Marantz SR5008 - rikta om surround till surround bak?

Permalänk
Medlem

Marantz SR5008 - rikta om surround till surround bak?

Hej!

Jag har fått problem med min receiver, en Marantz SR5008. Vänster surround bak har gått pajat (har dubbelcheckat genom att byta källor och kablar).

Det jag gjort nu är att koppla in bakhögtalarna i surround bak-utgångarna istället men jag vet inte om det här blir rätt, ”försvinner” ljudet som skulle till vanliga surroundutgångarna då? För det märkliga är att det fortfarande kommer ljud till högtalarna fastän jag kör analog RCA multi 5.0 från datorn för ljudet när jag kollar på film. Eller är det bakhögtalarnas ljud som går till både surround och till surround bak om det är 5.0 input?

Och om man skulle lämna in förstärkaren på reparation, brukar det bli en dyr historia? Betalade endast 2500 för den liksom..

Den beter sig även konstigt och sprakar en massa ifrån den ibland tills man slår på den några gånger. Å ibland kommer det som störningar i högtalarna (ibland Centern, ibland bakhögtalare), där det går liksom bzzzzz ZAP!” (Avslutas med en liten knall)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såhär ser min SR5012 ut, du "ska" ha dina bakre högtalare som "sido-surround". När du har 7 högtalare runt dig ska SBR vara dom som är bakom dig.

Så mina är inkopplade i SR/SL, och är då vid sidan om soffan här hemma.

Kan du kolla i appen vilka utgångar som spelar?

Du kan kolla om du får sjysst ljud genom att koppla in högtalarna i SBR/SBL, men jag tror du kommer missa lite ljud

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Exakt vilket ljud du får ut beror på vilken "uppmixare" du använder, samt hur receivern kan styra ljudet innan uppmixaren får göra sitt.

Om du kan ställa "Surround" till "None" samtidigt som du kan ha "Surround Back" aktiva så borde allt vara frid och fröjd. Dock tror jag inte det alternativet är möjligt. Surround Back blir nog gråmarkerat om du stänger av "Surround". Detta i högtalarkonfigurationen i receiverns menyer.

Ang. uppmixare så kommer Dolby Pro Logic II x/z göra ett annat jobb jämfört med DTS Neo:X / Audyssey DSX eller vad du nu har för valbara varianter.

Svaret på frågan är iaf nej det blir inte rätt. Om du bara flyttat högtalarkablarna från Surround L & R till Surround Back L & R utan att ändra högtalarkonfiguration så missar du allt ljud som skickas till de "vanliga surround" utgångarna.

Det enklaste alternativet i.o.m att du kör analogt är att du bara flyttar RCA kablarna från SL/SR till SBL/SBR samt väljer ett 7.1 Program på din receiver. Nu får du exakt det ljud som skulle till "vanliga" surround högtalarna till SBL/SBR högtalarutgångarna (där dina surroundhögtalare nu sitter).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba svar!

Skrivet av Printscreen:

Såhär ser min SR5012 ut, du "ska" ha dina bakre högtalare som "sido-surround". När du har 7 högtalare runt dig ska SBR vara dom som är bakom dig.

Så mina är inkopplade i SR/SL, och är då vid sidan om soffan här hemma.

https://i.imgur.com/5yeAxHA.jpg

Kan du kolla i appen vilka utgångar som spelar?

Du kan kolla om du får sjysst ljud genom att koppla in högtalarna i SBR/SBL, men jag tror du kommer missa lite ljud

Det är just så jag kopplat och är orolig över att jag som du säger missar en del ljud.

Har inte den där appen tyvärr, endast den äldre Marantz Remote app funkar till min stärkare.

Skrivet av 2000+:

Exakt vilket ljud du får ut beror på vilken "uppmixare" du använder, samt hur receivern kan styra ljudet innan uppmixaren får göra sitt.

Om du kan ställa "Surround" till "None" samtidigt som du kan ha "Surround Back" aktiva så borde allt vara frid och fröjd. Dock tror jag inte det alternativet är möjligt. Surround Back blir nog gråmarkerat om du stänger av "Surround". Detta i högtalarkonfigurationen i receiverns menyer.

Ang. uppmixare så kommer Dolby Pro Logic II x/z göra ett annat jobb jämfört med DTS Neo:X / Audyssey DSX eller vad du nu har för valbara varianter.

Svaret på frågan är iaf nej det blir inte rätt. Om du bara flyttat högtalarkablarna från Surround L & R till Surround Back L & R utan att ändra högtalarkonfiguration så missar du allt ljud som skickas till de "vanliga surround" utgångarna.

Det enklaste alternativet i.o.m att du kör analogt är att du bara flyttar RCA kablarna från SL/SR till SBL/SBR samt väljer ett 7.1 Program på din receiver. Nu får du exakt det ljud som skulle till "vanliga" surround högtalarna till SBL/SBR högtalarutgångarna (där dina surroundhögtalare nu sitter).

Nej precis, går inte att avmarkera surroundhögtalarna om man ska kunna ha surround bak.
Har testat ställa in det med Audyssey också men då blir det bara setup failed när den inte hör nåt från vanliga surroundarna.

Och jag har kopplat som du sa med RCA från datorn men försvinner inte ljudet till till SR/SL då?

Permalänk
Medlem

Eftersom att du bara använder 5 kanaler så förlorar du inget. Det är ju datorn som sköter all avkodning och det den skickar ut är det receivern spelar upp (om du väljer ett 7.1 Direct program). Receivern vet inte vad som är vad, den spelar bara upp det exakt som datorn skickar det. Att du använder Surround Back slutstegen istället för Surround spelar ingen roll så länge både insignalen (RCA) och högtalarutgångarna är kopplade så som du har dina högtalare placerade.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Angående att det sprakar i högtalarna, låter de som om man spelar en venylskiva unigfär?
Det gorde det på min sr6013 i alla fall när jag köpte den, lämnade in den på garantin då via Hembiobutiken (som jag köpte den från) och de skikade den sedan hit till
ServicePartner AB
https://www.service-partner.se/service/
som reparerade den.
Min har inte sprakat sedan dess.
Jag vet inte vad de kan kosta då min var ju på garantin, men det är ju bara att maila och fråga

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Eftersom att du bara använder 5 kanaler så förlorar du inget. Det är ju datorn som sköter all avkodning och det den skickar ut är det receivern spelar upp (om du väljer ett 7.1 Direct program). Receivern vet inte vad som är vad, den spelar bara upp det exakt som datorn skickar det. Att du använder Surround Back slutstegen istället för Surround spelar ingen roll så länge både insignalen (RCA) och högtalarutgångarna är kopplade så som du har dina högtalare placerade.

Jo det är ju så man tycker att det borde bli! Har alltså kopplat SL/SR RCA till SBL/SBR på receivern och har valt 7.1 som input men det som händer är att det inte kommer något ljud alls från SBL/SBR när man kör 5.1-material. Endast när jag trycker igång filmer med 7.1 kommer det ljud!

Skrivet av Mega-Dark:

Angående att det sprakar i högtalarna, låter de som om man spelar en venylskiva unigfär?
Det gorde det på min sr6013 i alla fall när jag köpte den, lämnade in den på garantin då via Hembiobutiken (som jag köpte den från) och de skikade den sedan hit till
ServicePartner AB
https://www.service-partner.se/service/
som reparerade den.
Min har inte sprakat sedan dess.
Jag vet inte vad de kan kosta då min var ju på garantin, men det är ju bara att maila och fråga

Tack så mycket för tipset! Ska ringa och fråga.
Det låter typ som en uppladdning, börjar lågt och stiger och avslutar med en liten knall i högtalarna "bzzzzZZZZZZZ ZAP!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jo det är ju så man tycker att det borde bli! Har alltså kopplat SL/SR RCA till SBL/SBR på receivern och har valt 7.1 som input men det som händer är att det inte kommer något ljud alls från SBL/SBR när man kör 5.1-material. Endast när jag trycker igång filmer med 7.1 kommer det ljud!

Det låter ju helt orimligt. Du skickar ju inte ut 7.1 från din dator. Du har 3st 3,5mm -> RCA kablar från datorn, right? (alt. 5xRCA->5xRCA om du har ett ljudkort med riktiga utgångar, du hade ingen för subbkanalen skrev du iofs).

2xRCA till L/R, 2xRCA till Center/Sub och 2xRCA till SBL/SBR på din receivers Multi-Channel input? Som program väljer du bara "Multi-Channel in direct" eller liknande? Inga surroundmixers igång?

Detta borde inte producera någonting annat än ljud i alla dina 5 högtalare, förutsatt att du verkligen kodar av och skickar ut 5 diskreta kanaler ur din dator och inte i hemlighet kör ut stereo som du låtit uppmixa i din receiver?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det låter ju helt orimligt. Du skickar ju inte ut 7.1 från din dator. Du har 3st 3,5mm -> RCA kablar från datorn, right? (alt. 5xRCA->5xRCA om du har ett ljudkort med riktiga utgångar, du hade ingen för subbkanalen skrev du iofs).

2xRCA till L/R, 2xRCA till Center/Sub och 2xRCA till SBL/SBR på din receivers Multi-Channel input? Som program väljer du bara "Multi-Channel in direct" eller liknande? Inga surroundmixers igång?

Detta borde inte producera någonting annat än ljud i alla dina 5 högtalare, förutsatt att du verkligen kodar av och skickar ut 5 diskreta kanaler ur din dator och inte i hemlighet kör ut stereo som du låtit uppmixa i din receiver?

Ja exakt så har jag.

Haha men hittade lösningen nu, på konfigurera ljud på högtalarna inne i Windows hade jag ställt in på 7.1, ändrade till 5.1 nu istället! Inte så konstigt då.. Skönt att det löste sig, så slipper man köpa ny receiver!

Tack så mycket för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Nu när du säger det så jag märkt att Windows gärna byter högtalarkonfiguration lite random. Ibland står min på Stereo trots att jag aldrig någonsin valt det.

Ett tips är ju att du använder en spelare med "exclusive mode" som override'ar (ska åtminstone) eventuella Windowsinställningar. Aldrig provat det med analogt ut men borde ju fungera lika bra som med HDMI (som jag kör).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”