning av kriminella kring 2011-2013, men det är väldigt länge sedan nu som BTC generellt sett slutade användas av kriminella och det du säger är alltså en myt som än lever kvar trots att verkligheten har förändrats drastiskt.
Tittar man på den här artikeln från Forbes ser man att 2019 användes 2,1% av alla transaktioner inom krypto för kriminella aktiviteter. År 2020 hade den siffran sjunkit till 0,34%. Enligt FN används ca 2-5% av världens BNP för kriminella aktiviteter.
Kryptovalutor används alltså i dagsläget i mindre utsträckning till kriminella aktiviteter än "vanliga pengar".

Det är inte något som förvånar mig, då kryptovalutor används väldigt mycket i olika investeringar. Stora företag som Tesla, Paypal och Microstrategy har köpt enorma mängder bitcoins i investeringssyfte. Jag hoppas och tror att du inser att de inte har några kriminella syften med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Känns som att det vart ganska okej att inte hoppa på krypto-tåget

Känns kul att fortfarande vissa inte fortfarande förstått:
"Not your keys, not your coins"

Har väl sagts i typ 10 år nu bara.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nope.
*cropped*

Bra poäng, och välskrivet inlägg från dig som vanligt.

Tror dock det är lite skillnad att blåsa folk globalt, kultur och kutym skiljer sig väsentligt från västvärlden på många platser.

Oavsett så är det inte bara "hacka en crypto-bank, flytta till karibien och köp en lyxyaht och kasta pengar omkring dig" som vissa här verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

''Cybersecurity Ventures predicts that by 2021 more than 70 percent of all cryptocurrency transactions annually will be for illegal activity, up from current estimates ranging anywhere from 20 percent (of the 5 major cryptocurrencies) to nearly 50 percent (of Bitcoin) in 2017.''
https://cybersecurityventures.com/cryptocurrency-market-watch...

''Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.''
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Hälften är vad dom kan se, sen kan ju snillen spekulera i om det finns ett mörkertal.

Illegal activity är inte tillräckligt noggrann och inkluderar till exempel drogköp. Det som ska visas är att det främst används för utpressning, penningtvätt samt terrorfinansiering. Första länken är sådär bra, där står det bara att de uppskattar siffran till det utan någon som helst metodik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Illegal activity är inte tillräckligt noggrann och inkluderar till exempel drogköp. Det som ska visas är att det främst används för utpressning, penningtvätt samt terrorfinansiering. Första länken är sådär bra, där står det bara att de uppskattar siffran till det utan någon som helst metodik.

Deras källhänvisningar är inbakade i texten i form av länkar om du missade det. Kom med bevis på motsatsen nu, bevisbördan ligger hos dig.

Visa signatur