Permalänk
Medlem

Önskvärt: ?@3GHz luftkylt, vad välja?

Ska köpa ny dator snart och har läst massa om olika alternativ AMD vs. Intel (XP vs. P4).

Jag vill köpa en prisvärd processor som jag i kombination med moderkort, minne, nätagg osv. kan i bästa fall nå 3GHz med (överklockat

Sett många med olika P4or som kör i 3GHz med luftkylning. Vilken P4:a klockar bäst egentligen (det där med steppning är jag newbie på), sett folk med P4 2.2GHz som klockat till 3GHz med luft så det ks ju gå. Jag vet att man kan ha otur och få en CPU som inte klockar så bra, men man kan gardera sig och köpa den modell som flest lyckats klocka högst så att säga.

AMD XP är väl knappt lönt och snacka om att kunna komma upp i 3GHz med iaf inte med luft.

Snälla kom med tips på CPU (Northwood A/B?, 400/533? xGHz?), Moderkort, minnen, standard eller annan luftkylning? osv. Vilken FSB/Vcore som man kan köra på med processorn och då vilka minnen man bör välja som "samspelar" bra, behöver ju inte värstingminnen om man inte höjer FSBn allt för mycket.

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Jag kör denna setup

CPU: Intel P4 2.53 Ghz (533 bus)
Moderkort: Abit BD7II-RAID
Minne: 2 x Corsair CMX512-3200C2 XMS3200 512Mb DDR
CPU-Fläkt : Swiftech MCX4000

FSB = 160/213
Ska checka resten av inställningarna om en stund

CPU Överklockad: 160 * 19.5 = 3120 Mhz
VCORE: 1.75V

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

varför inte köpa en färdig 3.06ghzare av intel?

Permalänk
Medlem

För att nå 3 Ghz med luft skall du helst köpa en 2.53, kan gå med en 2.4. Visst, går ju med en 2.26 men då lär det låta.

Det finns i stort sett två olika flänsar att välja på när det gäller P4:
1. Swiftec MCX4000
2. Alpha PAL8942

Sen köper du en 80 mm fläkt till den av lämpligt märke och cfm. Bra fläktar görs av t.ex. av Enermax, Panaflo och Papst.

Viktigt när man klockar är att man har ett bra mobo, t.ex. från Abit eller Asus.

Ett stabilt nätagg är inte heller helt fel, Antec TruePower gäller där.

Några chassifläktar i lådan är nästan ett måste om man ska klocka högt med luft. Själv kör jag på Enermax med varvtalsreglering. Har 2 st 120 mm och 2 st 80 mm. Måste modda lådan för att få in alla så har endast en 80 mm som utblås nu.

Visa signatur

[size="1"]P4 1.8A@2.52 | ASUS P4B533-E | 512 MB Corsair XMS3500 | POV Ti4200 XP@310/710 | Lite-On 40x@48x[/size]

Permalänk
Medlem

Hej,jag har bara standar CPU-fläkt och har denna inställning
158/66/33
CPU Överklockad: 158 * 19 = 301 Mhz
VCORE: 1.60V
3:4
Low Dram Ratio
Dram Voltage 2:8
minnet= 2 6 2 2

Har kört den i 160x19 med VCORE:1.65 helt stabilt men sänkte för att ha lägre VCORE och tystare dator.

Visa signatur

Asus P5K PRO, Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz 8MB Vista Home Premium 64, Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer, Original 2048MB DDRII 800MHZ 4 st, WinFast PX8800 GTS 512 MB, Optiarc AD-7200S,

Permalänk
Inaktiv

Ja jag kan få upp min P4 2,4 till 3,024Ghz mer om jag vill.... jag kör med Asus P4PE... med Vcore på 1,6 så den blir inte så jättevarm... runt 45 med en luftkylning som är bra. Men det blir ju inte så stabilt om inte minnena klarar det... mina samsung e ju inget o hänga i granen, men med bättre kan det säkert gå stablit

Permalänk
Medlem

går med p4 1.8ghz C1 stepping. fins folk som plockat upp den till 3.6ghz med luft kylning.

Permalänk
Medlem

Inse att det inte är Mhz som gäller om man ska jämföra INTEL vs AMD

Vill man nå hög FSB och bra Mhz med AMD är det bara till at köpa sig en 2400+ med bra stepning. Kan ju iaf nå 2400 mhz med bra luft + bra stepning. Och 2.4 ghz AMD är respekt

Permalänk
Medlem

Xizten: förstår vad du menar men det tråkiga med AMD är att CPUn kan inte throttla ner sig som P4:an gör när den blir för varm och risken att paja CPU-kärnan finns ju alltid när man monterar kylfläns/fläkt på XP processorn medan det inte är möjligt att göra på P4:an omm jag förstått rätt.

"köpa sig en 2400+ med bra stepning" ja det där med steppning är jag dåligt på hur har man koll på att man får en XP2400+ med bra steppning när man köper den?

broix: en färdig 3.06ghzare från intel kostar en liten slant

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk

tycker 2,7ghz amd e respekt =9 å snart 2,8 =D

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Ok, läst lite om steppnin i FAQ nu och där står det:

Bästa AthlonXP steppning är AGOIA & AGNGA

Kanske ändrat nu, vet inte?

Men hur vet man då att just den XP2400+ du köper har den bästa steppningen?

Citat:

från FAQ
Ens CPU har något som heter stepping. Det är en sorts märkning hur ”bra” AMD CPUn är. Vilken stepping man har står i en bokstavsföljd på CPUns kärna. Stepping är företagens sätt att dela in CPUerna hur stabila de var när de testade den.

Alltså är steppningen individuell för varje AMD-processor? Testar de alla XP-processorer i samma "serie" och märker de med olika steppning beroende på hur bra de visade sig vara eller?

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk

jag har haft 2st 2400+ den ena var en "AIUCB" och den jag har nu är en "AIUGB" och de klockar väldigt fint (når nog minst 2,8ghz). mycket bättre en AIUCB iaf.

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Avstängd

2700Mhz = 3500+

Så om du vill ha prestanda ska du nog inte räkna ut AMD.
Men vill du bara ha Mhz men inte bryr dig om det egentligen är lika snabbt så funkar P4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennte

OT: Ohhh! Djävlar vilken snygg avatar du har!

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Ok, läst lite om steppnin i FAQ nu och där står det:

Bästa AthlonXP steppning är AGOIA & AGNGA

Kanske ändrat nu, vet inte?

Men hur vet man då att just den XP2400+ du köper har den bästa steppningen?

Alltså är steppningen individuell för varje AMD-processor? Testar de alla XP-processorer i samma "serie" och märker de med olika steppning beroende på hur bra de visade sig vara eller?

Dom steppningarna är för Xp prollar med Palmino kärna, 2400+ har ju T-bred kärnan. Bra steppning på en 2400+ ser du en bit ovanför detta, tror det var "AIUGB" eller nått, kolla efter en bit upp bara.

Sen är inte steppning något individuellt för varje processor utan bara ett sätt av tala om för kunden när den är tillverkad, tror det är så iaf, ganska säker...

Sen det att det är lättare att krossa kärnan på en AMD än vad det är på en p4 beror ju på att det finns en "Heatspreader" ovanpå p4:ornas känra. Visst det gör ju inte saken lättare att pajja kärnan men jag VET att en AMD kärnar jag ta emot ganska fina stötar dom med.

Jag var på DH nyss men min burk, en 1800+ med en fet AX-7 och en enermax på. Den klumpen med en Enermax på kanske väger runt 600 - 700 gram, om det nu ens räcker. Och när jag som bäst höll på att rulla bort min burk på en stol till min plats tappade jag burken i betong golvet, kanske ett fal på 40 cm. *PANG* sa det och jag vinkade adjö till min prolle. Men inte, den funkar lika bra nu som den gjorde innan. Inga probs allt trots ett sånt fall och en relativt stor belastning på kärnan.

Så att pajja kärnan vid montage av fläns är inte stor om man inte försöker banka dit flänsen med slägga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2700Mhz = 3500+

Så om du vill ha prestanda ska du nog inte räkna ut AMD.
Men vill du bara ha Mhz men inte bryr dig om det egentligen är lika snabbt så funkar P4.

ja men hallå.......
han kör ju überkylning kallad: Prometia

Visa signatur
Permalänk

Nej. Prometeia.

Klart.. Amd är intressant om man har en Prometeia annars tycker jag knappt det är ett alternativ.

Vilken tycker ni jag ska köpa?

2,66Ghz

Eller en 2700+?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Jag kör denna setup

CPU: Intel P4 2.53 Ghz (533 bus)
Moderkort: Abit BD7II-RAID
Minne: 2 x Corsair CMX512-3200C2 XMS3200 512Mb DDR
CPU-Fläkt : Swiftech MCX4000

FSB = 160/213
Ska checka resten av inställningarna om en stund

CPU Överklockad: 160 * 19.5 = 3120 Mhz
VCORE: 1.75V

Du har bara 19xFSB på 2.53B

Jag kör för tillfället 162x19=3078Mhz
Minnena på 432Mhz Samsung PC3200
Vcore 1.65(Bios) 1.74(Asus Probe)

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Sen är inte steppning något individuellt för varje processor utan bara ett sätt av tala om för kunden när den är tillverkad, tror det är så iaf, ganska säker...

Sen det att det är lättare att krossa kärnan på en AMD än vad det är på en p4 beror ju på att det finns en "Heatspreader" ovanpå p4:ornas känra. Visst det gör ju inte saken lättare att pajja kärnan men jag VET att en AMD kärnar jag ta emot ganska fina stötar dom med.

Jag var på DH nyss men min burk, en 1800+ med en fet AX-7 och en enermax på. Den klumpen med en Enermax på kanske väger runt 600 - 700 gram, om det nu ens räcker. Och när jag som bäst höll på att rulla bort min burk på en stol till min plats tappade jag burken i betong golvet, kanske ett fal på 40 cm. *PANG* sa det och jag vinkade adjö till min prolle. Men inte, den funkar lika bra nu som den gjorde innan. Inga probs allt trots ett sånt fall och en relativt stor belastning på kärnan.

Så att pajja kärnan vid montage av fläns är inte stor om man inte försöker banka dit flänsen med slägga

Ang. steppningen, om jag förstått det rätt så gör inte AMD sämre steppning på sina senare CPUer än vad de haft på föregående så om man köper bland de senaste CPUer hos t.ex. www.datorbutiken.com eller www.komplett.se (som har stor cirkulation på CPUer, dvs. får in nya i lager fort) så bör man få CPUer med senaste och därav bästa steppningen, eller?

Verkligen imponerad av att din burk och framförallt din processor, med feta kylflänsen/fläkten sittande på den, överlevde fritt fall på 40cm direkt ner i betong, snacka om tur. Det är en sak jag glömde ta upp om dessa skittunga kylflänsar du måste bestycka AMD-processorn med som sagt vågar man stötta till datorn då iof du har bevisat motsatsen men ändå, känns som du hade tur.

Jag kommer definitivt inte banka dit flänsen med slägga det kan jag försäkra dig (hur gör man lol-smiley?)

En fördel med AMD är ju dock att man kan låsa upp multipeln och därigenom köra upp FSBn på max utan att bränna CPUn (eller att CPUn begränsar vilket den gör i P4:an). Hög FSB tillsammans med snabba minnen ger ju mycket prestanda.

Dock hur ska man tänka? XP2400+ är ju snabbare i tester och sånt än P4 2.4B men P4 klockar högre med luft med har låst multipel. XP klockar lägre med luft men kan låsa upp multipeln. Har man otur och får en P4:a med dålig steppning så kan man ju inte utnyttja de där fina överklockningsminnena man köpt, vilket man dock kan i XP:n (med upplöst multipel) känns mer och mer som hög FSB i XP-fallet är mer attraktivt än hög CPU-klocka i P4:a fallet. Hur resonerar ni?

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Ja jag kan få upp min P4 2,4 till 3,024Ghz mer om jag vill.... jag kör med Asus P4PE... med Vcore på 1,6 så den blir inte så jättevarm... runt 45 med en luftkylning som är bra. Men det blir ju inte så stabilt om inte minnena klarar det... mina samsung e ju inget o hänga i granen, men med bättre kan det säkert gå stablit

Vad har du för CPU kylning?!.. väldigt intresserad har P4PE med p4 på 2,4 me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Ang. steppningen, om jag förstått det rätt så gör inte AMD sämre steppning på sina senare CPUer än vad de haft på föregående så om man köper bland de senaste CPUer hos t.ex. www.datorbutiken.com eller www.komplett.se (som har stor cirkulation på CPUer, dvs. får in nya i lager fort) så bör man få CPUer med senaste och därav bästa steppningen, eller?

Verkligen imponerad av att din burk och framförallt din processor, med feta kylflänsen/fläkten sittande på den, överlevde fritt fall på 40cm direkt ner i betong, snacka om tur. Det är en sak jag glömde ta upp om dessa skittunga kylflänsar du måste bestycka AMD-processorn med som sagt vågar man stötta till datorn då iof du har bevisat motsatsen men ändå, känns som du hade tur.

Jag kommer definitivt inte banka dit flänsen med slägga det kan jag försäkra dig (hur gör man lol-smiley?)

En fördel med AMD är ju dock att man kan låsa upp multipeln och därigenom köra upp FSBn på max utan att bränna CPUn (eller att CPUn begränsar vilket den gör i P4:an). Hög FSB tillsammans med snabba minnen ger ju mycket prestanda.

Dock hur ska man tänka? XP2400+ är ju snabbare i tester och sånt än P4 2.4B men P4 klockar högre med luft med har låst multipel. XP klockar lägre med luft men kan låsa upp multipeln. Har man otur och får en P4:a med dålig steppning så kan man ju inte utnyttja de där fina överklockningsminnena man köpt, vilket man dock kan i XP:n (med upplöst multipel) känns mer och mer som hög FSB i XP-fallet är mer attraktivt än hög CPU-klocka i P4:a fallet. Hur resonerar ni?

Det var så jag resonerade när jag inhandlade mina varor (se sign) och jag kan inte vara mer nöjd än såhär. Men en 2400+ är inget jag skulle välja, satsa hellre på en 2500+ med bartonkärnan. Min egen har jag kört i cirkus 2400Mhz(218*11=2398Mhz) och då är det varken minnena eller prollen som säger stop utan det är min SB som blir för varm av FSB:n och därför buggar sig musen m.m
Men det är lätt åtgärdat med en Zalmanflens som om ett par veckor kommer sitta fast där...

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qlar
... och då är det varken minnena eller prollen som säger stop utan det är min SB som blir för varm av FSB:n och därför buggar sig musen m.m

Hallå?

Öka mult och och snacka sen..

" Min dator klarar säkert 3GHz, det är bara det att skärmen gör att datorn kraschar över 2,2"

PS. Menar inte att vara otrevlig... Har inte sovit så mycket bara..

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Jag kan köra min 2.0a i 3ghz med luft.

Visa signatur

ronnysfar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rex
Hallå?

Öka mult och och snacka sen..

" Min dator klarar säkert 3GHz, det är bara det att skärmen gör att datorn kraschar över 2,2"

PS. Menar inte att vara otrevlig... Har inte sovit så mycket bara..

Jag vet att jag kan öka min multiplier men jag föredrar att inte göra det nu eftersom prollen blir så varm att jag inte tål ljudet från prollefläkten...
Tror du inte jag har tänkt på det innan?!?!

Sen vill jag kunna köra hög FSB men inte tokhög prollehastihet..

Var inte så himla snabb med att dömma folk..

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du köper en P4 2,4ghz med 800fsb, har för mig att den minst går att klocka till 3,0ghz

Permalänk
Medlem

ja är det ett billigt system du vill ha så är väl AMD att rekommendera, kommer ju inte i närheten av 3ghz men, det är väl prestanda och inte mhz som räknas?

Väljer du Intel så är det ju helt klart p4c med passande moderkort för 800mhz buss, skulle inte fundera på att köpa intelsystem med lägre busshastighet, priset skiljer inte så mycket men prestandan är ju avsevärt mycket bättre.

skulle köpa ett asus p4c800+ en 2,8c eller nåt åt det hållet, om jag skulle köpa nytt system nu och inte tänkte snåla..

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

Men herregud, varför dra upp en tråd från förra året?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossefar
Men herregud, varför dra upp en tråd från förra året?

Förra årets trådar.. finns dom än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
Förra årets trådar.. finns dom än? :D.. Men vem letar hela 200 sidor borrt? om man kanks einte söker då.. men ändå...