Poly Network hackat – 600 miljoner dollar i kryptovalutor stulet

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många av dessa rån är insider jobb. Dessa börser är helt oreglerade och det är väl en enkel sak för personerna bakom att sno allting och sedan skylla på att de blivit rånade.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Lite som att ens pengar är säkra om man har dem i madrassen.

Tills att man får inbrott, huset brinner upp, någon slänger madrassen utan att kolla innuti, osv.

Annars kan man ha en mjukvaruplånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det framgår av kontexten att det gäller olaglig fildelning.

Det är inte lätt för andra att läsa andras tankar alltid, även om jag försöker

"Du förstår att kryptovalutor inte är olagliga till skillnad från fildelning?" Kan inte tolka det på annat sätt än att du skrivit att det är olagligt med fildelning. Hade du bara skrivit "Du förstår att kryptovalutor inte är olagliga till skillnad från fildelning som kan vara olaglig?. Hade jag förstått bättre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Fast grejen är ju att de hade krypton "online" så att säga.
Ingen kan ju knycka den om du har egna plånböcker.

Varför har man den online då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

Varför har man den online då?

Daytrading eller ränta är väl 2 anledningar, sök på defi banking, har vuxit stort senaste åren, kan ofta få över 10% sparränta på din crypto, vilket ju är riktigt bra med tanke på nollräntan på "vanliga" konton nu. Dock är det ju en viss risk med att ha sina coins på en online-sida

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Alltså, det är ingen som har tvingat någon att ha sina coins/token där. Alla som har dem i sin egna plånbok påverkas inte av sånt här. Så det är ingen som har "kontroll" förutom du själv, precis som Trihxeem säger... Så ditt försök att göra en poäng faller platt för alla som har läst på mer än 30 minuter.

Ingen som tvingat någon till någonting över huvud taget men faktum kvarstår fortfarande att folk har förlorat tillgångar till ett värde av 6 miljarder vilket dom inte hade gjort om dom haft andra investeringar i en vanlig bank istället, så jag anser nog att det finns en poäng att tänka till över detta ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

Ingen som tvingat någon till någonting över huvud taget men faktum kvarstår fortfarande att folk har förlorat tillgångar till ett värde av 6 miljarder vilket dom inte hade gjort om dom haft andra investeringar i en vanlig bank istället, så jag anser nog att det finns en poäng att tänka till över detta ändå.

Helt missat att pengarna betalas tillbaks as we speak?

quote från hackern "IT'S ALREADY A LEGEND TO WIN SO MUCH FORTUNE. IT WILL BE AN ETERNAL LEGEND TO SAVE THE WORLD. I MADE THE DECISION, NO MORE DAO."

vilket ju också ger klara ledtrådar till ursprungsland, om dte inte är gjort avsiktligt för att vilseleda

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Det finns inga genvägar att bli rik, visst det finns folk som har vad man kallar en jävla rå tur men för vanligt folk så är det hårt arbete och både för och motgångar innan målet är nått. För det är vad crypto är för majoriteten ett falskt hopp för svennebanan att komma ur hamsterhjulet. Det finns en anledning varför det finns så många likheter med en ponzischeme.

Cryptobubblan lever på människor som dig.

Jag har också läst om någon 20 åring som köpte bitcoins för en tusenlapp när han var 12 år gammal och idag är det värt flera miljoner. Det var också 2 kärringar som hittade en sten från inlandsisen insprängd med guld uppe i Norrland för några år sen.

De enda som blir rika på crypto är de som säljer hårdvaran samt de som ligger bakom all infrastruktur runt crypto. Det verkar vara en djungel fullt med avgifter och flera olika tjänster att bara få ut sina pengar på ett bankkonto.

Nu får du bestämma dig är sådana som jag de som håller uppe priset eller är det enbart kriminella?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Investeringar eller spekulationer i kryptovalutor är förknippade med stora risker. Det blir problematiskt när folk påstår och låtsas som att det är nästintill riskfritt. Smart contracts blir hackade titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nu får du bestämma dig är sådana som jag de som håller uppe priset eller är det enbart kriminella?

Jag har inte nämnt kriminella, jag tog upp att jag tycker det finns likheter mellan en ponzischeme och crypto.
Anledningen att crypto är så stort är för att svennebanan tror att de ska bli miljonärer. Något annat har jag inte sagt.

Permalänk

Är detta samma händelse?
Hackare stal 5 miljarder – vill lämna tillbaka pengarna. Och det handlar om kineiska Poly Network.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hackare-stal-5-mil...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CrazyDriver:

Jag ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på hur kryptovalutor fungerar, men borde man inte på något sätt kunna knyta kryptovaluta till en identitet. Om jag har förstått allt rätt så består kryptovalutan i praktiken av en lång talserie som du sparar på ditt konto. Om någon råkar få tag på din talserie så har denna person tillgång till dina "pengar". Om den hade knutits till en identitet så har det inte spelat någon roll om talserien hamnar på vift eftesom det bara är personen som kan bevisa sin identitet som kan använda pengarna.

Själva kärnan i hela konceptet är att ens ”identitet” beskrivs matematiskt/kryptografiskt, istället för att man på något mer eller mindre godtyckligt sätt ska göra sannolikt för en annan människa att man själv är en viss människa, vad nu det ens betyder.

Jag skulle avråda från att tänka i termer som ”konto” när det gäller krypto. Du kan ha ett konto på en tjänst som Kraken eller Coinbase, men det kontot har egentligen inget att göra med kryptovaluta.

Det finns egentligen knappt ens ”mina” eller ”dina” pengar inom krypto, utan bara pengar knutna till specifika ID:n (”plånböcker”). För varje given plånbok är den information som kallas den privata nyckeln (kan betraktas som ett tal, en serie tal, ett lösenord …) nödvändig och tillräcklig för att utföra en transaktion från den plånboken. Systemet är essentiellt fristående från människor och våra uppfattningar om mänskliga identiteter, äganderätt, ”mitt och ditt” osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är detta samma händelse?
Hackare stal 5 miljarder – vill lämna tillbaka pengarna. Och det handlar om kineiska Poly Network.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hackare-stal-5-mil...

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

https://cryptoforinnovation.org/resources/Analysis_of_Bitcoin... (2021, Michael Morell, föredetta Director på CIA)

Alla kommer fram till samma sak: Bitcoin är nästintill värdelöst för kriminella. Det finns inget mer spårbart än Bitcoin. Dollar, Euro, SEK osv är så jävla mycket mer anonymt och används i så mycket större utsträckning av kriminella än kryptovalutor. Ska medge att Monero är svårt att avgöra då man inte egentligen har någon aning om något som händer på den blockkedjan, men lycka till att casha ut på någon fiat gateway med en massa Monero utan att exchangen kommer be dig om hela din livshistoria. Plus Monero är en väldigt liten valuta gentemot andra populära valutor, så även om vi skulle räkna att hela Monero utgör kriminell aktivitet är det fortfarande magnituder mindre än kriminell aktivitet i fiatvalutor.

Dåså, då har vi kommit fram till någonting: Kronan, dollarn, och euron är SKURKVALUTOR som centralbankerna år efter år ser till att de rikare blir rikare och de utan besparingar blir fattigare och fattigare.

Ja man kan ju alltid prata om det uppenbara, inga stilpoäng där inte.
Innan de fysiska valutorna så var det annat som var skurkvaluta. Guld, silver. Innan dess kanske pälsar.

Det som gör krypto anmärkningsvärt är hur snabbt kriminella anammat det. (Ja kriminella har anammat och använt de fysiska valutorna också, men det är just det som är det uppenbara) och det är just det som gör kryptovalutor till det ''skurkagtigaste'' vilket jag visat i några länkar för några inlägg sedan.

Men som du säger, fysisk valuta används av flest, men det är det uppenbara. Ungefär som att solen är varm. Också rätt uppenbart.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Om nu Bitcoin tar avstånd från allt vad fysiska valutor heter, varför visas det då en bild på detta fysiska mynt när man rapporterar om Bitcoin? Det är inte bara Sweclockers som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skatteverket är iaf ganska tydliga med att det INTE är en valuta utan ett investeringsmedel, då valutahandel är skattefritt

De ändrade ju för några år sedan när populäriteten och värdet växte, tidigare stod det att bitcoin och andra kryptovalutor faller under valutahandel och är skattefritt på deras hemsida, men är några år sedan nu.

Valutahandel är inte skattefritt.

Undantag vid växling för resor tex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Om nu Bitcoin tar avstånd från allt vad fysiska valutor heter, varför visas det då en bild på detta fysiska mynt när man rapporterar om Bitcoin? Det är inte bara Sweclockers som gör det.

För att det alltid retar någon ;).

Äe det handlar väl om som alltid om att hitta bilder till artikelinnehåll. En del artiklar handlar om mer abstrakta grejer och då blir det alltid direkt lite svårare med bildvalet.

Bilderna väljs för att det ger någon form av fysisk representation av vad ett abstrakt koncept är. I fallet med just bitcoin blir det lite speciellt - precis som du tar upp.
Med vad är bättre bildval när ämnet är bitcoin? Grafer på valutaändringar? Det passar ibland när ämnet handlar om valutaändringar - men kanske inte här. En generisk bild på en tjuv kanske eftersom ämnet handlade om stöd. Men om man vill ha bildunderlag för just kryptovalutor så blir det väl rimligen ganska ofta gestaltningar/illustrationer av dessa kryptos vilket ju ser ut ungefär som bilden som valts här.
Varför konstnärer/illustratörer väljer att gestalta abstrakta valutor på det sättet är en bra fråga. Kanske har det att göra med hur vi som art förhåller oss till abstrakta ting. Att man i bild försöker sätta en fysisk skepnad på det abstrakta för att det då blir lättare att förhålla sig till.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tills att man får inbrott, huset brinner upp, någon slänger madrassen utan att kolla innuti, osv.

Det här ju att kryptera och lagra i molntjänster om man känner för det.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

https://cryptoforinnovation.org/resources/Analysis_of_Bitcoin... (2021, Michael Morell, föredetta Director på CIA)

Alla kommer fram till samma sak: Bitcoin är nästintill värdelöst för kriminella. Det finns inget mer spårbart än Bitcoin. Dollar, Euro, SEK osv är så jävla mycket mer anonymt och används i så mycket större utsträckning av kriminella än kryptovalutor. Ska medge att Monero är svårt att avgöra då man inte egentligen har någon aning om något som händer på den blockkedjan, men lycka till att casha ut på någon fiat gateway med en massa Monero utan att exchangen kommer be dig om hela din livshistoria. Plus Monero är en väldigt liten valuta gentemot andra populära valutor, så även om vi skulle räkna att hela Monero utgör kriminell aktivitet är det fortfarande magnituder mindre än kriminell aktivitet i fiatvalutor.

Dåså, då har vi kommit fram till någonting: Kronan, dollarn, och euron är SKURKVALUTOR som centralbankerna år efter år ser till att de rikare blir rikare och de utan besparingar blir fattigare och fattigare.

Det du skrev nu var ett argument emot bitcoin med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Jag har inte nämnt kriminella, jag tog upp att jag tycker det finns likheter mellan en ponzischeme och crypto.
Anledningen att crypto är så stort är för att svennebanan tror att de ska bli miljonärer. Något annat har jag inte sagt.

Fel av mig, jag trodde du var samma person som skrev inlägget jag citerade. Självklart får du tycka att crypto är en ponzi och jag håller med om att mycket av volatiliteten är pga vanliga småinvesterare som hoppas på snabba cash, ser inte det som något unikt för krypto dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ja, det kan man faktiskt undra. Ännu konstigare blir det när det visar sig att det faktiskt finns såna bitcoin att köpa, dock utan bitcoin-värde, och det finns även ett bitcoin mynt man kan köpa där man får med hashen till riktig bitcoin så att myntet har ett värde.
Undrar vad de skulle säga om man gick in på krogen och la upp ett sånt mynt på disken: "tusen öl tack"?

https://www.amazon.com/Physical-Bitcoin/s?k=Physical+Bitcoin

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sprida riskerna - bra tips som jag tar med mig när jag vunnit EuroJackpot. Tänkte ha allt på lönekontot för enkelhetens skull. Faktum kvarstår dock att bankgarantin är den enda garanti spararen har. Resten är upp till staten och övriga fodringsägare.

P.S. Som jag har förstått det så har inte banker "krav" på leverage, det är ett mått på bankernas totala, icke-riskvägda tillgångar och deras egna kapital. Däremot finns det regler för hur stort detta värde får vara. Om det vore ett mått på soliditet skulle väl inte Staten behöva rädda Nordea? Men vad vet jag....

Hahaha. Har tänkt tanken om jackpotten. Blir kring niohundra banker som går åt just nu. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är inte lätt för andra att läsa andras tankar alltid, även om jag försöker

"Du förstår att kryptovalutor inte är olagliga till skillnad från fildelning?" Kan inte tolka det på annat sätt än att du skrivit att det är olagligt med fildelning. Hade du bara skrivit "Du förstår att kryptovalutor inte är olagliga till skillnad från fildelning som kan vara olaglig?. Hade jag förstått bättre.

Om du bara läser mitt inlägg och inte inlägget jag citerar kan det tolkas så men då har du inte tagit hänsyn till kontexten. Det krävs en ansträngning från läsarens sida också för att det ska bli en givande diskussion, det är bättre att anta den starkaste formen av mitt argument än den svagaste formen. Den svagaste formen är förstås mycket lättare att reagera på men det har bara lett till en metadiskussion istället för att föra diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Glömma lösenordet är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Det finns inga genvägar att bli rik, visst det finns folk som har vad man kallar en jävla rå tur men för vanligt folk så är det hårt arbete och både för och motgångar innan målet är nått. För det är vad crypto är för majoriteten ett falskt hopp för svennebanan att komma ur hamsterhjulet. Det finns en anledning varför det finns så många likheter med en ponzischeme.

Cryptobubblan lever på människor som dig.

Jag har också läst om någon 20 åring som köpte bitcoins för en tusenlapp när han var 12 år gammal och idag är det värt flera miljoner. Det var också 2 kärringar som hittade en sten från inlandsisen insprängd med guld uppe i Norrland för några år sen.

De enda som blir rika på crypto är de som säljer hårdvaran samt de som ligger bakom all infrastruktur runt crypto. Det verkar vara en djungel fullt med avgifter och flera olika tjänster att bara få ut sina pengar på ett bankkonto.

Tro oddsen för att hitta en guldinsprängd sten är högre än att bli rik på BTC (om du inte har tillräckligt med pengar för att kunna manipulera marknaden, villket händer typ 5 ggr i veckan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beror nog bara på vem man skickar CV:t till

Visst är det så. Putin och/eller Xi Jinping skulle säkerligen slicka sig om munnen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Så hackaren lämnade tillbaka "pengarna" på grund av att denne blivit påkommen/tillräckligt spårad?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så hackaren lämnade tillbaka "pengarna" på grund av att denne blivit påkommen/tillräckligt spårad?

Hackaren har säkert kommit över pengar från andra ställen och är därmed ekonomiskt oberoende. Personen i fråga kommer ju bli ihågkommen typ för evigt inom kryptovärlden som hackaren som stal 5 miljarder kronor men lämnade tillbaka allt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vart är logiken där?
Brytande av kryptovalutor är ett resursslöseri utan dess nåde medan man bor och lever i ett hus - därtill alla psykiska men som kan tillkomma av att man fått sin integritet kränkt vid ett inbrott.

Kryptovaluta är inget annat än en skurkvaluta.

Spela spel och köpa grafikkort är då lika resursslöseri i den meningen...

Å andra sidan har kryptovalutor skapat många miljonärer, sysselsatt många och skapat jobb. Sen har ju alla coins någon teknik som utiliseras för alla möjliga ändamål, som tekniskt skapar nya förutsättningar inom olika områden.

Varför förbjuda en teknik som kommer ta över AI utvecklingen och framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Spela spel och köpa grafikkort är då lika resursslöseri i den meningen...

Å andra sidan har kryptovalutor skapat många miljonärer, sysselsatt många och skapat jobb. Sen har ju alla coins någon teknik som utiliseras för alla möjliga ändamål, som tekniskt skapar nya förutsättningar inom olika områden.

Varför förbjuda en teknik som kommer ta över AI utvecklingen och framtiden?

Nej det är det inte, det kan gå underkategorin välbefinnande, avkoppling, nöje eller e-sport.

Kryptovalutor är en skurkvaluta, det är det jag har sagt och håller mig till. Brytning av kryptovaluta har absolut skapat miljonärer vilket har blivit förenat med ett enormt resursslöseri. Jag hade inte haft någonting emot skurkvaluta som sådan om de som har stora mining-farmar planterar träd eller liknande som kompensation

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.