Permalänk
Medlem

Förmodligen död dator, Söker Råd

Förmodligen död dator, men känner att jag behöver lite mer kött på benen;)

Häromdagen så vägrade datorn starta, alla fläktar gick igång men cpu fläktarna snurrade något varv sen stannade dom och datorn bootade om och försökte några gånger till, öppnad upp chassit och såg att det stog felkod 00, efter liten googlade insåg jag att det kunde vara lite av varje.

Tog ur cmos batteriet en stund och sen startade datorn och vi satt och spelade några timmar på kvällen yay tänkte jag
Men dagen efter var det samma visa men då hjälpte det inte att ta ur batteriet eller flytta jumpers eller reseta bios på moderkortet.

Så monterade ner datorn och provade med så få delar som möjligt, provade andra minnen, psu och grafikort utan något annat resultat.
Sen såg jag att ena kylflänsen på moderkortet var "kladdig" så skruvade bort den och under var det något tjockt klet? och detaljen på bild 3 ser inte så frisk ut den häller.

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Datorn det Gäller är
Intel Core i7 5820K
Mb: Asus x99 - A
Psu: Corsair AX850
Ram: 16gb (VENGEANCE® LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15 Memory)
Gpu: Asus 980 ti
Chassi: Silverstone Fortress II.
Kylare: Noctua nh d15.

Så ja det blev en del text =/ förstår att förmodligen är cpu och mb bara att slänga, men då jag inte vet varför felet har uppkommit, Så är ju min fråga vågar man använda minnerna,hd,grafikort och psu till ett nytt bygge ? eller borde jag köpa allt nytt ? Vi spelar bara path of exile så behövs ju ingen värsting dator

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

gissar på en Mosfet i VRM delen på MB som poffat!

Har du otur så drog den med sig CPU o minnen - har du tur så är det bara MB som är kass

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

gissar på en Mosfet i VRM delen på MB som poffat!

Har du otur så drog den med sig CPU o minnen - har du tur så är det bara MB som är kass

mvh Lazze

Ofan, då borde man våga använda nätagget ,hd och grafikkortet igen då kanske?;), dum fråga men om minnerna är kass och jag sätter dom i ett nytt bygge kan dom sabba det nya moderkortet och cpun då? eller är det bara å testa och köpa nya ifall skiten inte bootar?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Har ingen djupare kunskap inom området, men "kladd" låter ju som elektrolyt från en kondensator. Lite svårt att se på bilderna. Mig veterligen är det ingen annan elektronisk komponent som innehåller vätska.

Borde i sådana fall gå att se vilken det är som "ventilerat", har du kollat närmare?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

gissar på en Mosfet i VRM delen på MB som poffat!

Har du otur så drog den med sig CPU o minnen - har du tur så är det bara MB som är kass

mvh Lazze

Intressant att modern kan dra ner andra komponenter med sig ner. TIL.
Hur går detta till, alltså att den "poffar" bara sådär? Dålig ventilation i kombo med alstrande av värme?

Permalänk
Medlem

Elektronik och komponenter går sönder ibland - det är bara är så...

Och det blir ofta kedjefel när en komponent går sönder så är det någon annan som blir överlastat, pajar och 3' komponent överlastat etc.

Permalänk
Samsung Sverige

Det kan väl finnas en viss anledning att vara försiktig med nätaggregatet också, i fall att det är någon felaktig spänning som lett till moderkortets undergång. Men processor, minnen och övriga komponenter bör du kunna testa utan någon direkt risk med ett annat moderkort.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Intressant att modern kan dra ner andra komponenter med sig ner. TIL.
Hur går detta till, alltså att den "poffar" bara sådär? Dålig ventilation i kombo med alstrande av värme?

Bra fråga:) , men ventilation är det inget fel på och den har gått väldigt svalt (stock) och inte så ofta under dom senaste 2 åren. Kanske den blev avis på att den inte fick så mycket uppmärksamhet som den brukade

Skrivet av Samsung:

Det kan väl finnas en viss anledning att vara försiktig med nätaggregatet också, i fall att det är någon felaktig spänning som lett till moderkortets undergång. Men processor, minnen och övriga komponenter bör du kunna testa utan någon direkt risk med ett annat moderkort.

jo sant skippar agget med, får nog bli ny cpu och mobo då x99 korten verkar ha gått ur tiden

Edit: Tack så mycket för att ni tog er tid

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Ofan, då borde man våga använda nätagget ,hd och grafikkortet igen då kanske?;), dum fråga men om minnerna är kass och jag sätter dom i ett nytt bygge kan dom sabba det nya moderkortet och cpun då? eller är det bara å testa och köpa nya ifall skiten inte bootar?

det borde vara ofarligt att testköra grejerna i annan burk

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Intressant att modern kan dra ner andra komponenter med sig ner. TIL.
Hur går detta till, alltså att den "poffar" bara sådär? Dålig ventilation i kombo med alstrande av värme?

det ju inte säkert, men om en Mosfet drog i VRM delen som styr strömförsörjningen till CPU/Minne o Buss så är det rimligt att tänka att något brann upp

// LZ