Fjärrstyra render farm i linux

Permalänk

Fjärrstyra render farm i linux

Hej!

De här är INTE en tråd om att Linux suger, snarare den är för bra.
Jag försöker sätta upp en sk. "Render farm" dvs.en bunt datorer som hjälper till med
att rendera i Blender. Nu har jag stött på problem.. Jag måste ha fjärrstyrning av noderna
med VNC. Det ska enl. proffsen vara bäst med X11VNC. Det verkar vara så.
Men,att få den igång var det inte ....

Det verkar vara "nåt" i Linuxburken som stoppar.
Det är inte så enkelt som att brandväggen spärrar, den verkar vara default OFF i Linux Mint
får heller ingen fråga om lösenord. Det måste vara nåt annat, felet jag får är att min connection gracefully
closed. ? har även testat med att slå på SSL. No Luck.

Det jag kör i klienten är TigthVNC under win 10. Det här är ju löjligt, borde vara enkelt?

Tänk om det vore så att all säkerhet vore off och man slår på det som behövs...?

Så enkelt allt vore ....

//Leffe

rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@RetroNerd: Jag har förtydligat din rubrik, "Irriterad ..." kan många vara med datorproblem men säger inte vad problemet är.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Sorry ,,

Tänkte inte på det, det kan i ha rätt i.
Trodde jag skulle få mer problem med att bygga några maskiner, men
det verkar inte bli några större problem. IKEA har en hurts, "Helmer"
som verkar ha lämpliga mått. Sen, att få maskinerna att logga in, ladda Blender
går nog fint. Men att få säkerheten under kontroll verkar vara
värre.

//Leffe

Permalänk
Sötast

Hade säkerhet varit off per standard och man endast sätter igång det som behövs så hade 99% av alla datorer i slutändan varit osäkra.

Varför måste du fjärrstyra med VNC? Vilka är proffsen som rekommenderar X11VNC? Kan de hjälpa dig?

Första frågan är väl.... kör farmdatorerna grafiskt gränssnitt till att börja med? rätt sällan att man kör det på linux servrar... kanske något blender kräver, eller?

Annars kanske man kan lösa problemen via ssh som vanligt?

Permalänk

Grafiskt skaö

Jag använder Z11VNC för att skälen "experten" verkade vettiga.
Sen grafiskt skal.... tja, Blender Lever ju i grafisk miljö och jag ville inte göra det
krångligre för mig. Blender är svår dog ...
Finns det bättre alternativ till VNC?
Det behöver inte gå i win, det råkade bara vara den burken som stod närmast.

/Leffe

Permalänk

Miljö

Nu kanske jag inte var tydlig, det här är alltså inga servers utan
helt vanliga datorer som är slavar.

Hade det varit servers hade det varit en annan sak.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Sen grafiskt skal.... tja, Blender Lever ju i grafisk miljö och jag ville inte göra det
krångligre för mig. Blender är svår dog ...

Blender kan rendera direkt från konsollen, se dokumentationen. Nu har jag ingen erfarenhet med att sätta upp en render farm med Blender, men att behöva en grafisk miljö känns onödigt och gör det troligtvis bara krångligare.

Kanske kolla in Flamenco, det verkar vara det föredragna sättet att hantera en render farm med Blender just nu.

Permalänk

Hoppsan

Flamenco verkar vara en bra väg att gå.

Jag får helt enkelt läsa lite. Men du har rätt, blender kan rendera själv, men
det kan vara bra om nån annan/andra sliter med jobbet.
Spontant känns det bra med någon (flameco) xsom styr slavarna.

//Leffe

Permalänk

Flamenco

Tror jag måste försöka få til min fjärrstyrning i alla fall,min snabba översikt av vad som krävs
för Flamenco säger att mina små renderingar knappast kräver resurser av den typen.
Men för en studio av lite storlek är det nog av godo...

Alltså, för att återgå till mitt lilla problem, vad i hela välden kan det vara som hindrar mig att
köra x11VNC i Linux Mint? Det är ju inte brandväggen, eller nåt satt lösenord, så vad?
Om nu "experten" som jag såg klarade detta, så ska väl jag klara det.
Det är ju nåt som stänger ner alt, om man nu ska gå efter vad den säger (gracefully shut down) ?

//Leffe

Permalänk
Medlem

SSH låter som ett trevligare val än X11+VNC, men oavsett kan jag kan inte återskapa ditt problem med följande steg:
1. Installera Linux Mint 20.2
2. Installera x11vnc
3. Starta x11vnc (x11vnc -display :0 eller GUI:t fungerade båda)
4. Anslut med TightVNC standardinställningar

Antingen har du inte berättat allt om hur din miljö ser ut eller så har du satt käppar i hjulet för dig själv. Oavsett vilket borde du tillämpa felsökning för att komma fram till vad problemet är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Jag använder Z11VNC för att skälen "experten" verkade vettiga.
Sen grafiskt skal.... tja, Blender Lever ju i grafisk miljö och jag ville inte göra det
krångligre för mig. Blender är svår dog ...
Finns det bättre alternativ till VNC?
Det behöver inte gå i win, det råkade bara vara den burken som stod närmast.

/Leffe

Fast om du aldrig kör en skrivbordsmiljö (vilket man vanligtvis inte gör på linux-servrar) så kan man heller inte VNC:a in. Jag vet inte hur blender-serverfarm kör, men det vanliga är att de körs som "daemons" i Linux och då är det SSH du vill använda.

EDIT: och när vi säger "server" behöver det inte nördvändigtvist betyda enterprise-19tums-servrar. Kan vara helt vanliga desktops som användes som en server.

EDIT2: VNC failar antagligen för att du inte har nån "DISPLAY". Nä, satsa på att köra allt som daemons istället. Du måste glömma bort det mesta du har lärt dig från Windows.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du använder dig av detta verktyget: https://prism-pipeline.com/. Kör själv det och det fungerar riktigt bra.

Permalänk

Blender farm..

Nu verkar det som om jag varit "slarvig"
och inte talat om vad som är vad. FY, Leffe!

En "renderfarm" när det gäller Blender är en grupp av arbetstationer som tar emot sina jobb av en Huvud
station. De är alla av typen "Vanlig PC", dvs. ingen "server" är inblandad. (server är egentligen en tjänst, slarvigt sagt)
Därav, vanlig serverstyrning går bort. Det är alltså en vanlig desktop i både Huvud & slavar. (Alla kör Blender, i grafisk mod)

hoppas det klarnar!

//Leffe

Permalänk
99:e percentilen

Ett metatips är att
inte
infoga manuella radbrytningar lite här och
var mitt i meningar. Det gör bara texten svårläst, som
du kan se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers